Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samlivsbrudd og fordeling av EK


Tralle1234

Anbefalte innlegg

Hei, gjennom mange år har jeg betalt husholdningsutgiftene mens samboeren har overført sitt til lånkontoen (som står i mitt navn) hvor boliglånet trekkes. Totalt sett betaler jeg 10 TNOK mer enn han hver måned da jeg tjener bedre. Vi har tre barn sammen, hus og bil. Jeg har også betalt inn EK ved kjøp av hus. Vi har ikke samboerkontrakt. Mitt spørsmål er: risikerer jeg nå at han kan ta mesteparten av EK fra hussalg ved samlivsbrudd, siden betalingen av lånet kan stiles tilbake på han? Vi står begge som eiere og han står som medlåntaker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sk0yern skrev (29 minutter siden):

Dersom ikke annet er avtalt, vil salgssummen for boligen fordels dere i mellom i henhold til eierbrøken.
Tilsvarende blir med lånet.
Så må du jo bare håpe at eks er såpass rettferdig at din egenkapital tas med i regnestykket.
 

Takk for svar :) Egenkapitalen jeg har betalt inn  kan jeg dokumentere fra egne sparemidler (gave fra foreldrene mine). Han har da ingen krav på det uavhengig om jeg fikk dette før eller etter vi ble samboere? Det er snakk om 200TNOK.

Lenke til kommentar

Det kan faktisk se ut som jeg tok feil i forrige innlegg.
Et google-søk ga treff på denne artikkelen: https://www.nettavisen.no/na24/privatokonomi/styr-unna-disse-samboerfellene/s/12-95-3423586498

Sitat

En annen vanlig fallgruve er når den ene spytter inn egenkapital ved boligkjøp. Ta for eksempel et kjærestepar, som kjøper bolig sammen til én million kroner.

Kvinnen har 400.000 kroner i egenkapital fra før, og paret låner derfor kun 600.000 kroner i banken. Lånebeløpet nedbetaler de likt.

–Tanken er at kvinnens egenkapital gjør at de slipper å låne så mye penger i banken. Da er det flere par som tror de eier halvparten av boligen hver, men det gjør de ikke, for da er eierbrøken 70 prosent til kvinnen og 30 prosent til mannen, fortsetter hun.

Denne misforståelsen bekreftes ofte ved at eiendomsmeglerne i skjøte skriver at parets eierandel er 50/50.

–Det er de faktiske forholdene som blir vektlagt juridisk. Det innebærer at hva som står i et skjøte ikke er avgjørende. Det som vektlegges er hvor mye som er finansiert av den enkelte. Så i dette tilfelle får kvinnen med seg 70 prosent av boligens salgssum ved samlivsbruddet, fortsetter Tveøy.

Om dette faktisk er korrekt, må nesten de med mer juridisk kompetanse svare på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eigenkapital ved kjøp den gang betyr i utgangspunktet ingenting i dag.

Om de eig 50/50 og har betalt alle utgifter i lag i dei åra så blir bustaden delt 50/50.

Då tar du antatt verdi, trekk frå lånet og deler på to. Det er det den enkelte vil få ved salg, ev. kva ein må betale for å kjøpe ut den andre (pluss overta lån).

Om du har gått inn med meir i EK og de har betjent lånet likt så skulle det vore stadfesta i skøyte eller sambuaravtale. Er ikkje det gjort så vil han få 50%. Om han er grei så kan han ev. gje deg delar av summen iht. EK og lån då de kjøpte, men det må bli på eige initiativ.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...