Gå til innhold

Tips rundt å få gode forsikringsavtaler


Meep

Anbefalte innlegg

Hei,

Har begynt å bli så voksen at jeg merker at forsikringskostnadene er vesentlig større enn i "studietiden"

Har 2 biler og akkurat kjøpt meg hus, har også reise og innbo forsikring..

 

Er medlem hos YS forbund men ser ut som om total årlig premie (inklusive vegavgift) lander på rundt 30k. Synes dette er er litt høyt?

Noen som har noen tips for å få gode forsikringsavtaler som ikke koster skjorta? Kan det prutes? eller er det rett og slett disse prisene som er å forvente? Bilene er forøvrig av den kjedelige typen en 2008 ford focus med 90hk og en 2011 Hyundai ix35. Alle brukere over 23år..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv Finansportalen. Ikkje alle leverandørar som er der, men det kan hjelpe.

Gjennom YS får du ein del rabatt som kan bli vanskeleg å slå av andre, spesielt om du får rabatt for å ha fleire forsikringar, men samtidig er det ofte ulike leverandørar som har best pris på ulike forsikringar.

Har du sjekka kva du ev. har gjennom jobb og kredittkort av bla. reiseforsikring?

Det er vel uansett hus og bilane som står for dei største utgiftene. Du kan jo teste hos diverse leverandørar. Nokre er billigare på noko og andre på noko anna.

På eldre bilar må ein vurdere kva type forsikring som er nødvendig. Kasko, delkasko eller ansvar.

Det er store forskjellar der ute, så absolutt verdt å sjekke ut. Eit tips er å søke på nett etter eksempelprisar som kan gje ein indikasjon på kva du kan forvente å få prisen ned i. Om du betalar 8000 for ein bil som mange andre betalar 5000 for så kan det vere gode sjansar der.

Du kan òg prøve å forhandle på pris. Då bør ein gjerne ha nokre argument, som at ein konkurrent tilbyr betre pris.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
3 hours ago, newman221 said:

Fagforeningsavtaler er ofte gull. Sjekk også finansportalen.no. Det er en fin statlig side drevet av Forbrukerrådet. 

Jeg betaler 6200 for huspluss, 1300 for innbo, og 7600 for en ny elbil. Alt hos Gjensidige via Tekna.  

Tekna sin avtale er det foreløping ingen jeg vet om som kan slå. Jeg fikk en oppringing en gang av et annet selskap (husker ikke hvilke) som gav meg en god pris og jeg hoppet på. Jeg hadde derimot glemt å ta med i betraktningen at Gjensidige betaler utbytte så jeg var veldig hyggelig og blid da jeg et par dager seinere fikk en telefon fra Gjensidige som lurte på om jeg var interessert i å komme tilbake 😄

Lenke til kommentar
newman221 skrev (4 timer siden):

Fagforeningsavtaler er ofte gull. Sjekk også finansportalen.no. Det er en fin statlig side drevet av Forbrukerrådet. 

Jeg betaler 6200 for huspluss, 1300 for innbo, og 7600 for en ny elbil. Alt hos Gjensidige via Tekna.  

Tekna har ofte dei beste prisane på det meste, men 6200 for huspluss høyrtes veldig rimeleg ut. No har eg framleis ikkje eigd eit hus, så eg veit ikkje heilt kva ein kan vente, men har alltid sett føre meg at det låg på 10-20 000 for eit hus. Er sjølvsagt ein del forskjellar på storleik, alder osv. Du betalar jo meir for bilen enn huset.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Zeph said:

Du betalar jo meir for bilen enn huset.

Med tanke på at huset stort sett står rolig på tomta si og bilen kjører rundt i rundkjøringer, parkeringshus og på isdekte vinterveier vil jeg tro risiko for skade er noe større på bilen... 

Og det er ikke slik at huset blir kondemnert om det blir en skade i murpussen eller man får hakk i parketten. En elbil blir jo kondemnert så fort en fugl driter på taket

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Husk at det er lett å sette høye dekningen til lav pris på papiret, men hvis du bruker billigselsskapene så får du kanskje en lavere pris men må bruke evigheter på krangling og venting på oppgjør. Sjekk bytt.no der står også hvor fornøyde kunder er basert på flere kriterier. Fagforeningsavtalene er som regel i større selskaper og er stort sett relativt gunstig priset

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...