Gå til innhold

Lov å være irritert på cryptominere?


Anbefalte innlegg

BadCat skrev (3 minutter siden):

Eksempel:

Roland-synthesizere fra 80-tallet som er mye brukt til produksjon av elektronisk musikk er mangelvare på grunn av samlere og spekulanter.

https://www.ebay.com/itm/Roland-TB-303-No-Mods-Original-case/154275775399?hash=item23eb8d83a7:g:~SoAAOSwsOBf8llc

Folk må få lov til å gjøre hva de vil med synthene selv om det går ut over folk som skal produsere musikk. Tilbud og etterspørsel som alt annet.

Det vet jeg ikke noe om. Men for at eksempel skal matche bør alle synthesizere være umulig å oppdrive, ikke bare en enkelt en fra 80tallet.

Og nei jeg synes ikke det ville vært greit at spekulasjon i pyramidespill aktige schemes stoppet musikkproduksjon. Eller fotballer eller kameraer til folks mobiltelefoner for den del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Drogin said:

For å ta det med skatten først. Etter den logikken er scam som pyramidespill nyttig også så lenge det skattes av inntektene til de som vinner... Alt kan skattlegges i teorien. Det betyr ikke at alt er nyttig. 

Nei. Pyramidespill er svindel og ulovlig, og dette har således ingen sammenligning med lovlig valuta som bitcoin. 

Etterforskning av ulovligheter, svindelofre som står igjen uten penger, fengselsdommer og rettsaker - dette er jo ikke akkurat direkte det samme som at man tar gevinst og skatter av lovlig finansspeskulasjon. Er vi enig i det?

Quote

Jeg er imot valuta spekulasjon også. Men i tillegg er dette en ikke statlig valuta, knapt brukes av noen. Nesten alt brukes i forstand at det kjøpes cryptovaluta for ordentlige penger, i den tro at noen vil betale deg mer ordentluge penger for det senere. De nye som kommer til og kjøper driver spillet videre

Hvorfor det? Er du imot aksjespekulasjon også? Ønsker du å legge om på hele vårt økonomiske system? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (10 minutter siden):

Nei. Pyramidespill er svindel og ulovlig, og dette har således ingen sammenligning med lovlig valuta som bitcoin. 

Etterforskning av ulovligheter, svindelofre som står igjen uten penger, fengselsdommer og rettsaker - dette er jo ikke akkurat direkte det samme som at man tar gevinst og skatter av lovlig finansspeskulasjon. Er vi enig i det?

Hvorfor det? Er du imot aksjespekulasjon også? Ønsker du å legge om på hele vårt økonomiske system? 

 

At pyramidespill er svindel og forbudt pr i dag har ikke noe å gjøre med ditt argument om at ting er nyttig så lenge staten tjener på det med skatten.

Det skal ikke veldig mye abstrakt tankeevne til for å se for seg et samfunn der pyramidespill er lovlig og skattet av. Det er etter min mening fortsatt uønsket, og bringer ikke noe av verdi, til tross for skatteinntekter. 

Ja slik aksjemarkedet er i dag så er jeg imot det også. Selve prinsippet om å kjøpe seg inn i en bedrift for å ta ut overskudd(utbytte) er greit, men mange selskaper har ikke utbytte og kjøpes utelukkende for å kunne selge aksjen til høyere pris senere, og verdier i aksjemarkedet samsvarer overhodet ikke med reele verdier. Så har vi shorting, fond osv. Så at det bør reguleres kraftig er det ingen tvil om. 

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Drogin said:

Se gjerne eksempel ovenfor her. Det kunne like gjerne være manko på bøker, fotballer eller musikkinstrumenter fordi disse objektene ble brukt i en eller annen sær psykoseindusert pyramidespill aktig scam. At man begynnte å bruke musikkinstrumenter som valuta. Klin umulig å oppdrive fordi folk spekulerer i det for egen vinning.

Det hadde faktisk vært greit om kortene ble brukt til å compute kur mot kreft eller noe. Men det er ren "valuta"-spekulasjon som krever store ressurser i form av strøm og skjermkort.

