Gå til innhold

Nikola viser at deres elektriske lastebil er klar for veien


Anbefalte innlegg

oophus skrev (På 8.3.2021 den 1.42):

Tesla startet opp som firma i 2003 (Elon Musk hoppet inn i 2004). Nikola startet opp i 2016. Tidsaspektet må selvfølgelig taes med inn her, for på dette tidspunktet (0-4 år) så hadde ikke Elon Musk gjort stort forutenom å krangle med de som startet opp Tesla for å få ta over. Til og med Roadster #001 tok han fra Eberhard. Så kjapt EM tok over, så sparket han 25% av folkene som var der, og bygget opp en "Yes, man" kultur og fikk fjernet de som var uenig med han. Både Eberhard og Terpenning sa at de ble tvunget ut av sitt eget firma.

Så nei, jeg syns ikke sammenligningen er særlig drøy. EM var jo tross alt et slags forbilde for TM virket det som, og han prøvde å følge de samme fotsporene. 

Milton har ikke levert en dritt forutenom en idé som både Toyota og Hyundai samt H2Bus nå følger (i tillegg til ulike studier og konklusjoner som f.eks her nå i ettertid: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/com20200789.pdf), men Nikola som firma vil det. De har penger nok til å se Nikola TRE bli levert til kunde om ca et år, og har folk i arbeid - samt så betaler dem regningene sine. Til og med oljefondet våres her i Norge har kjøpt seg opp i Nikola med en eierandel på 4,44%, så noe riktig gjør dem. 

Musk hadde allerede ved oppstarten av Tesla hadde levert produkter med suksess over lang tid. Tesla var ikke hvor han startet.

At Musk som absolute største investor i Tesla tar grep for å skape suksessen som Tesla har blitt er ikke akkurat uvanlig. Det gir som regel negative utslag for noen og positive for andre. Både Eberhard og Terpenning kom ut av Tesla med flere penger enn de gikk inn med så langt jeg har fått med meg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Birger- skrev (1 time siden):

Musk hadde allerede ved oppstarten av Tesla hadde levert produkter med suksess over lang tid. Tesla var ikke hvor han startet.

Han tjente penger på .com boblen og hadde enormt med flaks. 

 

-Birger- skrev (2 timer siden):

At Musk som absolute største investor i Tesla tar grep for å skape suksessen som Tesla har blitt er ikke akkurat uvanlig. Det gir som regel negative utslag for noen og positive for andre. Både Eberhard og Terpenning kom ut av Tesla med flere penger enn de gikk inn med så langt jeg har fått med meg.

Grep som å stjele #001 produksjonen av første Roadster som egentlig tilhørte Eberhard? Grep som å fjerne de som startet firmaet? Eberhard og Terpenning saksøkte Musk, så noen god stemning var det så absolutt ikke. Musk måtte til og med gå rettens vei for å få forandret historien rundt hvem som startet firmaet. 

Tesla er en historie om "timing". Subsidiene man plutselig fikk tilgjengelig, gjorde at Tesla som firma kunne overleve. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Tja, han eide 11,7% av Paypal. Dette solgte han til $100 mill.

I dag er Paypal verdt $265 mrd og hans andel ville være verdt rundt $31 mrd.

Han ble tvunget ut av Paypal. Det at Paypal har gjort det bra, har ingenting med Musk å gjøre. Hans kode fra X.com måtte de skrote tross alt og skrive på nytt. 
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, oophus said:

Han ble tvunget ut av Paypal.

Kanskje det. Det høres mer ut som uflaks enn flaks.

10 minutes ago, oophus said:

Det at Paypal har gjort det bra, har ingenting med Musk å gjøre. Hans kode fra X.com måtte de skrote tross alt og skrive på nytt. 

Det er ikke tilfeldig at man blir største aksjonær i et stort tech-selskap. Det er et resultat av å ha gjort mange riktige valg.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Kanskje det. Det høres mer ut som uflaks enn flaks.

 Han ble kastet ut, og arbeidet hans slettet og kodet om på nytt, siden det var umulig/vanskelig/tungvindt  å bygge videre på. 

