Gå til innhold

Dette er hvorforEl-Biler (batteri biler) vil forurense mer en fossile biler.


smergel

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (På 23.10.2021 den 15.58):

Ja forskere, du refererer til James may i top gear. Det svarer vell det meste. Spørsmålene dine er besvart på nettet, så det er bare å google.

Refererer bla,annet til Top Gear og James May. Har lagt ut en artikkel om du har lest den. Og med tanke på strømprisene og meget lave temperaturer som drar strøm ut av batterier og den utrolige skjøre elektronikken som sitter i disse Tesla bilene så er det logisk å kjøpe bensin/diesel bil, eller Hydrogen når det kommer for fullt. Leste for få dager siden om en Tesla eier som skulle rygge. Og bak bilen hadde vegvesenet fjernet en lyktestolpe. De hadde da gjort en dårlig jobb da det stakk opp ca 20 cm av denne stolpen fremdeles. Så da han rygget så kjørte han over denne resten av lyktestolpen. Han fikk da beskjed fra verksted om att den ene motoren hadde gått i stykker + noe annet og dette ville koste 375 000 kr. Hadde dette vært en bensin/diesel bil så hadde det antageligvis bare vært å bytte dekk og felg, Look it up. Det er ikke bare å Google vettu. Det ligger så mye feil info på nett att det er til å le av. Jeg holder meg til papir utgaver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
smergel skrev (11 minutter siden):

Refererer bla,annet til Top Gear og James May. Har lagt ut en artikkel om du har lest den. Og med tanke på strømprisene og meget lave temperaturer som drar strøm ut av batterier og den utrolige skjøre elektronikken som sitter i disse Tesla bilene så er det logisk å kjøpe bensin/diesel bil, eller Hydrogen når det kommer for fullt. Leste for få dager siden om en Tesla eier som skulle rygge. Og bak bilen hadde vegvesenet fjernet en lyktestolpe. De hadde da gjort en dårlig jobb da det stakk opp ca 20 cm av denne stolpen fremdeles. Så da han rygget så kjørte han over denne resten av lyktestolpen. Han fikk da beskjed fra verksted om att den ene motoren hadde gått i stykker + noe annet og dette ville koste 375 000 kr. Hadde dette vært en bensin/diesel bil så hadde det antageligvis bare vært å bytte dekk og felg, Look it up. Det er ikke bare å Google vettu. Det ligger så mye feil info på nett att det er til å le av. Jeg holder meg til papir utgaver.

Må innrømme at jeg brgynner å bli grundig lei av løgnene og trollingen din her.

Den bilen du refererer til her var en Mercedes EQC, men det passet vel ikke inn i Tesla-hatet ditt?

https://motor.no/aktuelt/krever-erstatning-fra-fredrikstad-kommune-etter-batteriskade-til-378000-kr/213976

Endret av Hanhijnn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Noen grunn til at du synes det er ett døfødt prosjekt? Ser bare fordeler med det jeg.

Batterier er enda litt tunge men det ordner seg på sikt.

Energitettheten/vekt er så lav med dagens batteriteknologi at rutefly på batteri fortsatt er science fiction.

Avinor har i likhet med mange andre kastet seg på bølgen av klimavås.

Lenke til kommentar
smergel skrev (3 timer siden):

Refererer bla,annet til Top Gear og James May. Har lagt ut en artikkel om du har lest den. Og med tanke på strømprisene og meget lave temperaturer som drar strøm ut av batterier og den utrolige skjøre elektronikken som sitter i disse Tesla bilene så er det logisk å kjøpe bensin/diesel bil, eller Hydrogen når det kommer for fullt. Leste for få dager siden om en Tesla eier som skulle rygge. Og bak bilen hadde vegvesenet fjernet en lyktestolpe. De hadde da gjort en dårlig jobb da det stakk opp ca 20 cm av denne stolpen fremdeles. Så da han rygget så kjørte han over denne resten av lyktestolpen. Han fikk da beskjed fra verksted om att den ene motoren hadde gått i stykker + noe annet og dette ville koste 375 000 kr. Hadde dette vært en bensin/diesel bil så hadde det antageligvis bare vært å bytte dekk og felg, Look it up. Det er ikke bare å Google vettu. Det ligger så mye feil info på nett att det er til å le av. Jeg holder meg til papir utgaver.

