Gå til innhold

Hvorfor nordmenn får færre barn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, Thomas_H said:

Yes, det har blitt ekstremt mye dyrere å kjøpe bolig enn når mine foreldre skulle inn på markedet på sent 80-tallet. Nå er det vel fort 6x snittinntekt for en ettroms i Oslo..

På 70-tallet mener jeg å huske at det bare var ÉN årsinntekt for å kjøpe seg en typisk leilighet i et borettslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ratleto skrev (8 minutter siden):

På 70-tallet mener jeg å huske at det bare var ÉN årsinntekt for å kjøpe seg en typisk leilighet i et borettslag.

Da måtte man vel søke staten om lov til å kjøpe. Hele boligmarkedet var vel statlig regulert? Mener at rentene var også ganske heftige. Dette vedvarte vel til langt ut på 90-tallet.

Fun fact: Jeg besøkte Kazakhstan for noen år siden. Der fortalte noen lokale meg, at de også slet med lav befolkningsvekst. Så myndighetene gir gratis bolig til alle som får 10 barn (!). Snakk om motivasjon. Men stakkars alle mødre som prøver å nå det magiske tallet 10. Usikker om det fremdeles er slik. Hørte om noe lignende med Mongolia. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Kris85 said:

Da måtte man vel søke staten om lov til å kjøpe. Hele boligmarkedet var vel statlig regulert? Mener at rentene var også ganske heftige. Dette vedvarte vel til langt ut på 90-tallet.

Det kan godt hende. Jeg har bare hørt om dette via andre, ikke lest meg opp på det. Men jeg vet rentene var ganske tøffe, ja. 16% og sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror bare kvinner har blitt smartere med mer likestilling og ser at lykken i livet er ikke alltid i barn, hus og hytte som ofte kvinner blir forspilt i foreldrene deres sine rosa drømmer.

Flere kvinner velger bort få kroppen ødelagt av fødsler også, de ser også alle negative aspekt med tanke på jobb, utdanning med mer.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Innbyggartalet stig jamnt og trutt uansett. Det er kanskje innvandring som bidreg litt, men det er positivt at det kjem færre nye til verda. Kloden slit allerie med dei som er her.

Japan har flata ut, og jo fleire land som kjem der jo betre. Til og med David Attenborough sa i sin film A Life On Our Planet at ein stogga befolkningsvekst er ein av tinga som kan bidra mest til å hjelpe klimasaken.

Dei som har det godt og trygt i livet får færre born, så at fødselstala er synkande i Norge er i så fall ei gladsak.

Harald Eia forklarte litt rundt dette i ein av episodane av Sånn Er Norge på NRK.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kroppsfikseringen med plastiske operasjoner både her og der, kan nok være en av årsakene til at kvinner velger bort barn. Det er et ekstrem fokus på utseende, både blant kvinner og menn. Det går nok fint en stund å lure seg selv, men så har man blitt gammel likevel, selv uten nattvåk og barnemas. Og da er det mange som angrer på at de ikke fikk barn.

En del kvinner har sett mødrene sine legge karrieren på hyllen og blitt hjemmeværende med begrensede muligheter og ønsker en annen fremtid. Men nå er det likestilling og man deler på oppgavene. Kvinnelige toppsjefer har likevel ofte au pair, så barn tar tid.

For ca. 15 - 20 år siden var det status å få 3 barn, så noe må ha skjedd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Her er to liv, velg ett:

12 000 kroner å bruke på akkurat hva du vil, hver måned
Hobbykveld mandag og onsdag og fredag formiddag, tid til å være med venner hver helg, mulighet til å besøke slekt annenhver helg.
Fri til å gjøre hva du vil hver dag før eller etter jobb.
30 minutter husarbeid hver dag
3 dager sykefravær årlig fra jobb, hvorav 0 omgangssyke eller influensa
Stesshodepine 1-3 ganger årlig
Funger optimalt på jobb 90% av tiden, akseptabelt 10% av tiden
Vær i stand til å kunne flytte om du får en bedre betalt jobb uten å trenge å tenke deg om
Tren så mye du vil i løpet av uken og når det passer deg
Spar X tusen i måneden i fond, og få barn om ~10 år når fondet bikker 2 millioner.

