Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lakkrust Rust på nybil?


Anbefalte innlegg

Har en volvo v70 fra 2016, forventet at den hadde beskyttelse på seg fra fabrikken mot rust.. Usikker om det er noe lakk feil. 

Har funnet rust over ruten og MIDT på taket litt foran.. 🙃

Hva burde jeg gjøre? Forventet litt mer av en bil som kun er 6 år 🤔

(Relativt nybil det er😅

Endret tittelen så den inneholder lakkrust, bedre ord.

Endret av MultiGamerClub
Endret tittelen så den inneholder lakkrust.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (8 minutter siden):

Steinsprutskader? Vasker du bilen ofte?

Blir den kjørt mye i områder hvor det saltes?

Kosmetiske feil på bilen er lett å fikse, det viktigste er hvordan den ser ut på undersiden.

Har 2 små sprekker som har blitt fylt igjen på frontruten, usikker om det er steinsprut som har fremkalt rusten, ikke tenkt om det gjorde det mulig. 

Vasker bilen 1 gang i uken😅 (for lite?) 

Faen de salter i porsgrunn selv når vi hadde 9 pluss grader🙃

Skal innom eu veldig snart så blir spent selv hvordan det ser under..

Endret av MultiGamerClub
Feilskrev et ord.
Lenke til kommentar

Rustgaranti gjelder normalt kun innenfra og ut. Ergo verdiløs i dette tilfellet.

Ja, det er kjipt, men det beste du gjør er å få tettet dette så fort som mulig.
Lakk i dag er ofte mye sprøere og vil knekke opp ved steinsprut. Med mindre du får "hundrevis" av slike på kort tid på hele bilen er eneste løsning å få gjort noe med dette selv.

Lenke til kommentar
Labelle skrev (2 timer siden):

vis oss bilder

IMG_20210304_091649.thumb.jpg.a21ee3882a2980559a58699d852e7491.jpg

IMG_20210304_091644.thumb.jpg.379391cbdb39fd17750ea7bc59d90330.jpg

IMG_20210304_091708.thumb.jpg.899e056f700d2b3b474a2ab341a482a6.jpg

Er noe på side dørene å, men det ser ut til å være asfalt flekker fra nylaget asfalt som har blitt slengt opp mot sidene 🙃

Må ta noe stoff på det å få det ordentlig bort, usikker hva jeg egentlig burde gjøre oppe på taket å ved front ruten enda..

Klage til volvo montro 🙃

Endret av MultiGamerClub
Front ruten.. , ikke vinduene. Her er man trøtt!
Lenke til kommentar

Jeg ser noen blander lakkgaranti og rustgaranti. Lakkgaranti vil bl.a. gjelde dersom det er såkalt sinkslipp som er årsaken. Dette pleier derimot oftest å være lenger ned på bilen og på bakluken er min erfaring. Det over frontruten vil jeg anta er er forårsaket av steinsprut. Kan sitte litt utsatt til der. Men for sikkerhets skyld kan du jo få merkeverksted til å se på det. Hvis du får tatt det med en gang er det ikke sikkert det blir store kostnaden, men sjekk med et verksted som driver med "smartrepair" dersom du ikke får det dekket på garanti. F.eks. MPS Micropaint. Jeg fikk fikset en begynnende rustflekk på bakluken på en bil jeg solgte for en kollega for rundt 4-5.000,-. Dette vil sannsynligvis koste mindre om det ikke har utviklet seg noe mer under der.

Lenke til kommentar
liehen skrev (På 5.3.2021 den 8.32):

Jeg ser noen blander lakkgaranti og rustgaranti. Lakkgaranti vil bl.a. gjelde dersom det er såkalt sinkslipp som er årsaken. Dette pleier derimot oftest å være lenger ned på bilen og på bakluken er min erfaring. Det over frontruten vil jeg anta er er forårsaket av steinsprut. Kan sitte litt utsatt til der. Men for sikkerhets skyld kan du jo få merkeverksted til å se på det. Hvis du får tatt det med en gang er det ikke sikkert det blir store kostnaden, men sjekk med et verksted som driver med "smartrepair" dersom du ikke får det dekket på garanti. F.eks. MPS Micropaint. Jeg fikk fikset en begynnende rustflekk på bakluken på en bil jeg solgte for en kollega for rundt 4-5.000,-. Dette vil sannsynligvis koste mindre om det ikke har utviklet seg noe mer under der.

Har helst egentlig bare lyst å ta det med en gang.. Men de rundt meg sier vi skal sandslipe og bruke perlemor lakk over... 

