Gå til innhold

Her smeller det for Polestar 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Omtrent halve mulige oppnåelige poengsum i Euro NCAP gis altså nå for programvare som har som formål å overprøve og overstyre føreren. 

 

Dette er omtrent like interessant som en oppvaskmaskin med A+++ i energimerking, men som da ikke lenger vasker rent. 

 

Finnes der en enkel måte å få ut poengsummen slik den ble tildelt før i tiden? Altså utelukkende for bilenes passive sikkerhet i form av karosseriets beskyttelse av passasjerene, og bare det? En nettside i retning av «Euro NCAP for the politically incorrect»…?

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (39 minutter siden):

Omtrent halve mulige oppnåelige poengsum i Euro NCAP gis altså nå for programvare som har som formål å overprøve og overstyre føreren. 

 

Dette er omtrent like interessant som en oppvaskmaskin med A+++ i energimerking, men som da ikke lenger vasker rent. 

 

Finnes der en enkel måte å få ut poengsummen slik den ble tildelt før i tiden? Altså utelukkende for bilenes passive sikkerhet i form av karosseriets beskyttelse av passasjerene, og bare det? En nettside i retning av «Euro NCAP for the politically incorrect»…?

Første halvdel av videoen i artikkelen omhandler vel akkurat det du etterspør?

Endret av thawi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, 1P4XZQB7 said:

Du må ha en interessant definisjon av 'effektiv'...

Ja? Dei tester framleis disse tingene du ynskje, så kvifor i alle dager skulle dei ikkje teste programvaren? Det er per definisjon ein mindre effektiv test om du byrje fjerne tester berre fordi du er, av ukjent orsak, personlig fornærmet av disse systemene.

Lenke til kommentar
AJ830V5V skrev (56 minutter siden):

Neinei, ikke mindre effektiv, hen vil bare ha statistikk som underbygger hens egne synspunkter!

 

Selv om du forsøker være sarkastisk her, så er utsagnet likevel korrekt. Kontaminerte data er på ingen måte 'effektivt.' De er i stedet forledende. Også politisk forledende, om du vil. For slike data finner gjerne veien til politiske vedtak på et senere tidspunkt. 

 

Legg likevel merke til at jeg på ingen måte fornekter disse ekstra dataene, de er bare uønsket i mitt vurderingsgrunnlag.

 

Skal jeg kunne ta fem stjerner i Euro NCAP seriøst, så må jeg vite at karosseriet ikke kollapser når det først smeller. Om to av stjernene i ettertid skulle vise seg i stedet være gitt for elektronisk hastighetssperre, setebeltevarsler for syvende baksete, eller det faktum at bilen nekter meg rygge med døren åpen, så hjelper de meg lite der jeg sitter med rattstammen gjennom brystkassen...

 

Disse alternative dataene har sin plass, bare ikke sammen med de dataene som virkelig betyr noe. De utgjør i stedet 'Purpose Creep,' og skal følgelig i stedet listes separat. Slik at jeg kan bekjempe dem separat. På regulært, politisk vis.

 

For det faktum at NCAP gir poeng for slikt, betyr at bilfabrikkene må installere dette, som igjen betyr at politikerne etterhvert finner det lettvint og politisk korrekt å påby saken. Dette er med ande ord fullverdig om enn fordekt lobbyering. Og jeg har mer enn nok med å bekjempe alle HAL9000 assistenter i eksisterende elbil, for fullt lovlige aktiviteter. Bare at Euro NCAP øyensynlig arbeider for å innskrenke listen med lovlige aktiviteter. Eller i det minste teknologisk umuliggjøre dem. Og det er før vi begynner diskutere hva som faktisk skal være lovlig eller ei.

Endret av 1P4XZQB7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

Eg trudde kanskje du berre ynskje at scoren blir fordelt over tre (karosseri, programvare, totalscore), men du forråder deg sjølv med å innrømme din irrasjonelle paranoia om HAL9000... 🙃

 

Nå tror jeg du forveksler begrepet 'forråde' med det å flagge politisk standpunkt… Sistnevnte er hvordan politikk er ment fungere.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (25 minutter siden):

Det er ikkje noko politikk du adverterer, berre paranoia. 😊

 

Takk, det var godt å høre at all verdens elektroniske assistenter og -sperrer ikke kommer til å bli påbudt i biler noensinne. At alt bare er i mitt hode. Jeg var faktisk litt bekymret der en stund…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, 1P4XZQB7 said:

Takk, det var godt å høre at all verdens elektroniske assistenter og -sperrer ikke kommer til å bli påbudt i biler noensinne. At alt bare er i mitt hode. Jeg var faktisk litt bekymret der en stund…

Eg meine heller du er paranoid om du ser eit problem med eit slikt påbud, samtidig som du kjem med referanser til HAL9000 og andre hyperekstreme fiksjoner. 

Noko eg trur du forstår, men deg om ditt.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Dårligst resultat får bilen i underkategorien hvor fotgjengersikkerhet vurderes. Dette fordi bilen ikke har noe system for automatisk brems når den rygger."

Veldig rar uttalelse. Min Polestar 2 (og alle andre sin, bortsett fra NCAP sin tydeligvis) har definitivt automatisk brems når den rygger...

Lenke til kommentar

Det vi ser i dag ang. sikkerheten ville vært bortimot utenkelig for noen år tilbake.
Dessverre er det alt for mange gamle biler som har dårlig sikkerhet som ruller rundt på veiene. Mange av dem eies av barnefamilier som ikke har råd til nyere bil. Og folk omkommer som følge av dette.

I Russland og andre Øst-Europeiske land ruller det fortsatt en stor andel gamle Ladaer som er som likkister på hjul. En kollisjon fører ofte til knuste bein og lemlestelser for livet, hvis ikke livet avsluttes der og da, noe det ofte gjør.

Ulykker skjer, og mange ulykker skjer pga rus i forskjellige former. Og ikke minst skjer ulykker fordi en del mennesker som kjører bil skulle aldri hatt sertifikat fordi de rett og slett ikke er i stand til å lære å kjøre.
Dessverre ser det ut som sertifikat er en menneskerett. Man kan stryke uendelig antall ganger og likevel få sertifikat hvis man tilfeldigvis ikke gjør noen brølere den ene gangen man kjører opp.
Noen mennesker burde aldri få lov å sette seg bak et ratt. har man strøket 10 ganger har man bevist det flere ganger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Xantippe skrev (4 timer siden):

Mange av dem eies av barnefamilier som ikke har råd til nyere bil. Og folk omkommer som følge av dette.

Selv 20 år gamle biler har bra sikkerhet i forhold til enda eldre biler. Ca 50 mennesker omkommer per år i biler og i ca 60% av tilfellene er rus og fart/uforsvarlig kjøring blant de viktigste årsakene til ulykkene. Om en får en trailerhenger slengt mot seg, så er nok muligheten for et heldig utfall noe bedre om bilen er helt ny.

Nå når vi nærmer oss autonome biler, så vil bilene selv reagere på farlige situasjoner som for høy fart i svinger, glatt føre, dyr i veikanten og andre farer som vi ellers overser. Så sikkerheten bør etter hvert bli fantastisk bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...