Ja du forholder deg til fakta ser jeg, det var en Mercedes eier🤣

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
smergel skrev (På 5.12.2021 den 22.43):

Hele batteriet kan resirkuleres ?? Batteriet i seg selv ja. "Beholderen" Men den syren som er inni de mange tusen batteriene pr bil kan Ikke resirkuleres gang på gang. Så hvor skal vi lagre de mange 1000 tonn med giftig avfall som batterier alltid har vært ? Kan ikke lagre det på en søppelfylling. Hydrogenbiler har vært på veiene en god del år nå. Og jeg er enig dette med eksplosjonsfaren Men, det som er poenget litt her da er att om man hadde tatt f, eks 50% av forskning på batterier og brukt de midlene til å videre utvikle Hydrogen biler så hadde vi vært i mål for lenge siden. Skulle ikke forundre meg ett sekund om Norges regjering begynner for alvor med Hydrogen biler når alle eier El-Biler . Da tjener Norges regjering mest over en lang periode ved å til slutt Utfase El-biler for så å gå til Hydrogen. Og ja, Hydrogen biler forurenser ikke i det hele tatt. Den renser luften som dras inn i motoren, og det eneste som kommer ut av eksosanlegget er Vann.

Ja, hele batteriet kan resirkuleres. Det blir altså ikke avfall, men det resirkuleres og brukes til nye batterier.

Hydrogenbiler er en flopp. Og hydrogenstasjoner driver og går i luften. Og forurenser ikke? LOL.

Sitat

Ingen vil ha Hydrogen bil ??? Hva snakker du om da ??? Jeg vil gjerne ha en hydrogen bil ihvertfall, og de jeg har snakket med om dette i klubben er stort sett enige i det. Og en siste ting som bør tas med her er att i fjor vinter så var det ett massivt strømbrudd i Amerika, tror det var delstaten Texas der mange tusen mistet strømmen i flere uker med sprengkulde som resulterte i att folk døde. Så da stiller jeg det spørsmålet videre. Hva om strømmen går i 1 uke ? Ingen El-Bil som starter da, ingen Mobil. Da er vi bokstavelig tilbake til 1700 tallet.  Og med disse strømprisene så er jeg veeeeeldig glad jeg ikke har El-Bil. Kan ikke forvente att alle har ett Diesel aggregat stående heller.

Med "ingen" mener jeg da generelt, altså befolkningen under ett. Det finnes noen fåtall entustiaster som ikke innser at slaget er tapt, men de er lite relevante.

Og hvis du tror det er dyrt å lade, hvor mye dyrere blir det da når man kaster bort tre ganger så mye strøm på hydrogen? 😂

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hekomo skrev (På 7.12.2021 den 21.23):

Ja, hele batteriet kan resirkuleres. Det blir altså ikke avfall, men det resirkuleres og brukes til nye batterier.

Hydrogenbiler er en flopp. Og hydrogenstasjoner driver og går i luften. Og forurenser ikke? LOL.

Med "ingen" mener jeg da generelt, altså befolkningen under ett. Det finnes noen fåtall entustiaster som ikke innser at slaget er tapt, men de er lite relevante.

Og hvis du tror det er dyrt å lade, hvor mye dyrere blir det da når man kaster bort tre ganger så mye strøm på hydrogen? 😂

Ja, blir nok dyrt å lade batteriet når det kostet 4.54 kr pr Kw i visse deler av landet. For å ikke snakke om når det blir 20 - utenfor som igjen tapper batterier. Og man må nesten ta med att vi legger alle eggene i samme kurv. Kommer det ett strømbrudd, så er vi tilbake i 1700 tallet igjen.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 6.12.2021 den 10.57):

Må innrømme at jeg brgynner å bli grundig lei av løgnene og trollingen din her.

