Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan motorsykkel bidra til å løse trafikk- og parkeringsproblemer?


Anbefalte innlegg

Benelli skrev (På 5.3.2021 den 18.18):

Tohjulinger er på vintertid ikke noe for alle, men på samme måte som sykkel vil en del likevel kjøre. I byene i sør og vest selvsagt flere enn i innlandet og nordover. Uansett vil de kunne bidra sterkt til mindre kø og parkeringsproblemer resten av året. Såvidt jeg har sett av beregninger skal det ikke fjernes så mange biler i rushtida før det merkes. Dette tiltaket krever dessuten lite av investeringer. Forurensingen vil jo også gå ned. Både av utslipp og svevestøv.

I trafikken tar en motorsykkel marginalt mindre plass enn en bil, med mindre man skal begynne å kjøre motorsykkel slik som man gjør i land med en helt annen trafikkultur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (28 minutter siden):

De krever nesten like mye parkeringsplass også
Amerikanerne klarer å presse inn 2, kanskje 3,

Så det er definisjonen din på "nesten like mye plass"? Dobling til tredobling av parkeringskapasiteten... Tror du er ganske alene om den...

Dubious skrev (28 minutter siden):

men vi har sett de falle som dominobrikker

Hææ? Motorsykler dette da ikke helt av seg selv.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
chrgod skrev (7 minutter siden):

Det er relativt. Fire stykker på hver sin Vespa tar mindre plass i trafikken enn fire stykker i hver sin Golf... Men tyve stykker i fire fulllastede Golfer tar mindre plass enn 20 Vespa. 😄
 

 

Plassbesparelsen i trafikken er helt minimal. Man trenger like stor avstand mellom motorsykler som mellom biler når kjøretøyene er i bevegelse. Da utgjør lengdeforskjell på ett par meter svært lite. Og dersom man begynner å regne med 2 personer eller mer i hver bil ender faktisk motorsykler opp med å være mindre effektivt. 

Slik kamikazekjøring man ser i utlandet hvor mopeder, skutere og motorsykler presser seg i mellom over alt er uansett ikke aktuelt i Norge

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Så det er definisjonen din på "nesten like mye plass"? Dobling til tredobling av parkeringskapasiteten... Tror du er ganske alene om den...

Hææ? Motorsykler dette da ikke helt av seg selv.

Tror det han mente er at Amerikanerne klarer ofte å parkere syklene sine slik:

image.png.3e6865f5dfc79caa569de55642bd3237.png

 

Mens i Norge er dette et mer vanlig syn:

image.png.113223c8be8f98e2d019370e592cac21.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lykke til med å få nok personar som i utgangspunktet ikkje er interessert til å ta MC-lappen og kjøpe motorsykkel.

Ikkje er Norge eit land som egnar seg særskilt for utstrakt bruk av tohjulingar heller. Land som typisk har høg frekvens er land med varmare klima enn her. I tillegg er det gjerne land med dårlegare økonomi, så det er ei økonomisk interesse i det å kjøre moped i Italia eller India. Her i landet har dei fleste råd til ein bil og vi lav naturlege årsakar velje det over ein bil.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (14 timer siden):

Plassbesparelsen i trafikken er helt minimal. Man trenger like stor avstand mellom motorsykler som mellom biler når kjøretøyene er i bevegelse. Da utgjør lengdeforskjell på ett par meter svært lite. Og dersom man begynner å regne med 2 personer eller mer i hver bil ender faktisk motorsykler opp med å være mindre effektivt. 

Når det gjelder køkjøring så er imidlertid situasjonen en helt annen. En MC blir ikke sittende fast og oppta plass i køen. Den smetter i mellom og forsvinner. Rushtidkøene hadde blitt merkbart lenger uten MC'ene.

Når det IKKE er kø så spiller det vel ikke så stor rolle hvor mye (eller lite) plass en MC tar.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Sier du det? Hvordan behandler parkeringsselskapene MC da? Jeg spør siden du tydeligvis har greie på dette temaet.

