Gå til innhold

Hjelp til kjøp av PC (windows 10) til hjemmekontorbruk (Helsenett)


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ønsker å hjelpe min svigerfar med kjøp av ny PC som han kan bruke til hjemmekontor over Helsenett (helsepersonell). Jeg leser på Norsk Helsenett SF sin sjekkliste "før installasjon av hjemmekontor" at det er krav om Windows 7 eller 10 professional, evt. MacOS Catalina (altså ikke nyeste versjon Big Sur). Da han har oppgradert sin MacBook til Big Sur, mistet han kompabiliteten. Vi ønsker ikke nedgradere til Catalina. Videre har han PC/Windows på hovedkontoret sitt, således tenker jeg det er mest elegant (og enklest) og holde seg til Windows. Han bruker ikke PC-en til tunge oppgaver / spill / foto-/videoredigering. Han bruker Smartkort, men har en kortleser slik at han ikke behover egen integrasjon mot dette. 

Dermed følgende krav / høyest prioritering:

  • Windows 10 pro
  • 15-17 tommer skjerm
  • Gjerne lett, men trenger ikke være ultralett (under 2 - 2,5kg?)
  • Pris 5-8 tusen
  • RAM bør vel være minimum 8GB?
  • Lagringsplass, minimum 128GB dersom SSD.

Midt på prioriteringslisten:

  • SSD > HDD?
  • Integrert Smartkort-løsning?
  • Opplevd kvalitetsfølelse

Ikke prioritert/ønsket:

  • Vridbar skjerm
  • Touchskjerm
  • Høy grafikkytelse / dedikert GPU-kort

 

Han har en gammel Dell-maskin fra 2012 som ikke kan brukes grunnet for lav skjermoppløsning, men dette er vel ikke noe problem om man kjøper ny PC i dag, tross billig penge (de har vel høy nok oppløsning alle sammen..?).

Jeg hadde blitt glad om dere kunne hjulpet meg med å hjelpe han. Kom gjerne med noen alternativer og info om hvilke merker man bør/ikke bør satse på. Som Mac-frelst har jeg dessverre veldig lite peiling på hva som er bra i dag (Lenovo, Huawei (skummet mhp. sikkerhet og kina???) HP, Dell,  Asus, MSI???). 

 

På forhånd takk! 😃

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Anterialis said:

Takk for gode tips! 
Er dette en serie som tåler røffere bruk enn en vanlig serie? Den ser litt kjedelig ut, men da er den kanskje mer robust/slitesterk?

De to siste linkene, er dette brukte maskiner? Tror vi ser etter nye maskiner i utgangspunktet. Den skal uansett skrives av på firmaet. 

Jepp, "P" og "T" seriene, samt "X" er laget for proff bruk :)

Alle 3 er nok brukte maskiner, men alle 3 selges av bedrifter, så alle 3 skal fint kunne utgiftsføres.

Om man skal ha noe kliss nytt, så må man nok dessverre se på "konsumer" produkter i den prisrangen, noe slikt feks;

https://www.proshop.no/Baerbar-PC/Lenovo-IdeaPad-5-15ARE05/2868837?utm_source=prisguiden.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

EDIT; Win 10 home på denne maskinen, ja... man kan jo evnt installere win 10 pro selv for en 100-lapp ish

Endret av MariusJS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste er nok at det er Windows 10 (Pro), 8 GB ram, SSD disk og at skjermoppløsning er minst 1920x1080.

Her er søk etter slike maskiner:

https://classic.prisjakt.no/category.php?m=s361406875&o=produkt_pris_inkmoms

https://www.dell.com/no-no/work/shop/bærbare-pc-er-fra-dell/sr/laptops/17-tommer?appliedRefinements=8783,27745,6094,6092,23721

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Anterialis said:

Takk for gode svar!

Tror han heller vil ha noe som ser litt mer elegant ut over noe som varer lengre. Han er tross alt Mac-frelst han også. 
 

så Lenovo er et bra merke? Hvordan stiller det seg mot Dell som jeg kjenner litt før jeg gikk over til Mac (år 2006..)? 

Går du ned på "konsumer" nivå så ville jeg sagt at det meste er "same shit"

Vurdert å kjøpe en ekstra mac?

Lenke til kommentar

Forskjellen på de forskjellige er ofte skjermkvalitet, tastatur, pekeplate, opplevd kvalitet, støynivå. Føler det er vanskelig å si noe generelt om merkene, det skiller mest fra modell til modell hva som er bra. Asus, Dell, HP og Lenovo er vel stort sett alltid bra.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Asus, Dell, HP og Lenovo er vel stort sett alltid bra.

Ikke helt enig.  Alle disse (uskker på Asus?) har både maskiner beregnet på både privatmarkedet og bedriftsmarkedet.  Modellene som er beregnet på privatmarkedet er som regel så pressa på pris at de har gått langt ned i kvalitet på deler.  Modellene for bedriftsmarkedet er som regel langt bedre.

 

Lenke til kommentar

Hvis bruken kun er for hjemmekontoret bør stasjonær PC vurderes, langt rimeligere enn laptop, man bør uansett ha ekstern skjem og tastatur til en laptop over tid.

For digitale møter bør man ha en ekkokanselerende høytaler eller hodetelefon med mikrofon, og kanskje et kamera.

 

Denne kommer med win10 Pro for 2999, uten skjerm og tastatur.

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/stasjonaer-pc/lenovo-thinkcentre-m93p-renovert-stasjonaer-pc/p-1138866/

 

 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...