Gå til innhold

Er Elbil-Norge en illusjon? I halve landet øker andelen knapt. Sjekk din kommune her


Anbefalte innlegg

Sitat

Av de 11 toppkommunene kan hele åtte betegnes som pendlerkommuner rundt de fire storbyene.

Dette viser at bompengefritak er et incentiv som har virket veldig godt. Da er det ekstra trist å se at dette incentivet kuttes.

Sitat

Det er ikke bare småkommuner som sliter med å få opp elbilandelen. Statistikken indikerer at også noen kommuner i randsonen til Oslo, som Enebakk og Ås, hadde omtrent like mange elbiler ved nyttår som for ett år siden.

Utviklingen siste år kan være et resultat av innføring av bompenger og usikkerhet rundt bompengeincentivet i tida framover.

Sitat

Fylkesoversikten viser at selv ikke i Innlandet finnes det én kommune hvor elbilbestanden ved nyttår hadde passert 10 prosent.

Altså en viss korrelasjon med ulvemotstand.

Sitat

 

Særlig i distriktskommunene går utvikligen så sakte, at det med dagens tempo vil ta mange tiår å oppfylle regjeringens ambisjoner om bare å selge biler uten utslipp fra 2025. 

Disse tallene stiller også debatten om å innføre moms på elbiler – eller innføre andre tiltak som gjør det dyrere å bruke elbil, i et litt annet lys.

 

Det er fort gjort at noen beskylder et visst blått parti å trekke opp momsfritaks-stigen etter seg når majoriteten av deres velgergruppe har utnyttet fritaket. Personlig tror jeg 2025-målet døpes om til at alle biler som selges fra det året skal være ladbare, altså inkludere PHEV, i stedet for å si utslippsfrie.

Sitat

Etter mitt syn er det også utvilsomt at ladeordningene er altfor komplekse for «vanlige» sjåfører <..>

Helt enig. Det bør bli enklere prising, god prisopplysning a la bensinstasjoner og flere betalingsmuligheter uten å bli straffet for å ikke ha "riktig app".

Min kommune: 64% økning i antall elbiler siste år - imponerende! :) Men fortsatt irriterende at "lillebror" Harstad ligger foran, samme hvor glad man ellers er i lillebror.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (6 timer siden):

Må man hurtiglade er det omtrent samme pris som en diesel bil.

Dette vet du fra tidligere diskusjoner er feil fordi hurtiglading bare utgjør en brøkdel av ladebehovet. (9% i følge en undersøkelse tidligere). Mens dieselbilen har alltid høye drivstoffpriser.

Hans Reier Sigmond skrev (5 timer siden):

Det er ikke noe rart det er slik med 6% elbilandel i Mjøsdistriktet der jeg bor. For det første tar det tid å få andelen opp. Folk bytter ikke bil bare for det er elbiler tilgjengelig, det er også lite miljøvennlig bare å bytte hvis man har en fungerende og ikke alt for gammel bil på fossilt drivstoff.

I byer kjører man ikke biler til de er så gamle at man kan parkere de for godt bak låven og la de gro ned. For byboere betyr oppgradering av bil at den gamle vil leve videre med ny eier. Det er i hovedsak de eldste og dårligste bilene som ryker ut av kjeden.

Hans Reier Sigmond skrev (5 timer siden):

Nå har jeg en relativt bensingjerrig Audi A3 og vil ha denne en stund. Kjører man relativ lite så er denne i praksis ikke så veldig mye mindre miljøuvennlig enn en tilsvarende elbil.

Her må jeg si meg enig. Bruker man bil lite, f.eks bare noen få tusen km i året, er det liten vits å oppgradere til elbil. Er elbilen vesentlig dyrere en det man får for fossilen så risikerer man at økt verditap i kroner spiser opp drivstoffgevinsten.

Endret av Simen1
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (3 timer siden):

Nå er det bare få som kjøper nye biler i det hele tatt. Det er stort sett kun svært velstående mennesker og pensjonister som tar seg råd til å sløse bort penger!

