Gå til innhold

Pris på førerkort uten privat øvelseskjøring


Mnissen

Anbefalte innlegg

Sampson skrev (9 minutter siden):

Selve førerkort kl B husker jeg kostet 22,000 for meg for snart 10 år siden - og da med privat øvelseskjøring, så tallene som er nevnt tidligere her om 12-20k er bare vås.

Du skriver selv at du brukte omtrent 20k..................

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (2 timer siden):

Du skriver selv at du brukte omtrent 20k..................

For 10 år siden og med mye privat øvelseskjøring ja. Jeg skjønner at du sliter med å forstå relevansen av disse tingene men TS skjønner det nok.

FiveInline skrev (2 timer siden):

Da jeg skrev 12.000, så var dette i 2002 med 4 kjøretimer og bestått på første teoriprøve og oppkjøring.

Var mer en reaksjon på hvor mye det koster idag, og spesielt om man ikke har kjørt noe fra før.

Det var ikke din post jeg siktet til. ^

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De obligatoriske timene har blitt langt flere nå enn før.

Når jeg tok lappen i 2001 var kjøreskolen jeg brukte flink til å krysse av mange obligatoriske ting på en gang. Som eksempel hadde vi langkjøring, forbikjøring og bykjøring samme dag, 2 biler med en lærer og to elever i hver bil. Hadde langkjøring med forbikjøring inn til byen, kjørte rundt i byen, så byttet vi elev og andre eleven kjørte ut av byen og hadde langkjøring og forbikjøring tilbake.

Så hadde vi en halvdagstur til glattkjøringsbane. Samt mørkekjøring en kveld. Tror det var alt det obligatoriske som jeg kommer på. Så hadde jeg en dobbelttime første gang for at læreren skulle se hva jeg kunne samt en enkelttime før oppkjøring. dvs 3 timer utenom det obligatoriske for min del, dette er dog under snitt da jeg hadde kjørt en del på forhånd. Jeg endte vel på 9k, uten teorikurset, dette hadde jeg tatt to år tidligere og husker ikke prisen da.

Så ja prisene har økt pga inflasjon, men timeprisene har også økt mer enn inflasjon tilsier, i tillegg så er det mer obligatoriske timer som trekker opp prisene til hinsides nivåer for en 18 åring, hvis man ikke har foreldre med lommene fulle av penger da.....

Min søster brukte mye timer utenom det obligatoriske for ganske få år siden, tror hun endte på 43k, så 50k+ i dag er ikke utenkelig. Spørs hvor lett man lærer.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 timer siden):

Svært få som har behov for noe annet i dag

Ikke enig. Det setter relativt store begrensninger når det gjelder jobb som krever førerkort. Jeg har for eks hatt flere sommerjobb jeg ikke kunne hatt med kun automat, ikke mange år siden dette. 

Typisk førstegangsbiler er gjerne heller ikke automat, ikke alle som har mulighet til å kjøpe elbil.

Totalt sett mener jeg det er idioti å bare ta førerkort på automat, gitt at man ikke sliter veldig med giring. 

Lenke til kommentar

Tok lappen i 2013. Besto alt på første forsøk - og tok kun det kjøreskolen mente var obligatorisk. Ganske irriterende, for de hevdet jeg måtte ha en kjøretime dedikert for tunnel, en for rundkjøringer, en for motorvei... Alt jeg gjorde var å kjøre rundt i byen og prate piss med kjørelæreren om alt mellom himmel & jord som ikke hadde noe med selve kjøringen å gjøre. Betalte 55 000 totalt for alt totalt. Dette var i Stavanger. 

Derimot øvelseskjørte jeg mye privat. Jeg betalte en kollega 200 kr,- timen for dette. Han jeg øvelseskjørte jobbet som lærer utenom, og var en dyktig "kjørelærer" for meg. Vi hadde nok 50 - 60 timer på veien sammen... før jeg følte meg habil nok til å sette i gang med den formelle delen. Men som andre har skrevet i denne tråden: Hvor langt er et tau? Finnes ikke et fasitsvar på dette. Jeg bor i en storby, så det nok enklere på bygda.

