Gå til innhold

vil ikke jobbe/sliter med lav arbeidsmoral


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er i en jobb hvor det er nye utfordringer hver dag (mener jeg) så jeg føler ikke at jeg har en kjedelig jobb. Jeg er ganske ny i stillingen, og dette er min første faste ansettelse etter endt utdanning.

Men jeg tenker altid på ferie og på å gjøre andre ting. Kort sagt så sliter jeg med å fokusere på jobb.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men det er på en måte som at problemet er ikke arbeidet i seg selv, men at du er "bundet" til å arbeide. Altså at du må for eksempel være tilgjengelig mellom 8-4 hver dag. I denne tiden ville jeg heller for eksempel heller ha sett på tv eller vært på cafe osv. Kort fortalt så kan det virke som jeg har en lav arbeidsmoral, på tross av at jeg har arbeidet mens jeg studerte.

Er denne følelsen noe som kommer til å bli borte?

Jeg ønsker å gjøre et godt arbeid, men samtidig så er det skremmende å tenke at man skal jobbe fram til man blir pensjonist, og den eneste ferien man får er 5 uker pluss helgene. Jeg skulle ønske at det var kortere arbeidsdager men samtidig så er vel Norge et av de landene med kortest arbeidsdager?

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre heller, jeg må selvfølgelig fortsette å arbeide for å kunne betale regninger osv, men samtidig er jeg så utrolig sliten. Jeg sliter også med å stå opp om morgenen, selv om det begynner å bli bedre.

Er det andre som har slitet med det samme? Noen tips til hva jeg kan gjøre for å bli mer motivert?

 

Endret av Audrey_Hepburn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver at du er ny i jobben. Det er ganske vanlig å føle et "tomrom" i jobbhverdagen - inntil man blir skikkelig integrert og trygg i hva man gjør. Vi er såpass privilegert i Norge at de fleste av oss kan velge en jobb vi liker. Det vil si; arbeide med noe vi har interesse av også utenom arbeidstiden. Etter at du kommer skikkelig inn i arbeidslivet, vil du innse at tilhørigheten, mestringsfølelsen og selvfølelsen du får av å bidra med noe, både i det lille bilde (ved å tjene egne penger) - og det store (betale skatt, bidra til samfunnet). Etter hvert som du får bredere arbeidserfaring øker også graden av selvstendighet. Mange vil dermed føle seg mer "fri" på jobb - utfordringer blir enklere å håndtere, dessuten gir det selvtillit å være trygg på det man driver med. 

Når du er nyutdannet og kanskje relativt ung i et arbeidsmiljø. Tar det litt tid å "klatre" - men når man klatrer, så innser man hvor stor fleksibilitet og hvor mange muligheter man faktisk har. Dette alene virker motiverende. 

Hvis du mener det å se på tv eller gå på cafe slår det jeg når skrev. Så tar du helt feil. Det er litt som å drikke brus hver dag... man går fort lei, og det føles ikke så spesielt. Drikker man brus av og til, en sjelden gang. Smaker det mye bedre. Det å slå seg ned foran tven etter en lang arbeidsdag for å koble av; oppleves mye mer digg enn seriemaraton på Netflix på en formiddag. Et "latmannsliv" uten stimulering, mestringsfølelse, rutiner <-- undervudert, og ansvar - det går man fort lei. Bare vent til neste gang du får 4 eller 5 uker ferie. Det er kjekt til å begynne med. Men plutselig sitter du der på en strandstol og savner jobben din. Bare vent å se.

Dette ser du nok selv om et år eller to. :)

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Audrey_Hepburn skrev (12 timer siden):

Er det andre som har slitet med det samme? Noen tips til hva jeg kan gjøre for å bli mer motivert?

 

I motsetning til deg så hadde jeg jobbet 4-5 år før jeg innså at jeg ikke passet helt til yrkesretningen jeg hadde valgt meg. Sånn som jeg ser det så har du jo et par alternativer.

  • Holde ut/håpe det blir bedre,
  • Gjøre endringer i livet.

Sånn seriøst? Hvis du er misfornøyd så gjør noe med det mens du enda kan. Hvorfor skal man nøye seg med nesten godt nok? Man har bare et liv, og det er jo greit å trives. Når jeg innså dette så sa jeg opp jobben og satte meg på skolebenken igjen.

Endringer i livet trenger selvfølgelig ikke være å ta opp ny studie og karriere. Om du bare føler at du lever for tiden mellom 8 og 16 så kan du jo gjøre endringer i det som skjer etter arbeidstid 😃 

Endret av Sydvest
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er du tilfeldigvis på hjemmekontor og har vært det en god stund? Det kan oppleves særlig demotiverende for noen. En ser ikke kollegaene sine like ofte som i vanligere settinger, en blir ofte mer utkjørt fordi en glemmer å ta riktige pauser(en arbeidshverdag på et kontor betyr visse avbrekk for kaffepauser, små diskusjoner om fag og fritid, og generelt små praktiske gjøremål som kanskje ikke føles som jobb hjemme), og en har vanskeligere for å skille når jobben slutter og når fritiden begynner -- spesielt hvis fritidsrommet er det samme som jobbrommet.

Du skriver at du er relativt ny i jobben, og at du fikk den etter endt utdanning. Hvis store deler av perioden altså var på hjemmekontor, ville jeg ikke utelukke at det har noe av skylda.

Så er det selvfølgelig andre igjen som elsker hjemmekontor, så hvis du er en av dem var nok ikke dette så nyttig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...