Gå til innhold

Den fjerde korona-vaksinen kommer i midten av april, varsler FHI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, Per Helge said:

Nå er det vel ikke ennå konkludert med at Astra Zenica-vaksinen kan føre til blodpropp.

 

Nei, men det er sannsynlig. Litt for mange unge som har fått en svært sjelden tilstand samtidig bare dager etter å ha fått vaksinen. 

Ikke bare i Norge

Lenke til kommentar

Vektorbaserte vaksiner har vært brukt i stor skala i flere tiår, så det i seg selv er ikke noen grunn til å frykte alvorlige bivirkninger. Om det skulle vise seg at AstraZeneca-vaksinen forårsaker blodpropp så er det nok noe annet spesifikt med vaksinen som trigger det; adjuvant, konservering, valg av vektor-virus, &c.

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Benbjo said:

Nei, men det er sannsynlig. Litt for mange unge som har fått en svært sjelden tilstand samtidig bare dager etter å ha fått vaksinen. 

Ikke bare i Norge

Er det sannsynlig? Det jobber man på spreng med å finne ut av nå. Sannsynlighetsberegninger der man leter etter korrelasjon mot svært mange faktorer har en mengde fallgruver. Media gjør en kjempedårlig jobb ved å klistre opp saker og lager nå ett bilde som man ikke vet om er sant. 

Jeg kunne også gjort det samme: Jeg kunne klart å finne ting som at "Alle med to S'er i etternavnet er mer utsatt for bivirkninger". Her er det åpenbart at det ikke er en årsakssammenheng mellom etternavn og vaksine, men den som leter etter en eller annen sammenheng finner en sammenheng.    

Om det er en årsakssammenheng er åpenbart ganske komplisert å finne ut av. Mye mer komplisert en det klikkåte redaktører har kompetanse om. Media lager nå frykt i befolkningen, og for alle redaktører i landet sin del, så bør de ha tatt rett. Hvis ikke bør alle sammen ta hatten og gå. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Nei, men det er sannsynlig.

Hvorfor uttaler du så skråsikkert "denne også fører til blodpropp" når du vet at det ikke er skråsikkert? Det er sånn forhåndsdømming som ødelegger troverdigheten til ting man leser på nett og er årsaken til at vi advarer blant annet barn om at man ikke skal tro på alt man leser. Forhåndsdømming gjelder ikke bare vaksiner, men allskens greier man er skeptisk mot eller ønsker å stille i et dårlig lys. Innvandring, klima, enkeltpersoner, partier, selskaper etc.

Benbjo skrev (1 time siden):

Litt for mange unge som har fått en svært sjelden tilstand samtidig bare dager etter å ha fått vaksinen. 

Ikke bare i Norge

Du får det til å høres ut som et stort antall og internasjonalt problem. Det er snakk om 3 i Norge, 1 i Danmark. Fortsatt uten konklusjon om det har noen årsaksammenheng med vaskinering.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, XIFXEGLO said:

Er det sannsynlig? Det jobber man på spreng med å finne ut av nå. Sannsynlighetsberegninger der man leter etter korrelasjon mot svært mange faktorer har en mengde fallgruver. Media gjør en kjempedårlig jobb ved å klistre opp saker og lager nå ett bilde som man ikke vet om er sant. 

Jeg kunne også gjort det samme: Jeg kunne klart å finne ting som at "Alle med to S'er i etternavnet er mer utsatt for bivirkninger". Her er det åpenbart at det ikke er en årsakssammenheng mellom etternavn og vaksine, men den som leter etter en eller annen sammenheng finner en sammenheng.    

Om det er en årsakssammenheng er åpenbart ganske komplisert å finne ut av. Mye mer komplisert en det klikkåte redaktører har kompetanse om. Media lager nå frykt i befolkningen, og for alle redaktører i landet sin del, så bør de ha tatt rett. Hvis ikke bør alle sammen ta hatten og gå. 

