Gå til innhold

Enkeltmannsforetak


ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ism_InnleggNO skrev (8 minutter siden):

Jeg vil tro at dersom du er avhengig av PC for å gjøre drive selskapet kan hele beløpet regnes som en investering. Spesielt så lenge det er en såpass rimelig PC. Saken stiller seg litt anderledes dersom det er en gamingpc til 30 000+ 😄

Ikke hvis du har ENK, da må man fordele mellom privat bruk og næring - hvis jeg husker riktig.

Dersom TS hadde AS så ville du nok hatt rett.

Lenke til kommentar
1 hour ago, nirolo said:

Ikke hvis du har ENK, da må man fordele mellom privat bruk og næring - hvis jeg husker riktig.

Dersom TS hadde AS så ville du nok hatt rett.

Jeg ble nysgjerrig og måtte sjekke. Det viser seg at det er ganske mange utgifter man kan trekke fra når man driver som selvstendig.

https://enkeltpersonforetak.no/skatt/skattefradrag-enkeltpersonforetak

Det er overraskende vanskelig å finne noe om PC, men jeg tror det går som "innkjøpte driftsmidler" og godkjennes som fradrag. Dersom PCen koster mer enn 15 000 vil man ha vanlig avskriving på den.

EDIT: Måtte bla en side eller to i googlesøket for å finne det: https://www.dn.no/privatokonomi/skatterad-for-selvstendig-naringsdrivende/1-1-943946

Quote

3. PC: Innkjøp av PC og annet datautstyr som skal brukes i næringen kan føres til fradrag. Er kostpris over 15.000 kroner må innkjøpet aktiveres og avskrives.

 

Endret av ism_InnleggNO
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (4 minutter siden):

Jeg ble nysgjerrig og måtte sjekke. Det viser seg at det er ganske mange utgifter man kan trekke fra når man driver som selvstendig.

https://enkeltpersonforetak.no/skatt/skattefradrag-enkeltpersonforetak

Det er overraskende vanskelig å finne noe om PC, men jeg tror det går som "innkjøpte driftsmidler" og godkjennes som fradrag. Dersom PCen koster mer enn 15 000 vil man ha vanlig avskriving på den.

Ja, så lenge den er nødvendig så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Her var det mye rare antakelser og ideer..

Det første du bør tenke på er at du mer eller mindre lever i grenseland for å gå på en real blemme.

Du tjente "rett rundt" 50k i 2019.
Hva tjente du i 2020?
Du sier også at du kommer til å tjene mye mer nå i år, 2021.

Når du tjener mer enn 50 000 kroner i løpet av 12 måneder har du bokføringsplikt, og da plikter du altså å føre regnskap og dokumentere.
Du kan potensielt få noe som heter bokettersyn, og det er i praksis at Skatteetaten går gjennom regnskapet ditt og kontrollerer.

Hvorfor? Satt på spissen så vil de vite hvor pengene dine kommer fra. Legitim business eller salg av narkotika?

Du lurer også på om du egentlig er næringsdrivende, eller om det er hobby.
Du er næringsdrivende. Du driver salg av et digitalt produkt. Du planlegger å fortsette å selge. Du har større inntekter enn kostnader. Du driver for egen regning og risiko. Text-book næringsdrivende.

Hva med MVA?
Hvis du i løpet av en 12-måneders periode tjener mer enn 50 000 kroner MÅ du innkreve og innrapportere MVA, og betale (ikke i løpet av et kalender år, kan like greit være juni 2019 til juni 2020).
Dette gjøres normalt hver 2. måned.
Det innebærer at foretaket ditt må registreres i MVA-registeret.

Hva med fradrag for utgifter?
Du får fradrag for alle utgifter du har tilknyttet drift av selskapet ditt. Inntekt - utgifter = ditt resultat, som må skattes av.
Ser mange gir tips om å være "kreativ" med hva man fører opp - bare pass på, det er en tynn linje mellom å være kreativ og å bedrive det som kalles for skattesvindel.
Ser også tips om å føre opp at eksempelvis en PC du kjøper brukes 30% privat og 50% i næring.. Høres helt forferdelig kaotisk ut. Hold det adskilt.
Uansett, så godt som alt du har av utgifter kan føres opp i regnskapet du forhåpentligvis fører.

Det virker som du begynner å komme ut på litt tynn is, og jeg anbefaler at du skaffer deg et foretak asap. Og ikke minst, en regnskapsfører, for her er det mange muligheter for å bli kriminell uten at man vil det. :)

Edit: Du spør om du får fradrag for PC-en du kjøpte for over 10 år siden, og noen nevner det blir "ubetydelig" fradrag. Skjønner ikke hva dere mener.
PC-en ble kjøpt inn til privat bruk før du starta med "foretaket" ditt, og da kan du ikke føre opp den.. Og du kan ikke bare føre opp "litt av PC-en" i regnskapet ditt..

 

 

Endret av gruble
  • Liker 2
Lenke til kommentar
gruble skrev (1 time siden):

Du spør om du får fradrag for PC-en du kjøpte for over 10 år siden, og noen nevner det blir "ubetydelig" fradrag. Skjønner ikke hva dere mener.
PC-en ble kjøpt inn til privat bruk før du starta med "foretaket" ditt, og da kan du ikke føre opp den..

Du kan selge PCen til foretaket. Da må du selvsagt selge til markedspris og den er ubetydelig for en 10 år gammel PC.

Lenke til kommentar

Hehe. Jeg har null utgifter til virksomheten. Kun digitalt og kun min egen arbeidsinnsats og tid. Regnskapsfører?! Skulle jeg hatt det så hadde all inntekt gått bort til å betale en regnskapsfører. Med mindre jeg kan trekke fra utgifter til regnskapsfører. Hehe 

Tjente mer i 2020 enn i 2019. Men vil tjene mindre i 2021 enn 2020.