Kun erfaring fra Trondheim hvor MC har dedikerte gratis plasser

Går ikke an å legge igjen billett på MC og derfor får de lov å parkere gratis

Lenke til kommentar
Dubious skrev (58 minutter siden):

Kun erfaring fra Trondheim hvor MC har dedikerte gratis plasser

Går ikke an å legge igjen billett på MC og derfor får de lov å parkere gratis

Og denne  Trondheimspraksisen er gjengs praksis overalt altså? Siden du uttaler deg på generelt basis.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Når det gjelder køkjøring så er imidlertid situasjonen en helt annen. En MC blir ikke sittende fast og oppta plass i køen. Den smetter i mellom og forsvinner. Rushtidkøene hadde blitt merkbart lenger uten MC'ene.

Når det IKKE er kø så spiller det vel ikke så stor rolle hvor mye (eller lite) plass en MC tar.

Er det lov og ønskelig at MC skal "smette innimellom" biler og tungtrafikk som kjører i 20-40 km/t? Eller er dette en praksis som blir stilltiende akseptert bare så lenge MC utgjør en forsvinnende liten del av trafikk-bildet, og hvis 30% av av oss skiftet til MC så ville det / burde det bli strammet inn?

Jeg sitter med hjertet i halsen i blant når jeg ser en MC som har minimal avstand fra lastebil på den ene siden og personbil på den andre siden når han kjører forbi i rushet. En liten uoppmerksomhet fra lastebilsjåføren, en liten ujevnhet i veien eller punktering...

 

Senter-til-senter-avstanden mellom filer gir margin for uhell og dårlig kjøring, variasjon i kjøretøybredde etc. Denne marginen er forøvrig under press fordi man vil presse inn et kollektiv-felt uten å bruke mer penger/areal. Når MC-førere korter marginen ned mot null så ... er det mindre margin igjen. Det er forsåvidt prisverdig av MC-førere å gamble (primært) med eget liv og helse som innsats, men ingen av oss har lyst til å kjøre på dere.

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Er det lov og ønskelig at MC skal "smette innimellom" biler og tungtrafikk som kjører i 20-40 km/t? Eller er dette en praksis som blir stilltiende akseptert bare så lenge MC utgjør en forsvinnende liten del av trafikk-bildet, og hvis 30% av av oss skiftet til MC så ville det / burde det bli strammet inn?

Jeg sitter med hjertet i halsen i blant når jeg ser en MC som har minimal avstand fra lastebil på den ene siden og personbil på den andre siden når han kjører forbi i rushet. En liten uoppmerksomhet fra lastebilsjåføren, en liten ujevnhet i veien eller punktering...

Senter-til-senter-avstanden mellom filer gir margin for uhell og dårlig kjøring, variasjon i kjøretøybredde etc. Denne marginen er forøvrig under press fordi man vil presse inn et kollektiv-felt uten å bruke mer penger/areal. Når MC-førere korter marginen ned mot null så ... er det mindre margin igjen. Det er forsåvidt prisverdig av MC-førere å gamble (primært) med eget liv og helse som innsats, men ingen av oss har lyst til å kjøre på dere.

Det ville hjulpet betraktelig hvis bilistene brukte speilene sine, og var bevisst på at det mest sannsynlig vil komme motorsykler som "lanesplitter" mellom bilene, og derved plasserer seg slik i veibanen at det går smidigst mulig for begge parter.

Det bilistene ofte ikke skjønner, er jo at motorsyklistenes lanesplitting bidrar til at køen blir mindre og løser seg opp raskere. Noen blir t.o.m. sure og skal "sperre" så ikke motorsyklene kommer forbi. Det er bare kontraproduktivt.

Det er faktisk svært lite ulykker forbundet med lanesplitting. Det er forbudt i noen få land (Tyskland tror jeg), men som regel så er det en akseptert praksis. I Norge så er det vel bare paragraf 3 (aktsomhetsparagrafen) som gjelder. Tror jeg...

Lanesplitting bør KUN forekomme i stillestående eller svært saktegående kø.

Setter pris på at du ikke har lysst til å kjøre på oss. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Når det gjelder køkjøring så er imidlertid situasjonen en helt annen. En MC blir ikke sittende fast og oppta plass i køen. Den smetter i mellom og forsvinner. Rushtidkøene hadde blitt merkbart lenger uten MC'ene.

Når det IKKE er kø så spiller det vel ikke så stor rolle hvor mye (eller lite) plass en MC tar.