---

2 000 kroner å bruke på akkurat hva du vil, hver måned
Ingen hobbier ut over barnas, tid til å være med venner hver 30. uke. Tid til begravelser.
Bare tid til å besøke slekt et par ganger i året, og helst i ferien.
Ta fri fra jobben i høst og vinter og påskeferien.
Få 1000 kroner mindre i lønn 6 måneder i året på grunn av planleggingsdager.
Få 4000 kroner mindre i lønn på grunn av nødvendige fridager på grunn av stengt barnehage eller skole
1 time 30 minutter husarbeid hver dag, 1 time lekser med barna hver dag
14 sykedager hvert år, hvorav to ganger omgangssyke, to ganger barnets omgangssyke, og en gang influensa
Stresshodepine et par ganger i måneden
Funger optimalt på jobb 40% av tiden, akseptabelt 50% av tiden, så lavt at du er flau og oppriktig redd for å få tilsnakk 10% av tiden, på grunn av søvnmangel eller bekymringer for barnet eller barnets sykdom
Vær pinlig klar over at du gjør en dårligere jobb fordi du har barn, og at du går glipp av mulige forfremmelser, og ikke kan få bedre betalte jobber og blir forbigått

Lenke til kommentar

Mange ønsker seg barn for å slippe friheten det er å ikke ha barn. Nå tenker du kanskje "huh" - men det å få barn, er en ganske safe tilværelse som samfunnet er bygget rundt. Det er alt for mange som ikke takler frihet - som går rundt som hodeløse høns. Mange forsetter gjerne samme livsstil de hadde som ungdom. Med cola, chips & Netflix med joggebuske på sofaen. Flatfylla i helgene og påsketur til Hafjell med de to venninnene du har igjen som ikke har barn. 😜 Uten spesielle mål her i livet lager man seg en rutine basert på ting man går lei av. 

Det er kanskje derfor folk av type middelklasse og minus - ofte ønsker seg barn tidlig. De med høy utdannelse og høy intellektualitet (ja, det er bevist at de som får mange barn har lavere IQ enn de som velger å vente med barn) - har nok lettere å lage et litt mer langsiktig program for livet. Enten det består av karriere, ønske om å bli kapitalsterke, eller som mange gjør nå, leve som nomade fra sted til sted - uten å ha en fast tilhørighet til en bestemt plass.  

Med et barn så har du allerede en timeplan for de neste 18 årene av livet. Du kan ikke flytte, du må skape et lokalt nettverk. Du blir kompis/venninne med dine barns venners foreldre. Det er henting i barnehage, NRK Super, foreldremøter, familievennlige charterturer. "Pappamagen" strutter. Utsende og egenpleie blir nedprioritert. MEN - du har et liv der du gjør stort sett det alle andre gjør. Mennesker er vanedyr - og med barn blir det ytterst vanskelig å komme seg ut av "Kaptein Sabeltann & Co".

Jeg tenker at det ene er ikke noe bedre enn det andre. For de som ønsker et enkelt, forutsigbart og trygt såkalt "A4-liv" med unger, stasjonsvogn og Legoland. Flott det. De som velger å følge sin egen sti. Det er også flott det. 

Også har vi disse folka da..... Vi kjenner vel alle noe sånne.

4e39e4819b2f2ce766bbcdca55643825ab76e7a9

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (38 minutter siden):

...

Her er to liv, velg ett:

12 000 kroner å bruke på akkurat hva du vil, hver måned
Hobbykveld mandag og onsdag og fredag formiddag, tid til å være med venner hver helg, mulighet til å besøke slekt annenhver helg.
Fri til å gjøre hva du vil hver dag før eller etter jobb.
30 minutter husarbeid hver dag
3 dager sykefravær årlig fra jobb, hvorav 0 omgangssyke eller influensa
Stesshodepine 1-3 ganger årlig
Funger optimalt på jobb 90% av tiden, akseptabelt 10% av tiden
Vær i stand til å kunne flytte om du får en bedre betalt jobb uten å trenge å tenke deg om
Tren så mye du vil i løpet av uken og når det passer deg
Spar X tusen i måneden i fond, og få barn om ~10 år når fondet bikker 2 millioner.