Høres veldig Harry ut for meg, skal sjekke med et merkeverksted, var på eu og de sa det var mest sannsynlig steinsprut 🙃

De sa noe 15 til 20 tusen for de 3 flekkene.. Rip laken om det faktisk er så jævlig på en 2016 bil. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, MultiGamerClub said:

De sa noe 15 til 20 tusen for de 3 flekkene.. Rip laken om det faktisk er så jævlig på en 2016 bil. 

Da lakkerer de nok hele taket.

Hvis du kan leve med at det ikke er helt usynlig bør du følge rådet om MPS Micropaint, eller tilsvarende. Blir ikke 100% som nytt, men du stopper rusten og det reperasjonen blir egentlig bare synlig på kort avstand når bilen er helt nyvasket.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (40 minutter siden):

Da lakkerer de nok hele taket.

Hvis du kan leve med at det ikke er helt usynlig bør du følge rådet om MPS Micropaint, eller tilsvarende. Blir ikke 100% som nytt, men du stopper rusten og det reperasjonen blir egentlig bare synlig på kort avstand når bilen er helt nyvasket.

Hadde jeg hatt en bil som var 20 år gammel tror jeg at jeg ikke hadde brydd meg så mye, men denne er såpass ny at jeg ikke ønsker å gjøre dette selv om jeg faktisk fucker opp.

Svein M skrev (3 minutter siden):

Jeg bare skraper vekk slikt med et skrujern og lakker over med pensel. Bruker en boks i bilens farge jeg kjøpte hos bilforhandleren.

Høres ut som et mareritt på en nybil fra mitt perspektiv, tror ikke jeg skal gjøre noe selv før jeg faktisk vet hva som vil funke.

Usikker om jeg burde ta noe antirust eller lignende å se om det kan fjerne rusten uten å skade lakken.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, MultiGamerClub said:

Hadde jeg hatt en bil som var 20 år gammel tror jeg at jeg ikke hadde brydd meg så mye, men denne er såpass ny at jeg ikke ønsker å gjøre dette selv om jeg faktisk fucker opp.

Jeg foreslo ikke å gjøre det selv heller...

MPS Micropaint er et karroseriverksted som gjør småreperasjoner uten å bytte/akkere om hele paneler. Prisen du får hos forhandler eller tradisjonelt karroseriverksted innebærer "som nytt"-resultat, som ofte innebærer at store deler av bilen må lakkeres samtidig for å få det til å bli helt strøkent. Derav koster det fort titalls tusen å fikse selv små lakkskader hos dem.

Kan man med et 90%-resultat kan det gjøres mye billigere selv om man ikke gjør det selv.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (10 timer siden):

Jeg foreslo ikke å gjøre det selv heller...

MPS Micropaint er et karroseriverksted som gjør småreperasjoner uten å bytte/akkere om hele paneler. Prisen du får hos forhandler eller tradisjonelt karroseriverksted innebærer "som nytt"-resultat, som ofte innebærer at store deler av bilen må lakkeres samtidig for å få det til å bli helt strøkent. Derav koster det fort titalls tusen å fikse selv små lakkskader hos dem.

Kan man med et 90%-resultat kan det gjøres mye billigere selv om man ikke gjør det selv.

Skal sjekke de ut, er mest redd for lakken blir skarret. Om de faktisk klarer å skjule rustflekker som har kommer fra steinsprut og den dekker over høres det virkelig bra ut 😛

 

edit: Prøvd å sende inn en forespørsel med bilder, men etter at den lastet fortsatt etter 5 minutter tror jeg at jeg sender dem en epost istedenfor :)

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar
19 hours ago, MultiGamerClub said:

De sa noe 15 til 20 tusen for de 3 flekkene.. Rip laken om det faktisk er så jævlig på en 2016 bil. 

Det er nettopp derfor du heller skal bruke MPS Micropaint eller lignende som driver med smart repair. De lakkerer da bare akkurat området som trengs da de bruker en spesiell teknologi som gjør at lakken "smelter sammen" med resten. Uansett, poenget er at det virker og blir veldig bra. Har gjort det selv på en egen bil + bilen jeg nevnte. Faren min har også brukt det og vært svært fornøyd.  Som MailMan13 skriver så lakkerer nok merkeverkstedet hele taket, da blir det selvsagt dyrere. De fjerner jo rusten først. Her spørs det hvor lenge det har vært sånn, jeg tipper at det er mest helt i overflaten og at det derfor ikke er noen stor jobb.

