Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skade på annen bil


Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan det kan stemme at det er best å benytte forsikring dersom man har fått en liten skade på motparten sin bil ? Min forsikring påstår at om skaden koster meg 12.000 å utbedre så vil jeg utelukkende tjene på å ta det på kasko å betale egenandelen. De sier at man ikke taper så mye bonus som man gjorde tidligere. Stemmer virkelig dette ? Har 75% bonus på 4 år nå. Vil ikke forsikringen også øke i pris ved neste hovedforfall? 

Jeg har alltid hørt via familie medlemmer at små skader er best å ta uten forsikring å gjøre opp, men blir nå i tvil. Trenger derfor råd før jeg foretar meg noe mer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på motparten. Hvis dette er et velfungerende menneske som vil bli ferdig med saken så kan det nok muligens være hensiktsmessig å gjøre en privat deal.

MEN : kjenner du ikke vedkommende, så tar du en stor risiko. Du kan møte på en person som tar imot pengene, og så melder h*n det etterpå til egen forsikring likevel. Med mindre dette er en venn eller familiemedlem så vet du faktisk ingenting om dette.

Så derfor : Kjenner du ikke motparten personlig er det sikreste å ta det på forsikringa.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (1 minutt siden):

Kommer an på motparten. Hvis dette er et velfungerende menneske som vil bli ferdig med saken så kan det nok muligens være hensiktsmessig å gjøre en privat deal.

MEN : kjenner du ikke vedkommende, så tar du en stor risiko. Du kan møte på en person som tar imot pengene, og så melder h*n det etterpå til egen forsikring likevel. Med mindre dette er en venn eller familiemedlem så vet du faktisk ingenting om dette.

Så derfor : Kjenner du ikke motparten personlig er det sikreste å ta det på forsikringa.

Det er ikke en bekjent person men jeg fikk inntrykk av at personen skulle ta takst av skaden å melde tilbake til meg hva dette kostet å fikse. Men nå sier personen at han setter bilen inn på et verksted jeg vet er kostbart. Jeg er ikke nødvendigvis ute etter at det skal være billigst mulig, men ville at han skulle undersøke hva det kostet å fikse. Men nå ser det ut som det bare er å betale eganandel å la forsikringen ta seg av dette. Jeg ble ikke klok på dette for å si det slik. Uansett skulle jeg dra innom verkstedet å betale for reparasjonen så personen kunne ikke stukket pengene i egen lomme. 

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (14 timer siden):

Kommer an på motparten. Hvis dette er et velfungerende menneske som vil bli ferdig med saken så kan det nok muligens være hensiktsmessig å gjøre en privat deal.

MEN : kjenner du ikke vedkommende, så tar du en stor risiko. Du kan møte på en person som tar imot pengene, og så melder h*n det etterpå til egen forsikring likevel. Med mindre dette er en venn eller familiemedlem så vet du faktisk ingenting om dette.

Så derfor : Kjenner du ikke motparten personlig er det sikreste å ta det på forsikringa.

Eller ev. gjøre en skriftlig avtale med motparten. Er det kun småskader så vil det nesten alltid lønne seg å ta det utenom forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar

Bonustap koster mer jo lavere bonus du har fra før. Er man allerede på 75% bonus så taper man 5% (satt i 75% 1år-steget) og det tar 4-5 år før man er tilbake til full. Tar man bonustap når f.eks er på 40% vil bonustapet være 10% og henge ved deg i kanskje 9-10 år før man har nådd toppen, da koster det mye mer og selv litt større skader er rimeligere å finansiere på andre måter.

Gitt at du taper egenandel  pluss 5% av full forsikringspremie i 5 år og du har en "normal" premie er det ikke unaturlig at "cutoff" ligger rundt 12000,-

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...