Gå til innhold

Sandy Munro i TU-podkast: Den tyske fabrikken vil løse Teslas kvalitets­problemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse påståtte kvalitetsproblemener kraftig overdrevet. Men fokus har jo ikke vært på mm-presisjon i panelene heller.

Når det er sagt så skal bilene produsert i Kina være av veldig høy kvalitet, og man kan nok forvente at tyske arbeidere også vil få det til ganske bra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ano__Nym skrev (3 minutter siden):

Eller er det at noen av de andre egentlig ligger 90 år foran :)

Ja, de med hest og kjerre lå også langt foran på hest og kjerre, og Nokia lå langt foran Apple på dumbphones.

Tesla lærer av alt de gjør, og dette overfører de til nye fabrikker:

https://www.cnbc.com/video/2021/03/08/heres-a-glimpse-at-teslas-model-y-production-line-at-shanghai-gigafactory.html

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kvalitet er holdninger og kultur. Hvis det er slums og "ere så nøye'a" på det man kan se(lakk, finish, karosseriplater) så er det all grunn til å tro at det er minst like ille på det man ikke kan se.

Derfor spiller stedet en fabrikk ligger mindre rolle. Toyota er et bevis på det. De modellene som produseres på deres fabrikker i USA er på topp i kvalitetskåringene i likhet med det som produseres i Japan. Det skyldes at Toyota gjennom mange tiår har vært veldig bevisst på dette og deres produksjonsfilosofi har satt skole for resten av bransjen. Kultur er noe som tar tid å etablere og det er spesielt sjanseløst å få til om utgangspunktet er ukultur og en uvilje mot å sette seg på skolebenken og lære av bransjen.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

" Ja, de med hest og kjerre lå også langt foran på hest og kjerre, og Nokia lå langt foran Apple på dumbphones.

Tesla lærer av alt de gjør, og dette overfører de til nye fabrikker:"

De lærer ikke fort nok, desverre. Litt fordi de har undervurdert hvor vanskelig det er å få til de mer elementære delene av en bilkonstruksjon, og litt fordi de har et veldig lite utviklings og forskningsbudsjett. Når de da bruker store deler av disse midlene til ting de ikke har praktisk nytte av på mange år (selvkjøringsfunksjoner), så blir det ikke mye igjen til å lære seg å bygge bil.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å ha besøkt SAAB sitt "museum" og hørt de gamle ansatte fortelle om erfaringer og "skjult" kunnskap som lå bak design og løsninger, så er nok Tesla en uerfaren novise som bilkonstruktør. Det har vært først til å lykkes med lanseringen av en batteribil, men allerede nå er Tesla forbigått på både funksjonalitet og teknologi.

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"På hvilken måte? Sist jeg hørte noe om dette så ble det sagt at Tesla lå litt bak på kvalitet på det mekaniske, men mange år foran på software og hardware."

.

.

.

Vel, litt av grunnen til at du hørte det, var at både Munro og disse to bloggerene hoppet bukk over det meste som har med bil å gjøre, samt at det kanskje var et av de mest fargede intervjuene jeg noengang har hørt. Men, for å bruke et svensk eksempel, siden det ble snakket om SAAB her. Det påstås at ingen vil klare å ta igjen Tesla, fordi de startet opp 5 år før alle andre. Vel, på 70-tallet etablerte SAAB og Volvo havarikommisjoner som nå i 50 år har rykket ut til enhver alvorlig ulykke med sine merker i en viss radius rundt fabrikken. Til nå er titusenvis av bilvrak undersøkt og all erfaring er lagt ned i bilene. Hvor langt bak tror du virkelig Tesla ligger bak på karosseri, som tross alt er bilens viktigste komponent, og som er den vanskeligste å lage?

 

Lenke til kommentar

Så langt har Tesla klart seg aldeles utmerket ved å prioritere de elektriske kvalitetene ved bilene. Tenk om det var motsatt? Altså at karosseri, lakk og panelgaps var i verdensklasse mens batteri, kraftelektronikk og ladenettverk var sub-par? Tror noen Tesla fortsatt hadde vært verdens mest verdifulle bilprodusent da? Eller hadde det gått med dem som med Think?