Har du i det hele tatt satt deg inn i det du snakker om? Vet du hvilke samfunnsnyttige funksjoner kryptovaluta har?

Kryptomarkedet har et daglig volum på 1.108.714.861.457 norsk kroner, mye takket være mining. Selvsagt er det mange tradere og spekulanter med i dette markedet, men uten disse ville det ikke vært et fritt og volatilt marked for de vanlige folkene i land som Venezuela, Argentina, Tyrkia, Afrika...osv som bare ønsker å beskytte seg mot hyperinflasjon. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Drogin said:

Ja slik aksjemarkedet er i dag så er jeg imot det også. Selve prinsippet om å kjøpe seg inn i en bedrift for å ta ut overskudd(utbytte) er greit, men mange selskaper har ikke utbytte og kjøpes utelukkende for å kunne selge aksjen til høyere pris senere, og verdier i aksjemarkedet samsvarer overhodet ikke med reele verdier. Så har vi shorting, fond osv. Så at det bør reguleres kraftig er det ingen tvil om. 

Anbefaler å sette deg mer inn i aksjemarkedet og hvordan det faktisk fungerer. Ta for eksempel shorting, shorting hjelper faktisk til med å skape riktig prising av selskap, og er en nødvendig funksjon i et marked. Anbefaler denne fra Khan Academy, god ikke-biased forklaring hvis du vil lære mer om shorting og hvorfor det er nødvendig.

Og fond? Regner med at du takker nei til pensjonen din, da mesteparten av denne spares i fond og hedgefond. Fond er jo en fantastisk ting som lar hvermannsen enkelt spare pengene i noe annet enn å la pengene tape seg i verdi på sparekonto, hvis du regner med inflasjon.

Endret av QUiPS
  • Liker 4
Lenke til kommentar
17 minutes ago, QUiPS said:

Har du i det hele tatt satt deg inn i det du snakker om? Vet du hvilke samfunnsnyttige funksjoner kryptovaluta har?

Ser ut som en del i denne tråden har ikke satt seg inn i det de snakker om så det er komisk å lese innleggene, ellers enig angående proof of stake. Personlig tror jeg de fleste vil akseptere kryptovalutaer i fremtiden når de innser de får bedre renter i form av rewards når man steker enn den bankene tilbyr.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 minutt siden):

For å si det slik. Man får under 1% på banksparing. På mining har man utsikter til å få 100%. Jeg har opplevd 11% sparerente, men selv da måtte man ha 6-7 år for å doble sparepengene. I disse tider må man benytte de muligheter man har.

Banksparing er bare tull, her har jeg spart i fond i alle år, noen sikre fond og noen litt mindre sikre med høy avkastning 🙂

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (4 timer siden):

Så løsningen på at banksystemet bruker masse energi og ressurser er å lage en ny løsning som bruker masse energi og ressurser?

Nå er det allerede påpekt at denne fremstillingen er feil, men la meg likevel ta utgangspunkt i denne:

Ut fra grafen ser jeg at Bitcoin Mining står for ca 1/10 av energiforbruket til banksystemene, hvordan står dette i stil med andelen mennesker i samfunnet som bruker Bitcoins til daglig?

Ethereum og de andre er vel også helt uskyldige da?

 

Personlig har jeg minet inn noen ekstra kroner i januar på Nicehash, når jeg uansett måtte ha oppvarming, men jeg kommer til å slutte med oppvarmingen om en måneds tid. De som kjøper inn 10+ skjermkort med hensikt å gjøre binær manipulering på semi-tilfeldige data.

Det er mye her i verden som bruker mye energi og er totalt bortkastet. Fly, motorsport, militæret, ferie etc.

Mye av kryptovaluta utvinning foregår der strøm er billig og med fornybar energi. Her i Norge går vi jo på vann og vind.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (10 minutter siden):

Det er mye her i verden som bruker mye energi og er totalt bortkastet. Fly, motorsport, militæret, ferie etc.

