Gå til innhold

Sykkelen uten kjede er nærmere målet: – Verdens mest effektive drivverk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit, det er teknisk, men er dette prosjektet praktisk nyttig?

En effektiv sykkel er vel en som gir lav rullemotstand og lav luftmotstand, og veier lite. 1% vs 3% tap i virkningsgrad er da forsvinnende lite. Virkningsgrad på min sykkel er neppe 90% etter noen måneder med veisalt, så jeg hadde håpet at disse syklene ikke trengte eksponert metall, men jeg ser litt vel mye metall som er eksponert. Om de kan lage det slik at det tåler salt bedre, kan det ha noe for seg. (Har prøvd karbonrem som også er rustfritt, men det eldes også med salt, og det er enklere å bytte drivverkskomponenter på tradisjonell sykkel).

Lenke til kommentar

Mest av alt. virker dette som noe som bare blir dyrt. Må si jeg stusset veldig da jeg hørte i videoen at man er nødt å ha oppladbart batteri inni denne.

Kjede og krank er enkelt, og noe enhver kan sette seg inn i og bytte selv, om det skulle være behov for. Og delene er i utgangspunktet billige, selv om jeg ser at man også her kan få dyre deler om man går inn for det.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for gode spørsmål! Målt opp mot det aller beste som finnes av kjedesykler, er som du påpeker forskjellen marginal. Cermicspeed hevder å kunne spare 8 sekunder i løpet av 40 km i en vindtunnel. Det er som forbedringer av annet sportsutstyr, som karbonsåler med ekstra framdrift på løpesko, uvesentlig for de fleste, men av mulig avgjørende betydning for dem som konkurrerer. Vi skal komme tilbake med mer info når sykkelen er klar!

  • Liker 8
Lenke til kommentar

For oss som ikke sykler, tour de france (jeg går ut fra at det er flere av oss ;) ), kanskje prinsippet kan ha god nytte på andre områder? Jeg bare brainstormer: 4WD fossilbiler m avansert momentfordeling, motorsykler, gravemaskiner (som erstatning for hydraulikk), vindturbiner (pga lite tap), innen medisin (hjerteassistanse pga størrelse/ytelse-forhold), romfart (pga vekt).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 hours ago, Simen1 said:

For oss som ikke sykler, tour de france (jeg går ut fra at det er flere av oss ;) ), 

Tja, ville si dette gir vel så mye for hvermannsen på sykkel som for Tour de France (skulle heller ikke forundre meg om det er regler mot dette i TdF allerede, er ganske konservative med hva de tillater av sykler på TdF). Kjeder på sykkelen kan være noe herk. Å holde dem velsmurte med olje tar tid og fører til mer møkk (det finnes alternativer, enten i form av beltedrev, eller å bruke (stearin)voks istedenfor olje, men ingen av delene er å regne som mainstream eller uten ulemper). Gitt at dette er gjort vettugt, vil en kunne få en sykkel med betydelig enklere vedlikeholde, og som er renere. 

Når det er sagt har CeramicSpeed en del komponenter de hyper høyt, uten at det egentlig gir i nærheten av effekten de lover.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
10 hours ago, Snowleopard said:

Mest av alt. virker dette som noe som bare blir dyrt. Må si jeg stusset veldig da jeg hørte i videoen at man er nødt å ha oppladbart batteri inni denne.

Folk som kjøper sykkel til denne prisklassen bruker allerede Di2-gir, så de er godt vant til å ha batteri nær drivverket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 hours ago, Bernt2 said:

Regner med dette blir kapslet inn? Da vil det være suverent mht beskyttelse mot søle, og snø og slaps, ved sykling vinterstid.

Regner med at "proffmodellen" ikke blir det, men så vil det nok komme modeller senere som er innkapslet. Hvis det skulle feile, er det også andre løsninger på vei som vil hjelpe godt mot søle, snø og slaps. Den største er vel innvendige sentergir med beltedrev.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 timer siden):

Om det er billigere og mer holdbart enn konvensjonelle teknikker så får de suksess, hvis ikke er det en bortkastet.

