Gå til innhold

Dette er hvorforEl-Biler (batteri biler) vil forurense mer en fossile biler.


smergel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...
Salvesen. skrev (På 4.3.2021 den 16.26):

Ekte forskere har regnet på livsløpet til elbiler. I majoriteten av forskningen kommer elbiler best ut. Ditt innlegg er bare ditt inntrykk av ett par artikler og noen tanker du har gjort deg. Det er ikke QED..

Ekte forskere ??? Du er tydeligvis synsk siden du "vet" att mine innlegg er bare mitt inntrykk av ett par artikler. Dette er ikke noe bare jeg har lest i blader el hørt på tv`n. (I majoriteten av forskningen kommer elbiler best ut)Skriver du. Top Gear hadde i 2016 en test med en Honda Accord hydrogen bil. James May som kjørte bilen kunne heller ikke forstå hvorfor vi ikke forsker mer på Hydrogen ? Hadde vi lagt like mye forskning i hydrogen for å få det helt trygt for forbruker så hadde vi vært på riktig vei. Ikke mine ord, men sant. Hydrogen biler renser lufta og slipper ut vann. Får vente en 10-15 års tid så får vi se på strømforbruket vi har da, til en allerede høy strømpris nå. Og hor skal man gjøre av alle disse batteriene som brukes etter en 10-15 års tid .Batteriene kan jo ikke resirkuleres gang på gang. Til slutt så vil jeg minne på Vinteren som var der mange mistet strømmen i 3-4 uker i Usa . Mange av de fattigste med lite ressurser frøs i hjel. De som hadde Batteri bil og mobil hadde da ca 15-20 mil rekkevidde og ca en dag på tlf. VI kan ikke sette absolutt alt til å gå på strøm. Andre løsninger som allerede er her må tas i bruk.

Endret av smergel
Lenke til kommentar
smergel skrev (39 minutter siden):

Ekte forskere ??? Du er tydeligvis synsk siden du "vet" att mine innlegg er bare mitt inntrykk av ett par artikler. Dette er ikke noe bare jeg har lest i blader el hørt på tv`n. (I majoriteten av forskningen kommer elbiler best ut)Skriver du. Top Gear hadde i 2016 en test med en Honda Accord hydrogen bil. James May som kjørte bilen kunne heller ikke forstå hvorfor vi ikke forsker mer på Hydrogen ? Hadde vi lagt like mye forskning i hydrogen for å få det helt trygt for forbruker så hadde vi vært på riktig vei. Ikke mine ord, men sant. Hydrogen biler renser lufta og slipper ut vann. Får vente en 10-15 års tid så får vi se på strømforbruket vi har da, til en allerede høy strømpris nå. Og hor skal man gjøre av alle disse batteriene som brukes etter en 10-15 års tid .Batteriene kan jo ikke resirkuleres gang på gang. Til slutt så vil jeg minne på Vinteren som var der mange mistet strømmen i 3-4 uker i Usa . Mange av de fattigste med lite ressurser frøs i hjel. De som hadde Batteri bil og mobil hadde da ca 15-20 mil rekkevidde og ca en dag på tlf. VI kan ikke sette absolutt alt til å gå på strøm. Andre løsninger som allerede er her må tas i bruk.

Ja forskere, du refererer til James may i top gear. Det svarer vell det meste. Spørsmålene dine er besvart på nettet, så det er bare å google.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
smergel skrev (På 23.10.2021 den 15.18):

Ekte forskere ??? Du er tydeligvis synsk siden du "vet" att mine innlegg er bare mitt inntrykk av ett par artikler. Dette er ikke noe bare jeg har lest i blader el hørt på tv`n. (I majoriteten av forskningen kommer elbiler best ut)Skriver du. Top Gear hadde i 2016 en test med en Honda Accord hydrogen bil. James May som kjørte bilen kunne heller ikke forstå hvorfor vi ikke forsker mer på Hydrogen ? Hadde vi lagt like mye forskning i hydrogen for å få det helt trygt for forbruker så hadde vi vært på riktig vei. Ikke mine ord, men sant. Hydrogen biler renser lufta og slipper ut vann. Får vente en 10-15 års tid så får vi se på strømforbruket vi har da, til en allerede høy strømpris nå. Og hor skal man gjøre av alle disse batteriene som brukes etter en 10-15 års tid .Batteriene kan jo ikke resirkuleres gang på gang. Til slutt så vil jeg minne på Vinteren som var der mange mistet strømmen i 3-4 uker i Usa . Mange av de fattigste med lite ressurser frøs i hjel. De som hadde Batteri bil og mobil hadde da ca 15-20 mil rekkevidde og ca en dag på tlf. VI kan ikke sette absolutt alt til å gå på strøm. Andre løsninger som allerede er her må tas i bruk.

