Gå til innhold

Ny EU Lovgivning om retten til å reparere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Black-March skrev (På 2.3.2021 den 4.26):

Men kort fortalt, produsenter av elektronikk som kjøleskap, brødristere, vaskemaskiner og TVer må fra nå av forsikre at produktene de selger kan repareres de 10 første årene etter at produktet ble solgt.

Tver særlig LCD og plasma\OLED lar seg neppe reparere lønnsomt også bluerayspiller samt konsoller vil neppe får mulighetene man ønsker. Er mulig med PS6 og Xbox tree er det strømmings bokser istedenfor konsoller.

Sitat

Men de kommer til å prise delene så høyt at det ikke blir verdt å reparere

Tja er vel ikke lønnsomt hvis de får bøter, kan jo være de slutter å produsere også, siden det blir mindre som kjøper noe nytt. Generieltsett bør vel det meste særlig LCD skjerm ha lang nok levetid. Finnes noen som holder i 15 år. Men OLED og plasma er vel særlig innbrenning i skjermen vanlig hvordan løser man det?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er vel fordi apple ikke tjener noe og får dårlig rykte når useriøse verksteder gjør skaden større en bedre.

Ja mange produsenter bruker copyright som måte å hindre folk å vidreutvikle eller å reparere ting fordi man må tjene penger hvis ikke er det ikke lønnsom å selge. Så ja er en del firmaer som bruker slike modeller bevist.

HD DVD kunne leve videre men slik gikk det ikke så da må man fremdeles bruke xbox 360 for å spille av platene.

Selv om man har 4k ultra HD får man ikke spilt av disse platene, mange blueray spillere og forsterker har ikke standard deler som gjør det enklere å oppgradere og fikse, finnes vel noen hifiklubb spesial vare til 22 000 kr eller mere som kan utbygges men for folk flest er det ikke verdt prisen når man får billig DAB forsterkere til rundt under 5000 kr kanskje rundt 2000 kr for utgående modeller.

https://www.hifiklubben.no/nad-c388--bluos-mdc-bundle_1/

Men vet ikke om folk flest ville styrt unna.

Så blir vel enten de øker produktene i pris eller at servicen blir dyrere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (52 minutter siden):

Det er vel fordi apple ikke tjener noe og får dårlig rykte når useriøse verksteder gjør skaden større en bedre.

Ja mange produsenter bruker copyright som måte å hindre folk å vidreutvikle eller å reparere ting fordi man må tjene penger hvis ikke er det ikke lønnsom å selge. Så ja er en del firmaer som bruker slike modeller bevist.

HD DVD kunne leve videre men slik gikk det ikke så da må man fremdeles bruke xbox 360 for å spille av platene.

Selv om man har 4k ultra HD får man ikke spilt av disse platene, mange blueray spillere og forsterker har ikke standard deler som gjør det enklere å oppgradere og fikse, finnes vel noen hifiklubb spesial vare til 22 000 kr eller mere som kan utbygges men for folk flest er det ikke verdt prisen når man får billig DAB forsterkere til rundt under 5000 kr kanskje rundt 2000 kr for utgående modeller.

https://www.hifiklubben.no/nad-c388--bluos-mdc-bundle_1/

Men vet ikke om folk flest ville styrt unna.

Så blir vel enten de øker produktene i pris eller at servicen blir dyrere.

Da får de bare fortsette med Apple Sertifiserte verksteder, så får forbrukere velge om man vil bruke de eller "off brand" verksteder. Samme som om man ville valgt merkeverksted vs Mekonomen på en bil.

Lurer litt på hvordan EU ønsker å gå fram for å unngå at deler blir for dyre, men de har vel muligens en plan får vi håpe

Lenke til kommentar
Sitat

Da får de bare fortsette med Apple Sertifiserte verksteder, så får forbrukere velge om man vil bruke de eller "off brand" verksteder. Samme som om man ville valgt merkeverksted vs Mekonomen på en bil.

Lurer litt på hvordan EU ønsker å gå fram for å unngå at deler blir for dyre, men de har vel muligens en plan får vi håpe

Problemet med mobiler og pcer finnes det mye useriøse verksteder som er så dårlig utført man kan gjøre det selv kostnadfritt, så  ja man kan velge verksted men kan ofte bli dyrt i de verste tilfeller man risikerer garantien blir borte eller at verkstedet ikke tar kostnaden om det viser seg å være dårlig utført og mobilen går i stykker.  Nå er apple bare lite del av markedet. Men mange har utdatert android versjon en chromebook kommer dårlig ut sammen med apple og spill konsoller.

Lenke til kommentar
On 3/5/2021 at 3:03 AM, LMH1 said:

Det er vel fordi apple ikke tjener noe og får dårlig rykte når useriøse verksteder gjør skaden større en bedre.

Det er ingen grunn til å tro Apple's propaganda i dette tilfellet.

 

Selv om Apple har et poeng i at små og useriøse verksteder kan skade deres renomme så er det også viktig å huske på at det finnes veldig mange verksteder som har reparatører som er langt mer kompetente enn Apple's egne "spesialister", for alt Apple selv gjør er jo å "bytte alt" hver eneste gang det er en liten feil på en komponent.

Feks sendte jeg min iPhone for å bytte batteriet for et par år siden, da Apple annonserte at du kunne bytte batterier for 300 kr. Men i stedet for å bytte batteriet for 300 kr fikk jeg beskjed om at jeg måtte bytte hele telefonen i stedet for 4200. Eller at jeg kunne få den tilbake uten batteribytte for 600 kroner.

Fordi at de mente det var noe feil med ladepluggen, som jeg aldri selv hadde opplevd å ha problemer med. Men å bytte ladepluggen? Nei, det går ikke an. De påstod jeg måtte bytte hele telefonen i stedet. Til tross for at det å bytte ladepluggen er noe som er så enkelt at jeg gjorde det selv på en times tid uten erfaring.

Jeg valgte å få telefonen tilbake i samme stand. Men når jeg fikk telefonen tilbake fra "merkeverkstedet" så hadde de faen i meg ikke klart å legge pakningen på telefonen riktig. Så den lå tydelig på utsiden av telefonen. Har faktisk bildet fremdeles. Du kan se pakningen henge på utsiden på toppen av telefonen.

image.thumb.png.5d5dc182aba292b300830ab039f8410f.png

 

På grunn av skaden på telefonen klagde jeg meg til å slippe gebyret, orket ikke å bruke tiden på å gå via forbrukerrådet for å få batteribyttet i stedet. Og ladepluggen som de ikke kunne bytte? Som jeg aldri hadde hatt problemer med tidligere?

 

Den fungerte ikke i det hele tatt når jeg fikk telefonen tilbake, så jeg gadd ikke å krangle med dem og byttet den i stedet selv, det tok meg en times tid.

 

Så det er null grunn til å legge særlig vekt på Apple sine argumenter om useriøse og uprofesjonelle verksteder. Selv om slike absolutt finnes så er Apple's egne verksteder minst like amatørmessige i behandlingen av produktene og tydeligvis ikke kapable til å utføre enkle reparasjoner en gang. Eller så mye som å returnere en telefon i samme stand som de mottok den.

 

Og når du sammenligner Apple's egne verksteder med de tredjeparts verkstedene som bytter en enkelt komponent på et kretskort som det er feil på, i stedet for å bytte hele kretskortet, så ser de rett og slett amatørmessige ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...