Gå til innhold

Suksessfull = Mindre fremmedfrykt?


Anbefalte innlegg

Dette vil være basert på egne observasjoner. Det hadde vært interessant hvis andre har observert det samme. 

 

Det slår meg at de menneskene som definerer seg selv som suksessfulle gjerne er de menneskene som har minst fremmedfrykt. Med suksess mener jeg ikke kun økonomisk, men med stabil familie, fullført utdanning, og mennesker som generelt er fornøyd med livet. 

 

Så har man de menneskene som har vært uheldige og ikke anser seg selv som suksessfulle. Gjerne uføre eller arbeidsledige , ikke stabil familie, lite nettverk,  lite eller ingen utdannelse osv. 

Det virker som at slike mennesker, naturlig nok, biter mye lettere på f. eks Sylvi Listhaug sin retorikk fordi de rett og slett ikke evner å tenke selv + at de er fanget i en lei livssituasjon. 

 

Er det så enkelt? At Sylvi Listhaug kynisk og bevisst bruker retorikk og propaganda som appellerer til samfunnets "tapere"? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt inntrykk har vært at faglærte / typisk "livets skole" personer har større rasistiske holdninger.

Å være innvandrerkritisk går igjen hos både lavt og høyt utdannede mennesker.

Dog er det jo egentlig lite begrunnelse for mitt inntrykk, for det finnes store grupper "lavt" utdannede som stemmer på andre partier.

FRP velgergruppe er splittet, med nærmest halvparten er "lavt" utdannet og halvparten er høyt utdannet. Det er forsåvidt ikke noe stort avvik fra andre partier.

SIAN - som er et bedre grunnlag for ekstreme innvandrings kritiske holdninger - har tilsvarende brukergruppe. Faktisk er halvparten av medlemmene, høyt utdannede mennesker som tjener over gjennomsnittet

Så Sylvis budskap kan vel like greit appellere til 2 grupper mennesker, på lik linje som "ekstreme" Trump har fått halvparten av USA til å stemme på han. Man har den gruppen som selv er mer "ekstreme" , og den gruppen som ser igjennom personen - men likevel stemmer da de ønsker forandring. 


 

Endret av MrL
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

De som har mer selv og føler trygghet er ofte mer åpne for å dele med andre. Å være innvandrerkritisk gjør deg ikke automatisk til en taper, men om man er en samfunnstaper så kan man oppfatte innvandringspolitikken som urettferdig.

De med høyere utdanning er gjerne også mer samstemte med eliten, og har tillit til autoriteter, mens arbeiderklassen gjerne føler seg overkjørt av eliten eller har blitt sviktet av eliten, og da er det gjerne vanskelig å tro på autoriteter slik som lærere, klimaforskere, politikere, FN osv.

Det er tydelige korrelasjoner mellom høyrepopulisme, radikalisme og en misfornøyd arbeiderklasse. Derfor er det også viktig å respektere arbeiderklassen.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kanskje er det typisk at de som har mer enn snitt ønsker å opprettholde status quo, mens de som har mindre enn snitt ønsker endringer? Jeg tror det er sannsynlig at ytterkantene på både venstre og høyresiden har flere velgere som er misfornøyde enn sentrumspartiene.

Det finnes utvilsomt aggresjon knyttet til innvandring på høyresiden, men jeg tror også en del velgere på venstresiden forsvarer innvandrere av skjult eller hemmelig egeninteresse. Når de forsvarer innvandrere som tapere eller sårbar gruppe, er det egentlig seg selv og sin egen posisjon de forsvarer. Venstresiden er også tidvis aggressiv, f eks mot Trump og hans tilhengere. 

I Norge står derimot partiene ganske nær hverandre. Egentlig er vel alle partiene på Stortinget sosialdemokratiske. Det finnes heller ikke store klasseforskjeller. Føler at det bør nevnes i en slik debatt. Det er faktisk ikke veldige stor forskjell mellom partiene. 

