Gå til innhold

35 personer fra Moria ankommet i dag.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Kris85 said:


Det er fullstendig feil, latterlig og helt ekstremt usolidarisk å bruke en mengde tid, ressurser, penger - og debattere her hjemme i bittelitte Norge om vi skal ta i mot noen få av disse. Hadde denne tiden, disse ressursene og pengene blitt brukt til å skape mer stabiliteten i verden. Slik at færre mennesker hadde blitt drevet på flukt. Kunne det hjulpet langt flere enn stusselige 35 stk.



Det er ikke det som er målet med flyktninger og asylsøkere. Målet er at folk på venstresiden som bedriver en slags invertert 'white man's burden' skal få det bedre med seg selv - så lenge barna deres ikke må gå på skole med disse flyktningene da, for da flykter den hvite akademiske middelklassen også.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
11 hours ago, Thorny said:

Det er ikke det som er målet med flyktninger og asylsøkere. Målet er at folk på venstresiden som bedriver en slags invertert 'white man's burden' skal få det bedre med seg selv - så lenge barna deres ikke må gå på skole med disse flyktningene da, for da flykter den hvite akademiske middelklassen også.

Politisk markering er også en greie. Kjekt å eie en sak liksom? Dog ikke alltid så idealistisk når en har en "hjelpe-industri" i ryggen med milliard-omsetning og eiere av eneboliger i sentrale strøk står klare til å leie ut med sikker inntekt fra NAV 🙂

Jeg tipper at dersom mange asylsøkere hadde hatt rimelig sikre inntekter/inntekts-gulv - så hadde de gjort andre valg enn å satse på lotto/NAV i Norge. Det er mange andre steder å reise til dersom en har sikker inntekt som dekker de elementære fysiske behov. En stor del av flyktninge-problemet i verden kan løses ved små sikre inntekter direkte til den enkelte. Det ville redusere behovet for en "industri".

Et forenkla/upresist regnestykke:

Anta at 50 flyktninger vil koste 20 mill i året i lang tid. Dette tilsvarer 40.000 kr/år til hver av 500 personer. I en familie på 5 tilsvarer det 200.000 kr/år - i tillegg til andre inntekter som en kunne ha. Da har man vel bra økonomi i mange land i verden? 

Og med det samme: hvor mye betaler NAV for å leie en sentral enebolig i Norge? 15.000 kr/mnd? 20.000? Slik utleie av en teknisk dårlig enebolig til NAV kan jo gi skatte-frie inntekter dersom en kombinerer det med renovering av ett eller annet? Håndverkere er vel ikke så nøye med akurat adressen der de jobber? Og hvem bryr seg? 🙂

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat dette "Moriaprosjektet" virker det som det har gått prestisje i, det syns jeg er synd. Ja, det er selvfølgelig flott for de 35 (var det ikke 50?) som kommer hit, men når det sitter igjen tusenvis så klarer jeg ikke å se at dette var det mest fornuftige vi kunne gjøre. For den samme summen vi bruker på 50 kunne vi sikkert ha flydd ned bedre telt og oppvarming, sanitærutstyr, mat, medisiner, klær osv osv og hjulpet langt flere. 

Vel. Nå som de er her så håper jeg lokalsamfunnene der disse menneskene ender opp tar godt imot dem. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bra Norge tar i det minste litt ansvar ovenfor Europa og henter ut noen barnefamilier i umiddelbar nød fra en leir helt på randen av kollaps, selv med vedvarende internasjonal nødhjelp også fra Norge (som fortsetter). Moria-leiren er vel kanskje den med verst forhold, og hvor barn har vært lengst. Jeg synes godt vi kunne tatt imot litt flere enn 50 da vi har kapasitet og allerede tar imot svært få.

Håper selv de som er mot dette enten det er fordi de er mot innvandring generelt eller er fremmedfryktige ønsker de som kommer velkommen og at de blir godt tatt vare på og integrert i samfunnet vårt på best mulig måte.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Thorny skrev (1 time siden):

Men å påstå at fremmedfrykt er motivasjonen for at folk er imot asyl og flyktninge- instituttet faller på sin egen urimelighet.

Vi har nå 50 års erfaring med at det ikke fungerer.

Fremmedfrykt er en stor del av dette bildet . Hvordan tror du Sylvi Listhaug ellers skulle fått støttespillere? Det spilles på frykten om at innvandrere, spesielt muslimer, er skadelig for det norske samfunnet. Det er definisjonen på fremmedfrykt... 

 

At du har definisjonsrett på hva som fungerer eller ikke, finner jeg noe spesielt. Kan et grandiost selvbilde ha noe med dette å gjøre? Det faktum at du blir lett krenket er også interessant tatt dette i betraktning. Kun en observasjon, selvsagt. 

 

Du skal selvsagt få mene det du vil, men du fremlegger det som at det er etablert sannhet , når det i realiteten er dine egne anekdoter du baserer påstanden på. 

 

 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (19 timer siden):

I kveld ankom 35 personer fra flyktningleiren Moria. Dagens gladnyhet for min del!

Håper de får seg et bedre liv i Norge etter alt de har gjennomgått. Snakk om å vinne i lotto! 

Klart man ønsker å komme seg til et mer komfortabelt liv med bedre økonomiske forhold. Hvem som helst hadde gjort det. Du og jeg også. Og naboen til Kari borte i bakken. Og Kari selv.

Det er en grunn til at man har grenser og regler og slikt. Mennesker svermer til der godene er.

Det aller beste ville kanskje vært å bare åpne hele verden for fri ferdsel, og så kan alle flokke til områdene som er fruktbare, suge ut alle ressursene av området, og så sverme videre til neste område med ressurser?

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
7 minutes ago, sedsberg said:

Hvorfor skal de plutselig ikke få ressurser bare fordi det kommer noen nye?

Fordi det vil kreve enormt med ressurser og penger for å huse alle de 350.000. Som fint kan brukes på alle de som er her. Synes du integreringen og alt har fungert bra her? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...