Gå til innhold

Hva er de reelle kostnadene for elbil lading?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Så med andre ord er det ingen som tvinger deg til å betale for et urealistisk dårlig tilbud, så dårlig at man heller velger hurtiglading. Man blir presentert med et dårlig tilbud og avslår, ok.

Skulle gjerne sett konkrete eksempler på urimelige tilbud, da jeg nekter å tro at utbygging skal nedbetales både gjennom strømpris og månedlige utgifter. Tar borettslaget overskudd fra slike tilbud så blir det ramaskrik.

Et tenkt eksempel:

Kr. 50.000 for installasjon av ladeenhet, graving, asfaltering, bytting av trafo og oppgradering av hovedtavle, flere kurser osv. er slik sett langt under reelle kostnader, men la oss ta dette som et utgangspunkt som nedbetales over ti år.
Dette blir en månedlig kostnad alene på over kr. 400,-.

Deretter kommer strømpris + nettleie + effekttariff + administrasjonskostnader osv.

Summert blir dette en betydelig sum pr. mnd som overstiger kostnadene ved å lade på hurtiglader. Prisen blir i mange tilfeller langt høyere enn å kjøre fossilbil.

Noen velger høye engangspriser (inngangsbilletter), mens andre velger svært høye kwh-pris istedet for høye månedlige kostnader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nidar2 skrev (1 time siden):
Salvesen. skrev (1 time siden):

Kan du komme med ett eksempel?

Nei, men du finner mye informasjon om dette fra sikre kilder om du tar et google-søk!

Klarte du ikke å finne ett eneste eksempel? Det kan jo være en grunn til at du ikke klarte å finne det. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Klarte du ikke å finne ett eneste eksempel? Det kan jo være en grunn til at du ikke klarte å finne det. ;)

Se innlegget over å kom gjerne med kommentar!

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (8 minutter siden):

Et tenkt eksempel:

Kr. 50.000 for installasjon av ladeenhet, graving, asfaltering, bytting av trafo og oppgradering av hovedtavle, flere kurser osv. er slik sett langt under reelle kostnader, men la oss ta dette som et utgangspunkt som nedbetales over ti år.
Dette blir en månedlig kostnad alene på over kr. 400,-.

Deretter kommer strømpris + nettleie + effekttariff + administrasjonskostnader osv.

Summert blir dette en betydelig sum pr. mnd som overstiger kostnadene ved å lade på hurtiglader. Prisen blir i mange tilfeller langt høyere enn å kjøre fossilbil.

Noen velger høye engangspriser (inngangsbilletter), mens andre velger svært høye kwh-pris istedet for høye månedlige kostnader.

Det koster ikke 50.000 å installere en kurs med flere ladeenheter, og monteringskostnader fordeles over antall brukere. Det koster ikke 50.000kr å trekke tre-fas for én privat lader en gang. Da jeg undersøkte hvor mye det ville koste å trekke tre-fas fra sikringsskap i en leilighet ned til garasjeanlegget så opererte de på 15.000kr fastpris inkl. lader.

Strømpris pleier å ligge på 1,5kr/kWt i borettslag. Felles strømanlegg med A-konto er allerede noe de fleste borettslag har, så det blir ikke noe problem å koble elbillader til dette systemet.

Dette er dessuten ikke et eksempel, det er igjen et hypotetisk scenario.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Det koster ikke 50.000 å installere en kurs med flere ladeenheter, og monteringskostnader fordeles over antall brukere. Det koster ikke 50.000kr å trekke tre-fas for én privat lader en gang.

Strømpris pleier å ligge på 1,5kr/kWt i borettslag.

Dette er dessuten ikke et eksempel, det er igjen et hypotetisk scenario.

Det koster nok mye mer enn kr. 50.000 for å grave ned kabel fra blokkas yttervegg til parkeringsplass + asfaltering. 

Lenke til kommentar

De bygger ladestasjon utenfor mitt borettslag nå til sommeren. Ikke hørt en knyst om at det skal bli noe dyrere for oss.