Mye av kryptovaluta utvinning foregår der strøm er billig og med fornybar energi. Her i Norge går vi jo på vann og vind.

Og import kullkraft ettersom vi kjøper strøm tilbake

Endret av Ephrus
Lenke til kommentar

Å gå rundt å hate de som driver cryptomining blir litt som på en fotballkamp å skulle rase mot det laget du ikke heier på når det ikke går veien. Man tar noe som er tilgjengelig på markedet - knapt eller ikke - og bruker det til noe.

Argumentet mot forbruk av strøm er heller tynt (så lenge man snakker om noenlunde nøkterne hjemme-minere), da varme som genereres fra cryptomining som regel spares inn ved at panelovner/varmepumper justeres tilsvarende ned - med bortimot null effektøking for husstanden totalt sett.

Når det gjelder "problemstillinga" med utsolgte skjermkort, så tenker jeg at skylden må legges på markedet. Det merkelige her er at all den tid cryptomining er så populært som det er - hvorfor er det ingen som produserer ferdige bokser spesialtilpasset cryptomining? En mye billigere boks som er laget for å stå på 24/7, og som kan kobles i daisy-chain.
Dette teoretiske produktet skulle være mer konkurransedyktig på pris enn kjøp og salg av GPU'er.

En annen gjenganger er kjøpere som ikke vil kjøpe kort som er brukt til mining. En teoretisk løsning på dette kunne en standard for lagring av tilstandsinformasjon og oppsamling av statistikk (f.ex antall termiske sykluser, antall sykluser av-på, sum forbrukt effekt eller tilsvarende) som er enkelt å hente ut. Gitt at selger utleverer denne informasjonen, vil det være enklere for kjøper å vurdere prisen opp mot tilstandsdata. Tilsvarende s.m.a.r.t. data for harddisker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (7 timer siden):

 

Spill er det minst nyttige du kan gjøre på ei datamaskin med mindre du er profesjonell ..........

 

Her tar du nok feil, for veldig mange er pc spilling og slikt svært nyttig, til og med trolig helt nødvendig hjelpemiddel for og lette hverdagen

Mange har nytte av det for og unngå sosial isolasjon av forskjellige årsaker.

Opptrening etter sykdom og skade.

Hjelper til og redusere mengde smertestillende, kanskje til og med slutte helt. Samt gå fra  smertestillende på såkalt "Narko" resept til eks paracet. Dette gjelder ganske så mange.

For de som ikke drar nytte av det pga sosiale omstendigheter, psykologisk eller fysiske årsaker er moderat spilling ofte gunstig.

Så at spilling ikke er nyttig er feil, Millioner drar nytte på ett eller annet hvis av spilling på pc.

Vil tro "regnskapet" for pc spilling er positivt for det norske samfunnet med klar margin. Vi hører stort sett om de som lider under for mye spilling, de andre gruppene hører vi minimalt om.

Edit: Spilling skaper da også ganske så mange arbeids plasser.

 

Endret av baggiebridges
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (4 timer siden):

Det er mye her i verden som bruker mye energi og er totalt bortkastet. Fly, motorsport, militæret, ferie etc.

Mye av kryptovaluta utvinning foregår der strøm er billig og med fornybar energi. Her i Norge går vi jo på vann og vind.

Fly, militær, og ferie er ikke bortkastet energi, der går energien med til å gi nytteverdi. Hvilken nytteverdi har det å bruke 100 TWh i året på å mate semi-tilfeldige data inn i en SHA-algoritme?

Kryptovaluta bruker et enormt antall regneoperasjoner per transaksjon takket være miningen over hele verden, nettsiden digiconomist lister opp energiforbruket. Tenk litt over hvordan dette skal bli fornuftig på en verdensskalaom Ethereum skulle erstattet Visa (og ingenting annet) ville energiforbruket per år blitt 20 PWh! Verdens totale energiforbruk (inkludert olje og kull) per 2018 ble estimert til å være et par PWh høyere enn dette.

