Gå til innhold

Equinor-direktør: Å skape ny industri krever mer enn å stramme til klimamål og øke CO2-avgiftene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Equinor sier det vil koste ca 50 milliarder å elektrifisere sin del av oljeinstallasjonene. Om en antar dette gjelder halvparten av utslippene, altså ca 7 millioner tonn og disse utslipp pågår i 50 år, så kan en beregne kostnad per tonn CO2. Altså 50 milliarder delt på 350 millioner tonn, hvilket blir 143 kr/tonn. Det er jo billig. Alternativt kan en beregne rentekostnaden (5%) og får da 2,5 milliarder per år delt på 7 millioner tonn, altså kr 357 kr per tonn, fortsatt lavt.

Som direktør og sjeføkonom i Equinor må jo Eirik Wærness være den beste til å opplyse oss hva det koster å fjerne et tonn CO2 ute på oljeinstallasjonene. Men det gjør ham naturligvis ikke og en kan spørre hvorfor!

 

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og så aukar utsleppa tilnærma det same i andre land, fordi vi kan selge innspart gass til Europa. Som brenn ,forbruker den. ..- Så netto kutt vert nær null. For ein pris på 50

milliarder

Same Shit New Wrapping

.https://music.youtube.com/watch?v=gOr9AVHiSFw&list=OLAK5uy_mMPpwynAepX7nRd5wBtdzz0wJo78yC5dI

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kablene fra land ut til oljeplattformene koster 50 milliarder. Det er det norske samfunnet som stort sett skal betale disse utgiftene - 78%. For Equinor lønner det seg godt å elektrifisere oljeplattformene fra land. Selskapet slipper å betale høye klimaavgifter når naturgassen brennes på plattformene, og det får inntekter når gassen i stedet selges til andre land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OPLQC90R skrev (11 minutter siden):

Kablene fra land ut til oljeplattformene koster 50 milliarder. Det er det norske samfunnet som stort sett skal betale disse utgiftene - 78%. For Equinor lønner det seg godt å elektrifisere oljeplattformene fra land. Selskapet slipper å betale høye klimaavgifter når naturgassen brennes på plattformene, og det får inntekter når gassen i stedet selges til andre land.

Ja, og 78% av disse inntektene går til det norske samfunnet... 

Og mengde naturgass som brennes på plattformene er mikroskopisk liten, da det ikke er lovlig å produksjonsfakle, og det kun blir gjort ved problemer i prosessen. 
I stor kontrast med f.eks Iran som rundt 2010 satte i drift 2 plattformer som KUN var ment for olje&kondensat, og brenner av ALL gassen, noe dem selvfølgelig driter totalt i. 
Allikevel tror folk det er en god ide å stenge ned norske installasjoner, for å senke utslippene globalt. Det er så dumt at jeg vil spy!

Lenke til kommentar
OPLQC90R skrev (8 minutter siden):

Det norske samfunnet må BETALE 78 % av utgiftene til kablene. Naturgassen brennes av på plattformene for å oppnå elektrisitet.

 

Ser jeg misforstod siste setningen din i første innlegg. Legger meg flat for den👍🏻
Poenget mitt med 78% var at det blir ofte lagt fram som at norske skattebetalere betaler for moroa, men Equinor er jo også en norsk skattebetaler som betaler 78% skatt. 
 

Lenke til kommentar

Er inntekt frå salg av gassen ein ellers hadde brukt på gassturbinane tatt med i reknestykket?

Ein kan diskutere kostnad og kven som betalar kva på mange måtar, men det er lett å gløyme alle inntektene oljeindustrien har bidratt med dei siste 50 åra.

Fokuset må vere på å få ned CO2-utslepp globalt. Det er kostbart å redusere utslepp, men i Norge bør me ha økonomi til å betale for det.

Gassen som ikkje blir brukt her, men sendt til Europa, vil bli brent der i ein kjele eller gasskraftverk som har betre virkningsgrad enn turbinane offshore. I tillegg må ein oljeplattform ha diesellager sidan turbinane kan kjørast på både gass og diesel. Ved ein lengre vedlikehaldsstans på plattformen må turbinane kjøre på diesel for å sørge for kraft om bord. Dei må framleis ha nødgeneratorar som går på diesel, men med stabil kraftforsyning frå land så er det ikkje behov for turbinar som kan forsyne heile plattformen i normal drift.