Den bilen du refererer til her var en Mercedes EQC, men det passet vel ikke inn i Tesla-hatet ditt?

https://motor.no/aktuelt/krever-erstatning-fra-fredrikstad-kommune-etter-batteriskade-til-378000-kr/213976

Må innrømme att det er ditt problem i så fall. Og ikke skriv att jeg driver med Trolling ! Det blir bare dumt. Jeg Diskuterer med mennesker som deg ang batteri biler. Jeg refererte ikke til Mercedes EQC. Men til en Tesla der regningen kom på 375 tusen, ikke 378 tusen. Hater ikke Tesla men synes de er unødvendige utstyrt med masse hjelpemidler og tull man ikke trenger. Om man skulle laget en miljøvennlig bil så hadde det holdt med det mest nødvendige. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, smergel said:

Må innrømme att det er ditt problem i så fall. Og ikke skriv att jeg driver med Trolling ! Det blir bare dumt. Jeg Diskuterer med mennesker som deg ang batteri biler. Jeg refererte ikke til Mercedes EQC. Men til en Tesla der regningen kom på 375 tusen, ikke 378 tusen. Hater ikke Tesla men synes de er unødvendige utstyrt med masse hjelpemidler og tull man ikke trenger. Om man skulle laget en miljøvennlig bil så hadde det holdt med det mest nødvendige. 

Tesla har masse hjelpemidler ved bruk av veldig billig utstyr. De benytter vel i hovedsak kun billige kameraer. Det er jo miljøvennlig.

Burde heller snakke til de andre produsentene som fyller bilene med dyre radarer og lidarer osv.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
smergel skrev (2 timer siden):

Må innrømme att det er ditt problem i så fall. Og ikke skriv att jeg driver med Trolling ! Det blir bare dumt. Jeg Diskuterer med mennesker som deg ang batteri biler. Jeg refererte ikke til Mercedes EQC. Men til en Tesla der regningen kom på 375 tusen, ikke 378 tusen. Hater ikke Tesla men synes de er unødvendige utstyrt med masse hjelpemidler og tull man ikke trenger. Om man skulle laget en miljøvennlig bil så hadde det holdt med det mest nødvendige. 

Dårlig roing. Få se dokumentasjon på den Tesla'en da!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (22 timer siden):

Dårlig roing. Få se dokumentasjon på den Tesla'en da!

For å komme tilbake til poenget så er det lite vits synes jeg når du allerede har gjort opp din mening. Dette er ikke komplisert. Enkle bensin/diesel biler vil være bedre for miljøet. Skal vi komme noen vei med denne miljø opprenskinga så må vi ofre luksus. Hva i all verden er man trenger alle de hjelpemidler og utstyr som nyere biler har ? Nei, enkle Hydrogen biler med det nødvendige utstyret burde være fremtiden. Men når mennesker vil ha alt av luksus og bling på bilene så kommer dette ikke til å være bærekraftig. Ville bare legge til att i forrige uke så var det ett vogntog som hadde kjørt ut og veibanen ble stengt i flere timer (Look it up). Da strekningen ble åpnet igjen så var det nesten bare bensin/diesel biler som kjørte da batteribilene hadde brukt opp batteriene til kjøring ved å holde kupeen varm. Og med alle disse bilene som må lades hver natt og noen ganger på dag så er det ikke rart att strømmen blir dyrere og dyrere. Har forøvrig en El.Bil som tilhører kona, mens jeg kjører en ekte bil. Og, om strømmen går så er vi tilbake i 1700 tallet da vi legger alle eggene i en kurv.

Lenke til kommentar
smergel skrev (På 21.12.2021 den 12.11):

Ja, blir nok dyrt å lade batteriet når det kostet 4.54 kr pr Kw i visse deler av landet. For å ikke snakke om når det blir 20 - utenfor som igjen tapper batterier. Og man må nesten ta med att vi legger alle eggene i samme kurv. Kommer det ett strømbrudd, så er vi tilbake i 1700 tallet igjen.

Du får ikke fylt fossilt drivstoff uten strøm heller, da pumpene bruker strøm.

Og hvis det er dyrt å lade, så blir alt annet også dyrere.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De bruker strøm ja, men jeg tror ikke folk innser hvor mye strøm slike fabrikker faktisk bruker, det er ikke unikt for batterifabrikker. Størrelsen på fabrikken og antallet maskiner avgjør forbruket, og vi snakker her om noe som tydeligvis betegnes som en gigafabrikk.

Om man ser på annen industri så vil forbruket innen energikrevende industri, datasentre og oljebransjen medføre en økning på mellom 15 og 20TWt over de neste 15 årene.

Vi har nylig fått to store datasentre, og uten å ha sjekket veldig nøye så anslår jeg at disse også bruker rundt 1TWt per år per stk. Og det er flere slike store datasentre planlagt enn batterifabrikker.