Dette føler jeg blir litt tulleargument.
Ikke er jeg pensjonist og ikke er jeg vellstående med en vanlig håndverkerlønn men jeg kan rive i en ny Audi E-Tron på mandag uten å gå i banken for å spørre om lov.
Gjør det meg vellstående på noe slags vis?
Det eneste det forteller er at jeg har prioritert annerledes en det folk vanligvis gjør, men når vi nå snakker om nye biler og hvem som kjøper de så er det mange av dem og det er mange i middelklassen som kjøper de og felles for de fleste er at banken har pant i bilene eller at de er leaset.
Det hele handler om prioritering.
Om du ikke opparbeider deg dyre vaner er det utrolig hva du kan få til på en helt vanlig inntekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Søkte etter noen plan for el-billadere i Norge på Samferdselsdepartementet og fant et dokument - fra 2014!!!!

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/Vil-ha-flere-ladere-og-enklere-betaling/id754244/

Her har statsråd og departement en jobb å gjøre! Det er et alltid tilbakevendende tema når jeg leser tester om el-biler og hører venners fortelling om el-bilturer de har gjennomført over en del mil og det er kjedelige historier om kø ved ladere og ladere ut av drift. Uten en overordnet plan fra samferdselsdepartementet om utbygging og drift av ladere vil regjeringens uttalelser om mindre utslipp fra trafikken og transportsektoren bare være festtaler uten innhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan muligens si at kartet over batteribil-tettheten nettop viser hvor den er mest relevant. I byer og tettsteder finner ma et betydelig innslag av høyinntektsgrupper, og i tillegg har man gjerne bompenger og rushtidstrafikk med kødannelser og redusert fremkommelighet. Når incentivene har vært fritak fra avgifter og tilgang til kollektivfelt, så er det naturlig at el-biler har mest apell her. Motsatt, så finnes det ingen klare incentiver for å velge el-biler bare en times avstand fra de store befolkningssentra. Inntektsnivået er gjerne lavere, og de rimeligere el-bilene er fortsatt ikke gode nok til den varierte bruken på landsbygda. 

Så er det den marginale miljøgevinsten, som eventuelt spises opp kontinuerlig av utslipp fra produksjonen av batterier og biler i hele overgangsperioden. Og i byene løser man verken trafikkproblemer eller skåner miljøet i betydelig grad. Det tar nok et tiår til før el-biler er modne og gir noen miljø gevinst i det hele. Og da kommer de reelle kostnadene samt avfall og resirkuleringproblematikken til syne. Det er ikke nødvendigvis slik at innsatsfaktorene går ned i pris når etterspørselen og forbruket øker. Alt annet av rallemikk skal også dives med batteri, og i tillegg innoveres det nye produkter på grunn av bedre batteri!

Endret av NERVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

...Selv om det har vært noen problemer med enkelte modeller (som slett ikke er unikt for biler med elmotor), så ser det ikke ut som du har rett i at folk er generelt lei "elbilgnål". Her er fra nybilsalget: ....

Den figuren viser jo helt klart at incentivene fungerer. Så hvorfor begynner folk å vurdere elbil?

Vi har nok noen miljøbevisste og noen teknologinerder. Men jeg tror de fleste først og fremst ser på om de kan gjøre noe med fakturaene som dumper inn til stadighet. Og da begynner det gjerne med årsavgiften. Ihvertfall før, da det var et ganske stort beløp som kom på samme tid på året. Nå er den litt mer bortgjemt inne i forsikringen (sett fra statens side var nok det et smart vri for å hanke inn et par tusen kroner på elbiler). Den andre posten for mange er bompenger. Her tikker det inn en faktura månedlig og minner en på dette.  Drivstoffutgifter går kanskje litt mer under radaren for mange, en drar kortet og ferdig med det.  Rabatt på fergetakster er viktig for dem som pendler med bil på ferge, men det er kanskje ikke så mange.

I neste fase blir det da spørsmål om en kan finne en elbil som dekker behovet sånn noenlunde, uten at den koster noe særlig mer i innkjøp.

