Gå til innhold

Ta ut innskudd fra holdingsselskap


Anbefalte innlegg

Jeg oppretter et holdingsselskap for å kjøpe aksjer i et annet firma. Jeg overfører da 1MNOK fra min personlige konto til holdingselskapet for å kjøpe disse aksjene. Dersom holdingselskapet får utbetalt 250k i utbytte per år, kan jeg da overføre utbyttet for de første fire årene tilbake til min private konto uten å betale skatt? For deretter å betale skatt på ev. videre overføringer (utbytte og salg av aksjer)?

Regner med at det er sånn, men har ikke funnet noen kilde på det.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overordnet sett så kan du det ja, du har et par muligheter (sikkert flere mulighet enn dette også):

1) Du stifter et AS med 30K aksjekapital. I tillegg så låner du selskapet 970K som selskapet investerer sammen med aksjekapital. Tilbakebetaling av lån medfører ikke skatt.

2) Du stifter et AS med 1M aksjekapital. Selskapet investerer disse pengene. AS'et kan da nedsette aksjekapitalen til 30K og utbetale den inskutte aksjekapitalen uten at du må skatte av det. Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-44/KAPITTEL_12#KAPITTEL_12 for regler rundt dette.

Et par tanker om det:

  • AS'et må uansett betale skatt av utbytte uavhengig av hvordan du gjør dette. Dersom aksjene er innenfor det som omfattes av fritaksmetoden er skatten svært lav, ellers er det 22% om jeg ikke tar feil.
  • Det er mer formalisme enn at du bare overfører pengene til AS'et, men det er i bunn og grunn det du gjør.
  • Du kan aldri nedskrive aksjekapitalen til under 30K. Det er også krav om at den skal være forsvarlig.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å følge opp det nirolo skriver, så er utbytte innenfor fritaksmetoden svært lav som det skrives. Selskapet ditt mottar eksempelvis 250 000 i året. Dette oppgis regnskapsmessig, men tilbakeføres i næringsoppgaven som et fradrag i næringsinntekt (som er grunnlaget for beskatning). Så legges 3% av summen til igjen.

Så 250 000 - 250 000 + 3% x 250 000 = 7 500 x 22% = kr 1 650. Så ASet betaler altså 0,66% skatt på utbyttet innenfor fritaksmetoden (mottatt utbytte av aksjer innenfor Norge/EØS). Bonusen er at selskapet ditt øker sin egenkapital med kr 248 350.

Med andre ord betaler du 22% av 3% av utbytter innenfor fritaksmetoden. Skal du ha de ut til deg selv privat, blir det da ytterligere 31,68% skatt på disse pengene. Skattesatsen i Norge på dette er 22%, men for gevinst på salg og utbytte av aksjer skal man først tillegge enn oppjusteringsfaktor som pr i dag er 1,44. Så om du sier at det er kr 248 350 "tilgjengelig" til utbytte etter skatten er betalt i selskapet, så blir det 248 350 x 1,44 = 357 624 x 22% = 78 677 eller da 248 350 x 31,68% som gir samme skatt. 

Ellers er jeg enig i dette med å gi selskapet et lån eller eventuelt å nedsette kapitalen etter hvert. Det kan derimot være gode grunner til å ha vesentlig høyere aksjekapital enn kr 30 000. Som nirolo skriver; aksjekapital skal være forsvarlig iht drift, samtidig kan det være banker, leverandører (kreditt, rabatt etc) som krever eller ser med mer godvilje på et selskap med høyere kapital bak. Dette vil derimot kunne "justeres" mot en opptjent egenkapital med tiden. Eksempelvis er det mange eiendoms- eller investeringsselskaper som begynner med en høy aksjekapital, som med tiden nedsetter når opptjent egenkapital og gode relasjoner til bank og leverandør har gjort selskapet solid nok til at selve aksjekapitalen reduseres.

Oppsummert: Selve utbyttet du mottar inn i ASet er det svært lav skatt på (fritaksmetoden), men om du deretter vil ta ut, må man beskatte før du får det i privat hånd. Det er heller ikke mulig å for eksempel øke aksjekapitalen med opptjent inntekt og deretter ta de ut skattefritt, slik jeg har sett foreslått andre steder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...