Eit vesentleg spørsmål er kor lenge dei blir i drift. Mange felt har fleire tiår igjen, og det blir ein del tonn på den tida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
studerebedre skrev (13 timer siden):

Og så aukar utsleppa tilnærma det same i andre land, fordi vi kan selge innspart gass til Europa. Som brenn ,forbruker den. ..- Så netto kutt vert nær null. For ein pris på 50

milliarder

Same Shit New Wrapping

.https://music.youtube.com/watch?v=gOr9AVHiSFw&list=OLAK5uy_mMPpwynAepX7nRd5wBtdzz0wJo78yC5dI

Hva med all den bensinen og dieselen som ikke blir brukt fordi vi har ca 350.000 ladbare biler? Den blir vel også da brukt til noe annet i følge din logikk og hele elbilsatsingen i Norge er da bortkastet (Same Shit New Wrapping)?

I et marked med stadig mindre bruk av olje og gass, er det veldig ulogisk å tro at enhver ny produksjon (av olje og gass) vil finne et marked.

Det er alt for mye spekulativ tenkning ute og går! Som at ikke brukt gass på en plattform vil øke verdensforbruket av gass. At når vi elektrifisere og Equinor betaler, så er det egentlig vi som betaler (78% skatt på overskudd). Equinor har kvoter, så når de ikke har bruk for dem så selges de til andre som kan slippe ut CO2. Og så videre, og så videre.

Realiteten er at vi må få bort CO2-utslippene på oljeinstallasjonene og andre steder, det meste innen 2030. Som land bør vi sette inn kraftige tiltak for å få til dette og ta de tiltak som koster minst og monner mest først. Jeg her regnet ut at elektrifisering på oljeinstallasjonene er er av de billigste tiltakene. Hvis noen mener noe annet, så kom med tall og argumenter for det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å skulle elektrifisere oljeinstallasjonene fra land er lite gjennomtenkt. Grenlandsområdene alene har bruk for all den ekstra fornybare kraften vil har. Flytende vindturbiner ved plattformene er løsningen. Bruk de 50 milliardene kabler fra land koster og det Equinor sparer på klimaavgifter til å ta utviklingskostnadene inntil de kan kapitaliseres om rundt ti år. Vi kan tjene gode penger på å selge teknologien til andre land. Flytende vindturbiner kan dekke verdens energibehov flere ganger. https://www.facebook.com/photo?fbid=3980532902008885&set=pcb.3980881975307311

 

Lenke til kommentar
OPLQC90R skrev (3 timer siden):

Det å skulle elektrifisere oljeinstallasjonene fra land er lite gjennomtenkt. Grenlandsområdene alene har bruk for all den ekstra fornybare kraften vil har. Flytende vindturbiner ved plattformene er løsningen. Bruk de 50 milliardene kabler fra land koster og det Equinor sparer på klimaavgifter til å ta utviklingskostnadene inntil de kan kapitaliseres om rundt ti år. Vi kan tjene gode penger på å selge teknologien til andre land. Flytende vindturbiner kan dekke verdens energibehov flere ganger. https://www.facebook.com/photo?fbid=3980532902008885&set=pcb.3980881975307311

 

Flytende vindturbiner er en bra løsning og Equinor må betale for dem. Det bør bygges ut nok turbiner til å dekke hele behovet og det rekker en med god margin innen 2030.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Sidan staten eig 70,5% av Equinor og staten representerer befolkningen så betalar alle uansett korleis ein snur på reknestykket.

Dette blir bare tull. Mener du at om staten har en eierandel i en stor eller liten bedrift, så er det vi det norske folket som betaler? For å få overskudd så må en som oftest ha utgifter. Mener du også at staten ikke får del i overskuddet?

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Equinor har gått fra å være en rendyrket samfunnstøtte, til å bli en fiende av samfunnet.

De "Grønne" tiltakene Equinor nå anbefaler vil bli en svøpe og tragedie for Norge og hele verden.

De samlede utopiske særnorske tiltakene, CCS, Elektrifisering av sokkelen, Hydrogen + vindmøller - er tilsammen mer kostbare enn oljeinntektene.

Equinor har dermed blitt en samfunnsfiende. En håndull "bærekraftdirektører" prøver å sjarmere seg til 100vis av milliarder i statstøtte til diverse tulletiltak og totalt unyttig grønnvasking.

Historiens dom vil være meget hard med "Bærekraftdirektørene" i Equinor, som setter nasjonens økonomi og urørt natur på spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...