---

2 000 kroner å bruke på akkurat hva du vil, hver måned
Ingen hobbier ut over barnas, tid til å være med venner hver 30. uke. Tid til begravelser.
Bare tid til å besøke slekt et par ganger i året, og helst i ferien.
Ta fri fra jobben i høst og vinter og påskeferien.
Få 1000 kroner mindre i lønn 6 måneder i året på grunn av planleggingsdager.
Få 4000 kroner mindre i lønn på grunn av nødvendige fridager på grunn av stengt barnehage eller skole
1 time 30 minutter husarbeid hver dag, 1 time lekser med barna hver dag
14 sykedager hvert år, hvorav to ganger omgangssyke, to ganger barnets omgangssyke, og en gang influensa
Stresshodepine et par ganger i måneden
Funger optimalt på jobb 40% av tiden, akseptabelt 50% av tiden, så lavt at du er flau og oppriktig redd for å få tilsnakk 10% av tiden, på grunn av søvnmangel eller bekymringer for barnet eller barnets sykdom
Vær pinlig klar over at du gjør en dårligere jobb fordi du har barn, og at du går glipp av mulige forfremmelser, og ikke kan få bedre betalte jobber og blir forbigått

Jeg hadde det første livet (sånn ca 😛) , og har nå det andre. Slitsomt? Ja, men jeg angrer ikke et sekund.

Jeg fungerer helt fint på jobb, og vi sitter igjen med langt mer enn 2000kr i måneden.

Ikke direkte til deg, men at folk vil være ungkarer hele livet er for meg uforståelig.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tre barnehagebarn og ut i fra min erfaring, må man få ungene tidlig. Jeg fikk tre før 30, og nå 30+, kjenner jeg at det er for slitsomt 🤣 nå vil jeg ikke mer..men du vet aldri. Plutselig savner jeg det. Man glemmer fort de søvnløse nettene og omgangssyken. Og sjeldent noen angrer å ha fått barn.
Det finnes ikke perfekt timing, noe vil alltid mangle eller kunne vært bedre. Så bare gå for det!
Og til dere som setter opp fordeler og ulemper med å få barn: ingenting kan måle seg med det mest dyrebare skattet som fins 🥰

Bare sånn litt mine tanker rundt dette. 
Men i det store og hele, jeg er enig, ja, det burde bli gjort mer attraktivt å få barn fra staten sin side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Jeg tror bare kvinner har blitt smartere med mer likestilling og ser at lykken i livet er ikke alltid i barn, hus og hytte som ofte kvinner blir forspilt i foreldrene deres sine rosa drømmer.

Flere kvinner velger bort få kroppen ødelagt av fødsler også, de ser også alle negative aspekt med tanke på jobb, utdanning med mer.

Ingen står i veien for at kvinner skal skaffe seg en mastergrad, den er man typisk ferdig med ved fylte 23, 7 år under alderen kvinner får barn idag.
Nå er jo ikke en hjemmeværende flittig mor akkurat forbildet jenter blir presentert med i miljø og media.
Det ''forbildet'' er Cardi B og Sophie elise.

Ikke bare er barn givende, og gunstig for de 50 årene du kan leve med selvstendige unger.
Det er bokstavelig talt meningen med livet, og essensielt for menneskers overlevelse.

grovetussen skrev (29 minutter siden):

Det er nå en sannhet med modifikasjoner... 25% glede og 75% stress, bekymring... 

Virker som at mange i tråden her enten har ikke barn, er dårlig forelder, eller er eksepsjonelt ego-overfladisk(dvs ser ikke glede i annet enn personlig nytelse, det overfladiske, og fysiske). 
Virker som at folk har møtt ett par ræva unger/øyeblikk, og så sitter det fastlimt som hva unger er.

For all del, lev 70 år til med de samme prioriteringene som en 15-åring, drikking, image, og runking/puling.

Endret av Alexander4840
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (43 minutter siden):

Det er kanskje innvandring som bidreg litt, men det er positivt at det kjem færre nye til verda.

Hvis du er opptatt av bevaring av det norske språket, plager det deg da ikke at det kan komme et intervju med "den siste norske nordlendingen", og trolig seinere "den siste nordmannen"? 

"Dagens krav" til et familieliv innebærer en rekke ting. Moderne krav. Tror det er vanskelig å holde bra nok orden på en åttebarns barneflokk i dag, dvs ha rene nok klær, nye nok klær til alle, og tørkede neser på alle. Nok plass i bil og bolig.. I tillegg har det vært en sakte utvikling fra arrangerte ekteskap i tenårene, til dagens opplegg der en del forblir enslige (kanskje ikke uten press fra familie og venner om å skaffe seg en familie).  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...