Gå til innhold

Skjøte strømledning til LG OLED CX


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har kjøpt flott ny LG tv, som er montert på veggfeste med arm ut fra veggen. For å ordne pen kabelføring behøver jeg lange kabler. Men så viser det seg at LG ikke har valgt en vanlig apparatplugg for strøm, men en proprietær plugg. For å unngå å ha et stort skjøtestøpsel hengende midt på veggen er det uaktuelt å bruke skjøteledning, mao må jeg forlenge den eksisterende kabelen på en mer integrert måte eller sette den proprietære pluggen over på ny ledning.

Den benytter helt vanlig lampeledning, SKX 2x0,75 mm², men pluggen inn i TV'en er ikke standard, se bilde.

Hva vil være tryggeste, peneste og enkleste måte å skjøte dette på? Kutte ledningen og bruke f.eks. denne for å sette på en lengre? https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/installasjonsmateriell/lampestopsler-og-uttak/skjoteboks-400725?gclid=Cj0KCQiA4feBBhC9ARIsABp_nbWb_RPyozeY2lvpsYxx2KVNsjazXoF1IjOjGuwlEQIxbIqJ_hPsTDIaAoR9EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Evt skjøtet ledningen med en helt vanlig lysbryter som kan legges bak på TV'en?

 

Takk for hjelpen :)

 

 

 

IMG_0425 2-1.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forhørte meg selv med Panasonic når jeg kjøpte min TV, om hvordan det ville være med garanti ved bytte av plugg på kabelen. Har stikk bak TVen, men pluggen til TVen stikker ut, slik at TVen blir hengende og hvile på selve TVen.

Svaret var at jeg da måtte sende TVen til ett godkjent verksted slik at det ble gjort riktig for å beholde garantien. Hjalp ikke noe med at jeg selv er elektriker og ikke har noe problemer med å bytte ett støpsel på riktig måte.

Utrolig irriterende at de har startet med fastmonterte kabler på TVer, det var ikke slik før. Det vil ikke forundre meg at det er ett EU direktiv som krever det, samme som at det skal være plugg i høyttaler terminalene på en forsterker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Folk vil at TVn skal være flat og montert helt inntil veggen, og da er fastmontert ledning eneste løsningen

De fleste jeg har vært borti så er det innhugg der kabelen tilkobles og den stikker da ikke rett ut bak, så det bygger ikke noe ekstra på grunn av det. Tar ikke mer plass enn HDMI osv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (10 timer siden):

Akkurat hvordan mener du at et vegguttak BAK TVen ville vært mer synlig enn ditt forsøk på å forlenge en kabel som strengt tatt er FAST INSTALLASJON og som du tydeligvis ikke har verken evner eller autorisasjon til å røre?

Hadde TVen vært fastmontert på veggen hadde et skjult støpsel bak vært en flott løsning. Men her skal den da stå på en arm 60cm ut fra veggen, og et støpsel vil være høyst synlig, innfelt eller ikke.

AnthonyEdwardS skrev (6 timer siden):

Fyren har vurdert å skjøte en ujordet strømkabel med det han selv kaller en "lysbryter".. Dette er tydeligvis ikke noen som er hendt til bytte fastmontert installasjon på noe som helst..

Min erfaring strekker seg til å lage lampeledninger, som ikke er veldig langt unna det vi gjør her, men med et annet støpsel. Jeg spør derfor om hjelp. Hvorfor er ikke de to løsningene jeg skisserer, med ledningsbryter eller skjøtestykke, ikke en trygg og god løsning?

icedude82 skrev (5 timer siden):

Jeg ville ha kontaktet lg for å høre om det er mulighet til å skaffe en lengere orginal strøm ledning, ferdig montert med den hvite pluggen som er koblet til inni TVen. 

LG support

Da vil jeg tro at du beholder garantien din på TVen.

Det var LG support som anbefalte å skjøte ledningen, det finnes ikke en lengre utgave originalt.

 

Dubious skrev (3 timer siden):

Folk vil at TVn skal være flat og montert helt inntil veggen, og da er fastmontert ledning eneste løsningen

Løsningen LG har valgt her kunne vært nøyaktig like slank om pluggen i enden var standard C7.

Endret av genser
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 4 uker senere...
On 10/10/2022 at 7:46 PM, morten_ag said:

Fant du noen løsnig? Jeg har nøyaktig samme problem.

Henger meg på denne.

Har ikke noe imot å skøyte kabelen men surt å risikere å miste garantien.

Kjøpte en lampettskøyteledning som midlertidig quickfix men LG har jo av en eller annen syk grunn brukt rundt støpsel selv om tven ikke benytter jord så det går jo heller ikke..

PXL_20221101_193204505.thumb.jpg.a4c364d932850aafeaae1aad92948572.jpg

Så kjempefin løsning med ledning hengende i lufta som ikke bare er litt interessant for unger å nappe ut..

PXL_20221101_193240521.thumb.jpg.9e71db7821e94f431117bfaf933f1dcb.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Henger meg på denne.

Har ikke noe imot å skøyte kabelen men surt å risikere å miste garantien.

Kjøpte en lampettskøyteledning som midlertidig quickfix men LG har jo av en eller annen syk grunn brukt rundt støpsel selv om tven ikke benytter jord så det går jo heller ikke..

PXL_20221101_193204505.thumb.jpg.a4c364d932850aafeaae1aad92948572.jpg

Så kjempefin løsning med ledning hengende i lufta som ikke bare er litt interessant for unger å nappe ut..

PXL_20221101_193240521.thumb.jpg.9e71db7821e94f431117bfaf933f1dcb.jpg

Hva stopper deg egentlig fra å legge den kabelen inn i den kabel kanalen der da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...