Gå til innhold

Ny disk for Synolygy NAS 7200 rpm eller 5400 rpm? Noen anbefaling?


Anbefalte innlegg

Hei.

For kort tid siden tok selvfølgelig den ene harddisken i Synology-NAS'et mitt kvelden. NAS'et er av typen 2-disk og satt opp med Synology SHR hvor diskene speiler hverandre, så ingen data har gått tapt (enda) heldigvis. Diskene som sitter i NAS'et i dag er av typen HGST Deskstar NAS 7200 RPM 3TB. Kjøpt for 4 år siden.

Så lurer på om noen har en grei anbefaling til en erstatningsdisk. Har undersøkt litt rundt og ser jo at disker på 5400 RPM er gjerne noe rimeligere enn disker som spinner på 7200 RPM. Jeg husker ikke hvorfor jeg vakgte en 7200 RPM-disk den gang, men kom muligens rimelig ut.

Så litt av spm. blir. Skal jeg likegjerne gå for en 5400 RPM-disk i stedet om dette er billigere, eller bør ny disk ha samme hastighet? Noen erfaring? (Har lest at NAS'et trolig skal takle det fint).

Tenkte litt at jeg gjerne kunne gå for 4TB denne gangen, slik at den dagen den andre HSGT-disken må byttes, så kan jeg totalt sett få oppgradert lagringskapasiteten med en annen 4TB-disk 🙂

Setter pris på råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer vel litt an på bruksområdet. Hvis det bare er for lagring av filer, og at det gjerne er litt store filer også (bilder på flere megabyte, video etc), vil det gjerne være I/O-ytelsen ellers for NAS-en eller nettverksgrensesnittet som etter begrensningen. Her er det kanskje i tillegg snakk om en bruker mot NAS-en samtidig, og er det evt. spesielle tjenester ("apper") som brukes på NAS-en ut over bare fillagring?

Slik jeg ser for meg at de flestes bruk av NAS er i hjemmesammenheng, vil det ikke så ofte være at 5400/5900 er noe flaskehals kontra 7200.

Kjører du RAID 0, RAID 1 eller JBoD?

Lenke til kommentar

Vær også obs og kjøp en disk med CMR teknologi og ikke SMR. forskjellen er hvordan de skriver til disken og i raid og nas bruk så vil SMR diskene ikke være optimale.

WD fikk mye pes for sine red disker med SMR en periode fordi de solgte de som NAS drives og fikk man feil så kunne NAS boksen bruke over en uke på gjenoppbygging. Så prisen på en CMR vd SMR kan være verdt det.

Ligger en del youtube videoer og tester rundt dette.

Sjekk også om du fortsatt har garanti på de ndisken som røk muligens du har 5 års fabrikk garanti på den.

Endret av Lugmeister
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, NULL said:

Kommer vel litt an på bruksområdet. Hvis det bare er for lagring av filer, og at det gjerne er litt store filer også (bilder på flere megabyte, video etc), vil det gjerne være I/O-ytelsen ellers for NAS-en eller nettverksgrensesnittet som etter begrensningen. Her er det kanskje i tillegg snakk om en bruker mot NAS-en samtidig, og er det evt. spesielle tjenester ("apper") som brukes på NAS-en ut over bare fillagring?

Slik jeg ser for meg at de flestes bruk av NAS er i hjemmesammenheng, vil det ikke så ofte være at 5400/5900 er noe flaskehals kontra 7200.

Kjører du RAID 0, RAID 1 eller JBoD?

Er i grunn bare snakk om ren lagring/backup av PC. Så litt tekstdokumenter, men mest bilder som du sier på 3-4 MB. Noe video. Så per nå bruker jeg ikke noen andre spesielle apper på NAS'et. NAS'et kjører Synology sitt hybrid-raid SHR med speiling av diskene. Tilsvarer vel i praksis RAID1.

Lenke til kommentar
1 minute ago, janingar said:

Er i grunn bare snakk om ren lagring/backup av PC. Så litt tekstdokumenter, men mest bilder som du sier på 3-4 MB. Noe video. Så per nå bruker jeg ikke noen andre spesielle apper på NAS'et. NAS'et kjører Synology sitt hybrid-raid SHR med speiling av diskene. Tilsvarer vel i praksis RAID1.

Da høres 7200 o/min lite hensiktsmessig ut i ditt tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Lugmeister said:

Vær også obs og kjøp en disk med CMR teknologi og ikke SMR. forskjellen er hvordan de skriver til disken og i raid og nas bruk så vil SMR diskene ikke være optimale.

WD fikk mye pes for sine red disker med SMR en periode fordi de solgte de som NAS drives og fikk man feil så kunne NAS boksen bruke over en uke på gjenoppbygging. Så prisen på en noe nyere disk kan være verdt det.

