Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Utgangspunkt
Har i dag et oppsett (se bilde), der router er en Asus ac87u, denne står slik at wifi ikke er aktivert.
har strøm og intern-kabling til alle AP.

Problemene:
1. Router stopper å fungerer, og må restartes.
2. Enheter må manuelt endre AP når de beveger seg mellom sonene.

Ønsker:
Minst like god dekning og hastighet som AC66u (450/1300mps)
Må ha uttak til nettverk som på skjema, gjerne flere.

Har sett på
Ny Asus eller netgear router for bedre cpu/ram.
Mesh
Unifi
Cisco (men føler at dette krever mye arbeid?)

Forslag
Ønsker et forslag på løsning, bytte ut kun router? alle AP?

Sett på:
AX88U or AX86U or AC86u
x10 or r9000 or X4S or R7800 or EA9500

image.png.3e53e896202fd944511320de52ba72a8.png

 

 

Endret av Dan-Inge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Roger Meldal skrev (På 28.2.2021 den 21.22):

Hvis du vil ha bra nett med mange muligheter senere, og budsjettet tillater det så lag deg et komplett Unifi nettverk. F eks

Unifi Dream maskin pro (Hvis du har et sted å montere den eller ennå bedre sette opp et lite rack) og noen enkle switcher der du har mye kablet utstyrt og 3 AP nanoHD 

Opp til vurdering. Det som gjør meg usikker, hvordan er "handover " i forhold til Asus aimesh og andre? Jeg har behov for switch delen på 3 av punktene, blir da 2 enheter? 

Og er unifi verdt den ekstra kostnaden?

Lenke til kommentar
4 hours ago, sam11net said:

Netgear Nighthawk RAXE500 

wifi6e 

Ikke tilgjengelig i Norge, og vil nok fortsatt ta en stund før WiFi 6E blir åpnet opp for i Europa. WiFi 6E-båndet blir bare cirka halvparten så stort i Europa som i USA, og vel potensielt med en del andre regulativer for sendestyke osv.

Lenke til kommentar

Personlig kan jeg vel ellers si at mitt valg falt på TP-Link Deco X60. WiFi 6-mesh-løsning med to 5GHz-radioer. Kanskje ikke så viktig her siden alt ser ut til å kjøre med med kablet backhaul. Har kjørt disse i AP-modus (altså deaktivert ruterdelen) og vært godt fornøyd. 

Men ser prisen ligger på ca. 4500 kr nå, kontra ned i 3000 når de har vært på salg....

Lenke til kommentar
Dan-Inge skrev (8 timer siden):

Opp til vurdering. Det som gjør meg usikker, hvordan er "handover " i forhold til Asus aimesh og andre? Jeg har behov for switch delen på 3 av punktene, blir da 2 enheter? 

Og er unifi verdt den ekstra kostnaden?

Hos meg så merker jeg ikke hvilket AP enheten er tilkoblet. De nye switch light er veldig billige og enkle. Hvis du går inn på ui.com så finner du et planleggingsverktøy der så kan du se hva du trenger. 

Lenke til kommentar
Roger Meldal skrev (14 timer siden):

Hos meg så merker jeg ikke hvilket AP enheten er tilkoblet. De nye switch light er veldig billige og enkle. Hvis du går inn på ui.com så finner du et planleggingsverktøy der så kan du se hva du trenger. 

Hvilken router anbefaler du? har 500/500 linje.

Vurderte også en netgear x4s r7800 da den har ok cpu og ram, og så 3 Unifi AP.
Vurderer det opp mot en router f.eks. Ubiquiti USP.

Synes Dream Maskin blir drøyt, da jeg ikke får satt den et sted den kan gi WiFi?

Lenke til kommentar

Hva bruker du nettet til? Vi er en familie på 5 og har aldri slitt med at routeren er for svak. Nå har jo vi ikke 500/500 linje heller men hadde det tidligere. Når jeg handlet så tenkte jeg først noe i USG banen, men det ble til at jeg gikk for en Edgerouter (4) for flere årsaker.

WUcqT80.jpg

 

Har prioritert dekning av 5 Ghz nettet i hele huset og det brukes som hovedregel. Sender også med svak sendestyrke. For å si det slik hadde ikke jeg hatt noen problem med f.eks å kjøpt noen unifi ac lite'er, hvis det var slik at jeg skulle handlet det i dag. De klarer rundt 500/500 Mbps 

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
Dan-Inge skrev (16 minutter siden):

Brukes til gaming, streaming (NRK, Netflix ++).

Lest at ac87u er kjent for å få CPU crash (100% konstant).

Det jeg sliter mest med ellers er at mobiler/nettbrett ikke skifter nett mellom sonene.

Ja, vi har ingen TV løsning og vi streamer alt fra nettet. Det er en av årsakene til at jeg delte nettet opp slik jeg har gjort. Har satt av båndbredde til AppleTV'ene ved å begrense de andre VLAN'ene. Tidligere kunne det til tider bli litt dårlig kvalitet.

Det med at du sliter med at klientene ikke skifter over forstår jeg godt, har testet tidligere med ac68u, ac66u og R7000. Det var helt håpløst. Vil tro at Unifi her er en av de beste på dette området i og med at det brukes av ganske mange firmaer rundt omkring. Som Olstig sa tidligere, de veksler sømløst over.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

 Ok , er da ganske innstilt på Ubiquiti unifi AP.
Men usikker på hvilke AP og om det går greit å ha de på vegg (der jeg har punktene).
 

Og fremdeles usikker på valg av router 😕 hva ville dere ha kjøpt i dag?

UniFi 6 Lite? 

Endret av Dan-Inge
Lenke til kommentar
Dan-Inge skrev (8 timer siden):

Hvilken router anbefaler du? har 500/500 linje.

Vurderte også en netgear x4s r7800 da den har ok cpu og ram, og så 3 Unifi AP.
Vurderer det opp mot en router f.eks. Ubiquiti USP.

Synes Dream Maskin blir drøyt, da jeg ikke får satt den et sted den kan gi WiFi?

Det avhenger helt av budsjettet og eventuelle planer for framtiden. Med f eks UDM pro så er det ikke noe innebygget wifi, men i stedet så støtter den sfp+ og det er innebygget hdd så den kan brukes mot unifi protect, og/eller voip telefoni osv. 

Selv så har jeg bare en enkel USG samt en cloudkey gen2 pluss med hdd så jeg har kameraer koblet til. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...