Gå til innhold

Xbox-sjefen: Alle Bethesda-spill fremover blir eksklusive til plattformer med Xbox Game Pass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her må man også ta med den delen av talen som kom mellom de to som siteres her...

Hvor han sier:

" even in the future there might be...either contractual things or legacy on different platforms that we'll go do."

Altså fult mulig at spillene kommer på andre plattformer fremover.

Lenke til kommentar

Regner med det gir litt penger i lomma for Microsoft, men spill som Minecraft og selskaper som Bethesda med ES og Fallout har hatt stor succes, ikke pga spillet i seg selv, men hva man kan gjøre med dem i form av modding. Jeg tviler på at Skyrim hadde hatt så mange ports, hadde det ikke vært for modding-sammfundet.

Microsoft vil ha igjen pengene de langet ut for disse dyre oppkjøpene men om det gjenstår å se om det er en smart plan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Milarwen skrev (27 minutter siden):

spill som Minecraft og selskaper som Bethesda med ES og Fallout har hatt stor succes, ikke pga spillet i seg selv, men hva man kan gjøre med dem i form av modding. Jeg tviler på at Skyrim hadde hatt så mange ports, hadde det ikke vært for modding-sammfundet.

Eg også likar mods, men det må vel trygt gå an å seie at Fallout og Elder Scrolls er gode nok "i seg selv" til å ha stor suksess utan mods. Heile konsollmarknaden har jo (meir eller mindre) klart seg utan mods til desse spela, og dei har ikkje akkurat solgt dårleg av den grunn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (49 minutter siden):

Her må man også ta med den delen av talen som kom mellom de to som siteres her...

Hvor han sier:

" even in the future there might be...either contractual things or legacy on different platforms that we'll go do."

Altså fult mulig at spillene kommer på andre plattformer fremover.

Jeg oppfatter at han er ganske klar på at disse spillene kommer på Game Pass plattformen. Det vi vet er at Xbox har Game Pass. Playstation har ikke det. 

Vil Game Pass komme til PS? Det vet ikke jeg. Vi kan selvsagt spekulere. PS har jo en konkurrerende tjeneste så jeg vil kanskje anta at det sitter langt inne for Sony å slippe til MS sin løsning på PS. Inntil dette er avklart så er det vel plausibelt at denne nyheten vil sørge for at noen fans av disse nå "GP exclusive" spillseriene vil dras mot den konsollen som faktisk har Game Pass. Jeg merker at det er sant for min egen del da jeg liker Bethesda sine spill og tror og håper det kommer mer bra derfra. Det samme vil jeg si gjelder for de øvrige studioene som nå også er GP exclusive (antakelse): ID Software, MachineGames, Tango, Arkane) 

Er dette krise for Sony? Det tror jeg ikke, de har mange bra spill selv de og har sikkert sine egne planer for å tilby en videre god løsning for sine kunder - som de har mange millioner av - fordi de har vært gode på dette lengre enn de MS har vært.  

Men jeg skal nok ha en sånn Xbox dings for første gang på ca 15 år som følge av dette. 

 

Lenke til kommentar
ludobadger skrev (12 minutter siden):

Jeg oppfatter at han er ganske klar på at disse spillene kommer på Game Pass plattformen. Det vi vet er at Xbox har Game Pass. Playstation har ikke det. 

Alle spillene vil komme på gamepass, ja.

Men det betyr ikke at spill ikke kommer på andre plattformer.

Når han og Bethesda selv spesifikt skriver at fremtidige spill kan komme på andre plattformer, men at det skal vurderes i hvert tilfelle, så betyr det jo at fremtidige spill kan komme uavhengig av gamepass.

 

ludobadger skrev (14 minutter siden):

Er dette krise for Sony?

Ekstremt lite sannsynlig.

Annet enn Skyrim har ikke Bethesda laget noen spesielt populære spill, og mye av markedet deres ligger på PC.

Lenke til kommentar
Iki skrev (4 minutter siden):

Alle spillene vil komme på gamepass, ja.

Men det betyr ikke at spill ikke kommer på andre plattformer.

Når han og Bethesda selv spesifikt skriver at fremtidige spill kan komme på andre plattformer, men at det skal vurderes i hvert tilfelle, så betyr det jo at fremtidige spill kan komme uavhengig av gamepass.

 

Ekstremt lite sannsynlig.

Annet enn Skyrim har ikke Bethesda laget noen spesielt populære spill, og mye av markedet deres ligger på PC.

