Gå til innhold

Hva er de reelle kostnadene for elbil lading?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nidar2 skrev (4 timer siden):

Et helt vanlig scenario er å betale rundt kr. 20.000 bare for laderen. Deretter kr. 20.000 for kabeltrekk og annet i en normal parkeringskjeller. Om man har litt mer krevende arealer som separate garasjer, parkeringsplasser på andre siden av tomta osv. så blir det enorme ekstra kostnader. Så høyst moderate kostnader er kr. 40.000,- pr. plass.

Gamle blokker trenger ofte ombygging av hovedtavle med nye kurser, lastfordeling, ny trafo i nabolaget osv.

Lader kan koste mellom 15-20.000, men også lavere.

20.000 for kabeltrekk og annet delt på flere plasser blir jo veldig billig. 20.000 på ti plasser blir bare 2.000 per plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 timer siden):

He-he, du tar nok feil der. Du kan lese om de dårlige avtalene på elbilforenings sider. Nå har det blitt utarbeidet en lov som setter en grense på max kr. 50.000 pr. boenhet for å prøve kontrollere en cowboy-bransje. Om kostnadene hadde vært i nærheten av kr. 15.000, som du påstår ville ikke denne loven ha vært nødvendig.

Nei, det er ikke en grense. 50.000 er tenkt som et mulig eksempel på når prisen per boligenhet begynner å bli så høy at styret kan avslå krav fra beboer om etablering av lading. Det handler ikke heller om å kontrollere noen bransje, men å si noe om hva som må til for at prisen blir et gyldig argument for styret til å avslå krav om etablering av lading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (5 minutter siden):

Lader kan koste mellom 15-20.000, men også lavere.

20.000 for kabeltrekk og annet delt på flere plasser blir jo veldig billig. 20.000 på ti plasser blir bare 2.000 per plass.

Ja, Tesla sine koster vell 6-7000 og har last fordeling. Har aldri kjøpt de selv. Og 20 000 er latterlig mye. Betalte 12000 for 90 meter med 4x4mm2 og resten av utstyr, samt arbeid. Dette er langt over det som er "normalt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om investeringa blir lånefinansiert som tillegg på fellesgjeld eller nytt lån så er det ikkje sikker du rekk å betale alt heller. Blir litt dyrare med renter, men nokre titals tusen over ein del år blir det ikkje stort av i månaden. Som del av totalverdien på bustaden så utgjer det ganske lite, men det er eit pluss ved sslg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 minutter siden):

Om investeringa blir lånefinansiert som tillegg på fellesgjeld eller nytt lån så er det ikkje sikker du rekk å betale alt heller. Blir litt dyrare med renter, men nokre titals tusen over ein del år blir det ikkje stort av i månaden. Som del av totalverdien på bustaden så utgjer det ganske lite, men det er eit pluss ved sslg.

Ja det er ett viktig poeng. Her i byen er det gått "sport" i å kle terasser inn i glass som en utestue. Det er jo snakk om titalls millioner, så en mill og to til lade opplegg merkes ikke engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Zeph said:

Om investeringa blir lånefinansiert som tillegg på fellesgjeld eller nytt lån så er det ikkje sikker du rekk å betale alt heller.

Dette endrer ikke på den reelle kostnadsbetraktningen, dette er kun et finansieringsspørsmål.

18 minutes ago, Zeph said:

Som del av totalverdien på bustaden så utgjer det ganske lite, men det er eit pluss ved sslg.

Min erfaring er at du ikke kan regne med å få noe videre betalt for tekniske tilegg på boliger. Dette er grunnen til at kortsiktige og dyre løsninger ofte blir valgt i bygårder og tilsvarende hvor mange beboere ikke forventer å bo i lang tid. Teknisk stand og utstyr blir lite verdsatt i markedet mens fellesgjeld går rett til fradrag på oppnåelig kjøpesum.

Lenke til kommentar

Stemmer nok stort sett, men akkurat elbillading er eit spesielt tilfelle som eg ikkje ser vekk frå kan få betydning for ein kjøpar. Har du elbil så er det nok langt meir interessant med leilegheit der det finnes lading enn ei utan. No er det kanskje ei avgrensa tid det kan bety noko sidan dei fleste med parkeringsplass etter kvart vil få det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (18 minutter siden):

Dette endrer ikke på den reelle kostnadsbetraktningen, dette er kun et finansieringsspørsmål.

Min erfaring er at du ikke kan regne med å få noe videre betalt for tekniske tilegg på boliger. Dette er grunnen til at kortsiktige og dyre løsninger ofte blir valgt i bygårder og tilsvarende hvor mange beboere ikke forventer å bo i lang tid. Teknisk stand og utstyr blir lite verdsatt i markedet mens fellesgjeld går rett til fradrag på oppnåelig kjøpesum.

Det er jo småpenger i fellesgjeld pr enhet. Vi betalte vell tilsvarende for å male i leiligheten og betalte det ned på kort tid med en liten økning i felleskostnadene. Gikk vell ett par år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/5/2021 at 3:36 PM, Nidar2 said:

Et helt vanlig scenario er å betale rundt kr. 20.000 bare for laderen. Deretter kr. 20.000 for kabeltrekk og annet i en normal parkeringskjeller. Om man har litt mer krevende arealer som separate garasjer, parkeringsplasser på andre siden av tomta osv. så blir det enorme ekstra kostnader. Så høyst moderate kostnader er kr. 40.000,- pr. plass.

