Gå til innhold

Har du 100.000 kroner til overs? Da er kanskje Porsches nye elsykler noe for deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Sikkert morsom sykkel, men jeg lurer litt på valget av karbonramme. Sykkelen veier 22 kg! For en terrengsykkel som dette, ville jeg maksimalt anta at forskjellen i vekt mellom karbon og aluminium er rundt en halv kg, altså kun rundt 2% forskjell i vekt.

For all del, det finnes andre grunner til å vlege karbon, som styrke i noen retninger, og muligheter for mer aerodynamisk design, men det ser ikke ut som om sykkelen er designet for sistnevnte uansett? Og karbonrammer har en del praktiske ulemper for brukeren.

Men en som kjøper denne sykkelen er kanskje ute etter "det beste" på alle fronter, og da må det være karbonramme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
17 minutes ago, Dubious said:

Hadde bare kostet 75k om politikerne hadde hatt vett i huet

Strengt tatt kommer den til å koste 125 000 NOK etter mva.
 

Quote

Hvorfor skal vi betale full avgift på en elsykkel, men slipper avgift på elektriske biler?
Feilslått politikk

Ja, jeg er enig i at det er et merkelig skille. Vi har i det minste firmaer som lager sykkeldeler i Norge.

Lenke til kommentar

Dette ser ut som et pr-stunt fra Porsche. Ingen ting som tyder på at de tilfører noe nytt til en bransje som har drevet optimalisering i 150 år. Stilig ramme, men andre deler som hjul og drivverk har de shoppet fra samme produsenter som andre sykkelmerker.

For øvrig har andre sportsbilmerker gjort det samme tidligere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
19 minutes ago, Karlberner said:

Dette ser ut som et pr-stunt fra Porsche. Ingen ting som tyder på at de tilfører noe nytt til en bransje som har drevet optimalisering i 150 år. Stilig ramme, men andre deler som hjul og drivverk har de shoppet fra samme produsenter som andre sykkelmerker.

For øvrig har andre sportsbilmerker gjort det samme tidligere.

Ganske enig, men tror dette er sykkelen for folk som vil ha "snobbefaktor" på sykkelen, men som ikke ønsker å finne ut hva Porsche-ekvivalenten er i sykkelverden (og som ikke vil forklare til andre at sykkelen de har kjøpt faktisk er sykkelverdens Porsche eller Ferrari).

Lenke til kommentar

Intet i denne verden som gjør at man kan forsvare prisen, annet enn at det tydeligvis finnes nok tullinger i verden med alt for feit lommebok som er villige til å betale prisen for merket.

Synes jeg betalte latterlig mye penger for min egen, som jeg fikk for litt over 20 K, men tilsvarende sykler gjerne ligger/lå på 30 K for mer eller mindre identiske spesifikasjoner. Og noen tjener allerede rått på disse syklene, som knapt koster noen få tusenlapper i produksjon.

Og det er jo lite annet enn merket som koster så himla mye mere på disse syklene, bortsett fra karbonrammen. Men "vi" vil tydeligvis bedras.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 hours ago, Snowleopard said:

Intet i denne verden som gjør at man kan forsvare prisen, annet enn at det tydeligvis finnes nok tullinger i verden med alt for feit lommebok som er villige til å betale prisen for merket.

Synes jeg betalte latterlig mye penger for min egen, som jeg fikk for litt over 20 K, men tilsvarende sykler gjerne ligger/lå på 30 K for mer eller mindre identiske spesifikasjoner. Og noen tjener allerede rått på disse syklene, som knapt koster noen få tusenlapper i produksjon.

Og det er jo lite annet enn merket som koster så himla mye mere på disse syklene, bortsett fra karbonrammen. Men "vi" vil tydeligvis bedras.

Sammenlignet med andre fulldempa terrengsykler er den faktisk ikke så dyr. Det er litt vanskelig å si om den er overpriset før en vet alle spesifikasjoner. Et hjulsett kan koste alt mellom en tusenlapp og et par titalls tusen, for eksempel.