Så ut fra dette tror jeg reduserte bompenger og årsavgift er viktige, som triggere. Men momsfritak og lademuligheter er viktige, for at kjøpet skal bli noe av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, J-Å said:

 

Kostnaden på årsavgifta er ganske marginal kontra dei andre gunstene elbiler kjem med. Altså det er egentlig direkte stygt kor mykje peng som går i rent drivstoff ass. Eg berekna at eg ville redusere 26k i året til ~2k...

Men på det heila er det nok mykje økonomiske attraksjoner med elbiler for all del, det er jo ikkje å stikke under stolen.

Reint reknestykke messig er det ingen nød for incentives for at elbiler skal gå rundt økonomisk. Incentivene gjere det berre nesten ein tvert ut dum ide å ikkje kjøpe elektrisk om du kan om du likevel skal kjøpe nybil.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan forsåvidt innrømme kvifor eg kjøpte elbil sjølv: Eg likte elbiler, men trudde ikkje det var logiskt å kjøpe det originalt (sida det var stort sett berre nybiler, som eg vegret meg over å vurdere). Det var ikkje før eg dro fram kalkulatoren og sjekket eit par biler at eg fekk hakeslep av drivstoff-kostnadene. 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Drunkenvalley said:

Kostnaden på årsavgifta er ganske marginal kontra dei andre gunstene elbiler kjem med. Altså det er egentlig direkte stygt kor mykje peng som går i rent drivstoff ass. Eg berekna at eg ville redusere 26k i året til ~2k...

Det er sikkert riktig, men jeg prøvde meg litt som hobbypsykolog, og prøvde å se på hva som trigger folk til i det hele tatt å tenke på elbil. Den reelle kostnaden er vanskelig å beregne når en ikke kjenner verditapet. Og der er det er jo en usikkerhet. Utviklingen går veldig fort med elbiler. Oppheving av momsfritaket vil antagelig slå positivt ut på bruktprisene, men det er jo også mye usikkerhet rundt det.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt lyst på elbil i mange år, men har ikke hatt behov siden vi hovedsakelig har brukt bil til ferieturer og handle matvarer.

Da koronaen kom var ikke pendling med buss lengre et alternativ, og jeg fant ut at jeg ville spare kr 250 per arbeidsdag i bompenger og bensin. Endte opp med en ett år gammel Leaf siden Peugeot e-2008 ikke kunne leveres før etter sommeren. Solgte en 19 år gammel XC70 konebil som ble brukt under 2000 km i året, og har snart passert 23000 km med elbilen. Sparer også over en time reisetid i pendling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Det er sikkert riktig, men jeg prøvde meg litt som hobbypsykolog, og prøvde å se på hva som trigger folk til i det hele tatt å tenke på elbil. Den reelle kostnaden er vanskelig å beregne når en ikke kjenner verditapet. Og der er det er jo en usikkerhet. Utviklingen går veldig fort med elbiler. Oppheving av momsfritaket vil antagelig slå positivt ut på bruktprisene, men det er jo også mye usikkerhet rundt det.

De fleste som har tippet verditap, har jo egentlig bommet stygt, foruten de som kjøpte trilling-bil før Leaf kom på markedet. Likevel har de samme folkene fort betalt bilen og verditapet med sterk reduksjon i driftskostnadene. Enkelte har tjent inn hele bilens kostnader på 3-5 år.

Det store problemet for mange, og da spesielt i distriktene, har vært lange avstander og kort rekkevidde, kombinert med dårlig plass og manglende lademuligheter  på tur. Det er først nå vi begynner å få et relativt godt utvalg av store nok biler med lang nok rekkevidde for det aller meste av kjøring, med unntak av kjøring med tilhenger.

Og mulighet for å kjøre med henger i det hele tatt, og tilstrekkelig kapasitet har og vært sterk mangelvare. Dette blir i langt større grad nå dekket. Fremdeles litt dårlig med alternativer som trekker over 1600 kg. Der har man bare E-Tron med 1800 kg men for svak rekkevidde, og TMX med sine 2250 kg, men og noe lav rekkevidde med henger bak. Biler med kapasitet til å dra hele 3500 kg er totalt fraværende, så enda har vi et stykke igjen for de med de tøffeste kravene. Noen Pickups er dog mulig å skimte i nær fremtid, som Rivian R1T (og SUV-broren R1S) og Ford F-150 Electric.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Snowleopard said:

Det er først nå vi begynner å få et relativt godt utvalg av store nok biler med lang nok rekkevidde for det aller meste av kjøring,

Definer "nå"; siste par mnd? Eller siste tiåret? Tesla har jo vore ute lenge med ganske høg rekkevidde, og ærlig talt overvurderer framleis folk flest ganske grovt kor mykje rekkevidde dei treng for normal bruk.