Det virker ikke som holdbarhet er en viktig forutsetning for kjøp nå for tida.

PingEnt skrev (22 minutter siden):

Tja, ville si dette gir vel så mye for hvermannsen på sykkel som for Tour de France

Jeg tror det blir lenge til hvermansen kan kjøpe en helt vanlig sykkel på Coop Obs med et sånt system. Skulle ikke forundre meg om man fikk både 1 og 2 hele sykler på Obs til samme pris som bare giret i artikkelen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, Simen1 said:

Jeg tror det blir lenge til hvermansen kan kjøpe en helt vanlig sykkel på Coop Obs med et sånt system. Skulle ikke forundre meg om man fikk både 1 og 2 hele sykler på Obs til samme pris som bare giret i artikkelen.

Litt tid vil det nok ta, spesielt siden CS ikke er kjent for å være noe billigmerke, men det er tross alt ikke lenge siden hydrauliske skivebremser var forbeholdt Gunn Rita Dale og finanstopppen som deltok i Birken, eller at 12-delte bakgir kun var for sykler til 40 000 kr. Ting drypper ganske raskt nedover i sykkelverden.

Lenke til kommentar

Dette systemet vil ikke tåle like mye kraft som kjedesystemet. Det er veldig lite inngrep mellom "kjede" på karbonakslingen og tannhjulet på hjulet. Mens et tradisjonelt kjede griper halvparten av tennene rundt hele veien griper denne kun to-tre av gangen. Ser for meg at det vil svikte når spurtere dytter ut 2000W+. Selv spreke amatører klarer 1200W+. Det gjorde jeg selv da jeg var sprek (Ja jeg har måleutstyr i syklene mine).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har mine tvil om dette konseptet. Fra min tid med å kjøre motorsykkel ble det alltid sagt at kjededrift var mer effektiv enn vinkeldrev (som på BMW motorsykler), fordi to vinkeldrev, et ved motoren og et ved bakhjulet hadde samlet et større friksjonstap enn ved kjededrift. Det ble sagt at i vinkeldrev var det en relativt stor bevegelse mellom tennene på de to tannhjulene, noe som øket friksjonstapet.

Når jeg ser på forslaget til drift for sykler, da ser jeg to vinkeldrev som i står utsatte for skitt og møkk. Hvor lenge vil dette holde, når man tar i betraktning at vinkeldrev på en motorsykkel alltid for lang levetid er innkapslede i et oljefylt hus? Vinkelgiret for sykkel ser også spinkelt ut. Vi det glippe eller bli utslitt lett?

Lenke til kommentar
Jone Bjørheim skrev (54 minutter siden):

Jeg har mine tvil om dette konseptet. Fra min tid med å kjøre motorsykkel ble det alltid sagt at kjededrift var mer effektiv enn vinkeldrev (som på BMW motorsykler), fordi to vinkeldrev, et ved motoren og et ved bakhjulet hadde samlet et større friksjonstap enn ved kjededrift. Det ble sagt at i vinkeldrev var det en relativt stor bevegelse mellom tennene på de to tannhjulene, noe som øket friksjonstapet.

Når jeg ser på forslaget til drift for sykler, da ser jeg to vinkeldrev som i står utsatte for skitt og møkk. Hvor lenge vil dette holde, når man tar i betraktning at vinkeldrev på en motorsykkel alltid for lang levetid er innkapslede i et oljefylt hus? Vinkelgiret for sykkel ser også spinkelt ut. Vi det glippe eller bli utslitt lett?

Kardangdrift så man ofte på touringsykler, mens R-sykler gjerne hadde kjede, fordi det var sterkere og lettere å vedlikeholde enn kardangdrift, i tillegg til de andre momentene du nevnte. Ellers er det endel sykler med god moment som bruker gummibeltedrift eller remdrift som det gjerne kalles. Fortrinnsvis på et visst amerikansk merke... 😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...