Anbefaler deg å finne noen du kan øvelseskjøre med. Betal noen hundrelapper i timen for det - så sparer du en liten formue. 

Ulempen er at mange gjør rare ting i trafikken - og tror dem har rett. Så dersom du blir opplært til noen "uvaner" - kan det være vanskelig å omstille seg når du sitter i en kjøreskolebil. 

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (4 minutter siden):

Ganske irriterende, for de hevdet jeg måtte ha en kjøretime dedikert for tunnel, en for rundkjøringer, en for motorvei...

I dag så er det lett å finne ut hva som er obligatorisk, noe som nesten er påkrevd i dag, da det er så mange kjøreskoler som har poppet opp fordi det er lettjente penger.

Var bare EN kjøreskole i nærheten av meg når jeg kjørte opp
Nå er det mange i området

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (21 minutter siden):

Tok lappen i 2013. Besto alt på første forsøk - og tok kun det kjøreskolen mente var obligatorisk. Ganske irriterende, for de hevdet jeg måtte ha en kjøretime dedikert for tunnel, en for rundkjøringer, en for motorvei... Alt jeg gjorde var å kjøre rundt i byen og prate piss med kjørelæreren om alt mellom himmel & jord som ikke hadde noe med selve kjøringen å gjøre. Betalte 55 000 totalt for alt totalt. Dette var i Stavanger. 

Derimot øvelseskjørte jeg mye privat. Jeg betalte en kollega 200 kr,- timen for dette. Han jeg øvelseskjørte jobbet som lærer utenom, og var en dyktig "kjørelærer" for meg. Vi hadde nok 50 - 60 timer på veien sammen... før jeg følte meg habil nok til å sette i gang med den formelle delen. Men som andre har skrevet i denne tråden: Hvor langt er et tau? Finnes ikke et fasitsvar på dette. Jeg bor i en storby, så det nok enklere på bygda.

Anbefaler deg å finne noen du kan øvelseskjøre med. Betal noen hundrelapper i timen for det - så sparer du en liten formue. 

Ulempen er at mange gjør rare ting i trafikken - og tror dem har rett. Så dersom du blir opplært til noen "uvaner" - kan det være vanskelig å omstille seg når du sitter i en kjøreskolebil. 

Ulempen er jo også at dette er ulovlig. Men det er kanskje ikke så farlig?

Lenke til kommentar
L/\R~ skrev (10 minutter siden):

Ta betalt privat for øvelseskjøring. Kun trafikkskoler har lov til å ta betalt.

Det var en kollega/kompis. At jeg som øvelseskjører betaler for utgifter, slik som bensin, bom og slitasje på bil går under "betalingen". Dette mener jeg er helt innafor. I så fall er det ulovlig å gi lommepenger til ungene sine for å rydde rommet sitt og ta ut søpla. Barnearbeid er ulovlig.

Flisespikkeri. Hadde det vært organisert. Dvs, at en rekke privatpersoner tok betalt for å øvelseskjøre med elever - så er det en annen sak. Men om man betaler litt for noen man kjenner for et slik ærend. Betyr null og niks. 

Lenke til kommentar
L/\R~ skrev (23 minutter siden):

Ta betalt privat for øvelseskjøring. Kun trafikkskoler har lov til å ta betalt.

Du har rett i det
 

Sitat

Betaling for opplæring
Det er kun lærer ved trafikkskole eller godkjent kursarrangør som kan ta betalt for opplæring. Det stilles mer omfattende krav til kjøretøy og lærer når du tar betalt, enn når du øvelseskjører privat.

Men, du kan betale for leie av bilen til den som skal øvelseskjøre med deg

Sitat

Utleie av bil og andre gjenstander
Når du også bruker gjenstanden og/eller bilen din privat og brutto utleieinntekt er maksimalt 10 000 kroner i året, skal du ikke betale skatt av utleien. 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, ITtraktor said:

 

Totalt sett mener jeg det er idioti å bare ta førerkort på automat, gitt at man ikke sliter veldig med giring. 

En person som ikke har råd til å ta mange kjøretimer, samtidig som h*n ikke har mulighet til å øvelseskjøre på egenhånd vil ha problemer med giring. Det finnes nok av sommerjobber for folk som har lappen på automat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...