Gå til innhold

Skulle stå for batteri-revolusjon i elbiler – Nå gir de opp


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (32 minutter siden):

Toyotas problem er at de tydeligvis ikke vet hva de driver med. På den ene siden pusher de hydrogen og rakker ned på batterier, mens på den andre siden driver de stadig og skryter over faststoffbatterier.

Hydrogen blir deres død.

Ja, du får nok rett i at Toyota snart er konkurs.

"TOKYO -- Toyota reported a 50% jump in its October to December profit Wednesday, underlining a solid recovery at the Japanese automaker from the damage of the coronavirus pandemic.

Toyota Motor Corp.’s fiscal third quarter profit totaled 838.7 billion yen ($8 billion), up from 559 billion yen the previous year."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (30 minutter siden):

Ja, du får nok rett i at Toyota snart er konkurs.

"TOKYO -- Toyota reported a 50% jump in its October to December profit Wednesday, underlining a solid recovery at the Japanese automaker from the damage of the coronavirus pandemic.

Toyota Motor Corp.’s fiscal third quarter profit totaled 838.7 billion yen ($8 billion), up from 559 billion yen the previous year."

Nesten konkurs?

Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Toyotas problem er at de tydeligvis ikke vet hva de driver med.

Morsomt. De er deleiere av litium miner og kjøper og handler råvarer som må til før et batteri kan bli et batteri. Dette har de holdt på med i 10 år allerede.  De har grei kontroll, og mye større oversikt enn de fleste på dette angående fremtiden. 

hekomo skrev (2 timer siden):

På den ene siden pusher de hydrogen og rakker ned på batterier, mens på den andre siden driver de stadig og skryter over faststoffbatterier.

Når har de rakket ned på batterier? De rakker ned på lithium-ion batterier, mens de har klodens største og lengste arbeid mot å løse faststoff-batterier. De har jobbet med å inkludere batterier i kjøretøy lengre enn noen annen... 

 

hekomo skrev (2 timer siden):

Hydrogen blir deres død.

Selv om hydrogen ikke skulle bli noe av, noe det er høyst usannsynlig at vil forsvinne, så er dette en brøkdel av hva Toyota er totalt sett. 

 

hekomo skrev (2 timer siden):

Og det er jo trist at hydrogen uansett ville blitt banket av faststoffbatterier (akkurat som det blir banket av dagens batterier).

Bedre batterier betyr bedre BEV's, PHEV's og FCEV's. Energitettheten til energi og H2 tankene er alene nærmere 2kWh/kg. Faststoffbatterier antaes å starte ved 0.2-0.3kWh/kg. Det betyr at jo mer batterier man kan fjerne, jo mer energi kan man lagre i selve kjøretøyet ved at man kan kaste ut batterier til fordeler for annen bruk av volumet og vekten dem tar. 

Batteriene er idag hybridbilenes dårligste komponent, og denne komponenten alene står for hovedgrunnen til at BEV's ikke kan produseres til en like billig pris som en tilsvarende ICEV.  Alle segmentene der man inkluderer batterier trenger bedre batterier, fordi dem er rett og slett dårlige for denne bruken idag. Ergo må en ha 500kg av dem. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...