Gå til innhold

Hva er de reelle kostnadene for elbil lading?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nidar2 skrev (4 minutter siden):

Et helt vanlig scenario er å betale rundt kr. 20.000 bare for laderen. Deretter kr. 20.000 for kabeltrekk og annet i en normal parkeringskjeller. Om man har litt mer krevende arealer som separate garasjer, parkeringsplasser på andre siden av tomta osv. så blir det enorme ekstra kostnader. Så høyst moderate kostnader er kr. 40.000,- pr. plass.

Gamle blokker trenger ofte ombygging av hovedtavle med nye kurser, lastfordeling, ny trafo i nabolaget osv.

20 000 for laderen er realistisk ja, men 20 000 for kabeltrekk er helt på bærtur. Du kan dele den prisen på 10 sånn ca og fordele det på alle boenhetene i blokka. Dvs kostnaden er et par tusenlapper per beboer + 20 000 fra de som velger å kjøpe lastbalansert lader, inkludert serviceavtale, fjernavlesning, fakturering, tavlearbeid osv. Årsaken til at ladere koster så mye som 20 000 er at det er et absolutt must med lastbalanserte ladere i et større anlegg. Skal man bare ha en enkeltstående kan laderen med installasjon koste ned mot det halve, inkludert sikring, kabling, kjøring osv.

Om man har ekstremt krevende arealer, som f.eks individuelle bomberom rundt hver biloppstilling og skal kjernebore fra plass til plass så kommer du fortsatt ikke i nærheten av 20 000 per plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

20 000 for laderen er realistisk ja, men 20 000 for kabeltrekk er helt på bærtur. Du kan dele den prisen på 10 sånn ca og fordele det på alle boenhetene i blokka. Dvs kostnaden er et par tusenlapper per beboer + 20 000 fra de som velger å kjøpe lastbalansert lader, inkludert serviceavtale, fjernavlesning, fakturering, tavlearbeid osv. Årsaken til at ladere koster så mye som 20 000 er at det er et absolutt must med lastbalanserte ladere i et større anlegg. Skal man bare ha en enkeltstående kan laderen med installasjon koste ned mot det halve, inkludert sikring, kabling, kjøring osv.

Om man har ekstremt krevende arealer, som f.eks individuelle bomberom rundt hver biloppstilling og skal kjernebore fra plass til plass så kommer du fortsatt ikke i nærheten av 20 000 per plass.

Vi måtte ha dette i vårt borettslag. Jeg mener at det kostet rundt 1.000.000 å installere, men la oss si at det kostet 1.500.000 for å ta i. Vi er vel ca 170 boenheter, så da blir det vel litt under 9000 i worst case...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, NoPain74 said:

Vi måtte ha dette i vårt borettslag. Jeg mener at det kostet rundt 1.000.000 å installere, men la oss si at det kostet 1.500.000 for å ta i. Vi er vel ca 170 boenheter, så da blir det vel litt under 9000 i worst case...

Kva i alle dager. Skulle dei grave opp heile parkeringsplassen eller? Sist eg fekk berekna fiber for ein 11 km strekning var prisen 1.6M.

Edit: Kanskje eg hugse strekningen feil, men det er uansett snakk om km lange strekninger. 🙃

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Kva i alle dager. Skulle dei grave opp heile parkeringsplassen eller? Sist eg fekk berekna fiber for ein 11 km strekning var prisen 1.6M.

Edit: Kanskje eg hugse strekningen feil, men det er uansett snakk om km lange strekninger. 🙃

kanskje ikke hele, men måtte grave opp ganske mye av parkeringsplassen ja. Mener de måtte også oppradere noe i trafoen, og så installere ladepunkt i 170 garasjer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (10 minutter siden):

20 000 for laderen er realistisk ja, men 20 000 for kabeltrekk er helt på bærtur. Du kan dele den prisen på 10 sånn ca og fordele det på alle boenhetene i blokka. Dvs kostnaden er et par tusenlapper per beboer + 20 000 fra de som velger å kjøpe lastbalansert lader, inkludert serviceavtale, fjernavlesning, fakturering, tavlearbeid osv. Årsaken til at ladere koster så mye som 20 000 er at det er et absolutt must med lastbalanserte ladere i et større anlegg. Skal man bare ha en enkeltstående kan laderen med installasjon koste ned mot det halve, inkludert sikring, kabling, kjøring osv.

