Gå til innhold

Åpne opp for gjesteposting på flere underfora?


Anbefalte innlegg

Skulle gjerne sett at det var mulig å poste som gjest/anonym i underfora hvor man typisk ber om tekniske råd om ditt og datt. For det er jo gjerne sånn at man må fortelle litt om den tingen man trenger hjelp til, og da er det fort gjort at det etter hvert ligger en del identifiserende info ute. Plutselig vet folk hvilken PC du har, hvilken mobil, ikke minst hvilken bil du kjører (kanskje en litt sjelden en), og i ytterste konsekvens kanskje sånn ca hvor du bor også.

Skjønner at det fort blir merarbeid på moddene dersom ordningen misbrukes til trolling og flamewars, men kunne det allikevel vært noe å vurdere, satse på at folk hadde brukt det som man skal?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Dette er nok noe @Øystein og @Gavekort kan kommentere ytterligere, men jeg tviler i grunnen på at det blir noe av da anonym funksjonen er der for at brukere skal kunne spørre om ting som ikke nødvendigvis de ønsker å knytte til brukerkontoen sin av personvernhensyn. Jeg kan ikke se hvordan tekniske spørsmål ang. f.eks data, mobil osv kan identifisere deg slik du sier.

Om man ikke har skrevet fornavn/etternavn så skal det mye til for å identifisere en, så dette tror jeg man kan det helt rolig med

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Dette er nok noe @Øystein og @Gavekort kan kommentere ytterligere, men jeg tviler i grunnen på at det blir noe av da anonym funksjonen er der for at brukere skal kunne spørre om ting som ikke nødvendigvis de ønsker å knytte til brukerkontoen sin av personvernhensyn. Jeg kan ikke se hvordan tekniske spørsmål ang. f.eks data, mobil osv kan identifisere deg slik du sier.

Om man ikke har skrevet fornavn/etternavn så skal det mye til for å identifisere en, så dette tror jeg man kan det helt rolig med

Kanskje mobil og data er å strekke det litt langt, men bil kan absolutt være ganske identifiserende. Og det samme gjelder vel mye knyttet til bolig. Ellers kan det også hende man har spørsmål knyttet til lokasjon, som f.eks. anbefaling av reparatører av diverse.

Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (16 timer siden):

Kanskje mobil og data er å strekke det litt langt, men bil kan absolutt være ganske identifiserende.

Hvis det skulle være tilfellet, så kan jeg ikke se at det vil ha noe å si om brukeren er "AntonMarkmus", som jeg antar ikke er ditt ekte navn, eller "anonymbruker", hvis du har en så spesiell bil at den kan identifisere deg. 

AntonMarkmus skrev (16 timer siden):

Og det samme gjelder vel mye knyttet til bolig. Ellers kan det også hende man har spørsmål knyttet til lokasjon, som f.eks. anbefaling av reparatører av diverse.

Med mindre den eneste naboen din i mils omkrets er en sau med navn Colin, så kan jeg ikke se at lokasjon skulle være identifiserende.
En så spesiell situasjon er ikke grunn nok til å endre på dagens ordning.

Som Omnia nevner så er AB ordningen ment til å brukes i de kategoriene hvor tema kan være sensitivt og noe man ikke ønsker å knytte til sin egen bruker. Du har allerede anonymitet, med mindre du poster under eget navn, hva du velger å dele er opp til deg. 

Hvilke kategorier som tillater anonym posting er nøye vurdert, og jeg anser det som lite sannsynlig at det vil bli noen endringer der med det første.
Men det er noe som admins må svare på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Når vi er inne på det, kunne det kanskje vært en idé å gjøre noe med gjestposting i korona-forumet? En ting er at man skal kunne poste anonymt om egne eller bekjentes covid-symptomer, men store deler er en politisk diskusjon hvor gjesteposting ikke gir særlig mye mening (og har blitt brukt som delvis "trolling" til tider).

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Uderzo said:

Hvis det skulle være tilfellet, så kan jeg ikke se at det vil ha noe å si om brukeren er "AntonMarkmus", som jeg antar ikke er ditt ekte navn, eller "anonymbruker", hvis du har en så spesiell bil at den kan identifisere deg. 

Forskjellen er at med gjestepost kan innlegget ikke knyttes til noe annet enn akkurat det innlegget, mens med posting under brukernavn er det fritt fram for den som har identifisert ett innlegg å grave i historikken. I historikken kan være innlegg av både politisk, religiøs og personlig karakter 

F.eks. så jeg meg, for en stund tilbake, nødt til å lyve om hvilken bil jeg hadde landet på etter å ha spurt om råd her. Grunnen er at selger, for alt jeg vet, kunne vært medlem her, og da ville det vært veldig lett for vedkommende å knytte den posten opp mot min identitet. Dersom tråden om bil da derimot var laget som gjest, ville ikke en eventuell identifisering kunne spores noe lenger enn til akkurat den tråden.

Lenke til kommentar

Dette er i utgangspunktet ikke et anonymt forum, og gjesteposting velges etter behov for å kunne frakoble brukeren til et innlegg, ikke for å frakoble identiteten til en bruker. Årsaken til at vi har restriksjoner på gjesteposting er nettopp for å slippe at gjester snakker med gjester.

Ønsker dere anonym posting i flere kategorier så skal vi selvsagt gjøre en vurdering på det. Vurderingen gjøres på grunnlag av hvordan debattklimaet er i kategorien og om det er et privat aspekt i kategorien.

Et eksempel er at vi opprettet Personlig Økonomi for å kunne fjerne anonymfunksjonen i Økonomi. På den måten så kan man trygt snakke om gjeldsproblematikken sin uten at vi får 8 daglige tråder fra anonyme som ønsker å pushe crypto. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gavekort said:

Dette er i utgangspunktet ikke et anonymt forum, og gjesteposting velges etter behov for å kunne frakoble brukeren til et innlegg, ikke for å frakoble identiteten til en bruker. Årsaken til at vi har restriksjoner på gjesteposting er nettopp for å slippe at gjester snakker med gjester.

