Gå til innhold

førerkortbeslag med feil avhør


Jan Erik2002

Anbefalte innlegg

NorthugJr skrev (7 timer siden):

Hva var farten dem ville ta deg for? Ble også «tatt» av politiet en gang, klokka 04:30 andre påskedag eller noe sånn... Skulle til Trysilfjellet å kjøre på ski, og ble stoppa i en 50-sone da politiet kom fra en sidevei vinkelrett på meg. De kastet seg etter med blålys og jeg fikk den ene reprimande etter den andre. Innrømmet at jeg hadde kjørt i 60, på speedometeret men de mente jeg hadde kjørt i 80-90, noe som ikke var sant. Det ble bare ord mot ord ettersom de ikke hadde målt meg (jeg stoppet på en busslomme med en gang jeg så at de kastet seg etter) og ettersom jeg selvsagt ikke kjører med promille dro jeg videre. 

Et par uker etter jeg fikk lappen (dette er nå maange år sida) opplevde jeg noe lignende, dog jeg kjørte mye fortere enn førerkortbeslag i 80 sona (ung og dum). Politiet hadde sett oss fra en sidevei, kom etter med blålys og prøvde å få meg til å si hvor fort jeg kjørte. Jeg sto på mitt og sa 80, han prøvde seg på at både jeg og han visste det ikke var tilfelle, men han ga seg til slutt da han skjønte han ikke kom noen vei 😛

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trolljegeren skrev (3 timer siden):

Jeg vet hva loven sier, men først sier du at han har kjørt altfor for, deretter sier du jo at han ikke har kjørt altfor fort, for han mister ikke lappen engang.

Jeg har ikke skrevt at han ikke har kjørt altfor fort. At man ikke mister lappen betyr ikke at man ikke har kjørt altfor fort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
^fmj skrev (17 minutter siden):

Jeg har ikke skrevt at han ikke har kjørt altfor fort. At man ikke mister lappen betyr ikke at man ikke har kjørt altfor fort.

Om man ikke mister lappen, så har man ikke kjørt spesielt fort. Under 116km/t i en 80 sone er tross alt ikke fort, ei heller er 86 km/t i en 60-sone det.

Lenke til kommentar
Trolljegeren skrev (18 minutter siden):

Om man ikke mister lappen, så har man ikke kjørt spesielt fort. Under 116km/t i en 80 sone er tross alt ikke fort, ei heller er 86 km/t i en 60-sone det.

Ligger man i 110-115 på en vanlig lokal svingete riksvei som har 80 sone vil jeg påstå at du kjører alt for fort.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FiveInline skrev (26 minutter siden):

Ligger man i 110-115 på en vanlig lokal svingete riksvei som har 80 sone vil jeg påstå at du kjører alt for fort.

For en uerfaren sjåfør så fremstår det nok altfor for. På godt føre er 110-115 på en landevei helt uproblematisk. Dog sjeldent at man kjører så fort på svingete vei, det gjøres hovedsakelig på rette strekninger.

Lenke til kommentar

Spørs kva som er meint med svingete veg, men du skal køyre på landeveg som har særleg godt doserte svingar om det skal være forsvarleg å ligge i over 110 km/t, det er tross alt snakk om 40% raskare en tillat makshastigheit.
Om det med svingente veg berre er meint slakke kurver så kan eg være med på at det totalt sett ikkje utgjer ein spesielt stor fare å ligge i slik hastigheit om sikt og føreforhold også er greie.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 minutter siden):

Spørs kva som er meint med svingete veg, men du skal køyre på landeveg som har særleg godt doserte svingar om det skal være forsvarleg å ligge i over 110 km/t, det er tross alt snakk om 40% raskare en tillat makshastigheit.
Om det med svingente veg berre er meint slakke kurver så kan eg være med på at det totalt sett ikkje utgjer ein spesielt stor fare å ligge i slik hastigheit om sikt og føreforhold også er greie.

Man kjører jo uansett etter forholdene. Det finnes mange landeveier der det knapt er mulig å holde mer enn 60 pga kurvene, uten at strekningen er regulert til 60-sone. Jeg snakker åpenbart om strekninger der det er mulig å holde 110-115 uten å være nødt til å bruke motgående felt i veibanen. Det er kanskje et ukjent fenomen for de som er vant med vestlandsveier, men spesielt på det indre Østlandet går det helt fint å ligge i slike hastigheter uten at det er uforsvarlig.

Zeph skrev (10 minutter siden):

Kva som er opplevd for fort eller ei for den enkelte betyr ingenting. Er du over fartsgrensa så går det for fort. Så er det sjølvsagt forskjell på 5 km/t og 50 km/t over grensa, men begge delar er for fort.

Det går for fort i henhold til loven, ja. Det er likevel absolutt relevant hva som er opplevd for fort for den enkelte. Jeg har kjørt i 150 på en landevei jeg, fordi føret og og veien tilsa at det gikk helt fint.

Tankegang som din tilsier at du er kriminell fordi du har feilparkert. Verden er ikke svart-hvit.

Lenke til kommentar
Trolljegeren skrev (2 timer siden):

Om man ikke mister lappen, så har man ikke kjørt spesielt fort. Under 116km/t i en 80 sone er tross alt ikke fort, ei heller er 86 km/t i en 60-sone det.