Hva var uflaks med det? 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Det er ikke tilfeldig at man blir største aksjonær i et stort tech-selskap. Det er et resultat av å ha gjort mange riktige valg.

Det var mange "riktige valg" som ble gjort rett rundt .com boblen. Angående EM så hadde han flaks/bra timing. X.com ble sammenslått med Confinity på rett tidspunkt. Koden måtte gjenskrives og EM ble kastet ut. 

Han prøvde det samme han gjorde i Tesla med Paypal. Han prøvde også der å få CEO tittelen og ta over, men han fikk det ikke helt til. Det gjorde han i Tesla med penger han fikk ut fra X.com merger. 

 

Endret av oophus
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
uname -i skrev (På 4.3.2021 den 17.48):

Ja, det var en generell betraktning om hele historikken til Tesla. Men dette under er veldig, veldig spesifikt og ble framsatt uten forbehold.

"From our standpoint, if you fast forward a year, maybe a year and three months, but next year for sure, we'll have over a million robotaxis on the road."

Det var et forbehold om at de ikke alltid har ting klart tid planlagt tid. Dette velger du se bort ifra. Vi vet hvorfor.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 5.3.2021 den 23.28):

Det er ikke løgn kun fordi du ikke gidder undersøke. Gir jeg deg en link, så verken unnskylder du deg, eller leser linken. 

EM har omtalt hvorfor Semi er forsinket flere ganger. 

Du har sagt han tar feil. Jeg bare spør hvilke argument du mener han har som er feil. 

På pumpingen? Det foregår omtrent ukentlig i disse dager. DOGE opplegget var jo trist å være vitne til. 

Her er grunnen til at jeg ikke gidder bruke tid på å finne kilder til deg. Jeg har gjort det en titals ganger før på ting alle vet, og du leser dem ikke, eller kommer med slikt som dette. 

Mao, ingen konkrete kilder eller noe slikt. Bare prøver å stikke av fra påstander som åpenbart er falske. Hadde de ikke vært det, hadde du hatt kilder.  

oophus skrev (På 8.3.2021 den 1.42):

Tesla startet opp som firma i 2003 (Elon Musk hoppet inn i 2004). Nikola startet opp i 2016. Tidsaspektet må selvfølgelig taes med inn her, for på dette tidspunktet (0-4 år) så hadde ikke Elon Musk gjort stort forutenom å krangle med de som startet opp Tesla for å få ta over. Til og med Roadster #001 tok han fra Eberhard. Så kjapt EM tok over, så sparket han 25% av folkene som var der, og bygget opp en "Yes, man" kultur og fikk fjernet de som var uenig med han. Både Eberhard og Terpenning sa at de ble tvunget ut av sitt eget firma.

Nikola har en lengre historie enn det. Nikola var bare siste variant av en svindel Milton hadde prøvd seg på lenge, ved å "satse på" ulike "miljøvennlige løsninger". Før hydrogen var det vel naturgass. Nikola ble også grunnlagt i 2014.

På den motsatte siden har du Elon Musk som hjalp Tesla med å komme i gang, og som så bestemte seg for å lede selskapet selv da han så at det de prøvde på ikke kom til å fungere. Og det er ingen "Yes, man"-kultur, men derimot en åpen og ganske flat struktur der han er mer enn åpen for andres ideer.

Dessuten var ikke Tesla det første selskapet Musk var med å hjelpe i gang eller starte.  

oophus skrev (På 9.3.2021 den 9.50):

Han tjente penger på .com boblen og hadde enormt med flaks. 

Musk må ha hatt fryktelig mye flaks som har bygget så mange suksessrike selskaper.

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Ennå en stor-investor selger seg ned i Nikola (etter GM og Bosch) og dermed setter ennå en spiker i kista til Nikola. Denne gang er det Koreanske Hanwah og de kvitter seg med aksjer til en verdi av 181 millioner USD.

Verdien til NKLA har nå falt til under en fjerdedel av toppen for 9 måneder siden.