Ha ha ha, "forskeren" James May fra "forskningsprogrammet" TopGear? Snakk om å strippe seg selv fra all mulig kredibilitet i diskusjonen. 🤣

For din info så var TopGear kun et underholdningsprogram, som tok svært lett på fakta og sannheter. De lagde "tester" som var skreddersydde for å få fram underholdende poenger, ofte på bekostning av sannheter og fakta.

Så når du henviser til en programleder fra TopGear, så kan man ikke annet enn å flire av slike innlegg. Top notch! 😂

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hanhijnn skrev (På 25.10.2021 den 9.33):

Ha ha ha, "forskeren" James May fra "forskningsprogrammet" TopGear? Snakk om å strippe seg selv fra all mulig kredibilitet i diskusjonen. 🤣

For din info så var TopGear kun et underholdningsprogram, som tok svært lett på fakta og sannheter. De lagde "tester" som var skreddersydde for å få fram underholdende poenger, ofte på bekostning av sannheter og fakta.

Så når du henviser til en programleder fra TopGear, så kan man ikke annet enn å flire av slike innlegg. Top notch! 😂

Jo men dette var en test av en Bil og Hydrogen. Ikke kirurgi. De testene du snakker om er der de viser temmelig tydelig att de tuller. De har også mye fakta om biler da det er ertt bil program. Og hvorfor skulle ikke jeg tro på hva han sier i en av de seriøse testene ? Har du sett epi med Hydrogen bil ?? Det er ikke bare hans ord som blir sagt. Sjekk dine fakta bedre du og !!

Lenke til kommentar
8 minutes ago, smergel said:

Jo men dette var en test av en Bil og Hydrogen. Ikke kirurgi. De testene du snakker om er der de viser temmelig tydelig att de tuller. De har også mye fakta om biler da det er ertt bil program. Og hvorfor skulle ikke jeg tro på hva han sier i en av de seriøse testene ? Har du sett epi med Hydrogen bil ?? Det er ikke bare hans ord som blir sagt. Sjekk dine fakta bedre du og !!

Testen de hadde av Tesla Roadster var vel også "seriøs" men bare tull å vas.

https://www.tesla.com/no_NO/blog/tesla-vs-top-gear

Det har alltid vært ett underholdningsprogram. Ingenting kan taes seriøst.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
smergel skrev (21 minutter siden):

Jo men dette var en test av en Bil og Hydrogen. Ikke kirurgi. De testene du snakker om er der de viser temmelig tydelig att de tuller. De har også mye fakta om biler da det er ertt bil program. Og hvorfor skulle ikke jeg tro på hva han sier i en av de seriøse testene ? Har du sett epi med Hydrogen bil ?? Det er ikke bare hans ord som blir sagt. Sjekk dine fakta bedre du og !!

De "testene" er ikke mer seriøse enn at britiske biler "vinner" alle tester hvor de er med. Å tro at "testene" i Topgear er seriøse er temmelig naivt. Topgear er et anglofilt underholdningsprogram, med bil som tema. Det er til tider hysterisk morsomt, men de er IKKE opptatt av å få fram fakta. Ev. kun de fakta som passer deres agenda/programvinkling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 10.11.2021 den 13.58):

De "testene" er ikke mer seriøse enn at britiske biler "vinner" alle tester hvor de er med. Å tro at "testene" i Topgear er seriøse er temmelig naivt. Topgear er et anglofilt underholdningsprogram, med bil som tema. Det er til tider hysterisk morsomt, men de er IKKE opptatt av å få fram fakta. Ev. kun de fakta som passer deres agenda/programvinkling.