Hele greia tas nok av felleskassa vi har spart opp gjennom å betale litt ekstra felleskostnader hver måned.

Kansje det blir dyrt for noen borettslag men langt ifra alle. En del moderne bygg har nok ganske bra strømanlegg klargjort som de bare kan koble seg på.

De grov foresten opp asfalten og la fiberkabel i fjor sommer. Hørte ikke noe om at det var en ekstrem kostnad.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (23 minutter siden):

1. Som jeg har fortalt hundre ganger så velger man altså bort den dyre avtalen der man bor og velger hurtiglading I STEDET FOR Å LADE HJEMME.

Jeg tror du lyver når du sier du har fortalt det hundre ganger. Men lover å trekke min tro om at du lyver hvis du kan bevise at du faktisk har gjort det.

Det er over 360 000 elbiler i landet nå men jeg har ikke hørt om et eneste tilfelle av det du påstår. Har du? Eller finner du bare på ting for å trolle? Jeg tar som vanlig selvkritikk og trekker insinuasjoner om trolling, hvis jeg får indikasjoner på noe annet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (3 minutter siden):

Det koster nok mye mer enn kr. 50.000 for å grave ned kabel fra blokkas yttervegg til parkeringsplass + asfaltering. 

Det kan godt hende, men du glemmer å dele den engangskosten på antallet brukere. Har du 15 biler på den kursen (noe som ikke er uvanlig) så blir det plutselig 3300kr per parkering. Flere kurser kan også hives på uten at man må grave og asfaltere to ganger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (29 minutter siden):

2. Mange blir også presentert en dyr avtale der man bor at men HELLER velger å hurtiglade og aldri installere hjemmelader.

Mange altså. Da burde det være veldig enkelt å gi oss eksempler i fleng.

Nidar2 skrev (29 minutter siden):

3. Mange lader kanskje på jobb og føler det blir en ekstra utgift bare for å kunne lade hjemme i ferien når månedlig fastgebyr er på feks. kr. 250,-.

Mange her også altså. Har du et anslag på hvor mange? Hver 10.-ende elbilist? Hver 20.-ende?

Nidar2 skrev (29 minutter siden):

Det finnes et hav av dårlige avtaler.

Da burde det være null problem for deg å finne et eksempel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Et helt vanlig scenario er å betale rundt kr. 20.000 bare for laderen. Deretter kr. 20.000 for kabeltrekk og annet i en normal parkeringskjeller. Om man har litt mer krevende arealer som separate garasjer, parkeringsplasser på andre siden av tomta osv. så blir det enorme ekstra kostnader. Så høyst moderate kostnader er kr. 40.000,- pr. plass.

Gamle blokker trenger ofte ombygging av hovedtavle med nye kurser, lastfordeling, ny trafo i nabolaget osv.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (15 minutter siden):

Et tenkt eksempel:

Kr. 50.000 for installasjon av ladeenhet, graving, asfaltering, bytting av trafo og oppgradering av hovedtavle, flere kurser osv. er slik sett langt under reelle kostnader, men la oss ta dette som et utgangspunkt som nedbetales over ti år.
Dette blir en månedlig kostnad alene på over kr. 400,-.

Deretter kommer strømpris + nettleie + effekttariff + administrasjonskostnader osv.

Summert blir dette en betydelig sum pr. mnd som overstiger kostnadene ved å lade på hurtiglader. Prisen blir i mange tilfeller langt høyere enn å kjøre fossilbil.

Noen velger høye engangspriser (inngangsbilletter), mens andre velger svært høye kwh-pris istedet for høye månedlige kostnader.