 

For et par uker siden leste jeg et innlegg i Dagens Næringsliv der det ble påstått at nettopp fordi mining av kryptovaluta primært brukte fornybar energi kunne miningen anses som et batteri. For meg høres dette mer ut som en markedsføringstekst skrevet av noen uten den fjerneste forståelse for realfag. Vannmagasinenes fyllingsgrad er (som vanlig) på vei nedover, og ligger nå på rett over halv fyllingsgrad. Ville ikke vannmagasinene vært et bedre batteri enn utvinnet Ethereum eller Bitcoin, når man har minet ut en blokk er det jo faktisk ikke mulig å hente tilbake energien man har brukt.

debattklovn skrev (7 timer siden):

Hvorfor det? Er du imot aksjespekulasjon også? Ønsker du å legge om på hele vårt økonomiske system?

Hvis du er for kryptovaluta ønsker du ågå over fra inflasjon til deflasjon. Deflasjonsspiralen er allerede i bevegelse i gang med antallet folk som roper HODL.

 

Dette er bare observasjoner jeg gjør fra sidelinjen, jeg har ingen tro på en fremtid med Bitcoin, selv om jeg har tjent noen tusenlapper på det i vinter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, N o r e n g said:

Fly, militær, og ferie er ikke bortkastet energi, der går energien med til å gi nytteverdi. Hvilken nytteverdi har det å bruke 100 TWh i året på å mate semi-tilfeldige data inn i en SHA-algoritme?

Kryptovaluta bruker et enormt antall regneoperasjoner per transaksjon takket være miningen over hele verden, nettsiden digiconomist lister opp energiforbruket. Tenk litt over hvordan dette skal bli fornuftig på en verdensskalaom Ethereum skulle erstattet Visa (og ingenting annet) ville energiforbruket per år blitt 20 PWh! Verdens totale energiforbruk (inkludert olje og kull) per 2018 ble estimert til å være et par PWh høyere enn dette.

Hvorfor tar du bare utgangspunkt i POW coins og ikke POS som nevnt av flere i tråden her?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kjøleskap said:

Jeg skjønner ikke at kryptomining er en greie engang. Så hvis jeg kjøper meg et bra skjermkort kan jeg lage penger? For et konsept. Rart det ikke er ansett som falskmyntneri.

Det du egentlig tjener penger på er å bekrefte transaksjoner i nettet, så du får betalt ut ifra hvor store avgifter det er og hvor mange som overfører i nettet på tidspunktet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (4 timer siden):

Fly, militær, og ferie er ikke bortkastet energi, der går energien med til å gi nytteverdi. Hvilken nytteverdi har det å bruke 100 TWh i året på å mate semi-tilfeldige data inn i en SHA-algoritme?

Kryptovaluta bruker et enormt antall regneoperasjoner per transaksjon takket være miningen over hele verden, nettsiden digiconomist lister opp energiforbruket. Tenk litt over hvordan dette skal bli fornuftig på en verdensskalaom Ethereum skulle erstattet Visa (og ingenting annet) ville energiforbruket per år blitt 20 PWh! Verdens totale energiforbruk (inkludert olje og kull) per 2018 ble estimert til å være et par PWh høyere enn dette.

 

For et par uker siden leste jeg et innlegg i Dagens Næringsliv der det ble påstått at nettopp fordi mining av kryptovaluta primært brukte fornybar energi kunne miningen anses som et batteri. For meg høres dette mer ut som en markedsføringstekst skrevet av noen uten den fjerneste forståelse for realfag. Vannmagasinenes fyllingsgrad er (som vanlig) på vei nedover, og ligger nå på rett over halv fyllingsgrad. Ville ikke vannmagasinene vært et bedre batteri enn utvinnet Ethereum eller Bitcoin, når man har minet ut en blokk er det jo faktisk ikke mulig å hente tilbake energien man har brukt.

Hvis du er for kryptovaluta ønsker du ågå over fra inflasjon til deflasjon. Deflasjonsspiralen er allerede i bevegelse i gang med antallet folk som roper HODL.

 

Dette er bare observasjoner jeg gjør fra sidelinjen, jeg har ingen tro på en fremtid med Bitcoin, selv om jeg har tjent noen tusenlapper på det i vinter.

