Gå til innhold

Bank innvilget lån, men kan jeg bruke av disse til oppussing


Anbefalte innlegg

Kanskje dumt spørsmål, men jeg har aldri hatt lån før og jeg ble plutselig veldig usikker. 

Jeg har fått innvilget lån på 4.5 million, og har 500 tusen i egenkapital. 

Kjøp                      kr 5 000 000 + omk

Egenkapital        kr    500 000 + omk

Nytt lån               kr 4 500 000

Det er mulig at jeg får leiligheten til 4 750 000 og den må pusses opp. 

Får jeg likevel hele lånet, eller får jeg kun lån for hva leiligheten koster.

Kan jeg be om hele beløpet så jeg kan pusse opp for 250 000 ?

Kan ikke noe om dette..... Tusen takk for svar

 

 

 

 

 

Endret av Anonymous Jane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett annet godt tips når en skal gjøre dette, kom med ett budsjett. Banker liker når det er en solid forklaring bak ting. Om du skal gjøre slik selv er det også viktig å ta med "spart" penger på timepris for snekker etc. Dette viser til at du vill sannsynligvis øke verdien mer enn det du bruker og gir mer sikkerhet for banken osv. Google priser og gjør estimater. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er vel at man ikke kan gjøre slik trådstarter spør om. Man kan ikke låne penger utover boligens verdi, selv om man har evne til å betjene et større lån. Da må jo banken finne sikkerhet for dette ekstra lånet et annet sted.

En bolig er ikke verdt mer enn hva den blir solgt for, uavhengig av hva den blir lagt ut for på Finn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å bruke det på oppussing. 
Et boliglån er et lån med bolig i sikkerhet. Du kan stort sett bruke det som du selv ønsker. Enten det er på bolig, oppussing, bil, nedbetaling av annen gjeld, etc.

Vi f.eks har bakt inn ny bil inn i boliglånet vårt. 

Når du tar opp et boliglån så får du et lånenummer med en nedbetalingsplan. Stort sett går den over 20-30 år.
Skal du ta opp boliglån for å bruke det på noe annet enn bolig, så bør det være et separat lån med egen nedbetalingsplan.
Her er det viktig å ikke lage en felle for deg selv og si at du skal nedbetale bilen over 20-30 år. Det er vanlig at man da nedbetaler det nye lånet over kanskje 2-5 år avhengig av hvor ny bilen er og verdien.
Målet bør alltid være å betale tilbake lånet så fort som mulig.


Og nå som du først skal bli gjeldsslave som mange av oss andre er, så vil et godt tips være å sammenligne lånevilkårene dine med andre banker en gang i året. Over tid kan du spare titusenvis av kroner på det.

 

Edit:
Det er jo et godt poeng @Sjokolade1 kommer med her.
Det er jo et nytt lån det er snakk om. Mest sannsynlig vil boligens verdi øke med oppussingen og det vil ikke være noe problem, men det kan jo være greit å sjekke med banken først. Jeg vil tro at det ikke er noe problem, siden det er snakk om så lite penger når man avregner kostnadene ved å pusse opp mot verdiøkningen.

Jeg vet de som kjøpte vår forrige leilighet pusset opp hele leiligheten på lånet når de flyttet inn, for mer enn hva boligverdien økte. Det var ikke noe problem for dem. Men dette var også deres 2. bolig, begge hadde fast jobb og inntekt og det kan også ha noe å si.

Endret av MyLittlePony
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har du fått finansieringsbevis på 5m kjøpesum med 4.5m i lån og 500k eigenkapital (EK)?

Normalt må ein ha minst 15% EK ved kjøp av bustad. Om leilegheita kostar 5m må ein då ha 750k i EK. Bankane kan derimot avvike frå kravet i 10% av lånesøknadane (8% for Oslo).

Med 500k i EK og 5m kjøpesum så har du 10%. Om du får den til 4.75m, men vil ha 4.5m i lån så vil du bruke 250k i EK og har då 5% EK på kjøpet. Det er banken som må svare på om dei går med på.

