Gå til innhold

Samsung SpinPoint P80 160GB 8MB cache


Anbefalte innlegg

Bestillte meg en Samsung 160GB harddisk fra komplett.no som jeg fikk i dag.

Jeg har montert den i data'n, satt i ledningene. Men det jeg lurer på er hvordan man skal sette i pin?

 

Jeg har fra før en seagate 40GB harddisk som satt i når jeg fikk data'n. Jeg har tenkt å bruke begge to!

Vil bruke Seagate'n som Master og Samsung'en til Slave. Hvordan skal jeg sette i pin'ene da?

 

Jeg har partisjonert Samsung'en, men den er bare på 31,49GB og skal jo egentlig være på 160GB. Hva skal jeg gjøre?

Tar i mot all hjelp med stor takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung sine disker blir levert med ein fin liten lappe i plastesken som disken låg i. Ein veldig god beskrivelse. Følg den så får du det til.

 

EDIT: Vart kanskje litt snar løsning det. Men sett den som rein slave. Du må kanskje endre på den andre disken til Master W/Slave.

 

Bare husk på at den Master skal vere på enden av kabelen.

Endret av Ulvestad
Lenke til kommentar

På den flate brede kabelen, husker ikke hva den heter. på den er det 2 koblinger, på koblingen lengst ut står det Master og på den koblingen lenger inn står det Slave. Har det noe å si om den koblingen det står Master på er tilkoblet den harddisken som skal være Slave?

Lenke til kommentar
På den flate brede kabelen, husker ikke hva den heter. på den er det 2 koblinger, på koblingen lengst ut står det Master og på den koblingen lenger inn står det Slave. Har det noe å si om den koblingen det står Master på er tilkoblet den harddisken som skal være Slave?

Du får det nok til å virke. Men systemet vil kanskje vere tregere. Gjer ingenting om du bytter om på dei no.

Lenke til kommentar

@Fujitsu Har du prøvd å fylle opp over de 31,49GB med data? Jeg har samme disk og riktig størrelse vises både i bios og i WinXP(SP1), men når brukt kapasitet overstiger ca 31,49GB henger windows og jeg hører "dunke lyder" (kan vel beskrives som om lesehodene skulle stå og slå i noe). Det ender med BSOD (Blue Screen Of Death)/memory dump.

 

Hadde satt veldig pris på om noen kunne hjelpe meg. :(

 

 

Specs:

  • WinXP SP1
  • Hovedkort: MSI K7T Turbo2 med bios v3.6 (nyeste)
  • VIA 4in1 v4.51

Innstillinger:

  • Jumper satt til slave, dvs jumper er tatt bort.
  • Alle 149.05GB er i èn partisjon (Basic NTFS)

Annet:

  • Samme lyd (ett dunk) kommer også av og til når jeg er inne i Windows.
  • Har prøvd å kopierer filene til disken både fra en annen disk og fra cd-rom, men resultatet er det samme.
  • Har prøvd annen IDE kabel
  • Mulig hovedkortet er for gammelt, men Samsungs verktøy ("Disk Manager") for å komme rundt dette støtter bare opp til 137GB (ny versjon skal komme snart).

Jeg begynner å gå tom for idèer og steder å søke etter hjelp, så alle forslag mottas med takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...