Et problem når vi diskuterer politikk, kan være psykologi og erfaringer/taus kunnskap som vi alle sitter på, men som vi kanskje ikke klarer å uttrykke. Jeg tror erfaringene dine kan være rett, Psykake. Det finnes helt klart aggresjon og irrasjonelle trekk hos mennesker som kan føre til rasisme eller urettferdig politikk. Men også høyt utdannede og rike personer er aggressive, og gjerne mot dem som er annerledes eller svakere enn dem selv, f eks innvandrere, arbeidsledige eller uføretrygdede. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (22 minutter siden):

De som har mer selv og føler trygghet er ofte mer åpne for å dele med andre. Å være innvandrerkritisk gjør deg ikke automatisk til en taper, men om man er en samfunnstaper så kan man oppfatte innvandringspolitikken som urettferdig.

De med høyere utdanning er gjerne også mer samstemte med eliten, og har tillit til autoriteter, mens arbeiderklassen gjerne føler seg overkjørt av eliten eller har blitt sviktet av eliten, og da er det gjerne vanskelig å tro på autoriteter slik som lærere, klimaforskere, politikere, FN osv.

Det er tydelige korrelasjoner mellom høyrepopulisme, radikalisme og en misfornøyd arbeiderklasse. Derfor er det også viktig å respektere arbeiderklassen.

Jeg tror du tar feil her. Det er først og fremst offentlig ansatte og eliten som er samsvarte. Det finnes en type felles kultur eller virkelighetstolkning mellom offentlig ansatte og eliten. 

Norge og Vesten har fått et større politisk skille mellom de som produserer, og de som lever av statlige overføringer. Arbeiderklassen skifter side og beveger seg mot høyre, fordi byrden av en stadig voksende offentlig sektor blir større. 

Endret av Vaniman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW

Min personlige mening er at dette handler om utdanning og opplysthet, er du utdannet og opplyst, så klarer du å se forbi helt basic fremmedfrykt, fordi du ser samfunnet mere som en helhet og klarer å tenke selv på en helt annen måte.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Psykake said:

Det virker som at slike mennesker, naturlig nok, biter mye lettere på f. eks Sylvi Listhaug sin retorikk fordi de rett og slett ikke evner å tenke selv + at de er fanget i en lei livssituasjon. 

Er det så enkelt? At Sylvi Listhaug kynisk og bevisst bruker retorikk og propaganda som appellerer til samfunnets "tapere"? 

Er ikke helt kjent med retorikken og propagandaen fra Sylvi Listhaug som du refererer til. Kan du gi et konkret eksempel? Så blir det litt enklere å diskutere. 

Skjønner ikke helt påstanden din om at slike folk ikke tenker selv. Det finnes to narrativer, et pro-innvadring og et anti-innvandring. Så har man noen som verdsetter argumenter fra begge leirer. 

Det er jo ikke slik at man trenger å tenke selv mer om man velger pro-innvandringsnarrativet enn anti-innvandringsnarrativet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (17 timer siden):

Dette vil være basert på egne observasjoner. Det hadde vært interessant hvis andre har observert det samme. 

 

Det slår meg at de menneskene som definerer seg selv som suksessfulle gjerne er de menneskene som har minst fremmedfrykt. Med suksess mener jeg ikke kun økonomisk, men med stabil familie, fullført utdanning, og mennesker som generelt er fornøyd med livet. 

 

Så har man de menneskene som har vært uheldige og ikke anser seg selv som suksessfulle. Gjerne uføre eller arbeidsledige , ikke stabil familie, lite nettverk,  lite eller ingen utdannelse osv. 

Det virker som at slike mennesker, naturlig nok, biter mye lettere på f. eks Sylvi Listhaug sin retorikk fordi de rett og slett ikke evner å tenke selv + at de er fanget i en lei livssituasjon. 

 

Er det så enkelt? At Sylvi Listhaug kynisk og bevisst bruker retorikk og propaganda som appellerer til samfunnets "tapere"? 

Hva er egentlig målet ditt her? Du tar for deg et ord som kan bety så mangt for forskjellige mennesker. Ordet "fremmedfrykt" har også fått kjørt seg de siste åra, så en enkel definisjon er ikke å finne. Videre så kan man se på hva ordet kan bety og man vil da skjønne at man må redegjøre for hvilken grad / form av fremmedfrykt man omtaler.

