Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vaske svart matt kjøkken


Anbefalte innlegg

Ikke helt oppussing, men sikkert noen som har gode råd. Vi har ett matt svart kjøkken fra HTH. Dette får utrolig mye "fettflekker" når en tar på det(uten håndtak). Disse fett merkene er utrolig vanskelige å få vekk med "normal" vasking. Prøvd mye rart og googlet uten å finne ett godt råd. Noen som har tilsvarende og har funnet en god løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kor mykje toler malinga?

På kjøkken med børsta stål/aluminium så er det i all hovudsak tre råd som går igjen, der dei to fyrste kanskje ikkje er overførbare til malt flater:

  • Sterkt vaskemiddel. Kan være klut med salmiakk, sitronsaft, kjøkkenspray, eller anna spesialisert reingjeringsmiddel.
  • Fuktig microfiberklut utan vaskemiddel. Her er tanken at du gnikker vekk fettflekkane med friksjon utan å legge igjen skjolder etter vaskemiddel/såpe.
  • Om det blir for mykje vasking, fordel fettet utover til eit jamnt lag. Nokre dråpar med matolje eller babyolje vil kunne fordelast som ei tynn hinne over heile overflata med ein klut. 

Siste punktet er det eg sjølv brukte då eg hadde kjøkkenventilator i aluminium. Der hadde eg friheita til å smøre tjukt på med fett ettersom klissete/sleip overflate ikkje var eit problem, eg ville berre ha vekk fingermerka.

Lenke til kommentar

Dessverre en ganske stor tabbe og forferdelig at ikke kjøkkeneleverandører opplyser om slikt.

For å unngå en større krangel i heimen lot jeg sambo få velge en sort matt ikke-ruglete benkeplate. Jeg advarte om at det kom til å bli et mareritt å holde rent. Så nå lever vi med flekker som hun selvfølgelig synes er helt greit fremfor å si at det kanskje hadde vært lurere med mitt forslag 😛

Heldigvis var det en rimelig benkeplate som lett kan byttes om hun til slutt kryper til korset.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Aldri testet selv, men hva med å bruke bilpleieprodukter for matt lakk/folie? 
Tenker spesielt på en beskyttelse som gjør at frontene ikke tar så lett til seg merker. 

Det kan jo se ut som at denne kan fungere til jobben:

Sitat

Bruk WaxAddict Matte Wax som en Quick Detailer til å tørke av støv, fingermerker eller andre forurensinger.

https://bilpleiekongen.no/produkt/waxaddict-matte-wax/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...