Gå til innhold

Vurderer du el-sykkel med motor på navet? Da bør du tenke deg om, ifølge ekspert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg har reknet på det, linken under viser en forekomst som gir nok rustfritt og lett matriale til en sykkel til hvær av Jordens innebyggere.

Kommer selvsagt i tilleg til 6 000 på Nordskog som vi ikke greide/kunne sendes til afrika, selv om det vart dyrere å skrape.

Marinelyst tomten til ARK, litt av samme greia.

ref: https://www.tu.no/artikler/norge-kan-bli-titanlandet-i-europa-na-starter-arbeidet-med-den-omstridte-og-unike-gruva/484396

Problem løst.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Stefse skrev (5 timer siden):

Vanskelig å regenerere med en sentermotor...

Nåja, hvad med litt luft i håret.

Stimulere sentermotoren.

 

Eller er det blitt for dyrt å lade og kjøpe sykkel også.....nu da.

ref: https://www.nrk.no/video/humor/jeg-var-bukseforlovet-med-kong-olav_01cf42b7-c217-4130-9edc-9fa1aca18fd8

 

Vertfall 10 av produsentene av sentermotor / crankmotor tilbyr at sykklen også kan brukes som ergometersykkel, (trø som fan undabakka eller på flata og den lader) men det er Du muligens ikke informert om. Joda, 1/3 del av deise kan også brukes baklengs som ergometersykkel.

(fant ikke linkene, men søk på US made; cannondale, k2 ol)

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
10 hours ago, Stefse said:

Vanskelig å regenerere med en sentermotor...

Tja, du kunne sett for deg et system hvor bakhjulet ikke hadde frihjul/frinav, men at den mekanismen satt foran i sentermotoren. Nå begynner folk å lage sentergir også, det ville kunne gjøre bakhjulet veldig enkelt mekanisk.

Såvidt jeg vet støtter ingen av disse navmotorene regenering per dags dato uansett? 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt elsykkel siden 2010. Da var det ingen ferdige sykler i handelen, jeg måtte bygge om en vanlig sykkel. Det var bare navmotor for framhjul å få kjøpt. Siden har jeg bygd om mange sykler, alle med framhjulmotor. Slike motorer er spesielt bra om vinteren. Hvis hjulet kommer i løssnø og vil skli ut, trekker motoren det inn igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
28 minutes ago, gammalerik said:

Får man tilstrekkelig veitrykk på forhjulet i veldig bratte bakker med forhjulstrekk? Vil det ikke bare spinne?

Du har jo fortsatt pedaltrekk på bakhjulet, så du kommer deg vel opp, og hvis du klarer å lene det nok over styret, vil du kunne få hjelp.

 

Klart, for bratte grusbakker og liknende er det ikke så ideelt, men så er det kanskje begrenset hvor ofte en møter på slike veier med en slik sykkel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg synes et argument som er glemt er at hjul lett kan få skader. Blir et vanlig hjul (på en elsykkel med en sentermotor) ødelagt uten mulighet for reperasjon, kan en veldig lett kjøpe et nytt til en relativt lav pris.

Skjer det samme med en navmotor, må en enten bygge opp et nytt hjul rundt motoren (ikke helt enkelt, og kan fort bli dyrt hvis du får det gjort av profesjonelle), eller så må en bestille helt nytt hjul med motor, som egentlig er unødvendig. 

Personlig liker jeg å holde hjulet så enkelt som mulig, det er en av grunnene (men ikke eneste grunn) til at jeg skyr unna nav-gir, etter at jeg opplevde at det var billigere å kjøpe nytt hjul med nytt navgir, enn å reparere navgiret.

Lenke til kommentar

Kommentarer fra bruker. Jeg har hatt elsykkler i 11 år.

Det finnes argumenter for nav motor og sentral motor.

Personlig foretrekker jeg sykkler med nav motor.

Argumentation er følgende:

Jeg får mer kraft fra motor- pga mindre friksjon ved overføring av kraft (ca 10-15%)

Mindre slitasje på kjede og tannhjul(måtte bytte drivverket på sykkler me sentralmotor)

Utviklet bedre elektronikk som gir tilnærmet lik komfort ved sykkling med begge motor varianter.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...