Gå til innhold

Tips til en fondsfersking som har gjort en klassisk feil?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter jul bestemte jeg meg for å begynne å spare i fond. Var rett og slett lei av lav rente på sparekonto. Jeg hadde også hatt 10 000 stående i et indeksfond de siste 10 årene som hadde steget 50% og irriterte meg over at jeg ikke hadde investert mer for lenge siden.

Jeg hadde 800 000,- jeg kunne sette inn og en sparehorisont på 20+ år. Bestemte meg for å sette 600 000,- i indexfond (DNB global index A) da dette virket tryggest. Har også tro på grønne fond så jeg satt 100 000,- i DNB grønt Norden A. Så kommer nok nybegynnerfeilen. Kikket på utviklingen hos diverse fond hos DNB, ble blendet av over 35% stigning de siste 3 årene å satte 100 000,- i AB FCP International technology   fund. Dette har nå tapt seg 12% siden jeg kjøpte (2 mnd) og jeg er -12 000,-

Er litt ukomfortabel med dette og har begynt å tenke at jeg kanskje burde ha alt i indexfond. Hva tenker dere om dette? Har ikke lyst til å tape mer, men har heller ikke lyst til å selge nå med tap. Er jeg for utolmodig? Alle tips og tanker tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva indeksfond var det som hadde gått opp 50% på 10 år?

AB FCP International technology er eit aktivt fond. Om du har tru på at det slår indeksen så for all del kjøp, men det er større sjanse for at det fondet på sikt går dårleg enn eit indeksfond.

Om du vil ha minst mogleg problem med nattesøvn, putt alt i eit globalt indeksfond og ikkje følg med på utviklinga. Ha sparehorisont på 5-10+ år. Treng du pengane innan fem år så putt dei ein anna plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for betryggende ord. Tror jeg skal sitte på de til jeg i allefall er i null igjen og så sette alt over i indexfondet. Det har jeg tro på at kommer til å gå opp over tid. De to andre er jeg mer usikker på..

Lenke til kommentar
Penguin77 skrev (2 minutter siden):

Tror jeg skal sitte på de til jeg i allefall er i null igjen og så sette alt over i indexfondet.

Så du skal rette opp feilen med å prøve å time markedet? Høres ut som en dårlig strategi. Når fondet ditt en gang har gått i null (om det noen sinne gjør det - det vet vi ikke), så har kanskje indeksfondet steget enda mer. Hva gjør du da?

Mitt tips er å putte pengene der du tenker å ha dem med en gang og la dem stå der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...