Poenget her Iki er at det er Phil Spencer, sjefen for Xbox, som bestemmer hvilke plattformer som får Bethesda spill fremover. Hvis du føler at denne situasjonen øker sjansen for at vi får Bethesda spill på noen annen plattform enn Game Pass, stikk i strid med hva Phil Spencer sier, så tror jeg nok svært mange vil stille seg undrende til hvordan du landet på den konklusjon. Det virker ikke rasjonelt. Xbox eier Bethesda.  

Og jeg synes nå Fallout er ganske populært spill. Og at markedet deres ligger på PC er jo litt av poenget - PC har jo også Game Pass. Igjen - dette hjelper ikke Sony, tvert imot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ludobadger skrev (11 minutter siden):

Poenget her Iki er at det er Phil Spencer, sjefen for Xbox, som bestemmer hvilke plattformer som får Bethesda spill fremover.

Nei. Det er ikke det.

Bethesda har selv, når oppkjøpet startet, gått ut å sagt at de beholder kontrollen over hvilke spill som skal gies ut hvor.

ludobadger skrev (12 minutter siden):

stikk i strid med hva Phil Spencer sier

Nei. Han sier at spill vil komme på andre plattformer.

Om du mener han sier at det ikke vil komme spill på andre plattformer så får du finne frem nøyaktig der han sier dette.

ludobadger skrev (14 minutter siden):

Og jeg synes nå Fallout er ganske populært spill. Og at markedet deres ligger på PC er jo litt av poenget - PC har jo også Game Pass. Igjen - dette hjelper ikke Sony, tvert imot. 

Å tjene 0 kroner på et spill du uansett ville tjent 0 på er ikke negativt...

Om vi tar for oss Fallout 4.

Det har et sted rundt 8 millioner PC brukere.

De 8 millionene ville ikke kjøpt Fallout 5 på Playstation, da de har en PC å spille spillet på.

Altså ville ikke Sony tape noe om de 8 millionene fortsatt kjøpte spillet på PC.

 

Fallout 4 er for øvrig det mest populære Fallout spillet.

Med mindre Bethesda tar seg sammen, og ikke kommer med enda et 76, så forblir det nok det mest populære også.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Arodem said:

/2659/2659483/elderscrolls.956x538.300x169.jpg The Elder Scrolls VI og Starfield slippes med andre ord neppe på PlayStation 5.

Xbox-sjefen: Alle Bethesda-spill fremover blir eksklusive til plattformer med Xbox Game Pass

Selv om jeg er enig i at de i utgansgpunktet neppe vil slippes på PS5 så er det en god stund siden både TES6 og Starfield ble annonsert så det kan hende at de allerede er bundet til PS5 under kontrakt, og for alt vi vet så kan det også hende at Sony allerede har kjøpt og betalt for exclusive DLC før Microsoft startet kjøpsprosessen av Zenimax.

MS kan selvsagt bryte slike kontrakter med tilbakebetaling i tillegg til å betale bruddgebyrer og slik, men dette er vanligvis veldig kostbart.

Endret av XtaZ
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Nei. Det er ikke det.

Bethesda har selv, når oppkjøpet startet, gått ut å sagt at de beholder kontrollen over hvilke spill som skal gies ut hvor.

Nei. Han sier at spill vil komme på andre plattformer.

Om du mener han sier at det ikke vil komme spill på andre plattformer så får du finne frem nøyaktig der han sier dette.

Å tjene 0 kroner på et spill du uansett ville tjent 0 på er ikke negativt...

Om vi tar for oss Fallout 4.

Det har et sted rundt 8 millioner PC brukere.

De 8 millionene ville ikke kjøpt Fallout 5 på Playstation, da de har en PC å spille spillet på.

Altså ville ikke Sony tape noe om de 8 millionene fortsatt kjøpte spillet på PC.

 

Fallout 4 er for øvrig det mest populære Fallout spillet.

Med mindre Bethesda tar seg sammen, og ikke kommer med enda et 76, så forblir det nok det mest populære også.

Bethesda har en viss grad av autonomi, men det er fortsatt en del av Xbox sin organisasjon. Det var ett oppkjøp, ikke en sammenslåing. Det er åpenbart at Bethesda ble kjøpt for å støtte opp under Xbox, Windows og Game Pass. Noe som Phil Spencer kommenterte ganske godt i går. 

Vi kan riktignok ikke konstatere at alle fremtidige spill fra Bethesda kommer til å bli eksklusive. For vi vet at Ghostwire Tokyo og Deathloop kommer først til PS5. GAAS spill som TESO og F76 kommer fortsatt til å få nytt innhold på PS5. Enkelte spill som var under utvikling før oppkjøpet og kommer ut snart kommer kanskje også til PS5 (Wolfenstein "3" og Starfield). Indiana Jones er kanskje bundet av en kontrakt som gjør at spillet MÅ bli gitt ut til PS5. Så da har man allerede en liten liste over spill som kommer / kanskje kommer til PS5. 

