Gå til innhold

Her er svaret på hvorfor borettslaget skal ta ansvaret for å bygge ladeanlegget


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (47 minutter siden):

men etterhvert som en skal betale for effekt her til lands strupes det nok ned kraftig

Jeg tror ikke det vil bli lønnsomt hvis man lader på normale tider. Jeg tror effektprising bare vil gjelde topptimer og at man derfor kan risikere å faktisk betale mer hvis man lader på lavere effekt, lengre. I tillegg kan det bli incentiver for å gi fra seg kontrollen på ladingen til selskaper som videreselger regulerbarhet og da vil høy effekt gi mer salgbar vare og sannsynligvis bedre betalt for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke det vil bli lønnsomt hvis man lader på normale tider. Jeg tror effektprising bare vil gjelde topptimer og at man derfor kan risikere å faktisk betale mer hvis man lader på lavere effekt, lengre. I tillegg kan det bli incentiver for å gi fra seg kontrollen på ladingen til selskaper som videreselger regulerbarhet og da vil høy effekt gi mer salgbar vare og sannsynligvis bedre betalt for deg.

Jeg håper ikke det, da blir det en evig effekt kamp. Men time will show. For min del vill jeg heller ha en liten andel jeg alltid er sikret enn å risikere å komme hjem til "full effekt" i nabolaget og må sitte der og tvinne tomler for å ikke bli slaktet i energipris. Kommer aldri til å gi fra meg kontrollen, det er helt uaktuelt. Lever ikke i ett diktatur og styre kan jeg fint gjøre selv. Se på tibber, de klarer ikke fikse authentication hos tesla engang, og de skal liksom "styre" for deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, det er jo ikke snakk om "full effekt" i nabolaget og null strøm på bilen. Det er jo praktiske grenser for hvor mye effektregulering det er behov for. Kobler du til med 16A 1-fase og gir fra deg kontrollen på de "øverste" 6A, så lader du i hvert fall minimum så raskt som på en 10A kurs, men siden andre styrer ladekurven kan du risikere å bli ferdig ladet før tida.

Tilsvarende kan du lade på maks 22kW og gir fra deg kontrollen over de øverste 12A så kan du risikere å bli ferdig ladet ennå tidligere.

Mulige praktiske priseksempler:

2,3kW uten regulering: 100 øre/kWh

3,6kW med garantert 2,3kW minimum: 80 øre/kWh

22kW med garantert 2,3kW minimum: 40 øre/kWh

For min del er det enkelt å velge 22kW her. Om bilen er ferdig ladet kl 02 eller 06 er uten betydning for min del, men det har stor betydning (derav betalingsvillighet) for andre å få tilgang til den regulerbarheten.

En annen variant er å ikke garantere noen minimums-effekt, men heller garantere en minimum energioverføring innen et visst tidsrom. Da kan man f.eks ha en ladekurve som gir meg 0 kW kl 23-03, 22kW fra kl 03 til bilen er ferdig ladet kl 04 og 0 kW fra da til jeg tar i bruk bilen om morgenen. Eller de 22 kWh kan flyttes noen timer fram eller bak, så lenge jeg er garantert disse kWh innen jeg skal kjøre. Hvis bil, lader og effekt-selskap snakker sammen så burde jeg bare sette i menyen i bilen at bilen skal være ferdig ladet kl 07 én gang for alle også styrer de tre partene ladekurven sammen slik at det målet oppnås. Uten at jeg trenger å tenke noe mer på det så lenge jeg eier den bilen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Vel, det er jo ikke snakk om "full effekt" i nabolaget og null strøm på bilen. Det er jo praktiske grenser for hvor mye effektregulering det er behov for. Kobler du til med 16A 1-fase og gir fra deg kontrollen på de "øverste" 6A, så lader du i hvert fall minimum så raskt som på en 10A kurs, men siden andre styrer ladekurven kan du risikere å bli ferdig ladet før tida.

Tilsvarende kan du lade på maks 22kW og gir fra deg kontrollen over de øverste 12A så kan du risikere å bli ferdig ladet ennå tidligere.

Mulige praktiske priseksempler:

2,3kW uten regulering: 100 øre/kWh

3,6kW med garantert 2,3kW minimum: 80 øre/kWh

22kW med garantert 2,3kW minimum: 40 øre/kWh

For min del er det enkelt å velge 22kW her. Om bilen er ferdig ladet kl 02 eller 06 er uten betydning for min del, men det har stor betydning (derav betalingsvillighet) for andre å få tilgang til den regulerbarheten.

En annen variant er å ikke garantere noen minimums-effekt, men heller garantere en minimum energioverføring innen et visst tidsrom. Da kan man f.eks ha en ladekurve som gir meg 0 kW kl 23-03, 22kW fra kl 03 til bilen er ferdig ladet kl 04 og 0 kW fra da til jeg tar i bruk bilen om morgenen. Eller de 22 kWh kan flyttes noen timer fram eller bak, så lenge jeg er garantert disse kWh innen jeg skal kjøre. Hvis bil, lader og effekt-selskap snakker sammen så burde jeg bare sette i menyen i bilen at bilen skal være ferdig ladet kl 07 én gang for alle også styrer de tre partene ladekurven sammen slik at det målet oppnås. Uten at jeg trenger å tenke noe mer på det så lenge jeg eier den bilen.

 

Men alt dette er jo fantasi, meg bekjent er ikke dette foreslått av NVE. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...