Du definerer hva du mener med suksessfull, så hvorfor ikke gjøre det samme her?

Du beskriver mennesker som er "uheldige" i samme kontekst som "... lite nettverk, lite eller ingen utdannelse". Basert på det forrige avsnittet ditt så var ikke suksess begrenset til økonomi, men det å være fornøyd med livet. Gjelder ikke dette for folk med et lite nettverk, lite eller ingen utdannelse?

Er ikke dette det ikke ganske arrogant og generaliserede å definere folk som lite suksessrike fordi de har en liten omgangskrets eller ikke har en utdannelse? 

Med dette ute av veien, så kan man begynne se på resten her. Posten din starter med et samfunnsspørsmål og ender i et spørsmål om retorikken til en politiker. Dette skulle vært to fordskjellige tråder.

Men ta det med Sylvi og si at "Ja, din påstand stemmer." Bra. Du har akkurat beskrevet en politiker. Uavhenging om det du presenterer stemmer, så vil A tiltrekke seg B om A lokker med det B vil ha.

Studentene på musikk, dans og drama kommer til å stemme AP/SV da de lover å finansiere mer kultur fremover. Tjener du for lite? Stem på oss. Synes du naboen tjener for mye? Stem på oss. Synes du vi ikke gjør nok for verdenssamfunnet? Stem på oss. 10 000 flyktninger inn til landet. OI! Ser ut som vi må øke skatten litt. Tjener du for lite? Stem på oss.

Arbeiderpartiet lokker med fagforeninger og styrkede rettigheter for arbeidere, samtidig som de ønsker å importere mer arbeidskraft fra utlandet. De kommer aldri i mål.

Høyre melder om stø kurs for et sterkere Norge som skal vise muskler til utenlandske interesser, men libererer norske bedrifter i takt som Ayn Rand på syre.

FRP skriker litt her og litt der i håp å få med seg de som ikke klarer å se dobbeltmoralen. Mindre innvandring av privatpersoner, men støtter fri flyt av bedrifter inn til landet. Den ene dagen er de konservative og den andre er de liberale.

Så til slutt. Hva var svaret du ville ha? At det kun er de som er <sett inn dårlig egenskap basert på dine subjektive verdigrunnlag> som faller for politiker-retorikken til Skumle-Sylvi ?

Endret av Brøffdøff
Rettet mobilgrammatikk.
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Ja, de som ikke blir påvirket av de negative sidene ved innvandring, utvikler nok ikke like ofte ett negativt syn på asylanter.
Så finnes det enormt mange apatiske, som kanskje driter i politikk og nyheter, eller idealister som overser det.

Det er nok veldig få som genuint bruker ordet fremmedfrykt om folk som er kritisk til innvandring, hovedsakelig kvinner og unge folk, i min erfaring.
Det er innvandring fra Islamist-land som er mest problematisk, forståelig nok, når Islam er en grusom religion.

Endret av Alexander4840
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Psykake skrev (13 timer siden):

-

Om vi ikkje snakker om Norge, men menneskjer generelt, så vil de med lavere utdanning gå lettere på patriotiske tilrop. Det har b.a. med evne til å analysere å gjøre. De med høyre utdanning får det både gjennom ekstra 3-10 år på Uni + jobber der ein "tenker", istedenfor "gjør ting".
Når det er sagt, så er det nok å se på storming av Capitol. Der var både hillbilly, OL vinneren, solost til Iced Earth og noen folk som flaug til WDC i private jet.

Det er viktig også å se på den andre side av saken. Hvem omgås med innvandrere? Konsernsjef til Telenor eller ein top ingeniør har nokså lite med de å gjøre på jobben. De bor gjerne også i finere strøk, i villa, shopper på Meny. De med dårligere råa bur i samme bydel som inv. - de har mye mer kontakt med de, både på jobb, privat, off. transport, butikk, osv. 
Eg vil anta den type kontakt er ikkje kun positivt. Selv om det er mange kjekke folk der ute, så holder det at eir polakker stjeler fra deg, før du blir mistenkelig mot alle. 