Hva som er nyttverdi kommer an på hva du subjektiv mener er nyttig. Du har hengt deg opp i Bitcoin som er ineffektiv. Det kommer stadig nye og bedre kryptovalutaer.

Sitat

Bitcoin Energy Consumption Is Far More Efficient and Greener Than Today's Banking System

Studies Show Over 75% of Cryptocurrency Miners Leverage Renewable Energy Sources

For instance, the anti-bitcoin environmentalists do not weigh the fact that much of the PoW mining industry uses renewable energy sources like hydropower, wind, solar, and geothermal energy. There are a number of reports that show over 70% of crypto miners use a mix of renewable energy to power facilities across the world. There is also abundant efforts dedicated to energy cogeneration as well.

The 2020 third Global Cryptoasset Benchmarking Study by the University of Cambridge also indicates that 76% of digital currency miners use renewable power sources. Backing up this data is a report from Deutsche Bank Research, the Chinese National Energy Agency, Morgan Stanley, and Coinshares. The report from these four organizations highlights that “78% of Bitcoin’s electricity usage is from renewables.”

Sitat

Delivery Trucks, Servers, Branches, ATMs, and the Insurmountable Cost of the Modern Banking System

Then ultimately there’s the cost of the modern banking system, something that bitcoin naysayers never account for when they criticize the crypto’s energy consumption. There is a great number of articles and statistics that indicate the current banking system uses well over 140 TWh a year. In one study, Katrina Kelly-Pitou, a researcher who “studies clean energy technology, specifically the transition toward decarbonized energy systems” says the energy conversation surrounding bitcoin is “oversimplified.”

Sitat

Despite the Fact That ‘the Cost of Bitcoin Mining Has Never Really Increased,’ Cancel Culture Pundits Want to ‘Criminalize Bitcoin’

This past October, the researchers Yo-Der Song and Tomaso Aste, published a report which highlights that the cost of bitcoin mining “has never really increased.” In the paper, Aste and Song detail that the Bitcoin network consumes a lot of energy, but the researchers still manage to estimate the “lower bound for the global mining energy cost for a period of 10 years from 2010 to 2020.”

“Despite a 10-billion-fold increase in hashing activity and a 10-million-fold increase in total energy consumption, we find the cost relative to the volume of transactions has not increased nor decreased since 2010,” the paper notes.

https://news.bitcoin.com/bitcoin-energy-consumption-is-far-more-efficient-and-greener-than-todays-banking-system/

Sitat

From FY1975 to FY2018, total DOD greenhouse gas emissions were more than 3,685 Million Metric Tons of CO2 equivalent. While only a portion of US total emissions, US military emissions are, in any one year, larger than the emissions of many countries. In 2017, for example, the Pentagon’s total greenhouse gas emissions (installations and operations) were greater than the greenhouse gas emissions of entire industrialized countries, such as Sweden ,Denmark and Portugal and also greater than all CO2 emissions from US production of iron and steel.

https://watson.brown.edu/costsofwar/files/cow/imce/papers/Pentagon Fuel Use%2C Climate Change and the Costs of War Revised November 2019 Crawford.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke mye om e-valuta.

Men etter og ha lest litt på bitcoin.com, som er en pro bitcoin side og et talerør e-valuta mining, har jeg litt vanskelig og svelge flere av de påståtte positive sider og besparelse Mining har. Sitter igjen med litt følelsen av at de argumenterer litt på samme grunnlag som litt ytterlig gående "naturvernere" og politikere ganske langt ute til venstre og høyre. Også litt som Trump lol.

Fornybar energi er foreløpig ikke en utømmelig kilde. Mining parker kan lett etableres i land med mye fornybar energi som eks Norge.  Det mining parkene konsumerer av fornybar energi fra Norge kunne vært solgt til eks tung industri i Europa ellers slik de kunne brukt mindre av "uren" energi. Og med tiden  muligens redusert antall anlegg som produserer uren energi.                                                             Om en tar dette med i det grønne e-valuta mining regnskapet hvordan ser da totalen ut? Alt henger i sammen og skille ut mining som ikke annet eksiterer gir selvfølgelig sett  under visse luper et gunstig resultat.