Ønsker dere anonym posting i flere kategorier så skal vi selvsagt gjøre en vurdering på det.

Kan et alternativ være at en lager seg en alternativ konto for poster som kan inneholde identifiserende informasjon, og holder politikk og den slags til hovedkontoen sin? Er en stund siden jeg kikket igjennom reglene nå, men mener å huske at det ikke var lov/ønskelig med to kontoer.

Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (6 minutter siden):

Kan et alternativ være at en lager seg en alternativ konto for poster som kan inneholde identifiserende informasjon, og holder politikk og den slags til hovedkontoen sin? Er en stund siden jeg kikket igjennom reglene nå, men mener å huske at det ikke var lov/ønskelig med to kontoer.

Du går egentlig tvert imot nettopp det prinsippet vi har. Vi verdsetter personvern til våre brukere, men det å stå til personlig ansvar for egne ytringer er viktig for å kvalitetssikre innholdet på vårt forum. En ting er at man senker sin egen terskel for hva man skriver, men vi har faktisk flere ganger sett brukere som har puppetkontoer de bruker til offensive angrep mot gamle feider, nettopp fordi de slipper å assosiere seg med det de skriver, advarsel eller ei.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Gavekort said:

Du går egentlig tvert imot nettopp det prinsippet vi har. Vi verdsetter personvern til våre brukere, men det å stå til personlig ansvar for egne ytringer er viktig for å kvalitetssikre innholdet på vårt forum. En ting er at man senker sin egen terskel for hva man skriver, men vi har flere ganger sett brukere som har puppetkontoer de bruker til offensive angrep mot gamle feider, nettopp fordi de slipper å assosiere seg med det de skriver, advarsel eller ei.

Da misforstår du hva jeg vil fram til. Det å kunne avkoble identifiserende informasjon fra brukerkontoen er jo tvert imot et insentiv til å holde meningsdiskusjoner fri fra debatter mellom gjestepostere.

Jeg er helt enig i at det ville vært en uting dersom meningsutvekslinger skulle degenerere ned til diskusjoner mellom forskjellige gjestepostere/anonyme brukere. Det ville senket nivået i debatten, og i tillegg gjort det hele mindre oversiktlig.

Jeg snakker her utelukkende om gjesteposting når det gjelder praktiske spørsmål rundt ting som kan være identifiserende. Dersom man verdsetter personvern, så er det vel akkurat der hele poenget med gjesteposting burde ligge.

Eks:

"Er det noen her som har positive erfaringer, og vil anbefale et bilverksted med god peiling på Alpha Romeo i Ytre Enebakk?"

Her er det to stk. identifiserende informasjon, og sammen er de ekstra identifiserende.

La oss si da at noen på forumet gjenkjenner denne personen, og for nysgjerrighetens skyld tar seg en kikk igjennom post-historikken. Så finner man at vedkommende - som kanskje jobber i vikariat ved språkopplæringen - er kritisk til ikke-vestlig innvandring (bl.a. pga erfaringer derfra).

Videre følger da mail til arbeidsgiver, naboer og bekjente, og vedkommende det gjelder ender opp med ikke å få fornyet vikariatet sitt.

Dette kalles "doxxing", og er et reelt fenomen. Og med "fokus på personvern" er det nettopp slike ting man ønsker å unngå. Vedkommende blir da også straffet for å holde seg til forumreglementet på diskusjon.no, ved å poste under brukernavn i meningsutvekslinger, og ikke ha flere kontoer for forskjellige ting.

Jeg vil påstå det er mye viktigere å holde meningsutvekslinger fri fra gjesteposting, enn det er for den type spørsmål som er skissert ovenfor her. Det ville ikke hatt noe å si dersom det spørsmålet ble stilt som gjesteposter, men det har noe å si når f.eks. diskusjonen rundt Covid-19 er fullt av anonyme innlegg (som nevnt av en annen bruker oppforbi her).

Så for å oppsummere:

- Bli strengere når det gjelder gjesteposting i rene meningsutvekslinger.

- Åpne mer opp for gjesteposting i spørsmål av mer praktisk karakter.

Endret av AntonMarkmus
Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (27 minutter siden):

Så for å oppsummere:

- Bli strengere når det gjelder gjesteposting i rene meningsutvekslinger.

- Åpne mer opp for gjesteposting i spørsmål av mer praktisk karakter.

Det er i praksis ikke mulig å håndheve, så gjesteposting er åpnet for noen kategorier hvor det er naturlig.

Som Gavekort nevner, dette er ikke et anonymt forum i så måte, så hvis du ønsker større grad av anonymitet så er kanskje ikke forumet noe som dekker dine behov.
Så utstrakt bruk av gjesteposting vil være negativt for debattklimaet på forumet, det er ikke mulig å tillate det "case by case".

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gavekort skrev (På 15.3.2021 den 11.55):

(...) det å stå til personlig ansvar for egne ytringer er viktig for å kvalitetssikre innholdet på vårt forum. En ting er at man senker sin egen terskel for hva man skriver, men vi har faktisk flere ganger sett brukere som har puppetkontoer de bruker til offensive angrep mot gamle feider, nettopp fordi de slipper å assosiere seg med det de skriver, advarsel eller ei.

Snublet over to tråder under juss som jeg definitivt mener ikke burde vært postet som gjest. (sannsynligvis av samme bruker, med omtrent samme problemstilling...) Nå skjønner jeg at det er gode grunner for å tillate gjesteposting i delforumet, men...

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...