Så er det over på det økonomiske. Når ein tjener 10m-100m/året, så har ein alt ein ønskjer og litt til. Har gode rutiner på å gjemme unna penger, betaler lite i skatt. Selv om ein betaler 50% i skatt, så sitter ein igjen med 5-50m kr. Ein har alt og er fornøyd med livet.
De med lavest utdannelse tjener mye mindre. Mange jobber opp mot 200t overtid i løpet av 1 år, kun for å ha råa til "litt ekstra". Samtidig ser de naboene fra "andre land" som går på uføretrygda/dagspenger, but i kommunalt (billig) bolig. Alt det blir sponsa ta skattepenger.
Så om noen tjener 500.000 på å jobbe kvar eneste lørdag + påska, betaler 36% i skatt og ser at naboen får x3 av det ein betaler i skatt, ja, det svir. Det er jo også ofte slik at de som kjem te landet er flinke til å vise seg frem med bling-bling. Klokker, biler, osv.

 

Så kva har Sylvi med det å gjøre? Vel, ikkje så mye egentlig. Hun mener at Noreg må tenkje først og fremst på nordmenn. Du kan si at hun spiller på hat. Men du kan like gjerne si at hun står opp for de med lavest inntekt. Hun tar de i forsvar. 
Høyre dekker for NHO o.l. organisasjoner. Same gjør AP. Røkke har betalt null inntektsskatt i 14 år nå. Han bryr ikkje seg ut Mustafa lever på statens rekning. Men "Ola" som sliter ræva av seg for å gi unga sine litt ekstra - han bryr seg. 

Eg har tatt pratt med eit par som er veldig "pro-hjelpe-alle". Vi skal ta tusenvis fra Moria, vi må det ene, vi må det andre. Men når eg kjem med forslag at de selv skal sponse det, ut av lomma - nei, då er det ikkje like aktuelt. 

 

Tenk kor fint det ville vært, alle som ønskjer å hente flyktninger - de signerer på å betale 10% ekstra skatt ut livet. Vi henter så mange flyktninger som det er penger i kassa - sponset av de som er for det. Da ville han Ola, som sliter ræva av seg, også vært mye snillere mot flyktninger, fordi det ble ikkje tatt ut av pengene hans. Han kunne sponsa de - om han valgte det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (2 timer siden):

Det er innvandring fra Islamist-land som er mest problematisk, forståelig nok, når Islam er en grusom religion.

Problemet ligger i kulturen, ikkje kun religion. Polen, Romania, Lithauen er ikkje stort bedre. Det burde vert krav om å avlegge A1/B1+++ Bergens test innen vise tidsrammer. Samt obligatoriske fag som norsk, historie. Ingen av de veit noe om svartedauden, Vildanden, Et dukkehjem, Sult. Hva som skjedde i Eidsvoll? Når? Nada. 

Personlig så bryr ikkje eg meg kva folk trur på, så lenge de passer inn i kulturen. Det er mange fantastiske muslimer som bur i Noreg. Mange fantastiske polakker. Men mesteparten er så fjern fra norsk kultur som det går an. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, synes diskusjonen over er litt overflatisk.

Kontroll-spørsmål: Er det irrasjonell/ond/dum/rassistisk fremmedfrykt som gjør at mange etnisk norske flytter ut av innvandrer-tette områder - og at etnisk norske ofte unngår å flytte til slike områder?  I så fall er kanskje de fleste innen fiffen og den dannede eliten ganske så rassistiske 🙂 Kanskje mest av alle.

Eldre hvite menn fra arbeiderklassen har forresten ofte en tendens til å gifte  seg med kvinner langveis fra - men "rassister" er de?

Endret av lada1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (På 4.3.2021 den 14.24):

Dette vil være basert på egne observasjoner. Det hadde vært interessant hvis andre har observert det samme. 

 

Det slår meg at de menneskene som definerer seg selv som suksessfulle gjerne er de menneskene som har minst fremmedfrykt. Med suksess mener jeg ikke kun økonomisk, men med stabil familie, fullført utdanning, og mennesker som generelt er fornøyd med livet. 