Om man har ekstremt krevende arealer, som f.eks individuelle bomberom rundt hver biloppstilling og skal kjernebore fra plass til plass så kommer du fortsatt ikke i nærheten av 20 000 per plass.

Ikke uvanlig å ha separate garasjer i betong i gamle blokker. Deretter har man ofte noen utvendige parkeringer spredt rundt blokken, dette innbefatter ofte graving og asfaltering rundt forbi. Så må det oppgraderes mye rundt selve laderene på uteområdet med kantsteiner og ny beplantning. Trafoen i nabolaget kan måtte oppgraderes som en følge av dette, og kostnadene for 30 plasser blir da relativt høy.

Enkelte her lever i en annen verden, kanskje nye boliger som har allerede har lagt tilrette for elbiler, og da kan man snakke om ned mot kr. 15.000 dersom man er svært heldig.

Lenke til kommentar

Hvor mye det ender med å koste å etablere lading kan nok variere mye fra borettslag til borettslag. Noen har etablert overkill løsninger (I.e. de har tatt store kostnader til anleggsbidrag, eller som et eksempel jeg har sett foreslått, å installere bufferbatterier) som har økt kostnadene. Andre er bare uheldig stilt og trenger store tekniske tilrettelegginger, så at det som for noen kan bli en kostnad på 10-15000 for å etablerer lading for andre kan bli langt mer er ikke urealistisk.

Her er ett eksempel på en konkret avtale jeg fant med litt søking. (Jeg publiserer ikke hva det aktuelle borettsslaget er av hensyn til at de ikke er part i diskusjonen, men jeg gjetter et søk på denne strengen fil finne den aktuelle avtalen om du vil verifisere)

"3)Kostnader.Alle kostnader ved installasjonen dekkes av seksjonseier.

a.Fast månedlige kostnaderer:i.Kr 250,-for strøm og drift/ vedlikehold av anlegget. Beløpet faktureres løpende.

b.Engangsbeløp på tilkobling tilfellesanlegget:i.Kr 13 400,-Fast beløp for tilknytning faktureres av sameiet/OBOS.

c.Fysisk levering og etablering av ladepunkt type Schneider EVlink ellertilsvarende.i.Kr 19 875,-inkl mva.Faktureres fraleverandør.*Basert på tilbud fra DE-Elektro per September 2019, og kan endres på sikt.

d.Kostnader sameiet har ved utkobling-/frakobling av ladeenhet ved oppsigelse av denne avtalen eller ved mislighold blir belastetseksjonseier.

"
Her ser vi da altså 250,- mnd inkl strøm (Som er dyrt eller ikke så galt alt avhengig av hvor mye du kjører, her unngår de åpenbart individuelle målere) pluss ca 33000 i etablering.
 

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (24 minutter siden):
Simen1 skrev (27 minutter siden):

Hvorfor må du tenke deg til et eksempel? Finnes det ikke noen fra virkeligheten å ta av?

Jo, masse. Du kan google det selv. Det står også en god del om dette på bransjesider som elbilforeningen og annet. Men har du så dårlig fantasi at du ikke klarer se det for deg? Som en direkte konsekvens av dette har det kommet en lovregulering. Denne kan du også google selv.

Hvorfor skal jeg slite med å finne dokumentasjon på dine påstander? Virker ikke google hos deg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal jeg slite med å finne dokumentasjon på dine påstander? Virker ikke google hos deg?

Folk som skriker etter dokumentasjon på enkle regnestykker har et problem. Nå kom det jo opp et nytt eksempel i innlegget over. Men du forstår det kanskje ikke?

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

Folk som skriker etter dokumentasjon på enkle regnestykker har et problem. Nå kom det jo opp et nytt eksempel i innlegget over. Men du forstår det kanskje ikke?

Eksemplet over motstrider jo dine påstander. 250 kroner for drivstoff er råbillig! Kostnadene for å komme i gang er jo relativt høye, men valgfrie. I tillegg vill det øke verdien på bolig(sannsynligvis).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når eg budde i Oslo ved Nordre Gran borettslag betalte eg 750 kr mnd for plass med lader. Normal pris for plass var 500 kr. For 250 kr hadde eg 300 kWh "gratis" lading inkludert i prisen. Einaste problemet var jo at eg sjølvsagt ikkje trengte i nærleiken den mengden, hehe. Eg budde jo rett ved sida T-banen som gjekk rett til jobb omtrent.