Ja, det er nesten litt tragikomisk å tenke tilbake på det innbitte forsvaret av svindleren Milton som var her før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 timer siden):

Det var et forbehold om at de ikke alltid har ting klart tid planlagt tid. Dette velger du se bort ifra. Vi vet hvorfor.

Ikke bare ble det 0.0 robo-taxier i 2020 i motsetning til de 1 million som ble lovet. Tesla har bekreftet til myndighetene at det de driver med bare er Level 2 førerassistentsystemer(Tesla bløffer markedet og publikum om L5 og forteller sannheten til myndighetene i brev som gravende journalister må lete fram.)

På toppen av dette så er det videoer av deres såkalte Full Selvkjøring som viser at sjimpansen Julius ville gjort en bedre jobb, en flause så stor at Elon Musk stopper den livsfarlige testingen av den eksisterende FSD-versjonen. Sannsynligvis for å komme myndighetene i forkjøpet.

Men en ny versjon som fikser alt er selvfølgelig rett rundt hjørnet. Som så mange ganger før. Og det vil du tro på. Som så mange ganger før.

Selv på r/teslamotors så blir dette latterliggjort. Ekkokammeret ditt blir stadig trangere.

Tesla's "Full Self Driving" Beta Is Just Laughably Bad and Potentially Dangerous If you think we're anywhere near fully autonomous cars, this video might convince you otherwise.

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, uname -i said:

Ikke bare ble det 0.0 robo-taxier i 2020 i motsetning til de 1 million som ble lovet. Tesla har bekreftet til myndighetene at det de driver med bare er Level 2 førerassistentsystemer(Tesla bløffer markedet og publikum om L5 og forteller sannheten til myndighetene i brev som gravende journalister må lete fram.)

Versjonene som de per i dag jobber med myndighetene om å få godkjent er L2. Når L5 er klar vil de gå til myndighetene og få godkjent dette.

3 hours ago, uname -i said:

På toppen av dette så er det videoer av deres såkalte Full Selvkjøring som viser at sjimpansen Julius ville gjort en bedre jobb, en flause så stor at Elon Musk stopper den livsfarlige testingen av den eksisterende FSD-versjonen. Sannsynligvis for å komme myndighetene i forkjøpet.

Men en ny versjon som fikser alt er selvfølgelig rett rundt hjørnet. Som så mange ganger før. Og det vil du tro på. Som så mange ganger før.

Det er ganske åpenbare forbedringer på hver nye versjon av autopiloten. Jeg er på ingen måte den som er mest optimistisk i forhold til FSD, men takten av forbedringer er imponerende i disse dager. Om de klarer å opprettholde takten kan det hende de kan rulle ut robotaxiene i kommersiell drift om ikke veldig mange måneder. Skal ikke si det vil skje dette året, men det bør kunne skje innen fem år.

 

 

3 hours ago, uname -i said:

Selv på r/teslamotors så blir dette latterliggjort. Ekkokammeret ditt blir stadig trangere.

r/teslamotors har slik jeg har skjønt det alltid vært et samlingssted for Tesla-hatere. Jeg har ikke vært inne der så jeg har aldri fått bekreftet det, men det er det jeg har hørt av andre.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (50 minutter siden):

Versjonene som de per i dag jobber med myndighetene om å få godkjent er L2. Når L5 er klar vil de gå til myndighetene og få godkjent dette.

Jepp, Tesla jobber med L2 førerassistentsystemer som de frekt nok kaller Full Selvkjøring, mens 8 andre har søkt, fått godkjent og driver med utvikling av ekte selvkjøring. Du vet der hvor det ikke er noen sjåfør som må tviholde på rattet. Sier litt om hvor langt Tesla har kommet.

Espen Hugaas Andersen skrev (52 minutter siden):

 

 

LOL, det er litt som å kirsebærplukke videoklipp av Russisk Rullett for så å konkludere med at Russisk Rullett er trygge greier.

Her har man den bedrøvelige sannheten som gjør at Musk nå tar et skritt tilbake.

