Gå til innhold

Polestar og Hydro sammen om ny elektrisk varesykkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
45 minutes ago, Simen1 said:

Jeg sliter litt med å konkretisere bruksområder for den der. Noen som kan hjelpe meg på vei? Biblotekarer?

Virker som den godt kunne hadt litt bedre design, men etter å ha hadt en sykkelvogn for barn i noen år nå. Det er konge å kunne dra til butikk med sykkel og bare lesse opp i en vogn. Dog er jo litt fordi det er sunnere enn å ta bilen, noe ikke denne kan tilby.

Lenke til kommentar

De skriver "elsykkel", så jeg antar at de finner en finurlig måte å legge til pedaler el.l. slik at den blir nettop det. Alternativt, som nevnes, moped/lett MC, i det europeiske markedet. Er jo mange andre land der man kan kjøre moped nært sagt over alt (eller i hvert fall gjør det), så det vil jo være hensiktsmessig.

Selv håper jeg imidlertid de går for en lett-MC variant, som Cake har gjort med de andre elmotorsyklene sine (moped+lett MC), slik at man kan kjøre strekk på motorvei etc. og får litt ekstra kraft. Vil tro mange kan kutte ut bilen helt om de har en slik.

Lenke til kommentar

"Jeg sliter litt med å konkretisere bruksområder for den der. Noen som kan hjelpe meg på vei? Biblotekarer?" (Simen1)

Elektrisk transportsykkel i annen formfaktor, har ikke erfaring med den typen kjøretøy til å si hvorfor noen ville valgt denne i stedet for en tradisjonell elektrisk tranportsykkel, men ikke overrasket om det finnes noen som for eksempel foretrekker å være mer oppreist, evt kjappere å komme seg av og på.

Kan sikkert funke supert til budbilkjøring innen byområder og den slags.Som andre sier har den noen juridiske problemer som ting er definert nå.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg sliter litt med å konkretisere bruksområder for den der. Noen som kan hjelpe meg på vei? Biblotekarer?

Arkivarer. Må ofte dypt inn i arkiv magasinene og hente frem flere meter med arkiv.
I dag brukes det vanlige traller. Disse kunne sikkert fått litt fart på det.

Kanskje redusere en halv dag i behandlings tid pr. sak

Endret av Slettet-aEAbw77a
Lenke til kommentar

Har inntrykk at den er mye mer egnet til innendørs transport i fabrikkhaller, sykehus etc. At de på det ene bilde har lastet opp noe som minner lite om esker som skal fraktes ute i sludd og regn forsterker inntrykket.

Alle bildene så langt er jo produsert av et CAD-system (første reelle eksemplar er fortsatt en stund unna ifølge teksten).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ovstebo skrev (1 time siden):

De skriver "elsykkel", så jeg antar at de finner en finurlig måte å legge til pedaler el.l. slik at den blir nettop det. Alternativt, som nevnes, moped/lett MC, i det europeiske markedet. 

Hvorfor så fiksert på pedaler, eller fravær av disse?

Mange sykler kommer uten pedaler i dag. Når så du sist pedaler på en motorsykkel, for eksempel? Det trengs jo ikke - den har (fossil)motor. 

Sparkesykler (både med og uten motor) mangler også pedaler!

Kanskje en elsykkel ikke trenger pedaler i fremtiden? Eventuelt får vi kalle det for en elsparkesykkel her til lands, om det gjør deg happy?

Men merk at vi har null problemer med å ha ulik lovgivning for ulike sykler. Derfor kan en motorisert sparkesykkel eksempelvis føres på fortau, dog maks 20 km/t, og ganghastighet ved passering av andre. Elsykler har høyere maks-hastighet fra motor (og via pedaler må du gjerne sykle opp til fartsgrensen på den aktuelle veien). Motorsykler derimot krever skilt, lappen, forsikringer, hjelm, kun føres på vei, etc. etc. Alle er de sykler!

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (11 minutter siden):

Hvorfor så fiksert på pedaler, eller fravær av disse?

Fordi det er et kriterium for at det skal klassifiseres som en "elsykkel", og ikke en annen kjøretøyklasse. Dette problematiseres lengre oppe i tråden, og mitt innlegg var et tilsvar på det. Mer informasjon på https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/sikker-pa-sykkel/tekniske-krav/ og https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/sma-elektriske-kjoretoy. Ut fra krav i sistnevnte lenke er det rimelig uaktuelt å klasse dette som en elsparkesykkel med nåværende regler, og dermed blir det mest aktuelle "smutthullet" en form for pedalanordning. Eller alternativet å klasse det som moped/MC, som jeg hadde håpet på, da det passer bedre mitt potensielle bruk.

Men det er klart, om vi kan forutsette allverdens ting om at "kanskje ditt og datt blablabla i fremtiden", så kan jeg også komme med at kanskje man i neste uke finner opp teleportering. I så tilfelle er denne greia (og alle andre transportmidler) ganske poengløse.

Endret av ovstebo
Lenke til kommentar

Ok, men jeg antok i grunn at denne først og fremst blir å finne i byer i Tyskland og naboland.

Kan godt være regelverket vårt sammenfaller godt med tyske forskrifter, jeg har ikke peiling. Men det kan også tenkes at det er null problem å få denne godkjent i de markeder de selv ønsker. 🤔

(Men å sette meg inn i europeiske regler rundt sykkel, elsykkel, sparkesykkel, scooter og alle andre avarter, orker jeg ikke å begi meg ut på nå!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ovstebo skrev (2 timer siden):

De skriver "elsykkel", så jeg antar at de finner en finurlig måte å legge til pedaler el.l. slik at den blir nettop det.

Jeg foreslår step-pedaler. Sånne som vipper opp og ned vekselvis, bare for å komme innenfor definisjonen.

omBratteng skrev (2 timer siden):

Arkivarer. Må ofte dypt inn i arkiv magasinene og hente frem flere meter med arkiv.
I dag brukes det vanlige traller. Disse kunne sikkert fått litt fart på det.

Det finnes jo elektriske jekketraller med plattform for føttene. De suser jo av gårde og kan ta hele paller av gangen. Kjekt på f.eks butikklagre. Fordelen med jekketralle er at de kan ta paller, mens denne bare kan håndlastes med f.eks esker. En jekketralle kan gjøre samme jobb, man må bare sette en palle på den først.

Lenke til kommentar

Regelverket må selvfølgelig oppdateres når sykler ikke trenger pedaler lenger, noe annet ville være bare dumt. En kan også se på det som en el-sparkesykkel, og 20 km/t fartssperre kan nok være lurt.

Her er et lignende produkt bare med sete og pedaler:

VW-5.jpg?x80879

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

Regelverket må selvfølgelig oppdateres når sykler ikke trenger pedaler lenger, noe annet ville være bare dumt. En kan også se på det som en el-sparkesykkel, og 20 km/t fartssperre kan nok være lurt.

Det er EU som må oppdatere vårt regelverk. Vi er underlagt EU-direktiver på alle slike regler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Jeg sliter litt med å konkretisere bruksområder for den der. Noen som kan hjelpe meg på vei? Biblotekarer?

Jeg kjørte en sparke-lager-sykkel som så akkurat sånn ut på starten av 90-tallet. Ironisk nok på delelageret til Volvo på Hasle.

 

Vil vel også fungere flott som "last mile" når man skal levere varer på kjøpesenter eller i gågater der varebiler ikke kommer til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...