At privat personer og bedrifter skal i stor grad gå over til e-valuta er vel utopi, i hvert fall når sikkerheten rundt dette er relativt dårlig, i det minste oppfattes slik av det klart største flertallet. Vi alle har jo hørt om større og mindre verdier i e-valuta som forsvinner som dugg for solen av både forklarlige og tilsynelatende uforklarlige årsaker. 

Så er det vel heller ingen tvil om at e-valuta gjør det enklere og være kjeltring på mange områder. Klart det finnes kjeltringer i ordinært system, også i brukere av dette, men det krever nok langt mer og bedre organisering for slippe unna med dette brukt til kriminell aktivitet. I det ordinære systemet snevres mulighetene stadig inn pga felles innsats over landegrenser. rEks ef sak nylig publisert her i Norge.

Slik det er nå om en støtter e-valuta støtter man et system som gjør det enklere for bla annet organisert kriminalitet. Med andre ord støtter en da personlig organisert kriminalitet. Trenger vi mer slik kriminalitet enn vi allerede har?

Støtte organisert kriminalitet er relative fort gjort, eks kjøper man juksekoder på nett til pc spill er det slettes ikke usannsynlig at man støtter organisert kriminalitet, til dels mulig svært alvorlige sådan. Samme gjelder pirat kopier av tøy, vesker  etc etc.

Endret av baggiebridges
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (3 timer siden):

Hvorfor tar du bare utgangspunkt i POW coins og ikke POS som nevnt av flere i tråden her?

Fordi Bitcoin og Ethereum er mye større enn alle de andre valutaene. POS ser forøvrig ut til å bytte ut energiforbruk med økonomiske muskler.

Pc Lynet skrev (2 timer siden):

Dette var jo ikke et svar på noen av poengene mine?

Likevel klarer du ikke forklare nytteverdien i å bekrefte hver transaksjon flere milliarder ganger.
Bitcoin er kanskje ineffektivt, men markedsverdien er større enn alle andre mynter sammenlagt, lykke til med å endre på det.
Alle kan lage en ny kryptovaluta, men hvem kommer til å bruke den?

Mining bruker 3/4 fornybar energi, det betyr fortsatt at det er snakk om ca 30 TWh med strøm som ikke er fornybar, eller 1/4 av Norges CO2-utslipp. Som baggiebridges skrev over kan også denne energien gå med til andre formål, i verste fall kan man pumpe vann opp for å fylle opp vannmagasinene tilknyttet vannkraftverk i verden.

Bankene estimeres til å bruke litt mer energi enn kryptovaluta per dags dato. Det gjør fortsatt ikke regnestykket med energiforbruk per transaksjon noe bedre for kryptovaluta. Som jeg påpekte i forrige post bruker Ethereum ca 50 kWh per transaksjon, og om dette skulle erstattet Visa måtte hele verdens energiforbruk dobles. Du må redusere kryptovalutas energiforbruk til 1/100 for å matche bankenes effektivitet med dette regnestykket.

USAs hær slipper ut masse CO2, det endrer ikke nødvendigheten for at et land skal opprettholde en hær (selv om nåværende størrelse og forbruk i USA kanskje er større enn den burde være).

 

Poenger fra forrige post som ikke har blitt svart på:

Energiforbruk per transaksjon per dags dato er fullstendig uholdbar for en fremtidig oppskalering til verdensforbruk. En overgang til et Proof of Stake-system kan kanskje fikse dette, mot at andre problemer vil kunne oppstå.

Deflasjonsspiralen for Bitcoin. Hvorfor bruke Bitcoin i dag når de kan potensielt doble seg i kjøpekraft om en måned? Potensielt en løsning på klimakrisen: ingen vil kjøpe noe som helst av luksusvarer i dag siden prisen halveres hver måned, mot en fullstendig kollaps av en rekke industrier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...