Gå til innhold

Hva er de reelle kostnadene for elbil lading?


Anbefalte innlegg

Kanskje tangentielt avhengig av endelig resultat, men fjordkraft har ein Fordeler side i appen sin. Eg fekk ein notifikasjon at eg har ein eller fleire fordeler eg kan utnytte... men Fordeler sida laste ikkje. 🙃

Kjedelig da at dei ikkje oppgir spotprisene eg har betalt, hadde vore fint for å sjå kor mykje det koster med bilens lading.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Rundt kr 5 pr. kWh på hurtigladere med et forbruk på 3 i vinterkulden gir en pris på kr. 15,- for en mils kjøring. Dette synes jeg er god deal og gir svært rimelig transport.

 

Drunkenvalley skrev (21 minutter siden):

Kanskje tangentielt avhengig av endelig resultat, men fjordkraft har ein Fordeler side i appen sin. Eg fekk ein notifikasjon at eg har ein eller fleire fordeler eg kan utnytte... men Fordeler sida laste ikkje. 🙃

Kjedelig da at dei ikkje oppgir spotprisene eg har betalt, hadde vore fint for å sjå kor mykje det koster med bilens lading.

Fjordkraft har en masse nyttige fordeler på alt mulig man ønsker kjøpe som feks. klær og turutstyr osv. tror jeg. I tillegg har de helseforsikring og ekstra prismatcher på strømavtale man kan kjøpe ved siden av den man allerede har. Veldig nyttige og gode tilbud.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Nidar2 said:

Rundt kr 5 pr. kWh på hurtigladere med et forbruk på 3 i vinterkulden gir en pris på kr. 15,- for en mils kjøring. Dette synes jeg er god deal og gir svært rimelig transport.

Teslas superlading koster 2,57 kr/kWh, og 3 kWh/mil er svært mye. Jeg er stort sett ikke i nærheten av det med min Model X, selv i f.eks -20C. 6 kr/mil er nok nærmere reelt, der det kan være høyere og det kan være lavere.

Jeg tenker at om man trenger å hurtiglade mye, f.eks om man ikke har lading der man bor eller kjører mye langt, så bør man tenke litt ekstra på kostnadene ved hurtiglading. 

Men dette gjelder nok ikke de fleste. Få kjører langt, og noe sånt som 70-80% av Norges befolkning kan lett få montert lader på egen parkeringsplass.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, sjeldent at man må hurtiglade. Var vel nokon som ga eit tal nærmere eller under 10% av lading er med hurtiglading. Fleste elbiler ligg i normal bruk nærmere 12-15 kWh / 100 km etter mi hukommelse, og vintertid er sjeldent ein dobling av forbruk. Då må ein nok køyre bilen hardt, men i korte spurter så batteri / kupe har knapt rukket bli varm... 😝

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Bruker å plugge meg i AC laderen når jeg er på kjøpesenter og lignende. Slipper å stresse ut igjen etter en halvtime når bilen er fulladet. kan bare stå å kose seg med 11kW.

Ikke regna så mye på hva det koster meg men sist sto bilen noen timer å ladet å kom på 90kr eller nå.

Edit: 94kr. Støtter bilen 16 eller 22kW får man vel mere strøm for pengene.

Screenshot_20210305-124534.png

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har man bare gateparkering og må hurtiglade hele tiden slipper man unna de enorme installasjonskostnadene i det minste. Man kan lade mye for den prisen da borettslag ofte har flere hundre å betale i mnd kun for drift, så kommer strøm i tillegg.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Rundt kr 5 pr. kWh på hurtigladere med et forbruk på 3 i vinterkulden gir en pris på kr. 15,- for en mils kjøring. Dette synes jeg er god deal og gir svært rimelig transport.

Hvor mange kWh hurtiglader du per år?

Personlig hurtiglader jeg aldri om vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (40 minutter siden):

Har man bare gateparkering og må hurtiglade hele tiden slipper man unna de enorme installasjonskostnadene i det minste. Man kan lade mye for den prisen da borettslag ofte har flere hundre å betale i mnd kun for drift, så kommer strøm i tillegg.

Bor du i et borettslag med bare gatelading og har sluppet unna de "enorme" installasjonskostnadene men må likevel betale flere hundre i måneden for drift? Jeg henger ikke helt med her..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Bor du i et borettslag med bare gatelading og har sluppet unna de "enorme" installasjonskostnadene men må likevel betale flere hundre i måneden for drift? Jeg henger ikke helt med her..