 

 

Har nok mest med at de ikke er nærme på problemet..Og har oftest levd et ganske beskyttet liv..Gjerne i veldig "hvite" nabolag og skoler..

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne godt bodd (en periode) i Groruddalen - så lenge jeg hadde gode muligheter/råd til å flytte ut. Dette kan sammenlignes med å nærme seg en vill fugl (f.eks. en "by-måke"). Du kan noen ganger komme ganske nært innpå , men begynner du å stenge for dens fluktmuligheter så tar den straks  til vingene.  Tilsvarende: bodde jeg i Groruddalen og begynte å tvile på flukt-mulighetene, så ville jeg bli spesielt negativ til omgivelsene og forsøke å flytte ut fortest mulig. Noen utenforstående kan lett tolke dette som rassisme eller fremmedfrykt. 

Å trives et miljø som turist er ikke det samme som å føle seg vel med  bo der. Det virker som at enkelte ikke har forstått forskjellen.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/6/2021 at 1:58 AM, DaniNichi said:

Har nok mest med at de ikke er nærme på problemet..Og har oftest levd et ganske beskyttet liv..Gjerne i veldig "hvite" nabolag og skoler..

 

Er nok så enkelt.. og skulle disse få behov for velferdsstaten så er det ting vi «aldri» vil slutte med som kreftbehandling eller ting som er basert på lønningen din (sykepenger og sånnt). Ett mer voldelig rusmiljø, at jobben din blir utkonkurrert av ulovlige innvandrere som jobber svart eller minstesats for sosialhjelp senkes med 500kr mnd er neppe særlig relevant for folk med mastergrad og fast jobb i staten

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er man ikke nært et problem er det veldig lett å avfeie at andre har problemer med akkurat dette. Men man vet jo at det finnes svært tolerante og rause mennesker i befolkningen som både har stor glede av å bidra til integrering for sin egen del, samt hjelpe de nye som kommer til landet. All kudos til dem for det, de gjør en utrolig jobb! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/4/2021 at 2:24 PM, Psykake said:

(...)


Det stemmer vel ut fra hva jeg har lest tidligere om at de med mer utdanning generelt har mindre fremmedfrykt. Men inntrykket forsterkes nok ekstra fordi de med høy utdanning/god jobb som er negative til f.eks flere nye landsmenn fra muslimske land vet når de skal holde kjeft.

Ved å utbasunere fremmedfiendtlige holdninger kommer man i flere opphetede konflikter/debatter og kan få represalier. I tillegg blir man fort stemplet som en fremmedfiendtlig selv om man er et komplekst menneske med mange forskjellige meninger og interesser.

Endret av Stoop kid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Stoop kid said:


Det stemmer vel ut fra hva jeg har lest tidligere om at de med mer utdanning generelt har mindre fremmedfrykt. Men inntrykket forsterkes nok ekstra fordi de med høy utdanning/god jobb som er negative til f.eks flere nye landsmenn fra muslimske land vet når de skal holde kjeft.

Ved å utbasunere fremmedfiendtlige holdninger kommer man i flere opphetede konflikter/debatter og kan få represalier. I tillegg blir man fort stemplet som en fremmedfiendtlig selv om man er et komplekst menneske med mange forskjellige meninger og interesser.

Du prøver kanskje å si at det funker *generelt* dårlig for karrieren å komme med negative holdninger til ting som skjer?

"Ja-mennesker" vinner fram?

Lenke til kommentar
On 3/4/2021 at 2:24 PM, Psykake said:

Dette vil være basert på egne observasjoner. Det hadde vært interessant hvis andre har observert det samme. 

Det slår meg at de menneskene som definerer seg selv som suksessfulle gjerne er de menneskene som har minst fremmedfrykt. Med suksess mener jeg ikke kun økonomisk, men med stabil familie, fullført utdanning, og mennesker som generelt er fornøyd med livet. 

Jeg ser til dels det samme, og er nok etter disse kriteriene å regne som suksessfull. Men jeg vet ikke om det fortelle hele historien. Jeg bor i Oslo og observerer nok andre ting enn hva man gjør på mindre tettsteder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...