Jeg mener det er sannsynlig ja. Saken er at vi har 4 innlagte i Norge. Alle unge helsepersonell kun få dager etter å ha fått vaksinen. Samtlige har samme svært sjeldne tilstand. Det er ikke snakk om bare blodpropp. Men blodpropp på uvanlige steder, flere blodpropper og samtidig lavt antall blodplater. 

Sannsynligheten for at dette er tilfeldig er astronomisk liten. 

I tillegg har vi 1 død, men dette var en annen tilstand og her er det ikke sikkert at vaksinen forårsaket tilstanden. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Benbjo said:

Jeg mener det er sannsynlig ja. Saken er at vi har 4 innlagte i Norge. Alle unge helsepersonell kun få dager etter å ha fått vaksinen. Samtlige har samme svært sjeldne tilstand. Det er ikke snakk om bare blodpropp. Men blodpropp på uvanlige steder, flere blodpropper og samtidig lavt antall blodplater. 

Sannsynligheten for at dette er tilfeldig er astronomisk liten. 

I tillegg har vi 1 død, men dette var en annen tilstand og her er det ikke sikkert at vaksinen forårsaket tilstanden. 

Blodpropp er ikke uvanlig av stress. Kan knapt tenke meg noen arbeidsgrupper i Norge som er mer utsatt for stress enn helsepersonell akkurat nå. 

Og ja, sannsynligheten for at akkurat dette er tilfeldig er veldig liten, men man har veldig mange, sannsynligvis tusenvis, av veldig små sannsynligheter. Så sannsynligheten for at noe dukker opp, og ser ut som at det ikke er tilfeldig er ganske stor. 

Men nå skal det straks være pressekonferanse, vi får kanskje litt mer fakta da. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, XIFXEGLO said:

Blodpropp er ikke uvanlig av stress. Kan knapt tenke meg noen arbeidsgrupper i Norge som er mer utsatt for stress enn helsepersonell akkurat nå. 

Og ja, sannsynligheten for at akkurat dette er tilfeldig er veldig liten, men man har veldig mange, sannsynligvis tusenvis, av veldig små sannsynligheter. Så sannsynligheten for at noe dukker opp, og ser ut som at det ikke er tilfeldig er ganske stor. 

Men nå skal det straks være pressekonferanse, vi får kanskje litt mer fakta da. 

Som sagt dette er ikke bare en "vanlig" blodpropp, men en _svært_ sjelden tilstand. 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (23 minutter siden):

I tillegg har vi 1 død, men dette var en annen tilstand og her er det ikke sikkert at vaksinen forårsaket tilstanden. 

Insinuerer du at det var i motsetning til blodpropp der det var sikkert at det var vaksine som forårsaket tilstanden? I så fall må du nok komme med bedre dokumentasjon på årsaksammenhengen enn dine egne "ekspert"antagelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Insinuerer du at det var i motsetning til blodpropp der det var sikkert at det var vaksine som forårsaket tilstanden? I så fall må du nok komme med bedre dokumentasjon på årsaksammenhengen enn dine egne "ekspert"antagelser.

Veldig kort om hva jeg mener/tror:

  • AZ-vaksinen er sannsynligvis medvirkende til den svært sjeldne tilstanden de 4 innlagte helsearbeidere har fått. 1 av disse er nå død
  • Den andre døde, som døde av en annen tilstand enn de 4 overnevnte kan være tilfeldig.  
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tror det er nyttig å minne om at blodpropp dreper rundt 3000 nordmenn hvert år (og en halv million europeere). Man anslår at mellom 6000 - 8000 nordmenn får blodpropp hvert år. Dette frifinner for all del ikke AZ-vaksinen (det var andre indikatorer som FHI også reagerte på), og det nok riktig at man nå pauser vaksineringen for å finne ut hva som har skjedd, men jeg tror ikke vi skal gå til full vaksineskepsis for dette. I verste fall handler det kun om en dårlig batch -- 5 millioner europeer har alt fått AZ-vaksinen uten at vi ser noen massedød av blodprop.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
6 minutes ago, PingEnt said:

