Gå til innhold

Flat stekepanne


Anbefalte innlegg

Neida jeg er ikke en av de som tror jorda er flat, men har inntrykk av at mange går rundt og tror at stekepanner er flate skapninger. Har altfor ofte sett meg lei på stekepanner som buler litt opp i midten slik at matoljen renner ut til sidene og det som ligger i midten av pannen brenner seg fast.

Er det noen jordboere her som kan fortelle meg om det finnes stekepanner som tilfeldigvis er HELT flate og som ikke har dette problemet?! Må jeg begynne å steke maten min i en kokekar eller er løsningen nær? 

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øhhh, jeg er kokk. Lang fartstid på kjøkkenet. Har aldri hørt om stekepanner som ikke er helt flate. Jeg har vært borti noe billig ikea-dritt til 49 kr,- som har bula litt når jeg bodde i bofelleskap for 100 år siden. Et tips er å finne noe som har tykk bunn. Da svir det seg ikke så lett, og gir generelt bedre varmefordeling. Jo større vekt, jo tykkere bunn. Snakker om om blytung jerngryte nå. Men går du på Jernia, så finner du garantert noe som er mer solid enn de rimelige til Ikea. 

 

Lenke til kommentar

Steikepanna skal være rett, har den bul så har den nok slått seg. Skjer typisk med billige steikepanner som blir utsatt for store temperaturforskjellar. 

Har også være borti steikepanner som har slått seg andre vegen og fekk wok-form, då var den 100% ubrukeleg ettersom berre ein liten del var i kontakt med kokeplata. 

Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd dette, men bare på de aller, ALLER billigste stekepannene jeg har kjøpt. 

En stekepanne med tykk bynn hjelper, og ikke skyll den mens den er varm. Jeg tror det er ganske safe å se etter en stekepanne som minimum fungerer til induksjon for å slippe dette problemet.

Lenke til kommentar

Kjøp steikepanne i stål eller rustfritt stål. Stålpanner kan vere litt styrete med vedlikehald, så min favoritt til det meste er rustfritt stål.

Mange telfonpanner er enten bula opp når du kjøper den eller blir det etter ei tids bruk. Den held kanskje betre om ein avgrensar temperaturen til 5/10, men då tar det ei evigheit å lage mat.

Ideellt sett bør mange ha minst to steikepanner. Ei i stål som tåler høge temperaturar og ei i teflon for lågare temperatur til fisk, egg, pannekaker osv.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 timer siden):

Ideellt sett bør mange ha minst to steikepanner. Ei i stål som tåler høge temperaturar og ei i teflon for lågare temperatur til fisk, egg, pannekaker osv.

Teflon tåler høy temperatur. Teflon blir ødelagt ved 280 grader. Olje tåler oppvarming til maks ca 260 grader før det blir kraftig røykutvikling og tar fyr. Som regel har en stekepanne temperatur på rundt 150 til 200 grader +/-. 

Stekepanner med teflon er overvurdert syns jeg. Tåler ikke oppvaskmiddel og det skal ikke mye til å ødelegge belegget. Særlig med metallredskaper eller feil rengjøring. De fleste amatører mishandler kjøkkenutstyret sitt ganske mye. Det finnes derimot en mengde såkalte "no-stick" produkter - dersom det er viktig for deg. 

En god og tykk bunn og et godt skaft er det viktigste. Tekniske finesser og fancy betegnelser som "no-stick" eller tilsvarende er bare tull syns jeg. Ønsker man allikevel en stekepanne der egg og pannekaker ikke svir seg. Så er keramikk-stekepanner tingen. 

https://www.jernia.no/kjøkken/matlaging/stekepanne/stekepanne/greenpan-stekepanne-barcelona-midnight-blue-28cm/p/58021485?gclid=Cj0KCQiAs5eCBhCBARIsAEhk4r6ZnHOEbxV70n_JO9gwb0VT8VboskFrX0KfRy5JLlbpvzplv_f7t6saAvhXEALw_wcB

Keramikk tåler høy temperatur, zalo og det meste..... Belegget er tykkere enn på teflon. Mindre kjemi - mer naturlig. Høyere kvalitet.

Hilsen kokken. 😜
 

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (48 minutter siden):

Teflon tåler høy temperatur. Teflon blir ødelagt ved 280 grader. Olje tåler oppvarming til maks ca 260 grader før det blir kraftig røykutvikling og tar fyr. Som regel har en stekepanne temperatur på rundt 150 til 200 grader +/-. 

Stekepanner med teflon er overvurdert syns jeg. Tåler ikke oppvaskmiddel og det skal ikke mye til å ødelegge belegget. Særlig med metallredskaper eller feil rengjøring. De fleste amatører mishandler kjøkkenutstyret sitt ganske mye. Det finnes derimot en mengde såkalte "no-stick" produkter - dersom det er viktig for deg. 