Ligger en del youtube videoer og tester rundt dette.

Sjekk også om du fortsatt har garanti på de ndisken som røk muligens du har 5 års fabrikk garanti på den.

Har akkurat satt meg inn i den problematikken 🙂 Så ny disk bør være en CMR-disk.

Produktkoden for disken er H3IKNAS30003272SE, har dobbeltsjekket at den dessverre bare har 3 års garanti.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, janingar said:

Har akkurat satt meg inn i den problematikken 🙂 Så ny disk bør være en CMR-disk.

Produktkoden for disken er H3IKNAS30003272SE, har dobbeltsjekket at den dessverre bare har 3 års garanti.

Tja, på en måte kan man vel alltids tolke det slik at med å gi 5 år er produsenten "mer trygg" på kvaliteten til harddisken. Men harddisker vil gå inn under 5 års reklamasjonsrett. Det man evt. kan se på da er om produsenten sier noe om "anbefalt bruk per dag", det det i hvert fall for noen år tilbake var diskmodeller der man så på typisk bruk som opptil 8 timer per dag, og at det ikke var harddisker som var beregnet til å være påslått 24/7. Strømsparingsfunksjon på NAS som spinner ned disk vil jo da riktignok også håndtere dette.

Lenke til kommentar

Kikket litt rundt og fant et par alternativer. Har hørt at Seagate sin Ironwolf-serie skal være brukbar for NAS. Ellers fant jeg vel også en Toshiba disk, men er usikker på hvor gode de er? Husker ikke at de lå i toppen for noen år tilbake 🤔

Seagate IronWolf 4 TB: https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/harddisk/sata3a5/seagate-ironwolf-st4000vn008-4tb/239533.11113/

Toshiba N300 NAS: https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/harddisk/sata3a5/toshiba-n300-nas-35-bulk-4tb/1008052.11113/

Verdt å merke at den Toshiba-disken har 7200 RPM, men er vel kanskje ikke verdt den ekstra 100-lappen.

Lenke til kommentar

Toshiba-diskene er vel i praksis Western Digital-disker så vidt jeg har forstått. Var i hvert fall slik tidligere, etter en avtale med konkurransemyndigheter vel i forbindelse med at HGST ble kjøpt opp av Western Digital og man begynte å få ganske få aktører i markedet, så ble noe gjort med at Toshiba skulle ha tilgang til WD sin teknologi elns.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Kristoffor said:

Har akkurat bestilt NAS og harddisker, endte på 5 stk. IronWolf 4Tb etter mye leting og grubling. 

Kjenner noen som på vane går for WD Red, men tror du må opp på 8Tb og oppover for at de skal komme med CMR. 

Hmf... minner meg vel litt på at jeg burde gjort en investering i disker snart. Var en som takket for seg her ved juletider, og de har stått på 24/7 mer eller mindre siden 2012 elns. Erfaring fra tidligere er at når det er en som går, har det nesten en tendens til å komme flere etter hvert.... Noen år tilbake hadde jeg 3 av 4 WD Red 3TB-disker som knelte i løpet av 2 mnd (2 knelte, en begynte å få en del feil). 

Lenke til kommentar
4 hours ago, ilpostino said:

Men kan man klare seg med 5400-disker some r satt opp i RADID 6 og som blant annet brukes til Plex?

Ja, hvorfor ikke? Når det gjelder NAS til hjemmebruk og det er snakk om bare fillagring og aksess via 1Gbps Ethernet, så er det vel få som får noe spesiell flaskehals pga. diskytelsen. 

Om man ellers har store krav til ytelsen på NAS-en, er det kanskje også verdt å se på løsningene fra Synology og Qnap eksempelvis som også kan bruke en SSD som cache.

Endret av NULL
Lenke til kommentar
On 3/10/2021 at 9:12 AM, Svein M said:

Har et inntrykk av at 7200 RPM disker bråker mer enn 5900 og 5400 disker.

Det vil jeg tro.

kan i alle fall skrive under på at de to HGST-diskene jeg hadde i NAS’et mitt høres ut som et maskingevær der de knatrer i gang med skriving/lesing. Blir nok litt roligere når den ene blir byttet nå 🙂

Lenke til kommentar
3 hours ago, janingar said:

Det vil jeg tro.

kan i alle fall skrive under på at de to HGST-diskene jeg hadde i NAS’et mitt høres ut som et maskingevær der de knatrer i gang med skriving/lesing. Blir nok litt roligere når den ene blir byttet nå 🙂

Knatring er en ting. Det jeg vel generelt heller har opplevd mer som et problem blir disker som gir vibrasjoner. NAS-en høres stillere ut i rommet der den står enn i naborommet der vibrasjonene har forplantet seg videre 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...