Jo men dette var en Honda Accord som ikke er Britisk lagd. Og han forklarte egentlig det alle vet,men han prøvde vel å få folk til å tenke litt mer over batteri biler vs Hydrogen biler. Det er jo ingen unøyaktighet i det han sier . Alt det han sier på det programmet har jeg nå sjekket og alt som sies der stemmer. Batteri biler er ikke løsningen, blir masse forurensing av de der når bla, annet batteriene ikke kan resirkuleres lengre og for ikke å snakke om hvor mange km med kobber tråd de bilene bruker. Hydrogen forurenser ikke. Det burde du vite før du slenger deg ut i en debatt med bare haha svar vettu ! Batterier er skadelig for naturen, dette burde du også vite. Og kanskje være litt mer seriøs med hva du skriver. Og jeg forstår dette med att Top Gear er noen ganger ganske hysterisk morsomt. Men dette innslaget var kun om Hydrogen biler, dette var ikke et "morsomt" øyeblikk fra de. Og om du tror jeg bare henter opplysninger fra Top Gear- hvem er egentlig den Naive her da ???

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 10.11.2021 den 13.40):

Testen de hadde av Tesla Roadster var vel også "seriøs" men bare tull å vas.

https://www.tesla.com/no_NO/blog/tesla-vs-top-gear

Det har alltid vært ett underholdningsprogram. Ingenting kan taes seriøst.

Teslaen var ett morsomt innslag fra de ja. Ikke noe seriøs med den nei. Men når de tok opp Hydrogen bilen Honda Accord så var det ett litt mer seriøst innslag. Og jeg har ikke bare info fra Top Gear. Har snakket med god del folk om dette her, alt ifra mekanikere og på nett og det er ingen tvil om att Hydrogen er veien å gå. Dette er sunn fornuft og logisk.

Lenke til kommentar
smergel skrev (På 17.11.2021 den 13.40):

Og jeg har ikke bare info fra Top Gear. Har snakket med god del folk om dette her, alt ifra mekanikere og på nett og det er ingen tvil om att Hydrogen er veien å gå. Dette er sunn fornuft og logisk.

Nei, hydrogen er en flopp. Ingen vil ha hydrogenbiler. Ikke bare er det dyrt og ineffektivt, men også livsfarlig. Som å ha en bombe i garasjen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hekomo skrev (På 18.11.2021 den 18.10):

Nei, hydrogen er en flopp. Ingen vil ha hydrogenbiler. Ikke bare er det dyrt og ineffektivt, men også livsfarlig. Som å ha en bombe i garasjen.

Hydrogen er fremtiden til våres barn. Om det er noe igjen av denne planeten da. Er jo uenig i att Hydrogen er en flopp. Hydrogen biler fås kjøpt nå og kan brukes. Dette er lov. Men jeg tenker også på eksplosjons faren ved disse Hydrogen bilene. Men igjen, hvorfor legger vi ikke mer forskning inn i dette slik att det blir da helt trygt ved en kræsj for eksempel. Noe de sier de allerede er, men dette er jeg ikke enig i da. Kunne f,eks tatt 50% av forskning som vi har hatt på batterier og forsket videre på Hydrogen for å gjøre de bombesikre. Dette er  veldig enkelt. El-Biler forurenser, Hydrogen bil renser luften. Batterier kan resirkuleres, men til slutt så kan man ikke det lenger heller. Så da må vi lagre alle disse batteriene som ikke lengre lar seg resirkulere(da tenker jeg på syren som er inni batteriene) Hvor skal vi lagre dette uten att det kommer ett utslipp ned i jorden etter kanskje 5,10,15 år ? Selge det til Afrika for 2000 kr pr stk som vi allerede gjør med Toyota Hi Ace`r stappet fulle av gammelt It produkter ?? Når det kommer til sikkerhet så er jo El-biler også livsfarlige da de ikke slukker ved å bruke skum el vann når de begynner å brenne. Så en Tesla som sto i full fyr, og den eneste som da hjalp var å senke hele bilen ned i en kontainer fylt opp med skum. Bilen lå inni der i flere timer før den slukket. Dette sto i Vg og Dagbladet. Tenk om man kolliderer og ikke kommer seg ut ? Tenk om bilen begynner å brenne i en lang tunnel ? Om du tar ett vanlig batteri fra en mobil og stikker kniven i den så smeller det ganske så høyt og brenner ved meget høy temperatur. Og da tenker du kanskje att hva om en Hydrogen bil eksploderer i en tunnel ? Mer Forskning på de er svaret der for å gjøre de så sikre att det ikke er lenger noe fare ved en eventuell krasj 💥. Men som sagt, de er allerede lovlige. Tenker når alle i Norge har byttet ut bensin/Diesel til batteri så vil vel denne regjeringen som er veldig flinke på å skatte i hjel folket og lure oss da begynne å reklamere for Hydrogen biler. Samme opplegget da de drev med den Svindelen om Diesel partikkel filteret som skulle være så flott for natur og klode. Etter en god stund når alle hadde det, da sa staten att de er miljø skadelige. Norges regjering = Svindlere. 