For all del blir det hurtiglading på lengre kjøreturer, men eg brukte altså ein 2019 Ioniq med veil 200 km rekkevidde for ein daglig 113 km tur for jobben min. Ikkje merka noko problem der egentlig.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Definer "nå"; siste par mnd? Eller siste tiåret? Tesla har jo vore ute lenge med ganske høg rekkevidde, og ærlig talt overvurderer framleis folk flest ganske grovt kor mykje rekkevidde dei treng for normal bruk.

For all del blir det hurtiglading på lengre kjøreturer, men eg brukte altså ein 2019 Ioniq med veil 200 km rekkevidde for ein daglig 113 km tur for jobben min. Ikkje merka noko problem der egentlig.

Tesla er ett merke, med nå tre modeller. 2 av de koster relativt mye for de fleste. De utgjør derfor en del av utvalget, men har altså vært ganske alene.

Småbilene Opel Ampera-E, Hyundai Kona som jeg selv har, Kia E-Soul og Kia E-Niro er relativt små biler med ingen eller veldig lav hengerkapasitet, begrenset plass, men god rekkevidde. Men det er fremdeles bare et lite knippe biler.

Jeg definerer derfor "relativt godt utvalg" som det vi er i ferd med å se nå, 1-2 år bak i tid, og de neste 1-3 årene. Da har vi et utvalg i flere prisklasser, som kan dra en grei henger og kjøre brukbart langt, uten henger. Vi har fått Jaguar i-Pace, Audi E-Tron, Porsche Taycan, Polestar 2, og Volvo XC40.

Nå kommer og Volvo C40, BMW iX3, Audi Q4 E-Tron, Ford Mustang Mach-E, VW iD.4 og Skoda Enyaq. I tillegg venter vi bare på at det skal begynne å leveres ut Tesla Model Y fra Berlinfabrikken. I tillegg er bl.a. BMW iX4, Ioniq 5, Kia EV6 og flere kinesiske merker så vidt ankommet eller er på vei.

Hopper litt bukk over VW iD.3 fordi den verken kan ta taklast eller henger, men den har bra rekkevidde i ihvertfall noen av variantene den skal komme i, i tillegg til 1st. Og så har vi selvsagt fått noen "by-elbiler" med dugelig rekkevidde og ladefart til at de fint kan fungere på en langtur også.

Så ja, jeg mener det først er nå vi begynner å få et relativt godt utvalg brukbare elbiler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 timer siden):

Helt enig. Det bør bli enklere prising, god prisopplysning a la bensinstasjoner og flere betalingsmuligheter uten å bli straffet for å ikke ha "riktig app".

Same tendensar som ved kjøp av straum på andre måtar altså. Heile straum-marknaden burde fått nokre klare retningslinjer som gjer det enkelt å forstå og samanlikne prisar. Dei utnyttar vel systemet på ladestasjonane som dei gjer på straumnettet til bustad for at folk skal betale mest mogleg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Snowleopard said:

...

Så ja, jeg mener det først er nå vi begynner å få et relativt godt utvalg brukbare elbiler.

Ja, det er nok behov for biler som kan erstatte de klassiske stasjonvognene. Og vi begynner nå å se den biltypen som elbiler. De er gjerne 10 cm høyere og kalles SUV. Hvis en ikke skal trekke tung henger, så dekker de stort sett samme behov som f.eks. stasjonsvognvariantene av Citroen C5 og VW Passat. 

VW ID4 "SUV" er for eksempel ganske lik VW Passat Allrad stasjonsvogn. Den er hevet 8.5 cm for å få plass til batteriene . Akselavstand og bredde er omtrent like, men overhenget bak er kuttet med 20 cm.  

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...