Hvorfor må du tenke deg til et eksempel? Finnes det ikke noen fra virkeligheten å ta av?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (5 minutter siden):

Et helt vanlig scenario er å betale rundt kr. 20.000 bare for laderen. Deretter kr. 20.000 for kabeltrekk og annet i en normal parkeringskjeller. Om man har litt mer krevende arealer som separate garasjer, parkeringsplasser på andre siden av tomta osv. så blir det enorme ekstra kostnader. Så høyst moderate kostnader er kr. 40.000,- pr. plass.

Gamle blokker trenger ofte ombygging av hovedtavle med nye kurser, lastfordeling, ny trafo i nabolaget osv.

Nei. Et reelt scenario er 15.000kr fastpris, som er inkludert en Easee-lader. Materialkost og to timer med monteringsarbeid inkludert. Dette skal holde for de aller fleste leiligheter som ikke har lang avstand til parkering.

At borettslaget ordner lading for deg skal være et billigere alternativ til å anskaffe lader selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi installerte ladere i garasjene i vårt borettslag nå for ikke så lenge siden. Vi stemte da på generalforsamling om vi skulle leie, eller eie.

Hvis vi leide, ville selskapet som installerte laderene ta kostnadene med å installere, og så måtte vi betale 2,50 pr kw + mnd leie.

Vi stemte for å eie i stedet. Da betalte borettslaget for installasjonen, vi betalte selv laderen, og så betaler vi vanlig strømpris på strømmen vi bruker.

 

Det var ikke noe alternativ for å både betale for all installasjon + dyr strøm og mnd leie

Endret av NoPain74
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor må du tenke deg til et eksempel? Finnes det ikke noen fra virkeligheten å ta av?

Jo, masse. Du kan google det selv. Det står også en god del om dette på bransjesider som elbilforeningen og annet. Men har du så dårlig fantasi at du ikke klarer se det for deg? Som en direkte konsekvens av dette har det kommet en lovregulering. Denne kan du også google selv.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 minutter siden):

Jo, masse. Du kan google det selv. Det står også en god del om dette på bransjesider som elbilforeningen og annet. Men har du så dårlig fantasi at du ikke klarer se det for deg? Som en direkte konsekvens av dette har det kommet en lovregulering. Denne kan du også google selv.

Det finnes massvis av lett tilgjengelige eksempler men du velger ett tenkt eksempel. Altså🤷🤷🤷

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Nei. Et reelt scenario er 15.000kr fastpris, som er inkludert en Easee-lader. Materialkost og to timer med monteringsarbeid inkludert. Dette skal holde for de aller fleste leiligheter som ikke har lang avstand til parkering.

He-he, du tar nok feil der. Du kan lese om de dårlige avtalene på elbilforenings sider. Nå har det blitt utarbeidet en lov som setter en grense på max kr. 50.000 pr. boenhet for å prøve kontrollere en cowboy-bransje. Om kostnadene hadde vært i nærheten av kr. 15.000, som du påstår ville ikke denne loven ha vært nødvendig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Det finnes massvis av lett tilgjengelige eksempler men du velger ett tenkt eksempel. Altså🤷🤷🤷

Ja, det er nok lettere å forholde seg til et tenkt eksempel for din del - det gjør det mye enklere å forstå, skjønner du!

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

He-he, du tar nok feil der. Du kan lese om de dårlige avtalene på elbilforenings sider. Nå har det blitt utarbeidet en lov som setter en grense på max kr. 50.000 pr. boenhet for å prøve kontrollere en cowboy-bransje. Om kostnadene hadde vært i nærheten av kr. 15.000, som du påstår ville ikke denne loven ha vært nødvendig.

Jeg i motsetning til deg bruker reelle tall jeg har fått direkte fra nettleverandør, ikke hypotetiske tall. Loven gjør at du også har rett til å trekke din egen kurs, så om borettslaget gir deg et vesentlig dårligere tilbud enn å ordne det selv, så kan man ordne det selv.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Jeg i motsetning til deg bruker reelle tall jeg har fått direkte fra nettleverandør, ikke hypotetiske tall.

Kan ikke du også bare lese om dette på troverdige nettsider? Enkelt å greit!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...