Ved å utnytte brenselcellen til å produsere strøm og batteriet bare for overskudd (som ved rekuperering), trenger man et mye mindre batteri enn det som kreves i en tradisjonell elbil, som får all sin energi fra batterier. Dette er en fordel, siden batterier er svært tunge å frakte på.

Vi Må nå for våres barn og barnebarn dra huet opp av sanden. Denne kloden gir sterkere og sterkere signaler om att nå er det nok. Skal vi forflytte oss så må vi også tenke på att det må gjøres på en mest miljøvennlig måte , og det er Hydrogen biler.

Deler av denne teksten bygger på tekstene våre “Hydrogen”, som tar for seg hvorfor det er ønskelig å bruke hydrogen og hvordan man fremstiller det, og “Lagring og bruk av hydrogen”, som ser nærmere på hvordan man lagrer hydrogenet og utnytter energien i det.

 

I dag bruker over 90 prosent kjøretøy i Norge ulike former for fossile drivstoff som energibærer. På grunn av flere nasjonale mål om lavere utslipp i transportsektoren har den batteri-elektriske bilen vokst i popularitet de siste årene. Nå ser mange på hydrogenbilen som en god løsning for å redusere utslippene ytterligere.

Sammendrag
Hydrogenbil.png Hydrogenbil.
Illustrasjon: UngEnergi

Hvordan virker en hydrogenbil?

En hydrogenbil får sin elektriske energi fra brenselcellen. Du kan lese mer om hvordan den fungerer i vår tekst om lagring og bruk av hydrogen, men kort fortalt fungerer den slik: Hydrogen fra en egen tank reagerer med oksygen fra luften og danner vann. I brenselcellen blir oksidasjonen og reduksjonen i denne reaksjonen adskilt med en membran, og elektroner blir dermed tvunget til å ta en omvei gjennom en elektrisk krets. Det er dette som er elektrisiteten bilen går på. Som nevnt, resulterer reaksjonen bare i energi og vann, noe som vil si at det eneste som kommer ut av “eksosrøret” på bilen er vann.

 

Foruten brenselcellen virker en hydrogenbil svært likt en ordinær elbil. Elektrisiteten produsert i brenselcellen driver en elektrisk motor, men kan, i perioder der den lager et overskudd av elektrisitet, gå til å lade opp et batteri. Ved å utnytte brenselcellen til å produsere strøm og batteriet bare for overskudd (som ved rekuperering), trenger man et mye mindre batteri enn det som kreves i en tradisjonell elbil, som får all sin energi fra batterier. Dette er en fordel, siden batterier er svært tunge å frakte på.

 

Hydrogenets egenskaper gjør det krevende å lagre gassen i personbiler på en god måte. Gassen har lav tetthet, og må komprimeres på en trygg og effektiv måte. I personbiler lagres hydrogengassen i tanker med svært høyt trykk (ofte 700 bar).

Lenke til kommentar
smergel skrev (2 timer siden):

Hydrogen er fremtiden til våres barn. Om det er noe igjen av denne planeten da. Er jo uenig i att Hydrogen er en flopp. Hydrogen biler fås kjøpt nå og kan brukes.

Hydrogen har alltid vært "fremtiden" og vil alltid forbli det. Man har prøvd å få hydrogen til å bli noe i alle år, men det har feilet. Batterier har seiret.

Hydrogen er dyrt, ineffektivt og farlig.