Jeg tror det siste, de hadde endt opp som en kuriositet som *kanskje* hadde unngått konkurs eller oppkjøp.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det har nok vært riktig prioritet, uten tvil, men kan det fortsette sånn når det kryr av elbiler på markedet? Europeere har aldri kjøpt amerikansk bil av flere grunner, og Tesla er virkelig en elektrisk amcar. Så da spørs det om feks nordmenn er villige til å prioritere strømforbruk foran design, karosseriform, finnish, interiørkvalitet, utstyr, etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 minutter siden):

Så langt har Tesla klart seg aldeles utmerket ved å prioritere de elektriske kvalitetene ved bilene. Tenk om det var motsatt? Altså at karosseri, lakk og panelgaps var i verdensklasse mens batteri, kraftelektronikk og ladenettverk var sub-par? Tror noen Tesla fortsatt hadde vært verdens mest verdifulle bilprodusent da? Eller hadde det gått med dem som med Think?

Jeg tror det siste, de hadde endt opp som en kuriositet som *kanskje* hadde unngått konkurs eller oppkjøp.

Det tekniske forspranget er vel tatt av andre leverandører. VAG og Hundai er vel fullt på høyde med tanke på batterier/lading/elmotor biten.

Tror tesla trenger bedre kvalitet ikke bare karosseri men også ting som støydemping og hjuloppheng. 

Så nylig en video fra cleaner watt der tesla i et brev til amerikanske myndigheter sa at fsd softwaren aldri ville klare vanskelige kjøresituasjoner og vanskelig vær. Det var kun tenkt som level 2

Så nettop TB fikk tilbake sin gamle model S. Det var endel ting på hjuloppheng som ikke var særlig bra. videre så man at el biler ikke er evigvarende. Jeg har en like gammel bil. Den ser langt bedre ut på typiske aldrings ting. 

Så spørs det også om tesla klarer å produsere biler med litt større mulighet for valg av interiør farger stoff valg, soltak, glass/ståltak osv. De lager faktisk biler etter T ford prinsipp. Det holder ikke i 2020.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Trestein said:

Så nettop TB fikk tilbake sin gamle model S. Det var endel ting på hjuloppheng som ikke var særlig bra. videre så man at el biler ikke er evigvarende. Jeg har en like gammel bil. Den ser langt bedre ut på typiske aldrings ting. 

Var vel en del foringer som var gåen, noe som er normalt etter 350 000km, samt rust på noen deler som er av stål, men som er utskiftbare.

Synes ikke det så så ille ut jeg, og man må huske at dette er den første Model S utgaven de sendte til Norge.

Batteriet var jo i topp stand fysisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
stigmv skrev (48 minutter siden):

Hva har egentlig skjedd på karosserifronten di siste ti år? Bilen min er 13 år gammel. Hva kan jeg vente meg av karosseriforbedringer når jeg en gang i framtiden skal bytte den ut med en 2021-modell?

stort sett bøye og torsjon stivhet. også evne til å oppta bevegelse mengde og energi fra alle sider. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 timer siden):

VAG (...) er vel fullt på høyde med tanke på batterier/lading/elmotor biten.

Er første gang jeg har hørt noen mene elbilene som har desidert høyest forbruk er gode på batterier og elmotor. Og eneste elbilen VAG har som er god på lading, er 800V-arkitekturen som Porsche bruker. Alt det andre VAG selger er ganske så middelmådig på ladehastighet.

Til og med nøytrale mediehus harselerer åpenlyst med hvor dårlig VAG er på elbiler.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (56 minutter siden):

Er første gang jeg har hørt noen mene elbilene som har desidert høyest forbruk er gode på batterier og elmotor. Og eneste elbilen VAG har som er god på lading, er 800V-arkitekturen som Porsche bruker. Alt det andre VAG selger er ganske så middelmådig på ladehastighet.

Til og med nøytrale mediehus harselerer åpenlyst med hvor dårlig VAG er på elbiler.

Prøv heller å se på hva de bruker av strøm.

EPA tall på taycan er halvparten av tesla S I praksis bruker de det samme. 

Alle tester viser at i forhold til vekt, frontareal, cw verdi er VAG helt på linje med de beste. Teslabjørn har testet alle 58kwh id3 modellene.

Polestar har litt avvik i forbruk i forhold til front areal og vekt. 

Tester av mustang mk e viser at i praksis bruker den rimelig likt med id4 tesla y og bmw ix3. Dette er helt logisk da alle har omtrent samme batteri og samme virkningsgrad på motorer.   

Så å tro at det er store forskjeller mellom el bilers virkningsgrad er tull. Karroseriene er ulike og at det her blir forskjeller er helt logisk og har ikke noe med virkningsgrad å gjøre. 

Setter du en vw platform under en tesla 3 vil du knapt merke forskjell i forbruk. Det er min påstand. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...