Canyon har en fulldempa terrengsykkel til 87 000 NOK

Hvis du liker gult kan du få denne Santa Cruz'en til rett under 150 000

Eller en Cannondale til 100 000 NOK

Så er ikke automatisk overbevist om at den er overpriset, selv om det er litt rart at den har XT-gir og ikke XTR-gir for den prisen.

 

Husk, dette er ikke nødvendigvis pendlersykler, men sykler ment for å tas med på fjellet.

 

Lenke til kommentar

En vanlig (ikke ebike) hikgh-end karbonramme kan fint koste 30000++ alene. Øvrig utstyr på denne later til å være crank bro's iodine hjul (ca 8-9000 NOK), di2 gir (ca 8-10000) magura boltron gaffel (Kun OEM, men slike gafler koster ofte 6-10000) . Så har vi bremser, bakdemper, motor og batterier (og det blir jo fort 15-30000), så da er ikke påslaget for navnet så enormt.
Spørsmålet er jo om ramma faktisk er bra. Den ser ut til å være en rett frem horst link som jo er litt 15 år siden nå, men det betyr jo ikke at de ikke kan fungere bra.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (49 minutter siden):

Sammenlignet med andre fulldempa terrengsykler er den faktisk ikke så dyr. Det er litt vanskelig å si om den er overpriset før en vet alle spesifikasjoner. Et hjulsett kan koste alt mellom en tusenlapp og et par titalls tusen, for eksempel.

Canyon har en fulldempa terrengsykkel til 87 000 NOK

Hvis du liker gult kan du få denne Santa Cruz'en til rett under 150 000

Eller en Cannondale til 100 000 NOK

Så er ikke automatisk overbevist om at den er overpriset, selv om det er litt rart at den har XT-gir og ikke XTR-gir for den prisen.

 

Husk, dette er ikke nødvendigvis pendlersykler, men sykler ment for å tas med på fjellet.

 

Jeg vil nå si at alle disse produktene er priset etter kundegruppens betalingsvillighet, og ikke nødvendigvis har så mye med hva de koster å produsere. Og retailpris for alle delene, er ikke nødvendigvis hva et ferdig sammenskrudd produkt bør koste. Det vil kanskje være mer aktuelt for et spesialbygd produkt satt sammen kun for deg, der konstruktør bygger på delene du kjøper inn.

For all del, om du synes den er verdt prisen, så er det bare å kjøpe. Det er et fritt land, og alle kan få bruke pengene sine så fornuftig eller ufornuftig de bare vil. Du klarer sikkert å overbevise deg selv om at den er fornuftig priset, om ønsket om å eie en slik er stort nok. Og selvsagt kult med en Porsche elsykkel.

Hadde man gått etter kostpriser, som jeg antyder, så hadde disse kostet langt mindre. Men som sagt, når folk er villig til å betale disse summene, så vil disse få slike priser, når merket er rett.

sverreb skrev (8 minutter siden):

En vanlig (ikke ebike) hikgh-end karbonramme kan fint koste 30000++ alene. Øvrig utstyr på denne later til å være crank bro's iodine hjul (ca 8-9000 NOK), di2 gir (ca 8-10000) magura boltron gaffel (Kun OEM, men slike gafler koster ofte 6-10000) . Så har vi bremser, bakdemper, motor og batterier (og det blir jo fort 15-30000), så da er ikke påslaget for navnet så enormt.
Spørsmålet er jo om ramma faktisk er bra. Den ser ut til å være en rett frem horst link som jo er litt 15 år siden nå, men det betyr jo ikke at de ikke kan fungere bra.

Jupp, du går i samme fella. Du også ser på retailpriser for delene, for å forklare og rettferdiggjøre prisen. Kostprisen vil, slik jeg nevner, være langt lavere. Og med mer normale avanser, så ville den kostet mange tusen mindre. Men der er jo en Porsche...