 

Espen Hugaas Andersen skrev (55 minutter siden):

r/teslamotors har slik jeg har skjønt det alltid vært et samlingssted for Tesla-hatere. Jeg har ikke vært inne der så jeg har aldri fått bekreftet det, men det er det jeg har hørt av andre.

Tror du må tenke på noe annet. r/teslamotors har vært et fullblods ekkokammer, men nå har selv Tesla-eiere og fans begynt å legge to og to sammen og ser dette for den komiske svindelen det er.

Men det finnes sikkert enda trangere ekkokammer man kan flykte til for 0,01%-erne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 23.3.2021 den 10.08):

Ikke bare ble det 0.0 robo-taxier i 2020 i motsetning til de 1 million som ble lovet.

Der utelot du at det ble lovet med forbehold. Men pytt pytt, ikke så farlig med fakta som vanlig.

Sitat

Tesla har bekreftet til myndighetene at det de driver med bare er Level 2 førerassistentsystemer(Tesla bløffer markedet og publikum om L5 og forteller sannheten til myndighetene i brev som gravende journalister må lete fram.)

Nei, det bekreftet de ikke. De bekreftet at den versjonen som ville bli lansert som åpen, offentlig beta var level 2, altså at førere ble nødt til å fortsatt ha kontroll på kjøretøyet. Dette var en forutsetning for å få slippe betaen til publikum generelt.

Level 5 er fortsatt målet, og systemet vil ta over ansvaret for kjøringen når det har tilstrekkelig trening.

Men hva har dette med det at du løy om at de ikke kom med noe forbehold å gjøre?

Sitat

På toppen av dette så er det videoer av deres såkalte Full Selvkjøring som viser at sjimpansen Julius ville gjort en bedre jobb, en flause så stor at Elon Musk stopper den livsfarlige testingen av den eksisterende FSD-versjonen. Sannsynligvis for å komme myndighetene i forkjøpet.

Tesla har ikke stoppet noen testing. FSD-betaen er fortsatt under testing av de som er valgt ut til å teste systemet. At en uferdig beta ikke er perfekt er som forventet. Men det den får til nå er ekstremt imponerende.

Men hva har dette med det at du løy om at de ikke kom med noe forbehold å gjøre?

Sitat

Men en ny versjon som fikser alt er selvfølgelig rett rundt hjørnet. Som så mange ganger før. Og det vil du tro på. Som så mange ganger før.

De har ikke sagt noe om noen ny versjon som fikser alt. Tvert imot har de sagt at det er nødvendig å trene systemet med tilstrekkelig data.

Men hva har dette med det at du løy om at de ikke kom med noe forbehold å gjøre?

Sitat

Litt morsomt at det eneste folk har å komme med er denne ene videoen, mens de hundrevis av andre videoene som viser et imponerende system som takler situasjoner man ikke skulle tro det ville klare, forbigås i stillhet.

Hva blir latterliggjort på r/teslamotors? Hvorfor begynner du å snakke om helt andre ting plutselig?

For hva har dette med det at du løy om at de ikke kom med noe forbehold å gjøre?  

uname -i skrev (På 23.3.2021 den 15.30):

Jepp, Tesla jobber med L2 førerassistentsystemer som de frekt nok kaller Full Selvkjøring, mens 8 andre har søkt, fått godkjent og driver med utvikling av ekte selvkjøring. Du vet der hvor det ikke er noen sjåfør som må tviholde på rattet. Sier litt om hvor langt Tesla har kommet.

Dette er en korttenkt og trangsynt kommentar. Det "de andre" har er i beste fall "bil på skinner". Før systemene deres kan kjøre et sted må de lage et ekstremt detaljert kart slik at bilene kan følge predefinerte "skinner". Hvis bilene havner utenfor så er de fullstendig ubrukelige.

Det Tesla har er en generell løsning der de kan plassere bilen hvor som helst på en vei, og den vil klare å navigere seg frem og følge veiene. Der andre egentlig bare er biler på skinner, er Teslas biler frigjort og frislippet og ikke kunstig begrenset av forhåndsdefinerte ruter.

Se og lær:
 

 

Sitat

LOL, det er litt som å kirsebærplukke videoklipp av Russisk Rullett for så å konkludere med at Russisk Rullett er trygge greier.

