Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kronisk elveblest


Gjest 3613d...9a9

Anbefalte innlegg

Gjest 3613d...9a9

Noen her som har kronisk urticaria (elveblest)? Jeg har hatt dette i ca halvannet år nå, ingen tegn til forbedring enda... Har en type «cholinergisk urticaria», altså varme-utløst. Nå bruker jeg telfast 180mg x2 morgen og kveld. Har fremdeles symptomer, men tablettene tar kløen. 
 

Lurer på hva andre folk bruker for å bli HELT kvitt symptomer, om det er mulig? Legen min sa at det fins en injeksjon som heter Xolair, noen som bruker dem og har hatt noe effekt av det? 
 

Forstår at utløsende årsak og hvordan elveblest utarter seg varierer stort fra person til person, men jeg vil høre andres erfaringer uansett. 

Anonymous poster hash: 3613d...9a9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xolair (Omalizumab) er det mest anbefalte legemiddelet mot kronisk urtikaria. Legemiddelet reduserer signifikant kløe og hevelser sammenlignet med de uten legemiddelet, samt at det bedrer søvnen, og totalsett øker livskvalitet - altså livskvalitet målt i Dermatology Life Quality Index (DLQI). 

 

Medline ®  'Chronic spontaneous urticaria: Treatment of refractory symptoms.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest f7534...32f

80925F7C-384C-4068-BA39-AFCDA2C2262A.thumb.jpeg.57e14b469437041da03178af7b93bd27.jpegEr det noe ala dette du har? Jeg har vært til legen selv to ganger uten at de har funnet ut hva det kan være. Blodprøvene mine slo ut på allergi, men vet ikke i så fall hva jeg er allergisk mot. Mulig jeg har kronisk elveblest også. Jeg tar zyrtec som gjør det samme til meg. Altså tar knekken på det aller meste av kløingen, men problemet er der ennå. Spess kanskje etter dusjing og når jeg blir litt varm.

Anonymous poster hash: f7534...32f

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Har selv brukt Telfast uten helt gunstig resultat. Har utslag på trykk og varme. Via hudavdeling Haukeland fikk jeg 40 mg Loratadin daglig. Det ga en kraftig forbedring. Det er en høy dose, men veldig effektiv, spesialt på varmedelen. Har likevel et ønske om å prøve Xolair. Den er veldig dyr og vanskelig å få lov til å bruke. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...