Gå til innhold

Dobbeltbeskattning av crypto ved mining+salg?


Kato85

Anbefalte innlegg

Er det riktig oppfattet at det skjer en dobbelt beskattning hvis man først miner og etterpå selger crypto?

 

https://www.kryptosekken.no/blogg/skatt-paa-kryptovaluta

"Når du har minet crypto, må du finne verdien i NOK på den dagen du minet det. Så skal du summere NOK-verdien fra all miningen din, og oppgi det i skattemeldingen. Det vil da regnes som kapitallinntekt som det beregnes skatt av."

"For skatteåret 2019 og 2020 er skatteprosenten for gevinst og tap på 22%"

 

La oss si at jeg har minet 0.01 BTC og verdien for dette oppgår til 5000 NOK.

Skatt for dette blir 27% av 5000 NOK = 1350 NOK

Så skal jeg selge denne 0.01 BTC for 5000 NOK

Gevinstkatten for dette er på 22% av 5000 NOK = 1100 NOK

 

Summen av dette er at jeg da skal skatte 2450 NOK for 0.01 BTC som har opprinnelig verdi 5000 NOK, altså en total skatt på 49%

Er dette riktig?

Endret av Kato85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du miner 0,01 BTC i mars 2021, som ved utbetaling til deg har en verdi på 5000 kr.
22 % skatt på dette (som annen skattepliktig kapitalinntekt) utgjør 1100 kr.

Gevinstskatt (eller fradrag for tap) gjelder prisutviklingen etter at du fikk BTC utbetalt. Du beholder 0,01 BTC i wallet i noen måneder før du selger i august 2021, og i mellomtiden har kursen steget slik at din 0,01 BTC er verd 7000 kr når du selger. Gevinsten din er dermed på 2000 kr. Du skal betale 22 % skatt på gevinsten, så dette utgjør 440 kr.

Dvs. at ved skatteoppgjøret i 2022 må du betale 1540 kr.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ok, takk for svar.

Så hvis jeg skjønner deg riktig her så er altså gevinstskatten kun basert på coinens verdiutvikling ETTER det at jeg minet den, og ikke basert på hele verdien etter at den ble minet fra begynnelsen (da man allerede betalt kapitalinntekt på det)

Hade jo vært enklere hvis man bare hade betalt skatt når man velger å realisere crypto.

Er det forresten lignende skatt ved innførsel av andre typer valutaer? Det burde jo ikke finnes noen grunn til å behandle crypto på annen måte enn andre valutaer.

Endret av Kato85
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Frank Drebin skrev (På 14.3.2021 den 17.36):

Du miner 0,01 BTC i mars 2021, som ved utbetaling til deg har en verdi på 5000 kr.
22 % skatt på dette (som annen skattepliktig kapitalinntekt) utgjør 1100 kr.

Gevinstskatt (eller fradrag for tap) gjelder prisutviklingen etter at du fikk BTC utbetalt. Du beholder 0,01 BTC i wallet i noen måneder før du selger i august 2021, og i mellomtiden har kursen steget slik at din 0,01 BTC er verd 7000 kr når du selger. Gevinsten din er dermed på 2000 kr. Du skal betale 22 % skatt på gevinsten, så dette utgjør 440 kr.

Dvs. at ved skatteoppgjøret i 2022 må du betale 1540 kr.

 

Beklager sen melding, men da bør man da også kunne dra av ved verditap, si at den BTC som hade verdi 5000:- i Mars idag har en verdi på 2500:- da er det vel fradrag for tap på 2500:- ved salg?

 

Lurer også på hvordan man bør kalkulere verdien på den BTC man minet hvis man fått innbetalt f.eks to ganger per døgn, blir ganske mange transaksjoner med mange forskjellige verdier hvis man har minet siden mars måned.

Lenke til kommentar
Kato85 skrev (3 timer siden):

Beklager sen melding, men da bør man da også kunne dra av ved verditap, si at den BTC som hade verdi 5000:- i Mars idag har en verdi på 2500:- da er det vel fradrag for tap på 2500:- ved salg?

[...]

Slik jeg har forstått det er systemet i Norge sånn at beskatning av gevinst alltid følges av et motsatt fradrag for tap, ja.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvordan folk får det til. Har man f.eks. 10.000 transaksjoner ifbm mining så må man beregne skatt på hver eneste en individuelt. Hadde jeg begynt med det så hadde jeg ikke blitt ferdig før jeg skulle i graven. For ikke å snakke om at man må gjøre det hvert eneste år. Jeg skal laste ned alt jeg har til lokal wallet og så slette den for å bli kvitt alt kryptodritet. Angrer på at jeg i det hele tatt startet med det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
sedsberg skrev (På 26.6.2021 den 19.34):

Jeg fatter ikke hvordan folk får det til. Har man f.eks. 10.000 transaksjoner ifbm mining så må man beregne skatt på hver eneste en individuelt. Hadde jeg begynt med det så hadde jeg ikke blitt ferdig før jeg skulle i graven. For ikke å snakke om at man må gjøre det hvert eneste år. Jeg skal laste ned alt jeg har til lokal wallet og så slette den for å bli kvitt alt kryptodritet. Angrer på at jeg i det hele tatt startet med det.

Kryptosekken gjør dette automatisk og gratis for meg. fant fram min gamle krypto wallet fra 2018 som har hatt fin økning. Noen raske tastetrykk på kryptosekken og formuen var meldt til skatteetaten. 

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...