Det virker som noe utrolig styr og knot med alt dette her. Så nesten slik at jeg angrer at jeg startet opp. 

 

 

 

 

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Vel alt ligger lagret på Paypal. Så det er på en måte regnskapet.

Så jeg må altså registrere enkeltmannsforetak og melde meg inn i mva registeret. 

Bare å finne frem en stor kopp kaffe og sette seg ned for å finne ut av alt dette. 😅 

Hvis en kunde angrer på sitt kjøp og får pengene tilbake skal jeg ignorere dette som omsetning? Siden jeg i prinsippet ikke har tjent noe.

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
nirolo skrev (12 timer siden):

Du kan selge PCen til foretaket. Da må du selvsagt selge til markedspris og den er ubetydelig for en 10 år gammel PC.

Ah, got me! Det kan han helt klart gjøre ja, det har du jammen meg rett i. :)

ltdata skrev (52 minutter siden):

Hehe. Jeg har null utgifter til virksomheten. Kun digitalt og kun min egen arbeidsinnsats og tid. Regnskapsfører?! Skulle jeg hatt det så hadde all inntekt gått bort til å betale en regnskapsfører. Med mindre jeg kan trekke fra utgifter til regnskapsfører. Hehe 

Tjente mer i 2020 enn i 2019. Men vil tjene mindre i 2021 enn 2020.

Det virker som noe utrolig styr og knot med alt dette her. Så nesten slik at jeg angrer at jeg startet opp. 

 

 

 

 

Neida, det er ikke slik at du må ha regnskapsfører altså.
Excel-skjema er innenfor (så lenge du dokumenterer godt), men det aller beste er et eller annet regnskapsprogram.
Jeg ville likevel valgt regnskapsfører, men det blir opp til deg. Desto viktigere at du setter deg inn i hvordan det fungerer såfall.
Og du trekker selvfølgelig fra utgifter til regnskapsfører. Tjener du 100k i året, og bruker 10k i året på regnskapsfører, så har du et resultat på 90k. Du må skatte av disse 90.

Ser du nevner at regnskapet ditt ligger i PayPal. Det er bilagene, ikke regnskapet. :)

Og ja, jeg er helt enig med deg - det virker som noe forferdelig styr og knot. Det syns jeg også når jeg startet opp (eget ENK, driver med affiliate-markedsføring).

Det er likevel dessverre slik at vi ikke bestemmer dette selv.. Vi må bare innføye oss etter reglene, uansett hvor kjipt det er.

Men det viktigste er dette med å få registrert et foretak, og begynne å innkreve og innbetale MVA.
Sånn det er nå så snyter du staten for penger (staten skulle hatt MVA fra dine salg), og er det en kreditor / aktør man ikke tuller med så er det faktisk staten..

Du kan godt spørre meg om hjelp om du trenger det.
Jeg har ikke stålkontroll på alt, men jeg kan nok til å hjelpe deg igang. :)

Endret av gruble
Lenke til kommentar

Ja jeg trenger nok hjelp og mer kunnskap. Vi kan kanskje ta det over privat mld?

Har fått skattemeldingen nå så blir mye jobb med dette i ukene fremover. 

Ja må registrere ENK. Vet ikke om jeg vil øke prisen på produktet mitt for å dekke mva, det må nok bare betales inn ekstra av salgene jeg får.

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 minutt siden):

Ja jeg trenger nok hjelp og mer kunnskap. Vi kan kanskje ta det over privat mld?

Har fått skattemeldingen nå så blir mye jobb med dette i ukene fremover. 

Det kan vi vettu.

Akkurat dette med å fylle ut skattemelding er ikke jeg noe racer på heller, det gjør i stor grad regnskapsføreren min.
Men generelt om ENK kan jeg svare på det meste ellers. Så bare og sende mld om du lurer på noe konkret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/18/2021 at 10:19 PM, nirolo said:

Du kan selge PCen til foretaket. Da må du selvsagt selge til markedspris og den er ubetydelig for en 10 år gammel PC.

Foretaket (enkeltpersonforetaket som det heter nå), er det samme som personen. Det er ikke to ulike rettssubjekter. En PC kan dermed ikke selges «til seg selv». Hadde han hatt AS kunne han gjort dette.

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (57 minutter siden):

Foretaket (enkeltpersonforetaket som det heter nå), er det samme som personen. Det er ikke to ulike rettssubjekter. En PC kan dermed ikke selges «til seg selv». Hadde han hatt AS kunne han gjort dette.

Men det er en forskjell på det du kjøper og kostnadsfører på ENKet og det du kjøper privat? Privatkjøp kan feks selges uten at det medfølger inntektsskatt.

Sier du at det ikke er noen måte å kostnadsføre noe som har vært et privatkjøp?

Lenke til kommentar
36 minutes ago, nirolo said:

Men det er en forskjell på det du kjøper og kostnadsfører på ENKet og det du kjøper privat? Privatkjøp kan feks selges uten at det medfølger inntektsskatt.

Sier du at det ikke er noen måte å kostnadsføre noe som har vært et privatkjøp?

Nei, sier ikke det: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/skattemelding-naringsdrivende/fradrag/fradragsveiviser-for-enk/kostnader-og-avskrivning/oppstartkostnader/

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (8 minutter siden):

Ja, det løser ting man har kvittering på som er kjøpt inntil fem år før oppstart. Men hva med ting man har hatt lenger evt ikke har kvittering på. Kan man ikke få kostnadsført det? Må man da selge det og kjøpe en erstattning for å kunne kostnadsføre det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...