Gamle blokker trenger ofte ombygging av hovedtavle med nye kurser, lastfordeling, ny trafo i nabolaget osv.

Dette hørtes villt ut. Jeg kan faktisk gå gjennom hva det kostet for min ladestasjon som ble montert for noen uker siden.

 

Detaljer:

* Sikringsskap måtte oppdateres

* Ladestasjon med støtte for 16A lading (begrensninger på plass i sikringsskap)

* Ca 25m ledning som går via en mur, trapp, mur, vegg, underside av tak, rundt rekkverk med inngangsdør og så inn i eget hull i veggen med siden av døren

* En rekke jernforsterkninger i områder som kunne gi problemer for kabelen.

 

Pris:

19 000 totalt (inkl. moms, lader ca 7 000)

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (9 minutter siden):

Dette hørtes villt ut. Jeg kan faktisk gå gjennom hva det kostet for min ladestasjon som ble montert for noen uker siden.

 

Detaljer:

* Sikringsskap måtte oppdateres

* Ladestasjon med støtte for 16A lading (begrensninger på plass i sikringsskap)

* Ca 25m ledning som går via en mur, trapp, mur, vegg, underside av tak, rundt rekkverk med inngangsdør og så inn i eget hull i veggen med siden av døren

* En rekke jernforsterkninger i områder som kunne gi problemer for kabelen.

 

Pris:

19 000 totalt (inkl. moms, lader ca 7 000)

 

 

Ja det er enorme penger å spare på selve ladeboks. Personlig har jeg "vunnet" to hos tesla, men hadde jeg kjøpt de hadde det vell kostet 6000 ish.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (På 5.3.2021 den 16.59):

Har du erfaring med ladeanlegg i parkeringsgarasje under blokker hvor tavler, hovedfordeling til boliger og tilhørende målere er plassert i samme etasje som parkeringen? Da har man muligheten til å trekke PR fra den enkeltes måler til ladepunktet, slik at bruker betaler for strøm til lading som for all annen bruk av strøm. Man må likevel ha et styringssystem som begrenser lading når forbrukt effekt nærmer seg kapasiteten til hovedinntaket.

Det kommer veldig an på bygget og antall enheter om det er fornuftig eller ikke. Er det få så er det normalt den enkle og greie løsningen. Er det mange slik som ett bygg jeg nettopp har priset hvor det er litt over 50 plasser, så vil det ikke funke. For å ikke ta inntaket så må man enten bruke Zaptec hvor lastbalanseringen kan fikse det, mens andre anlegg har ikke godt nok oppdeling i software til å få det til. Da må man ofte sette ned hvor mye hver bil kan benytte, slik at man få liten ladekapasitet pr bruker, og lastbalanseringen blir unødvendig.

Det største problemet med ett større anlegg og hente fra hver leilighet er plass til kabler og kostnaden med egen kabel hele veien for hver lader. Priset ett anlegg hvor vi fikk forespørselen fra en leverandør, og her ville vi uansett måtte trekke kabel fra hver lader til sikringsskapet på grunn av hver lader krevde sikring og type B foran. Med graving og stolper så var prisen ca. 500.000,- eks mva. for 16 plasser uten selve ladestasjonen. Jeg tok for moro skyld å priset om til ett annet merke som vi kunne kjøre stamkabel til, og da endte prisen på ca. det halve.

Ett annet problem med å legge mye kabler fra tavlen, er at man som oftest må legge kabler tett sammen, da går strømføringsevnen ned og vi må inn med større kabler. Hadde ett lite knøtte anlegg på 6 plasser hvor vi gjorde dette, og benyttet eksisterende føringsveier, og vi måtte da gå helt opp til 10mm2 kabel for å være innenfor NEK-400. Kunne bare gi 16A til dem på maks også. Hadde de villet ha ett felles system, så kunne vi kjørt 1 stk 16mm2 kabel ut i stedet, og gitt alle mulighet for 22kW lading. Men de slapp da unna med ca samme pris, enklere forbruksbetaling og enklere lader.

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 5.3.2021 den 20.05):

Ja, Tesla sine koster vell 6-7000 og har last fordeling. Har aldri kjøpt de selv. Og 20 000 er latterlig mye. Betalte 12000 for 90 meter med 4x4mm2 og resten av utstyr, samt arbeid. Dette er langt over det som er "normalt".

Tesla sine ladere har enkel lastfordeling slik som enkle home ladere har. De funker etter det jeg kjenner til ikke til større anlegg, og de lastbalanserer vel også kun ved bruke av Tesla og ikke andre biler. Men mulig jeg tar feil på siste punkt. Men har en stund vært det billigste alternativet fra de bedre laderne.

Lenke til kommentar
On 3/7/2021 at 3:32 PM, The Very End said:

Dette hørtes villt ut. Jeg kan faktisk gå gjennom hva det kostet for min ladestasjon som ble montert for noen uker siden.

 

Detaljer:

 

Dette høres ut som om du fikk installert et enkeltstående system som ikke har noen laststyring. Det er gjerne det vanligste i enkelthusstander. Fellesgarasjer med delte elektriske anlegg trenger styrte ladepunkt. Det betyr gjerne noe sentral infrastruktur og hver EVSE må støtte OCPP (Open Charge Point Protocol). Disse EVSEene koster nok gjerne litt mer enn en 'dum' EVSE.

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...