Men der burde eg nok berre vald ein plass uten lader. Det var ikkje store nøden for bilen heller; eg hadde egentlig planer om å låne den til bror min her i Haugesund, eller til mor mi, kor den kunne vore i aktiv bruk. Eller eg burde solgt den. Vurderer det enda, eg treng ikkje bil lengre nesten mtp kor eg bur og korleis eg jobbe no... 🙃

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Nidar2 said:

Folk som skriker etter dokumentasjon på enkle regnestykker har et problem. Nå kom det jo opp et nytt eksempel i innlegget over. Men du forstår det kanskje ikke?

Nja, det er generellt sett god tone og google selv og oppgi faktiske data man finner fremfor å be andre om å gjøre det.

12 minutes ago, Salvesen. said:

Eksemplet over motstrider jo dine påstander. 250 kroner for drivstoff er råbillig! Kostnadene for å komme i gang er jo relativt høye, men valgfrie. I tillegg vill det øke verdien på bolig(sannsynligvis).

Det varierer nok. Med elbil har man jo alt betalt for å kunne bruke elektrisitet, så man må sammenligne med andre elektrisitetsleveranser, ikke drivstoff bilen uansett ikke kan bruke. Hvis vi antar 1kr/kwh over tid tilsvarer dette en kjørelengde på 15000 i året (om vi antar 0.2kwh forbrukt pr. km, som nok kan være noe lavt). Lading andre steder kommer i tilegg så en del langturer som bruker kommersiell lading må holdes utenfor. Siden dette er et sameie i urbant område er det nok litt dyr strøm for de fleste* (Men man betaler jo for mer enn bare strømmen her). Som det meste annet av energibruk i bil (uansett drivlinje) blir det en pølse i slakttetida.

*) Gjennomsnittlig årlig kjørelengde for en bil i norge er gjerne under 15000, som betyr at median kjørelengde er enda kortere, siden dette er i et urbant område er det rimelig å tro at bilene her kjører enda kortere enn det igjen.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (13 minutter siden):

Nja, det er generellt sett god tone og google selv og oppgi faktiske data man finner fremfor å be andre om å gjøre det.

Det varierer nok. Med elbil har man jo alt betalt for å kunne bruke elektrisitet, så man må sammenligne med andre elektrisitetsleveranser, ikke drivstoff bilen uansett ikke kan bruke. Hvis vi antar 1kr/kwh over tid tilsvarer dette en kjørelengde på 15000 i året (om vi antar 0.2kwh forbrukt pr. km, som nok kan være noe lavt). Lading andre steder kommer i tilegg så en del langturer som bruker kommersiell lading må holdes utenfor. Siden dette er et sameie i urbant område er det nok litt dyr strøm for de fleste* (Men man betaler jo for mer enn bare strømmen her). Som det meste annet av energibruk i bil (uansett drivlinje) blir det en pølse i slakttetida.

*) Gjennomsnittlig årlig kjørelengde for en bil i norge er gjerne under 15000, som betyr at median kjørelengde er enda kortere, siden dette er i et urbant område er det rimelig å tro at bilene her kjører enda kortere enn det igjen.

Hele diskusjonen har opphav i at det var dyrere å kjøre elbil vs Fossilt i slike tilfeller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (23 minutter siden):

Folk som skriker etter dokumentasjon på enkle regnestykker har et problem. Nå kom det jo opp et nytt eksempel i innlegget over. Men du forstår det kanskje ikke?

Jeg observerer bare at du slenger om deg med påstander du ikke klarer å dokumentere. Jeg har ikke noe problem med det.

Eksemplet er ikke et faktisk eksempel men fri fantasi. Forstår utmerket godt at du forsøker å dikte opp noe i disfavør elbiler. Det jeg ikke forstår er hvorfor du driver på slik.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan gi noen eksempler

Anlegg 1: 203 parkeringsplasser i innendørs garasje: Ny avgang i ekisterende hoved tavle til ny elbil tavle, fordelt strøm i anlegget med strømskinner. ga for de som kjøpte lader en kost pr plass på nesten 23 700,-

kost for kWt i ettertid satt til 2,-.

Anlegg 2: 200 parkeringsplasser, blanding av garasjer og uteplasser. Uteplassene ferdig med stolper. plassene fordelt på 5 anlegg. Prisen litt vanskelig og dele opp riktig da det er med mye annen jobb, inkludert utskifting av hovedtavler. Men når jeg tar med pris for hele tavlen, og ikke kun elbil delen, så ender vi på ca 28000,- ferdig med ladestasjon pr plass. Denne var det mye graving på.

