Gå til innhold

Pris på førerkort uten privat øvelseskjøring


Mnissen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (9 timer siden):

Mener å huske at min far betalte omtrent 12k for mitt førerkort, inkludert alt.
Kanskje opp mot 20k, men ikke mer enn det.

Du er helt på jordet og aner ikke hva du snakker om. Tok førerkort i september, med noen kjøretimer. Kostet rett rundt 30k. Sjekk ut prisene hos hvilken som helst trafikkskole på det obligatoriske, så ser du nok at førerkort kommer fort over 20 000.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Wow så dyrt det har blitt! Betalte under 20 000 for min for ca 10 år siden. Øvelseskjørte veldig lite fa mor hadde automat på den tiden, men kjørte litt med onkler og tanter. Lykke til, å kjøre bil går fint for de fleste. Prøv å forbered deg så mye som du kan via nettet. Så kan du iallefall grunnleggende, så må du bare få det inn i muskel minnet.

Lenke til kommentar

Pakkeprisene ligger fort på tett opp mot 20000 kroner. Før den tid kommer trafikalt grunnkurs i tillegg normalt sett (tas jo ellers gjerne 1-1,5 år før man begynner med kjøretimer hvis det er slik at man skal øvelsekjøre). Det inkluderer vel da gjerne et minimum av kjøretimer (6 så vidt jeg husker). Så kommer det en del tillegg for selve prøvene.

Hvis man ikke har øvelsekjørt, vil jeg tippe det fort skal godt gjøres å klare det på under 20 timer, i hvert fall på manuell. Men noen tar ting raskere enn andre - andre krever veldig mye. Det er de som både har 40-50 timer eller mer, og stryker flere ganger både på teoretisk og praktisk prøve. Jeg tror det fort går mer timer for de som gjør opplæringen i de litt større byene. Tenker selv tilbake på hvor enkel trafikksituasjonen var der jeg kjørte opp i en relativt liten by, sammenlignet med der jeg bor nå og eldste ungen nå holder på med å ta førerkortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fyrste steg er enkelt nok å ringe rundt til relevante køyreskular i ditt område for å spørre kva det kostar å ta alt det obligatoriske. Prisane kan variere ein del frå skule til skule, og plass til plass, blant anna på grunn av lokal konkurranse. 

Kor mange ekstra køyretimar du må ha er heilt individuelt, enkelte består oppkøyringa utan meir øving og andre klarer aldri å bestå oppkøyringa. Kvar du ligg på den skalaen må du nesten vurdere sjølv. 

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens, beklager om det var et ofte stillt spørsmål. Prøver å finne ut om jeg burde starte nå, eller vente til jeg har spart opp mer med tanke på mengdetrening. Har spart opp rundt 20,000kr, og har bare 1000-1500kr til overs hver mnd nå😄

Lenke til kommentar

20 000 blir litt knapt. Dei billigaste totalpakkane kjem litt i overkant av 20 000 kr, med meir realistisk gjennomsnitt på 30 000 kr. 

Køyretimane blir nok ikkje billigare, så kor lang tid må du rekne med å trenge for å spare opp ca 30 000 kr? Om det ikkje er snakk om år så lan det være fornuftig å starte på køyrelæringa, du treng ikkje å fullføre. Det at det er litt tid mellom køyretimane kan være pedagogisk fornuftig ettersom du får tid til å bearbeide erfaringane frå kvar køyretime. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...