Legger til at jeg er langt over snittet opptatt av å holde bilene mine fine og hadde ikke brukt smartrepair om det ikke ble bra. På min egen var det en kraftig ripe på en dør og det var ikke synlig at de hadde lakkert der etterpå. Dette var også en lys farge hvor det ville vært synlig om det ikke ble bra. For å si det sånn, det ble dårligere på merkeverksted da samme bil fikk en dør lakkert pga sinkslipp i lakken, da kunne man se antydning til litt fargeforskjell fra resten av bilen.

Lenke til kommentar
liehen skrev (15 timer siden):

Det er nettopp derfor du heller skal bruke MPS Micropaint eller lignende som driver med smart repair. De lakkerer da bare akkurat området som trengs da de bruker en spesiell teknologi som gjør at lakken "smelter sammen" med resten. Uansett, poenget er at det virker og blir veldig bra. Har gjort det selv på en egen bil + bilen jeg nevnte. Faren min har også brukt det og vært svært fornøyd.  Som MailMan13 skriver så lakkerer nok merkeverkstedet hele taket, da blir det selvsagt dyrere. De fjerner jo rusten først. Her spørs det hvor lenge det har vært sånn, jeg tipper at det er mest helt i overflaten og at det derfor ikke er noen stor jobb.

Legger til at jeg er langt over snittet opptatt av å holde bilene mine fine og hadde ikke brukt smartrepair om det ikke ble bra. På min egen var det en kraftig ripe på en dør og det var ikke synlig at de hadde lakkert der etterpå. Dette var også en lys farge hvor det ville vært synlig om det ikke ble bra. For å si det sånn, det ble dårligere på merkeverksted da samme bil fikk en dør lakkert pga sinkslipp i lakken, da kunne man se antydning til litt fargeforskjell fra resten av bilen.

Skal seriøst sjekke de ut, ser de finnes i skien som er nabobyen til der jeg bor 😛

Skal ta og sende de en mail om hva det vil eventuelt koste, tydeligvis flere familie/venner som prøver å prakke på meg å sandslipe taket der flekkene er.. (Har ikke lyst og gjøre dette, men når de er virkelig nærme er det vanskelig å si nei til folk 😕)

Var ikke der for 2-3 uker siden, usikker om det har vært lenger. Men vasker bilen ukentlig så burde ha sett det tidligere :)

endring:

Her er faktisk BILDER av stedene på bilen:

IMG_20210304_091644.thumb.jpg.3a77c583cee6339f38d78b9c60d22c9d.jpg

IMG_20210304_091649.thumb.jpg.00f8778c2ee253152e7e28b35812e6ca.jpg

IMG_20210304_091708.thumb.jpg.2ee005c491a892c87456dd3809cb6fee.jpg

Endret av MultiGamerClub
La til bilder på de 3 steinsprutskadene.. (Om det ikke er lakk skader x))
Lenke til kommentar
9 hours ago, MultiGamerClub said:

tydeligvis flere familie/venner som prøver å prakke på meg å sandslipe taket der flekkene er..

Da bør du nok sørge for å ikke bare slipe og lakke oppå, men sjekke fremgangsmåte. Det der vil sannsynligvis bare holde en liten stund.

Du nevnte også noe nede på dørene, det er nok ikke asfaltflekker men sannsynligvis det som kalles "piggstøv". Små metallpartikler som har festet seg i lakken. Kjøp Iron-X, det fungerer bra til å fjerne slikt. Det + prickbort (som tar asfalt/tjæreflekker) bør alltid brukes før man polerer og vokser bilen. 

Lenke til kommentar
liehen skrev (11 minutter siden):

Da bør du nok sørge for å ikke bare slipe og lakke oppå, men sjekke fremgangsmåte. Det der vil sannsynligvis bare holde en liten stund.

Du nevnte også noe nede på dørene, det er nok ikke asfaltflekker men sannsynligvis det som kalles "piggstøv". Små metallpartikler som har festet seg i lakken. Kjøp Iron-X, det fungerer bra til å fjerne slikt. Det + prickbort (som tar asfalt/tjæreflekker) bør alltid brukes før man polerer og vokser bilen. 

Skal kjøpe iron x og prickbort 😛

Har sendt mps en epost, venter i spenning😅

Planen er å beholde bilen så lenge jeg kan 😊

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+6132
MultiGamerClub skrev (På 11.3.2021 den 8.54):

Skal kjøpe iron x og prickbort 😛

Har sendt mps en epost, venter i spenning😅

Planen er å beholde bilen så lenge jeg kan 😊

Hvordan har det gått med utbedringen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...