Jeg husker ikke hva forbruket var på oljerafineri, kan se om jeg finner det, men det er i alle fall ikke mindre for å si det sånn, de har egne forsyninger rett fra kraftverk for å si det sånn. Men det blir også en skjev sammenligning all den tid disse også produserer et hav av produkter som ikke brukes til bil.

Samtidig har energiforbruket i transportsektoren falt med 2TWt siden 2012, da primært gjennom fossile drivstoff, og disse batterifabrikkene vil bidra til ytterligere reduksjon i denne sektoren, som over tid også vil påvirke produksjonen innenfor oljeindustrien.

Det er også planlagt en kraftutbygging på nærmere 100TWt over de neste 20 årene.

Endret av Serpentbane
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
smergel skrev (På 21.12.2021 den 12.11):

Ja, blir nok dyrt å lade batteriet når det kostet 4.54 kr pr Kw i visse deler av landet. For å ikke snakke om når det blir 20 - utenfor som igjen tapper batterier. Og man må nesten ta med att vi legger alle eggene i samme kurv. Kommer det ett strømbrudd, så er vi tilbake i 1700 tallet igjen.

Da strømregningen for november kom hadde jeg en samlet kWh pris på 1,27NOK alt inkludert og jeg har ladet elbil med cirka 500kWh den månen så frykter ikke blaff i strømprisene og det bør ikke andre gjøre heller 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 12/5/2021 at 10:43 PM, smergel said:

Hele batteriet kan resirkuleres ?? Batteriet i seg selv ja. "Beholderen" Men den syren som er inni de mange tusen batteriene pr bil kan Ikke resirkuleres gang på gang. Så hvor skal vi lagre de mange 1000 tonn med giftig avfall som batterier alltid har vært ?

Det er åpenbart at du ikke aner hva du snakker om! Som andre påpeker her driver du ren og skjær "cherry picking" og henter og legger frem informasjon som passer de forutintatte oppfattningene du har. Det ER IKKE syre i litiumbatteriene som benyttes i elbiler samme hvor mange ganger du feilaktig trekker frem syre i batterier i elbiler som et miljøproblem! Det later til at du ikke en gang har grunnleggende insikt i batteriteknologi og at du ikke en gang vet forskjellen på "gammeldagse" bly/syre-batterier og batterier i elbiler!

Og hydrogen er ikke et rent drivstoff samme hvor mange ganger du trekker frem fortrefflighetene med hydrogen! For det første forurenser produksjonen av hydrogen. Først forurenser produksjonen av naturgass samtidig som det "forbrukes" energi som strøm. Så må trolig naturgassen transporteres til et anlegg for omdannelse til hydrogen, noe som også "forbruker" energi i form av strøm og/eller fosilt drivstoff og forurenser. Fremme ved anlegget må naturgassen omgjøres til bl.a. hydrogen, som ennå en gang "forbruker" energi og dermed forurenser. Deretter må hydrogenet komprimeres KRAFTIG, opp til flere hundre BAR (kilo trykk/kvadratcentimeter) som også "bruker" energi og forurenser. Så må hydrogenet transporteres til "gasstasjoner" hvor folk kan fylle hydrogen, som atter igjen "forbruker" energi og forurenser.

Og brenselscellen i en hydrogenbil inneholder metaller som er utfordrende å uvinne og som OGSÅ fører til forurensning. Brenselscellen blir på toppen av allt annet utslitt og må skiftes ut etter hvert, som IGJEN fører til forurensning på grunn av uvinningen av råstoffene og produksjonen av ny(e) brenselscelle(r) og så videre...

Det eneste man oppnår med hydrogenbiler er mindre forurensning sammenlignet med biler drevet med fosilt drivstoff, men til gengjeld mer forurensning sammenlignet med elbiler, og opprettholdelsen av fordyrende mellomledd som utvinning av naturgass, hydrogenproduksjon, transport og fyllestasjoner...!

Og hvor inbiller du deg at hydrogenet skal komme fra og kunne bli fyllt hvis det blir strømbrudd som du nevner? Inbiller du deg at hydrogenet dukker opp fra det tomme intet i tanken på bilen??

Og strøm blir IKKE tappet fra batteriet i kuldegrader, om noe så er det STIKK motsatt. Men EFFEKTIVITETEN ved opp-/ut-ladning blir dårligere...!

https://thedriven.io/2018/11/15/hydrogen-fuel-cell-cars-have-three-times-emissions-of-battery-evs-uq-study/

Endret av Gjest MKII
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...