Det er ikke som om dette er noe nytt for Xbox heller. Både The Outer Worlds og Psychonauts 2 kom/kommer til PS4 pga. kontrakter som Obsidian og Double Fine signerte før de ble kjøpt opp. 

På sikt kommer nok brorparten av Bethesda, med unntak av Live Service spillene, til å fokusere på plattformer som støtter Game Pass. Ballen er i Jim Ryan's banehalvdel, for å si det sånn. 

Når det gjelder langtidskonsekvensene av dette, så er det litt vanskelig å spå ennå. Sony klarer seg nok fint uten Doom, Wolfenstein og Dishonored. Men det Sony risikerer her er at Xbox tar nærmest komplett eierskap over WPRG-sjangeren. Selv om alle Bethesda's rollespill skulle komme ut på PS5, vil all markedsføring uansett være knyttet til Xbox-versjonene. I tillegg kommer Obsidian's Avowed, Playground's Fable og Inxile's uannonserte AAA spill kun til Xbox og Windows. Det er dermed ikke så mange store aktører igjen på "det frie WRPG-markedet". CD Projekt vil sannsynligvis komme sterkere tilbake etter Cyberpunk-lanseringen og kanskje Bioware på mirakuløst vis klarer å gjøre comeback. Larian er en juvel, men må nok regnes for å være et nisjestudio i konsollsammenheng. Utover det har man diverse nyoppstartede studioer som kanskje kan bli noe å regne med i fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At PS5 ikke får TES6 er katastrofalt for Sony! Skyrim var enestående på alle måter, og har holdt seg godt. Er nok mange som har fyret opp Skyrim i juletider, og nå blir PS5-eiere frarøvet denne gleden med det nye TES, hehe. Dette var et helt genialt trekk av Microsoft. ID Software og Bethesda, noen av de største aktørene som vil levere kvalitets-spill i fremtiden også! På toppen av det har Microsoft sine egne studioer som leverer nye Fable, Halo og Forza. 

Nå vil nok mange begynne og hevde at de ikke har tiltro til ID Software og Bethesda. Lurer på hvorfor, haha.😆

Lenke til kommentar

Hæ?

Hva Bethesda sa når oppkjøpet startet er irrelevant. Han som har kjøpt dem sa i går kveld at fra nå av så handler det om å levere "eksklusive spill til game pass". Hva er det å misforstå her?

Det eneste han lover ang andre platformer er å respektere signerte kontrakter. Sannsynligvis er dette hverken mer eller mindre enn Deathloop og Ghostwire. Artikkelen har en link til hvor han sier dette - at du tolker dette på en helt annen måte enn resten av verden synes å gjøre er vanligvis et hint om at man har misforstått.

Det der usammenhengende ang Fallout vet jeg ikke engang hvordan jeg skal svare på. Men du får ta mitt ord på at jo flere som abonnerer på game pass jo bedre er det for microsoft. Og flere kunder til microsoft er altså ikke en KPI som verdsettes i styremøter hos Sony.

Men jeg begynner å ane at du muligens er utenfor pedagogisk rekkevidde når det gjelder akkurat denne saken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
29 minutes ago, ludobadger said:

Hæ?

Hva Bethesda sa når oppkjøpet startet er irrelevant. Han som har kjøpt dem sa i går kveld at fra nå av så handler det om å levere "eksklusive spill til game pass". Hva er det å misforstå her?

Det eneste han lover ang andre platformer er å respektere signerte kontrakter. Sannsynligvis er dette hverken mer eller mindre enn Deathloop og Ghostwire. Artikkelen har en link til hvor han sier dette - at du tolker dette på en helt annen måte enn resten av verden synes å gjøre er vanligvis et hint om at man har misforstått.

Det der usammenhengende ang Fallout vet jeg ikke engang hvordan jeg skal svare på. Men du får ta mitt ord på at jo flere som abonnerer på game pass jo bedre er det for microsoft. Og flere kunder til microsoft er altså ikke en KPI som verdsettes i styremøter hos Sony.

Men jeg begynner å ane at du muligens er utenfor pedagogisk rekkevidde når det gjelder akkurat denne saken.

Slapp av, det er bare en innbitt Sony fanboy som nekter å innse realitetene, bare å ignorere ;)

Microsoft kjøper såklart ikke opp en av de største aktørene for å lansere spillene på konkurrerende plattformer, det sier seg jo litt selv..

Hilsen en PS5 eier som begynner å se verdien av Xbox Game Pass.. det verker nå i lommeboka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...