Pris for kWt i ettertid 1,5,-

Anlegg 3: 65 plasser i garasje, ny tavle for elbil ca 24000,- inkl ladestasjon. Pris i ettertid 2,5,- pr kWt

Anlegg 4: 156 plasser i garasje, enkel utvidelse i eksisterende tavle: 20000,- inkl ladestasjon, 2,- kWt i ettertid.

De fleste av anleggene vi leverer ligger mellom der. Graving kan dra prisene veldig opp når det er få plasser som det skal fordeles på, da kan det fort havne rundt 40000,- ett sted.

Har enda ikke vært borti behovet for å bytte trafo, da dagens lastbalansering med overvåking av inntaket fungerer meget bra. 

 

Ett par anlegg så har forbruket ligger på ca 1300 kWt når man tar gjennomsnittet på de som har ladet. De som hadde ladet mest her lå mellom 4 til 5000 kWt.

 

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

Hele diskusjonen har opphav i at det var dyrere å kjøre elbil vs Fossilt i slike tilfeller. 

For mange er nok det tilfelle, ihvertfall hvis man tar hensyn til at et evighetsperspektiv ikke er realistisk måte å regne på. En nogenlunde økonomisk ICE bil vil for brukere med kort kjøreleengde bruke godt under 10000,- i året på drivstoff. Det er klart at en engangsinvering på 3-40000 da er vesentlig. Tar man med at å bytte bil (om det er relevant) gjerne betyr en vesentlig økning i årlige avskrivningskostnader. Det er nok fortsatt vanskelig å slå å bruke opp en aldrende men pålitelig ICE bil i totale kostnader.

Men direkte relevant for trådens tema, kostnader for etablering og bruk av privat lading av elbil kan nok fint variere fra så lite som rundt 15000 i engnagskostnad og kun strømpris i løpende kostnader, til noe langt høyere (Vet ikke hva taket er i praksis, men eksemplet ovenfor er altså 33000) og kanskje 2-3 kr. pr. kwh om man kjører lite. (Ekvivalent til 20-30 øre pr. km i marginalkost) mot kanskje noe omkring 1kr/km i marginalkost for en ICE og ingen ekstra engangskostnad.

Så har vi også noen leieleverandører som later til å kunne bli veldig dyre. https://www.nettavisen.no/okonomi/advarer-elbil-eiere-mot-gigantisk-lade-smell-dette-er-altfor-mye-penger/s/12-95-3424094410

Siden kilden her er nettavisen antar jeg det er vesentlige overdrivelser ute og går i artikkelen, men jeg tviler ikke at det er selskaper som prøver å hente en del på borettslag som er ute etter minst mulig investeringskostnad.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, AndersT2 said:

Kan gi noen eksempler....

Har du erfaring med ladeanlegg i parkeringsgarasje under blokker hvor tavler, hovedfordeling til boliger og tilhørende målere er plassert i samme etasje som parkeringen? Da har man muligheten til å trekke PR fra den enkeltes måler til ladepunktet, slik at bruker betaler for strøm til lading som for all annen bruk av strøm. Man må likevel ha et styringssystem som begrenser lading når forbrukt effekt nærmer seg kapasiteten til hovedinntaket.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
zanta skrev (15 minutter siden):

Har du erfaring med ladeanlegg i parkeringsgarasje under blokker hvor tavler, hovedfordeling til boliger og tilhørende målere er plassert i samme etasje som parkeringen? Da har man muligheten til å trekke PR fra den enkeltes måler til ladepunktet, slik at bruker betaler for strøm til lading som for all annen bruk av strøm. Man må likevel ha et styringssystem som begrenser lading når forbrukt effekt nærmer seg kapasiteten til hovedinntaket.

Slik er det i sameiet jeg har en leilighet i. Kabelgate til bod/parkeringsplass. Kostet 2000 kroner i utstyr + arbeid. Her har jeg bare vanlig stikk. 

I sameiet jeg har rekkehus i var alt lagt på plass til hver parkering men ikke noe utstyr. På grunn av langt strekk til min plass og tykk kabel kom arbeid og materialer på 12000 kroner, ladeboks hadde jeg fra før. Hadde det ikke vært så langt strekk og uoversiktlig hadde jeg trukket selv og sløyfet kostnadene med ca 50%. Brukte elektriker som hadde bygget prosjektet og hjalp til for å få ned timene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...