Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Resultat av NAF test


Anbefalte innlegg

Hei!

Driv å vurdere å bytte bil. Har ein fantastisk 2010 Vovlo V70. Det er min andre Volvo, men føler at Volvo er ikkje bilen min, liksom. Ingenting å klage på bilen, nettopp byttet bremseklosser, filter, olje... men føler eg har lyst på noe annet. 

Anyway, ser på ein del biler på finn, noe av de har NAF test. Kva menes egentlig med:
"Full systemskann: Indikerer permanent feilkode: Klimasystem, Karosseri, Instrumentering, Motorstyring,". Andre biler har andre koder. Ser slikt så å si på alle NAF tester, også på nyere biler. Kva det går ut på? 

også "bytta luftfilter bokser med KN filter". Was ist das?

sist, men ikkje minst: "Påbegynnende oksidering" - er det lett rust som går ann å fikse på? Eller er det noe ein bør være veldig obs på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, aomt said:

Anyway, ser på ein del biler på finn, noe av de har NAF test. Kva menes egentlig med:
"Full systemskann: Indikerer permanent feilkode: Klimasystem, Karosseri, Instrumentering, Motorstyring,". Andre biler har andre koder. Ser slikt så å si på alle NAF tester, også på nyere biler. Kva det går ut på?

De har kjørt diagnose via ODB-porten og lest ut alle feilkoder fra alle systemer som utstyret deres støtter. Om dette er problemer eller støy kommer helt an på hva feilkodene er. Hvis det ikke er varsellamper i dashboard er nok dette fort merkespesifikke ting som man må være kjent med Volvo for å kunne vite omfanget av.

 

6 hours ago, aomt said:

også "bytta luftfilter bokser med KN filter". Was ist das?

At det orginale luftfilteret og luftinntaket er erstattet med et av merke "KN". KN filtre/innsug er kjent gi et eller annet sted mellom ingenting og 2% ekstra effekt fra motoren på bekostning av dårligere filtrering av luften motoren drar inn. Kan også være et tegn på at bilen er "tunet" (merk quotes), og ikke nødvendigvis veldig godt tatt vare på. For min egen del er denne type modifikasjon et rødt flagg. Er også et trimmingsforsøk som skal gi smekk på EU-kontroll.

 

6 hours ago, aomt said:

sist, men ikkje minst: "Påbegynnende oksidering" - er det lett rust som går ann å fikse på? Eller er det noe ein bør være veldig obs på?

Ja, det er rust eller korrosjon et eller annet sted. Bilen er 11 år gammel, så det er nok ikke unormalt, men du bør se på det selv før du bestemmer deg for om det er for mye. Om det er lette eller vanskelig, eller nødvendig å bry seg med (igjen, 11 år gammel...) kan man ikke si noe om utifra dette.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (19 timer siden):

De har kjørt diagnose via ODB-porten og lest ut alle feilkoder fra alle systemer som utstyret deres støtter. Om dette er problemer eller støy kommer helt an på hva feilkodene er. Hvis det ikke er varsellamper i dashboard er nok dette fort merkespesifikke ting som man må være kjent med Volvo for å kunne vite omfanget av.

Takk for svaret. Eg var litt uklar i min første post. Eg har Volvo nå, men ser på andre biler. Den NAF test eg beskriver gjelder ein BMW som er 15 år gammal.

Det står ikkje noe om det i NAF-test om varsellamper (de bruker å skrive ang varsellamper). Så det kan være fra noe støy til noe alvorlig, ingen god måte å finne ut av det på, uten å ta bilen med på merkeverksted for ytterligere testing?

 

MailMan13 skrev (19 timer siden):

At det orginale luftfilteret og luftinntaket er erstattet med et av merke "KN". KN filtre/innsug er kjent gi et eller annet sted mellom ingenting og 2% ekstra effekt fra motoren på bekostning av dårligere filtrering av luften motoren drar inn. Kan også være et tegn på at bilen er "tunet" (merk quotes), og ikke nødvendigvis veldig godt tatt vare på. For min egen del er denne type modifikasjon et rødt flagg. Er også et trimmingsforsøk som skal gi smekk på EU-kontroll.

Takk for svaret. Har lest litt på det også. Det er ingen racer bil i utganspunktet, så tviler at noe prøvde å trimme den. Eier er ein eldre herremann som kjørte den og hadde bilen siden 2015 (kjørt kun 20.000km på den tia). Så det spørs om det var gjort av forrige eier? Men da ville det jo bli tatt opp på EU kontroll i løpet ta all den tia?
Er det veldig komplisert å bytte tilbake til vanlig filter?


Ellers (ut i fra NAF test) virker bilen å være i god stand. Bremseskiver/klosser må byttes og eller litt småtteri (forventet på ein 15år gammal bil), men det er ikkje nevnt noe annet ang motor, ulyder, drivverk eller noe. Kjørt lite for alderen og ligger ute til ein OK pris. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...