Gå til innhold

Skulle stå for batteri-revolusjon i elbiler – Nå gir de opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Henrik Fisker er kjent for å love mye og levere lite. Ikke engang forsinket levering.

Vet ikke forresten hvorfor man antar at Toyota ligger langt fremme på faststoffbatterier. Toyota-sjefen hater jo elbiler og mener hydrogen er fremtiden. Hvis man får til et faststoffbatteri så er jo hydrogen enda mer ubrukelig.

Men det er hvis. Og hvis, så ligger det antakelig langt frem i tid. Too little, too late?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Henrik Fisker er kjent for å love mye og levere lite. Ikke engang forsinket levering.

Vet ikke forresten hvorfor man antar at Toyota ligger langt fremme på faststoffbatterier. Toyota-sjefen hater jo elbiler og mener hydrogen er fremtiden. Hvis man får til et faststoffbatteri så er jo hydrogen enda mer ubrukelig.

Men det er hvis. Og hvis, så ligger det antakelig langt frem i tid. Too little, too late?

Han er ikke alene om å love mye og ikke levere.

Toyotasjefen er redd for klimaet. Han frykter økning i energiforbruk.

sist jeg sjekket var det produksjons kost og volum de jobbet med på ssb batterier

Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 timer siden):

Han er ikke alene om å love mye og ikke levere.

Toyotasjefen er redd for klimaet. Han frykter økning i energiforbruk.

sist jeg sjekket var det produksjons kost og volum de jobbet med på ssb batterier

Toyotasjefen er så redd for en økning i energiforbruk at han ønsker å bruke hydrogen, som er ekstremt energisløsende. Makes sense.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Det er ikke sikkert han så for seg elektrolyse fremstilling av hydrogen.

Det som er sikkert er at hydrogen krever ekstremt mye energi.

Uansett, solid state-batterier er dårlig nytt for hydrogen-pusherne.

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Faststoffbatterier har blitt lovet "om bare et par år" frem i tid i flere tiår nå. Jeg tror på det når det blir masseprodusert i populære biler."

.

.

.

Pussig, nå har jeg fulgt relativt greit med på elbilutviklingen iallefall siden tidlig 90-tall, men kan ikke huske å ha sett noen slike lovnader. 2024-2025 er vel det tidligste jeg har sett fra noen som faktisk driver med batterier.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (17 timer siden):

Men det er hvis. Og hvis, så ligger det antakelig langt frem i tid. Too little, too late?

Merkelig, de samme folkene som er overbevist om robo-taxier i 2020 og en million mennesker på Mars, har null tro på at menneskeheten skal klare å få fram en ny batteriteknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Uansett, solid state-batterier er dårlig nytt for hydrogen-pusherne.

Da hadde Toyota valgt en av teknologiene allerede. De selger litium og er en av OEMs som er mest involvert å verdikjeden som må til før batterier kan bli batterier. De satser på begge deler fordi de ser at vi må det. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 6.3.2021 den 12.47):

"Faststoffbatterier har blitt lovet "om bare et par år" frem i tid i flere tiår nå. Jeg tror på det når det blir masseprodusert i populære biler."

.

.

.

Pussig, nå har jeg fulgt relativt greit med på elbilutviklingen iallefall siden tidlig 90-tall, men kan ikke huske å ha sett noen slike lovnader. 2024-2025 er vel det tidligste jeg har sett fra noen som faktisk driver med batterier.

 

Toyota har jo vært frempå i ti år nå:

https://www.greencarcongress.com/2011/10/toyota-20111019.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 6.3.2021 den 12.52):

Merkelig, de samme folkene som er overbevist om robo-taxier i 2020 og en million mennesker på Mars, har null tro på at menneskeheten skal klare å få fram en ny batteriteknologi.

Hvem er overbevist om robotaxier i 2020 og en million mennesker på mars? Hva er poenget med å begynne å snakke om tilfeldige påståtte personer i en diskusjon som ikke har noe med dette å gjøre?

Ny batteriteknologi ser man stadig. Tesla viste frem mye nytt på batteridagen sin, for eksempel.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 6.3.2021 den 13.35):

Da hadde Toyota valgt en av teknologiene allerede. De selger litium og er en av OEMs som er mest involvert å verdikjeden som må til før batterier kan bli batterier. De satser på begge deler fordi de ser at vi må det. 

Toyotas problem er at de tydeligvis ikke vet hva de driver med. På den ene siden pusher de hydrogen og rakker ned på batterier, mens på den andre siden driver de stadig og skryter over faststoffbatterier.

Hydrogen blir deres død.

Og det er jo trist at hydrogen uansett ville blitt banket av faststoffbatterier (akkurat som det blir banket av dagens batterier).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...