Ingen vil ha hydrogenbiler.

Sitat

El-Biler forurenser, Hydrogen bil renser luften.

Hva er det du snakker om?

Sitat

Batterier kan resirkuleres, men til slutt så kan man ikke det lenger heller. Så da må vi lagre alle disse batteriene som ikke lengre lar seg resirkulere(da tenker jeg på syren som er inni batteriene) Hvor skal vi lagre dette uten att det kommer ett utslipp ned i jorden etter kanskje 5,10,15 år ?

Hele batteriet kan resirkuleres. I fremtiden vil alle nye batterier være laget med materialer fra gamle batterier. Man vil ikke lenger trenge å utvinne nye materialer.

Batterier er fornybare.

Sitat

Når det kommer til sikkerhet så er jo El-biler også livsfarlige da de ikke slukker ved å bruke skum el vann når de begynner å brenne. Så en Tesla som sto i full fyr, og den eneste som da hjalp var å senke hele bilen ned i en kontainer fylt opp med skum. Bilen lå inni der i flere timer før den slukket. Dette sto i Vg og Dagbladet. Tenk om man kolliderer og ikke kommer seg ut ? Tenk om bilen begynner å brenne i en lang tunnel ?

Likevel er det langt mindre farlig enn både fossilbiler og hydrogenbiler. Hydrogenbiler er jo rene bomber. En elbil vil kanskje brenne lenge, men en hydrogenbil vil eksplodere og ta med seg halve nabolaget.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 30.11.2021 den 18.30):

Hydrogen har alltid vært "fremtiden" og vil alltid forbli det. Man har prøvd å få hydrogen til å bli noe i alle år, men det har feilet. Batterier har seiret.

Hydrogen er dyrt, ineffektivt og farlig.

Ingen vil ha hydrogenbiler.

Hva er det du snakker om?

Hele batteriet kan resirkuleres. I fremtiden vil alle nye batterier være laget med materialer fra gamle batterier. Man vil ikke lenger trenge å utvinne nye materialer.

Batterier er fornybare.

Likevel er det langt mindre farlig enn både fossilbiler og hydrogenbiler. Hydrogenbiler er jo rene bomber. En elbil vil kanskje brenne lenge, men en hydrogenbil vil eksplodere og ta med seg halve nabolaget.

Hele batteriet kan resirkuleres ?? Batteriet i seg selv ja. "Beholderen" Men den syren som er inni de mange tusen batteriene pr bil kan Ikke resirkuleres gang på gang. Så hvor skal vi lagre de mange 1000 tonn med giftig avfall som batterier alltid har vært ? Kan ikke lagre det på en søppelfylling. Hydrogenbiler har vært på veiene en god del år nå. Og jeg er enig dette med eksplosjonsfaren Men, det som er poenget litt her da er att om man hadde tatt f, eks 50% av forskning på batterier og brukt de midlene til å videre utvikle Hydrogen biler så hadde vi vært i mål for lenge siden. Skulle ikke forundre meg ett sekund om Norges regjering begynner for alvor med Hydrogen biler når alle eier El-Biler . Da tjener Norges regjering mest over en lang periode ved å til slutt Utfase El-biler for så å gå til Hydrogen. Og ja, Hydrogen biler forurenser ikke i det hele tatt. Den renser luften som dras inn i motoren, og det eneste som kommer ut av eksosanlegget er Vann.

Ingen vil ha Hydrogen bil ??? Hva snakker du om da ??? Jeg vil gjerne ha en hydrogen bil ihvertfall, og de jeg har snakket med om dette i klubben er stort sett enige i det. Og en siste ting som bør tas med her er att i fjor vinter så var det ett massivt strømbrudd i Amerika, tror det var delstaten Texas der mange tusen mistet strømmen i flere uker med sprengkulde som resulterte i att folk døde. Så da stiller jeg det spørsmålet videre. Hva om strømmen går i 1 uke ? Ingen El-Bil som starter da, ingen Mobil. Da er vi bokstavelig tilbake til 1700 tallet.  Og med disse strømprisene så er jeg veeeeeldig glad jeg ikke har El-Bil. Kan ikke forvente att alle har ett Diesel aggregat stående heller.

Endret av smergel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...