Her har man den bedrøvelige sannheten som gjør at Musk nå tar et skritt tilbake.

Det er jo du som driver med kirsebærplukking når du hele tiden linker til akkurat den samme videoen, tydeligvis det eneste eksemplet dere klarer å komme med. Samtidig ignoreres hundrevis av videoer som viser systemet i full sving på imponerende vis.

Sitat

Tror du må tenke på noe annet. r/teslamotors har vært et fullblods ekkokammer, men nå har selv Tesla-eiere og fans begynt å legge to og to sammen og ser dette for den komiske svindelen det er.

Jasså, så "de" har det? Og hvor har "de" gjort det?

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Nei, det bekreftet de ikke. De bekreftet at den versjonen som ville bli lansert som åpen, offentlig beta var level 2, altså at førere ble nødt til å fortsatt ha kontroll på kjøretøyet. Dette var en forutsetning for å få slippe betaen til publikum generelt.

Ja, Level 2. De driver med det samme som  Skoda og Mazda. Utvikler førerassistentsystemer. Samtidig sier de til publikum og markedet at det er Full Selvkjøring. En dødelig svindel.

Sitat

Litt morsomt at det eneste folk har å komme med er denne ene videoen, mens de hundrevis av andre videoene som viser et imponerende system som takler situasjoner man ikke skulle tro det ville klare, forbigås i stillhet.

Må huske på at utvelgelsen av de få testførere ikke ble gjort på bakgrunn av kvalifikasjoner, men hvor høyt på kult-skalaen de kom. Vel vitende om at de ville gjøre Teslas jobb og publisere en solskinnshistorie. Man kan sikkert finne hundrevis av videoer med Russisk Rulett som har gått bra også.

Jeg vil tippe at den ansvarlige for å publisere denne ærlige videoen om systemets begredelige tilstand blir utelukket fra videre testing.

Sitat

Hva blir latterliggjort på r/teslamotors? Hvorfor begynner du å snakke om helt andre ting plutselig?

Det som er poenget er at de fleste, og det inkluderer Tesla-eiere også, kan se at dette er en latterlig scam. Det er bare noen få igjen i som har tro på at dette her blir noe av innen overskuelig fremtid. Jeg antar de tror på tannfeen og julenissen også. Det ble ikke en million robo-taxier i fjor. Det blir ikke det i år heller. Eller neste år. Eller dette tiåret. Det skjønner så og si alle utenom deg og den lille, hissige gjengen som  opplever at veggene kommer stadig nærmere i ekkokammeret sitt.

Her er en 12-minutters video som greit beskriver denne svindelen. (Antar den blir tatt ned ganske raskt for er det noe kulten ikke liker så er det ytringsfrihet.)

 

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det flere lastebiler i drift med batteri.

Frigtliner har kjørt flere hundre tusen km. Bilene er brukt av kunder. Volvo har biler i drift i Oslo området. 

Alle får til å lage el lastebiler. Ser ikke det store debatt temaet her. Selvfølgelig klarer man å erstatte fuel tanker med batteripakker. Problemet er at dette er lastebiler. De krever en helt annen holdning til kvalitet enn biler som blir kjørt noen timer pr dag og lett kan erstattes med en lånebil. Etablerte leverandører vet hvordan rammeverk og akslinger må være for å tåle dynamiske belastninger på disse kjøretøyene. Det vil nok de nye leverandørene slite med. 

Lenke til kommentar

Som med enkelte el-busser, så får el-lastebiler nå etterinstallert rekkevidde forlenger med brenselceller og hydrogen. Altså hvis formålet er å fjerne diesel, så går ikke det med batterier alene. Batteriene er ikke gode nok, og de må komplimenteres med ladeskinner I veiene, pantograf opplegg og batteribytte stasjoner om kjøretøyene brukes ofte nok. Infrastruktur som koster enormt som kun har som formål å hjelpe noe man håper går over. Hydrogenstasjoner passer alt og ikke kun X type buss eller Y type lastebil. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...