Missforstå meg rett, jeg står gjerne på barrikadene for å forsvare din rett til å kunne kjøpe slike produkter til de gjeldende prisene, og jeg dømmer ikke deg som person. Men jeg sier samtidig at jeg mener du velvillig og frivillig kaster bort unødvendig mye penger.  Men løp og kjøp om du er i målgruppen og vil ha en slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
11 hours ago, Snowleopard said:

Jeg vil nå si at alle disse produktene er priset etter kundegruppens betalingsvillighet, og ikke nødvendigvis har så mye med hva de koster å produsere. Og retailpris for alle delene, er ikke nødvendigvis hva et ferdig sammenskrudd produkt bør koste. Det vil kanskje være mer aktuelt for et spesialbygd produkt satt sammen kun for deg, der konstruktør bygger på delene du kjøper inn.

For all del, om du synes den er verdt prisen, så er det bare å kjøpe. Det er et fritt land, og alle kan få bruke pengene sine så fornuftig eller ufornuftig de bare vil. Du klarer sikkert å overbevise deg selv om at den er fornuftig priset, om ønsket om å eie en slik er stort nok. Og selvsagt kult med en Porsche elsykkel.

Hadde man gått etter kostpriser, som jeg antyder, så hadde disse kostet langt mindre. Men som sagt, når folk er villig til å betale disse summene, så vil disse få slike priser, når merket er rett.

For all del, jeg synes ikke disse komponentene er "verdt det" sammenliknet med hva en får av ekstra ytelse sammenliknet med mye billigere komponenter, men jeg er ikke så overbevist som deg at de koster så mye mer enn det det koster å produsere OG utvikle dem (men noe avanse tar de, og dyrere varer har høyere avanse enn billigere). Det er sikkert tilfellet for noen, men dette er en god del finmekanikk som er dyr å utvikle (forske frem) og produsere. Hvis en har få kjøpere må en nødvendigvis ha høyere pris for å dekke in R&D-kostnader.

Og mitt svar var spesifikt på

 

17 hours ago, Snowleopard said:

Intet i denne verden som gjør at man kan forsvare prisen, annet enn at det tydeligvis finnes nok tullinger i verden med alt for feit lommebok som er villige til å betale prisen for merket.

Og det var det jeg reagerte på. Det er ikke nødvendigvis så overpriset kun for Porsche-merket.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
11 hours ago, Snowleopard said:

Jeg vil nå si at alle disse produktene er priset etter kundegruppens betalingsvillighet, og ikke nødvendigvis har så mye med hva de koster å produsere.

Selvfølgelig. Det er slik all produktprising foregår. Produksjonsprisen har ikke noen annen betydning enn hvis produksjonsprisen er for høy i forhold til hva produktet kan selges for så produseres det ikke.

11 hours ago, Snowleopard said:

Jupp, du går i samme fella. Du også ser på retailpriser for delene, for å forklare og rettferdiggjøre prisen. Kostprisen vil, slik jeg nevner, være langt lavere. Og med mer normale avanser, så ville den kostet mange tusen mindre. Men der er jo en Porsche...

Porsche har også en retailpris på sin sykkel. Jeg sammenligner retail på delene med retail på en hel sykkel. Og legg merke til at delemarkedet for sykler er ikke likt delemarkedet for biler. For sykler er det helt normalt å sette sammen sin egen sykkel fra deler, og det trrenger ikke bli mye dyrere enn å kjøpe en komplett sykkel.

Hva kostpris har med noe å gjøre aner jeg ikke.

Jeg gjetter Santa Cruz, Yeti, Ibis etc. kan hente mer avanse på merkevare for en sykkel enn hva Porsche kan. Og det er jo da karakteristisk at Porsches prising er nærere canyons (En tysk semi-lavkostprodusent) enn den er til faktiske high-end merker.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...