Gå til innhold

Får ikke POST på nytt hovedkort B550-I


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har oppgradert pcen min, og satt inn en 5800x med et Asus Rog Strix B550-I gaming hovedkort. Problemet er at jeg ikke får noe POST i det hele tatt, jeg har prøvd å oppdatere BIOS uten at det utgjør noe forskjell. 

Sendte tilbake både CPU og hovedkort til komplett, og fikk prosessor i retur der den har blitt testet i 24t med burn in og er ok, og fikk nytt hovedkort uten noen forklaring på hvorfor. 

Prøvde nå å boote med nytt hovedkort som ikke gikk, før jeg deretter prøvde å oppdatere BIOS, heller ingen POST etter det. 
Den stopper med en rød led lampe på CPU på hovedkortet. 

Lurer på om det er noe med BIOS oppdateringen jeg ikke skjønner eller får til? Kan jo ikke være feil på 2 stk hovedkort.. Jeg har lastet ned nyeste bios fra asus sin side (1803), la den zipa filen på minnepenn, og deretter un-zipet jeg den. Kjørte så rename tool, og la den filen med nytt navn på root på minnepennen. 

Har prøvd cpu1 og 2 på strømfornyningen. Kjører kun nødvendig av hardware, med skjermkortet på esken sin.. Har kun kjøpt nytt hovedkort og cpu, så ram og strømforsyning er det samme. 

Setter pris på alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (13 minutter siden):

Har du fulgt disse instruksjonene?

https://www.asus.com/us/support/FAQ/1038568

Hei,

Ja, har fulgt disse til punkt og prikke. Tom minnepenn med FAT32. Når jeg plugger den i og holder BIOS flashback knappen i 3 sekunder så begynner flashback lyset å blinke i vei. Holder på i en 5 minutter tipper jeg før det slokket. Tar da ut minnepenn og prøver og boote. Får da ingenting på skjermen. 

Lenke til kommentar

Looks good.

Har du gjort clear cmos etter oppdatering av bios?

Sitat

To erase the RTC RAM:1. Turn OFF the computer and unplug the power cord.2. Short-circuit pin 1-2 with a metal object or jumper cap for about 5-10 seconds.3. Plug the power cord and turn ON the computer.

Har du forsøkt bios versjon 1202 og/eller 1401? (Husk clear cmos etter nedgradering).

Hvilken strømforsyning brukes?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (17 timer siden):

Looks good.

Har du gjort clear cmos etter oppdatering av bios?

Har du forsøkt bios versjon 1202 og/eller 1401? (Husk clear cmos etter nedgradering).

Hvilken strømforsyning brukes?

Prøvde det nå med clear CMOS og flere bios versjoner. Funker fortsatt ikke :( 

 

Evga 850 G2

Lenke til kommentar

Med hovedkortet på esken (obs ikke på antistatposen) med kun en minnebrikke i riktig spor, prosessoren og prosessorkjøleren (ta vekk alt annet inkl. ssd'er og skjermkort). Du skal kun ha tilkoblet 24-pin og 8-pin strøm fra strømforsyningen til hovedkortet. Stopper det fremdeles med rød prosessor-led under boot?

 

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 minutter siden):

Med hovedkortet på esken med kun en minnebrikke i riktig spor,  prosessoren og prosessorkjøleren (ta vekk alt annet inkl. ssd'er og skjermkort). Du skal kun ha tilkoblet 24-pin og 8-pin strøm fra strømforsyningen til hovedkortet. Stopper det fremdeles med rød prosessor-led under boot?

 

Ja, slik jeg har testet hele tiden. Prøvd med 2 Minnebrikker også 

Stopper på cpu fortsatt 

Ser at minnebrikkene mine står som støttet (Corsair CMK16GX4M2B3200C16) med versjon 4.23, mens jeg har 4.32, men dette burde vel funke selvom? Når jeg booter så lyser først dram, så stopper den på cpu. Slik jeg har skjønt det skulle den gått igjennom alle sammen? 

Lenke til kommentar
Bjonness406 skrev (11 minutter siden):

med versjon 4.23, mens jeg har 4.32

Dette skal ikke spille noen rolle.

Nei, det skulle ikke stoppet med rød prosessor-led.

Det er på tide å fyre av en henvendelse til komplett med spørsmål om hvilken bios-versjon hovedkortet ble levert med. Mellomtiden kan brukes til å lese spesifikasjonene til strømforsyningen for å se om noe er oversett.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (11 minutter siden):

Dette skal ikke spille noen rolle.

Nei, det skulle ikke stoppet med rød prosessor-led.

Det er på tide å fyre av en henvendelse til komplett med spørsmål om hvilken bios-versjon hovedkortet ble levert med. Mellomtiden kan brukes til å lese spesifikasjonene til strømforsyningen for å se om noe er oversett.

Hei, ser at det står at hovedkortet kommer med BIOS 1004 på lappen på den. 
Skulle derimot vært mulig å oppgradere selvom det er ryzen 5000 serie cpu sånn jeg har forstått det. Tror det er noe med at den ikke får oppdatert ordentlig av en eller annen grunn. 
Bruker USB3 CORSAIR Voyager minnepenn.

Typ slik som det står her: 

 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (43 minutter siden):

Hva er den nevnte 8-pin kabelen merket med?

Er ikke merket noe, er fra cablemod, men det er den som er til cpu, siden den er 4+4 pin og ikke 6+2 pin som den til skjermkortet er. 

Har prøvd en til kabel også uten hell. Strømforsyningen har jeg brukt i flere år, så er nok ikke den som dør nøyaktig når jeg bytter hovedkort. 

Tror selv det har noe med hovedkortet å gjøre, men vansklig å vite. Takk for hjelpen så langt ihvertfall! Er helt tom for ideer selv 

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar
Bjonness406 skrev (5 minutter siden):

Begge er koblet til, har ikke for mye kjølepasta, har sjekket det. 

Prøver å oppdatere bios som jeg skriver ovenfor. 

Etter denne posten burde jeg uansett fått bilde med 1004 BIOS? Rart jeg ikke får POST

Sitat

AMD 5800X Overview

Other features include support for PCIe Gen 4 technology and 3200 MHz DDR4 RAM with compatible motherboards. This processor has a 105W TDP (Thermal Design Power) and does not include a cooling solution. Please note that it does not have an integrated GPU, so a dedicated graphics card is required.

Du har CPU uten skjermkort. Du trenger ett eget skjermkort.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...