Tror det er nyttig å minne om at blodpropp dreper rundt 3000 nordmenn hvert år. Dette frifinner for all del ikke AZ-vaksinen (det var andre indikatorer som FHI også reagerte på), og det nok riktig at man nå pauser vaksineringen for å finne ut hva som har skjedd, men jeg tror ikke vi skal gå til full vaksineskepsis for dette. I verste fall handler det kun om en dårlig batch -- 5 millioner europeer har alt fått AZ-vaksinen uten at vi ser noen massedød av blodprop.

Vi må ikke blande inn "vanlig" blodpropp med det som har skjedd her. 

Bare for å være klinkende klar - jeg er ikke skeptisk til vaksiner generelt (overhodet), men jeg er skeptisk til _denne_ vaksinen. Eller egentlig ikke det heller - det er jo noe som har skjedd det sted her sannsynligvis. Om det er en gitt batch, om det er alle batcher fra en viss fabrikk, om det er endrede ingredienser i vaksinen. 

 I UK har det vaksinert millioner med denne vaksinen og ingen meldte varianter av tilstanden som har oppstått hos flere i Norge og andre europeiske land. 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (34 minutter siden):
  • AZ-vaksinen er sannsynligvis medvirkende

Da hadde det vært fint om du kunne skrive det, i stedet for dette:

Benbjo skrev (3 timer siden):

Blir spennende å se om denne også fører til blodpropp hos en andel av de vaksinerte. Siden det er samme type vaksine mener jeg 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Benbjo said:

Vi må ikke blande inn "vanlig" blodpropp med det som har skjedd her. 

Bare for å være klinkende klar - jeg er ikke skeptisk til vaksiner generelt (overhodet), men jeg er skeptisk til _denne_ vaksinen. Eller egentlig ikke det heller - det er jo noe som har skjedd det sted her sannsynligvis. Om det er en gitt batch, om det er alle batcher fra en viss fabrikk, om det er endrede ingredienser i vaksinen. 

 I UK har det vaksinert millioner med denne vaksinen og ingen meldte varianter av tilstanden som har oppstått hos flere i Norge og andre europeiske land. 

Du må ikke se på sannsynligheten for typen blodpropp. Media har helt på egenhånd satt en sjelden tilstand i sammenheng med vaksinen. Det var tilfeldigvis blodpropp, men det kunne vært hva som helst.  

Alt som skulle til var at noen  som var vaksinert fikk en eller annen sjelden tilstand. Sannsynligheten for det er enormt mye større enn at noen som blir vaksinert får en spesifikk tilstand. 

At du som overhodet ikke er skeptisk til vaksiner har blitt skeptisk (til både denne og Johnson vaksinen, ref første posten din i denne tråden) på grunn av at media helt uten faglig grunnlag har klistret dette utover forsidene er kjempeskremmende.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er noen faktorer som taler for at det er en sammenheng mellom blodproppene vi har sett og AstraZeneca. På pressekonferansen kl. 14 ble tilstanden (kombinasjonen lavt tall på blodplater, blødninger og blodpropp) omtalt som svært sjelden. Blodpropp i seg selv er ikke sjeldent, så det tyder på at kombinasjonen kun ses i et fåtall av blodpropptilfeller. Kombinasjonen lavt blodplatetall og blodpropp var også det som skjedde i Danmark, men jeg finner ikke noe fra andre land om akkurat det. At man nå har sett flere tilfeller av en slik sjelden tilstand som oppstår omtrent like lang tid etter at personene har blitt vaksinert gjør at man kan lure.

Jeg er forøvrig enig med dere om at man ikke skal konkludere, og at dette best gjøres av de som kan det.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...