Du må spørje banken. Normalt får du i lån det bustaden kostar. Vil du ha lån ut over det må det avtalast.  

MyLittlePony skrev (8 minutter siden):

Når du tar opp et boliglån så får du et lånenummer med en nedbetalingsplan. Stort sett går den over 20-30 år.
Skal du ta opp boliglån for å bruke det på noe annet enn bolig, så bør det være et separat lån med egen nedbetalingsplan.
Her er det viktig å ikke lage en felle for deg selv og si at du skal nedbetale bilen over 20-30 år. Det er vanlig at man da nedbetaler det nye lånet over kanskje 2-5 år avhengig av hvor ny bilen er og verdien.
Målet bør alltid være å betale tilbake lånet så fort som mulig.

Med eit eige lån må ein òg betale meir i renter. Om du har faste overføringar for å betale ned bildelen av lånet raskare så ser du enkelt kor mykje av lånet du har betalt ned til ei kvar tid og når billånet er nedbetalt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Zeph said:

Har du fått finansieringsbevis på 5m kjøpesum med 4.5m i lån og 500k eigenkapital (EK)?

Normalt må ein ha minst 15% EK ved kjøp av bustad. Om leilegheita kostar 5m må ein då ha 750k i EK. Bankane kan derimot avvike frå kravet i 10% av lånesøknadane (8% for Oslo).

Med 500k i EK og 5m kjøpesum så har du 10%. Om du får den til 4.75m, men vil ha 4.5m i lån så vil du bruke 250k i EK og har då 5% EK på kjøpet. Det er banken som må svare på om dei går med på.

Du må spørje banken. Normalt får du i lån det bustaden kostar. Vil du ha lån ut over det må det avtalast.  

Med eit eige lån må ein òg betale meir i renter. Om du har faste overføringar for å betale ned bildelen av lånet raskare så ser du enkelt kor mykje av lånet du har betalt ned til ei kvar tid og når billånet er nedbetalt.

Ja, jeg har fått " Har du fått finansieringsbevis på 5m kjøpesum med 4.5m i lån og 500k eigenkapital (EK)?"

Hyggelig bank som jeg har avtale med. Jeg er klar over det ikke er i henholdt til 15% EK. 

:)

 

 

Lenke til kommentar

Du bør nok regne ned at lånet skal være på kjøpesum -500k, dersom annet ikke er avtalt. For å sette det på spissen, hadde du tenkt hvis du kjøper bolig til 1 mill så blir det ledig 4 mill av lånet til andre ting?

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 14.3.2021 den 12.15):

Du må spørje banken. Normalt får du i lån det bustaden kostar. Vil du ha lån ut over det må det avtalast.  

Med eit eige lån må ein òg betale meir i renter. Om du har faste overføringar for å betale ned bildelen av lånet raskare så ser du enkelt kor mykje av lånet du har betalt ned til ei kvar tid og når billånet er nedbetalt.

1: Normalt får du ikke det engang, du får inntil 85% av det boligen koster.

2: Nei, rentebelastningen blir i prinsippet den samme om man har et separat billån (med kortere løpetid, og samme rentesats) med pant i bolig, eller man baker det inn i boliglånet. Det kan derimot bli noe mer i etableringskostnader, og om banken opererer med termingebyrer, så...

Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (Akkurat nå):

1: Normalt får du ikke det engang, du får inntil 85% av det boligen koster.

2: Nei, rentebelastningen blir i prinsippet den samme om man har et separat billån (med kortere løpetid, og samme rentesats) med pant i bolig, eller man baker det inn i boliglånet. Det kan derimot bli noe mer i etableringskostnader, og om banken opererer med termingebyrer, så...

Ja, men i dette tilfelle har TS fått tilbod om meir enn 85%.

Effektiv rente er inkludert termingebyr, så det var den eg tenkte på, men kom ikkje på i farten at det finnes bankar utan termingebyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...