Nei, MC fører totalt sett ikke til noe mindre kø. De sniker seg forbi der køen står tilnærmet stille. Mens der hvor køen løser seg opp og der den faktiske flaskehalsen er, typisk rundkjøringer og kryss, tar de like mye plass som bilene. Blir som med busser og elbiler i kollektivfelt, det fører ikke til noe bedre trafikkavvikling totalt sett, heller tvert i mot. Dette er med andre ord ren sniking.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (42 minutter siden):

Det ville hjulpet betraktelig hvis bilistene brukte speilene sine, og var bevisst på at det mest sannsynlig vil komme motorsykler som "lanesplitter" mellom bilene, og derved plasserer seg slik i veibanen at det går smidigst mulig for begge parter.

Det bilistene ofte ikke skjønner, er jo at motorsyklistenes lanesplitting bidrar til at køen blir mindre og løser seg opp raskere. Noen blir t.o.m. sure og skal "sperre" så ikke motorsyklene kommer forbi. Det er bare kontraproduktivt.

Det er faktisk svært lite ulykker forbundet med lanesplitting. Det er forbudt i noen få land (Tyskland tror jeg), men som regel så er det en akseptert praksis. I Norge så er det vel bare paragraf 3 (aktsomhetsparagrafen) som gjelder. Tror jeg...

Lanesplitting bør KUN forekomme i stillestående eller svært saktegående kø.

Setter pris på at du ikke har lysst til å kjøre på oss. :thumbup:

Nei, dette er ren sniking og fører ikke til noe mindre kø, heller tvert i mot. Som du selv sier foregår dette stort sett bare der køen går sakte, men ikke der hvor den faktiske flaskehalsen ligger, nemlig kryss. Blir som med elbiler i kollektivfelt. Jeg er derfor en av de som sperrer for denne snikingen. Selvfølgelig uten å lage farlige situasjoner.

Jeg setter stor pris på at dere lar være å snike. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (40 minutter siden):

Nei, dette er ren sniking og fører ikke til noe mindre kø, heller tvert i mot. Som du selv sier foregår dette stort sett bare der køen går sakte, men ikke der hvor den faktiske flaskehalsen ligger, nemlig kryss. Blir som med elbiler i kollektivfelt. Jeg er derfor en av de som sperrer for denne snikingen. Selvfølgelig uten å lage farlige situasjoner.

Jeg setter stor pris på at dere lar være å snike. 

Så det du sier er at siden DU ikke ser konkret at køen blir mindre, så vil du heller at vi bidrar til at den blir større. Joda, det er slett ikke noen uvanlig holdning blant norske bilister, men heldigvis så er dere i mindretall, og jeg kommer til å fortsette å "snike" forbi deg. Du må slutte å ta det som en fornærmelse at du blir forbikjørt. Det er ikke særlig voksent...

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Så det du sier er at siden DU ikke ser konkret at køen blir mindre, så vil du heller at vi bidrar til at den blir større. Joda, det er slett ikke noen uvanlig holdning blant norske bilister, men heldigvis så er dere i mindretall, og jeg kommer til å fortsette å "snike" forbi deg. Du må slutte å ta det som en fornærmelse at du blir forbikjørt. Det er ikke særlig voksent...

Nei, jeg sier at køen totalt sett ikke blir noe kortere, fordi dere på MC tar like stor plass i kryss og rundkjøringer. Flaskehalsen er sjeldent der hvor trafikken står stille eller går sakte, hvor dere kjører forbi, men tvert i mot der køen løser seg opp, hvor dere igjen opptar like mye plass som en bil. Det blir tilsvarende som å legge seg ut i kollektivfeltet for så å presse seg inn igjen 500 meter lenger fremme rett før neste kryss. Det skaper støy som totalt sett faktisk gjør køen lenge. Les hva jeg skriver før du begynner å snakke om hva som er voksent eller ikke.

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg sier at køen totalt sett ikke blir noe kortere, fordi dere på MC tar like stor plass i kryss og rundkjøringer. Flaskehalsen er sjeldent der hvor trafikken står stille eller går sakte, hvor dere presser dere forbi, men tvert i mot der køen løser seg opp, hvor dere igjen opptar like mye plass som en bil.  Les hva jeg skriver før du begynner å snakke om hva som er voksent eller ikke.

Hvilken rolle spiller det hvor STOR plass en MC tar når køen løser seg opp? Utenom at det tydeligvis er problematisk at de eksisterer....

Klart stillestående og saktegående kø blir mindre når ikke MC'ene også står i køen. Bare å ta fram målebåndet ditt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...