Tror mange vil være uenig i det, jeg forstår ikke helt begrunnelsen. Hvorfor syns du ikke at 36 km/t over fartsgrensen er å betrakte som for fort?

Trolljegeren skrev (54 minutter siden):

Man kjører jo uansett etter forholdene. Det finnes mange landeveier der det knapt er mulig å holde mer enn 60 pga kurvene, uten at strekningen er regulert til 60-sone. Jeg snakker åpenbart om strekninger der det er mulig å holde 110-115 uten å være nødt til å bruke motgående felt i veibanen. Det er kanskje et ukjent fenomen for de som er vant med vestlandsveier, men spesielt på det indre Østlandet går det helt fint å ligge i slike hastigheter uten at det er uforsvarlig.

Det går for fort i henhold til loven, ja. Det er likevel absolutt relevant hva som er opplevd for fort for den enkelte. Jeg har kjørt i 150 på en landevei jeg, fordi føret og og veien tilsa at det gikk helt fint.

Tankegang som din tilsier at du er kriminell fordi du har feilparkert. Verden er ikke svart-hvit.

Å forsvare en hastighet på 150 km/t på en norsk landevei fremstår som direkte uansvarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (59 minutter siden):

I dette tilfellet er det snakk om å kjøre for fort iht. loven. 

Og da er det i grunn intet å diskutere.

^fmj skrev (13 minutter siden):

Tror mange vil være uenig i det, jeg forstår ikke helt begrunnelsen. Hvorfor syns du ikke at 36 km/t over fartsgrensen er å betrakte som for fort?

Fordi det avhengig av vei, vær, føreforhold, trafikk, bil og sjåfør kan være totalt uproblematisk.

^fmj skrev (14 minutter siden):

Å forsvare en hastighet på 150 km/t på en norsk landevei fremstår som direkte uansvarlig.

Nødetatene gjør det daglig. Er nødetatene direkte uansvarlige da? Eller blir bilen magisk av lysene på taket?

Lenke til kommentar
Trolljegeren skrev (27 minutter siden):

Og da er det i grunn intet å diskutere.

Fordi det avhengig av vei, vær, føreforhold, trafikk, bil og sjåfør kan være totalt uproblematisk.

Nødetatene gjør det daglig. Er nødetatene direkte uansvarlige da? Eller blir bilen magisk av lysene på taket?

Sidestiller du deg selv med nødetatene? Hvis spørsmålet er om jeg mener det er uansvarlig at jeg uten opplæring skulle kjørt en ambulanse i 150 km/t så er svaret et rungende ja. En ambulanse er vel også modifisert vil jeg anta, andre kan kanskje si noe om det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
^fmj skrev (15 timer siden):

Sidestiller du deg selv med nødetatene? Hvis spørsmålet er om jeg mener det er uansvarlig at jeg uten opplæring skulle kjørt en ambulanse i 150 km/t så er svaret et rungende ja. En ambulanse er vel også modifisert vil jeg anta, andre kan kanskje si noe om det.

Jeg sidestiller kompetansen min ja, og hvem har sagt jeg ikke har opplæring?

Modifisert. Tror du ikke en Audi med 300HK som er laget for å kjøre på autobahnen tåler å kjøre i skarve 150 km/t?

Lenke til kommentar

Ein del av problemstillinga rundt fartsgrenser er at du må rekne med at det kjem eit køyretøy motsatt veg i samme hastigheit, då forsvinn sikkerheitsmarginane fort. 

Ei ambulanse kompanserer for denne risikoen ved å gjere seg sett og høyrt, då vil bilen som kjem i mot sette ned farta for å gi ambulansen plass. Det å bli sett og høyrt reduserer også faren for at andre langs vegen lager farlege situasjonar. Ikkje det at ambulanser køyrer så fort, 150 km/t er nok uvanleg for ei ambulanse også på motorveg. På svingete vegar handlar det meir om å bli slept fram enn å køyre fort. Det vintigaste for ambulansen er å kome fram til der pasienten er, deretter så prøver ein å kome fram raskt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er eit viktig poeng. Om eg køyrer i 80 km/t og kolliderer fordi ein anna bil kjem over i mitt felt, utan at eg gjorde noko feil, så er sannsynet for livstruande skadar og dødsfall langt mindre enn om eg kjørte i 120km/t. Det hjelper aldri så lite kor dyktig sjåfør eg er dersom ein anna trafikkant forårsakar ulykka. Då er han skuld i kollisjonen, men eg skuld i at det vart større skadar pga. for høg fart. Ikkje ser eg på meg sjølv som feilfri heller og alle kan gjere ein feil som fører til ei ulykke i 120 km/t.

Så om du møter ein familiebil med born i, der far er litt trøytt og bilen glir over i ditt kjørefelt, i 80 km/t. Du kjem susande i 120 km/t og har ikkje sjanse til å avverge. Kva kjensle hadde ein hatt etterpå, om ein skulle overleve?

Køyr så fort du vil under kontrollerte forhold på bane, men i trafikken følgjer du reglane, om ikkje for din eigen tryggleik så for alle andre sin. Eg skulle gjerne sett at det var fleire fotoboksar og fartskontrollar.

Endret av Zeph
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

På alle veier jeg vet om som er laget for 100+ så er det midtdelere.

Som heller ikkje er noko garanti for at ein ikkje kan ta livet av andre ved å køyre for fort. I tillegg var det bla. snakk om landeveier her oppe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...