Ja, det er mange borettslag og sameier som ikke har parkering. Og om de har parkering og skal installere lading blir prisen veldig høy for installasjon og drift. Så høy at man faktisk kan velge å hurtiglade istedet. Du forstår nok dette etterhvert når du får tenkt deg om litt.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

Ja, det er mange borettslag og sameier som ikke har parkering. Og om de har parkering og skal installere lading blir prisen veldig høy for installasjon og drift. Så høy at man faktisk kan velge å hurtiglade istedet. Du forstår nok dette etterhvert når du får tenkt deg om litt.

Kan du komme med ett eksempel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 minutter siden):

Ja, det er mange borettslag og sameier som ikke har parkering. Og om de har parkering og skal installere lading blir prisen veldig høy for installasjon og drift. Så høy at man faktisk kan velge å hurtiglade istedet. Du forstår nok dette etterhvert når du får tenkt deg om litt.

Det er stor forskjell på "og" og "eller". Man betaler ikke både for gatelading og bygg/drift av parkering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Det er stor forskjell på "og" og "eller". Man betaler ikke både for gatelading og bygg/drift av parkering.

Faktisk har mange valgt å si opp lading i borettslaget og heller lade på hurtigladere da dette lønner seg. Fellesgjelden pr. boenhet vil uansett øke, så man kan i mange tilfeller si man betaler dobbelt.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (Akkurat nå):

Faktisk har mange valgt å si opp lading i borettslaget og heller lade på hurtigladere da dette lønner seg. Fellesgjelden pr. boenhet vil uansett øke, så man kan i mange tilfeller si man betaler dobbelt.

Nå synes jeg du tar litt vel mye kontroll over premissene her. Og hvorfor i alle dager skal det lønne seg å hurtiglade når de allerede må betale for drift? Det virker ut som vi driver med litt mental gymnastikk for å plusse sammen to gjensidig utelukkende kostnader.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Nå synes jeg du tar litt vel mye kontroll over premissene her. Og hvorfor i alle dager skal det lønne seg å hurtiglade når de allerede må betale for drift? Det virker ut som vi driver med litt mental gymnastikk for å plusse sammen to gjensidig utelukkende kostnader.

Ehh, når man feks. må betale kr. 250 for å være tilsluttet/fastavgift + kr 2.50 for strømmen så blir det ofte rimeligere og velge andre løsninger. Derfor sier man opp avtalen med borettslaget. Mange må også kjøpe ladeboks selv + høy tilkoblingsavgift og da heller velger å finne andre løsninger.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (3 minutter siden):

Ehh, når man feks. må betale kr. 250 for å være tilsluttet/fastavgift + kr 2.50 for strømmen så blir det ofte rimeligere og velge andre løsninger. Derfor sier man opp avtalen med borettslaget. Mange må også kjøpe ladeboks selv + høy tilkoblingsavgift og da heller velger å finne andre løsninger.

Nå vet jeg ikke om noen borettslag som tar over 200% nominell strømpris, men gitt at de ikke går med å betale den avgiften så trenger de ikke å betale dette i tillegg til hurtiglading, som er det jeg prøver å fortelle deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (43 minutter siden):

Nå vet jeg ikke om noen borettslag som tar over 200% nominell strømpris, men gitt at de ikke går med å betale den avgiften så trenger de ikke å betale dette i tillegg til hurtiglading, som er det jeg prøver å fortelle deg.

1. Som jeg har fortalt hundre ganger så velger man altså bort den dyre avtalen der man bor og velger hurtiglading I STEDET FOR Å LADE HJEMME.

2. Mange blir også presentert en dyr avtale der man bor at men HELLER velger å hurtiglade og aldri installere hjemmelader.

3. Mange lader kanskje på jobb og føler det blir en ekstra utgift bare for å kunne lade hjemme i ferien når månedlig fastgebyr er på feks. kr. 250,-.

Det finnes et hav av dårlige avtaler.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (17 minutter siden):

1. Som jeg har fortalt hundre ganger så velger man altså bort den dyre avtalen der man bor og velger hurtiglading I STEDET FOR Å LADE HJEMME.

2. Mange blir også presentert en dyr avtale der man bor at men HELLER velger å hurtiglade og aldri installere hjemmelader.

3. Mange lader kanskje på jobb og føler det blir en ekstra utgift bare for å kunne lade hjemme i ferien når månedlig fastgebyr er på feks. kr. 250,-.

Det finnes et hav av dårlige avtaler.

Så med andre ord er det ingen som tvinger deg til å betale for et urealistisk dårlig tilbud, så dårlig at man heller velger hurtiglading. Man blir presentert med et dårlig tilbud og avslår, ok. Er dette prisen på å lade elbil, eller er det prisen av å bo i dette hypotetiske borettslaget?

Skulle gjerne sett konkrete eksempler på urimelige tilbud, da jeg nekter å tro at utbygging skal nedbetales både gjennom strømpris og månedlige utgifter. Tar borettslaget overskudd fra slike tilbud så blir det ramaskrik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...