En god og tykk bunn og et godt skaft er det viktigste. Tekniske finesser og fancy betegnelser som "no-stick" eller tilsvarende er bare tull syns jeg. Ønsker man allikevel en stekepanne der egg og pannekaker ikke svir seg. Så er keramikk-stekepanner tingen. 

https://www.jernia.no/kjøkken/matlaging/stekepanne/stekepanne/greenpan-stekepanne-barcelona-midnight-blue-28cm/p/58021485?gclid=Cj0KCQiAs5eCBhCBARIsAEhk4r6ZnHOEbxV70n_JO9gwb0VT8VboskFrX0KfRy5JLlbpvzplv_f7t6saAvhXEALw_wcB

Keramikk tåler høy temperatur, zalo og det meste..... Belegget er tykkere enn på teflon. Mindre kjemi - mer naturlig. Høyere kvalitet.

Hilsen kokken. 😜
 

Stemmer at teflonen tåler det, men dårlige panner blir gjerne skeive, samt at det slit meir på belegget.

Noterer meg tips om keramikk-panne. Trur ikkje eg har vore borti det før, men skulle gjerne hatt eit alternativ til teflon som har litt av dei same eigenskapane utan at den må skiftast ut etter nokre år i bruk. Korleis er levetida på belegget i keramikkpanner samanlikna med teflon? Ideellt sett vil eg ha noko som kan vare livet ut.

Har ei de Buyer i karbonstål som nok kan gjere nytten, men har hatt litt problem med å få belegget til å fungere.

Å vaske non-stick (eller kva ein måtte kalle det) for hånd er ikkje noko problem sidan dei generelt er lett å vaske og ikkje blir brukt til tøffare ting.

Helsing hobbykokken.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (5 minutter siden):

Stemmer at teflonen tåler det, men dårlige panner blir gjerne skeive, samt at det slit meir på belegget.

Noterer meg tips om keramikk-panne. Trur ikkje eg har vore borti det før, men skulle gjerne hatt eit alternativ til teflon som har litt av dei same eigenskapane utan at den må skiftast ut etter nokre år i bruk. Korleis er levetida på belegget i keramikkpanner samanlikna med teflon? Ideellt sett vil eg ha noko som kan vare livet ut.

Har ei de Buyer i karbonstål som nok kan gjere nytten, men har hatt litt problem med å få belegget til å fungere.

Å vaske non-stick (eller kva ein måtte kalle det) for hånd er ikkje noko problem sidan dei generelt er lett å vaske og ikkje blir brukt til tøffare ting.

Helsing hobbykokken.

Grunn til at jeg ikke liker fancy panner med teflon eller lignende - er at overflatebehandlingen ofte blir slitt og derfor avgir små metallrester direkte i maten. Jeg bruker (selvfølgelig) kun myke redskaper i plast på panna. Men som alle andre; har jeg gjester som liker å lage mat. Det er helt utrolig hvor mange ganger jeg skvetter til, fordi de bruker metallbestikk og roter rundt i panna - som skaper tydelige riper. Eller, de brenner fast noe - og skrubber for harde livet med en børste og zalo. 

Nå har jeg en Ikea 365+ stekepanne som gjester og amatører kan bruke. Så gjemmer jeg mine panner bakerst i skapet til eget bruk.

En liten keramikkpanne er genialt til egg, lapper, små pannekaker og lignende. Men er vanskelig å rengjøre og mister da fort "non-stick" effekten dersom noe brenner seg, eller man bruker for høy varme.

Nå bruker jeg Fiskars sine "hard face" panner jeg kjøpte på Kitchen. Tunge, gode og solide. Disse tåler en solid støyt. 
En liten keramisk stekepanne med høy kant på 14 cm til omeletter, egg og lignende. 
+ En grillpanne i støpejern.
365+ serien til Ikea til gjester og amatører jeg ikke helt stoler på. 😜 

Jeg tror kanskje mange panner bøyer seg, fordi dere skyller den i kaldt vann mens panna fremdeles er varm. Tror det kan skape forvrenginger i konstruksjonen. Selv har jeg aldri erfart at en eneste panne har bøyd seg. 

 

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (17 minutter siden):

Nå bruker jeg Fiskars sine "hard face" panner jeg kjøpte på Kitchen. Tunge, gode og solide. Disse tåler en solid støyt. 
En liten keramisk stekepanne med høy kant på 14 cm til omeletter, egg og lignende. 
+ En grillpanne i støpejern.
365+ serien til Ikea til gjester og amatører jeg ikke helt stoler på. 😜 

  Er ikkje Hard Face teflon då?

OPL skrev (21 minutter siden):

Hadde en karbonstål panne som bøyde seg til en rugby ball. Gikk rett i søpla. Kjøpte en jernpanne og fiskars hardface som jeg er veldig fornøyd med.

Induksjonstopp er visst ikkje så heldig sidan induksjonselementene vanlegvis er langt mindre enn gryter og panner ein plasserer oppå, så det blir store temperaturforskjellar frå midten til sidene. Då kan sjølv stålpanner bli bøygd, men antar at jo tjukkar dei er jo meir skal det til å bøye dei.

Gass hadde sikkert vore fint, men det er lite av det her i landet.

Eg har ikkje fått skeive panner sjølv, men i kollektiv for ein del år tilbake var det eit problem. Skyller aldri varme panner nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...